Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 49mm - Bekijk alle specificaties

Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8 Review

PowerUp 14 november 2011, laatste update op 14 november 2011, 3.258 views

Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8

Pluspunten

• Klein
  • Bouwkwaliteit
  • Scherpte in het centrum
  • AF stil en accuraat
  • Weinig flare

Minpunten

• Scherpte aan de randen
  • CA
  • Prijs aan de hoge kant

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 2
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
Sony 16 mm f/2.8 pancake review

1. Inleiding
  8. Vignettering
  9. Flare
  10. Bokeh
  11. Prijs en conclusie

De NEX-C3 heeft twee kitlenzen, de 18-55 mm standaardzoom en de 16 mm pancake. Uiteindelijk ben ik voor de pancake gegaan. Vooral omdat het een erg kleine lens is en de brandpuntsafstand mij ook wel beviel. Mijn idee was om met de NEX alleen primes te gebruiken. Een 28 en 45 mm van Minolta waren snel gevonden, maar door de cropfactor zijn er weinig oude primes te vinden die nog wat groothoek overhouden op de NEX. Ze zijn wel te vinden, maar vaak niet goedkoop. Een 16 mm prime van Sony zelf komt dan wel goed uit.

• Brandpuntsafstand: 16 mm
  • Beeldhoek: 83 graden
  • Grootste diafragma: f/2.8
  • Kleinste diafragma: f/22
  • Kortste focusafstand: 24 cm
  • Maximale vergroting: 1:12,8
  • Gewicht: 67 gram
  • Filterdiameter: 49 mm
  • Diafragmabladen: 7 (rond)
De lens zat samen met de NEX-C3 als kit in de doos. De featureset is vrij karig, er zat geen dop bij voor achterop de lens. Ook een zonnekap ontbreekt.

De lens naast de Sony 50 mm f/1.8 voor de Alpha-mount

De achterkant van de lens

De buitenkant van de lens

De buitenkant van de lens is gemaakt van metaal, ook de lensmount is daarvan gemaakt. Het extreem lage gewicht doet wel vermoeden dat voor de rest er veel kunststof is gebruikt. De lens voelt stevig aan en zit ook goed vast op de body. Per ongeluk heb ik ook de stootvastheid van de lens getest; ik liet de camera uit mijn vingers glippen en deze viel met de lens naar onderen 15 cm lager op een glazen plaat. Hierbij is er een deukje in de focusring gekomen, waardoor het handmatig focussen stroever gaat dan eerst.

In de tabel hieronder zijn 100% crops te zien van respectievelijk het midden, halverwege en de uiterste hoek:

MiddenHalverwegeHoek
f/2.8f/2.8 centref/2.8 middlef/2.8 corner
f/4f/4 centref/4 middlef/4 corner
f/5.6f/5.6 centref/5.6 middlef/5.6 corner
f/8f/8 centref/8 middlef/8 corner
f/11f/11 centref/11 middlef/11 corner

In het midden is er geen reden tot klagen, al op f/2.8 is er genoeg scherpte. Afstoppen brengt nog maar een klein beetje verbetering. Halverwege (richting de rand) laat de scherpte op f/2.8 wat te wensen over. Met afstoppen verbetert de scherpte, met een maximum op f/5.6. Helemaal in de hoek gaat de lens flink onderuit op f/2.8. Scherpte is ver te zoeken, het is meer een blur, erger ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen. Gelukkig bevordert afstoppen de scherpte enorm, op f/5.6 is de hoek al een stuk beter en goed bruikbaar. Het maximum lijkt bij f/11 te liggen.

Het NEX-systeem maakt voor autofocus gebruik van contrastdetectie. dSLR's maken gebruik van fasedectie, waarbij de lens meteen weet welke kant hij op moet focussen. Bij contrastdetectie focust de lens een kant uit en gaat dan kijken wanneer het contrast maximaal is, want dan is het onderwerp in focus. Om het maximum te vinden moet de lens er altijd voorbij focussen, wat de methode in theorie minder snel maakt dan fasedetectie. Het voordeel is dat front- en backfocus niet voorkomen.
De AF-snelheid van de lens is redelijk snel vergeleken met een gewone compactcamera. De nieuwste m4/3 modellen zoals de Olympus E-PL3 en Panasonic GF3 zijn wel duidelijk sneller dan deze lens op de NEX. De af is verder zeer stil, ik hoor het helemaal niet. Dit komt vooral van pas tijdens het filmen waarbij een focusmotor snel storend te horen is. De focusring was redelijk soepel voordat ik de camera liet vallen. De NEX maakt gebruik van "focus by wire", de ring is dus niet mechanisch gekoppeld aan het focusmechanisme. Direct Manual Focus, het handmatig aanpassen van de focus na de autofocus is mogelijk in single shot modus.
De precisie van de AF is goed, ik heb geen focusproblemen ontdekt. Nu is de scherptediepte op 16 mm erg groot dus is de precisie van de AF niet echt kritiek.

CA is geen sterk punt van deze lens en is vooral in de hoeken goed te zien. Afstoppen helpt daar nauwelijks tegen. Hieronder zie je twee 100% crops uit de linker bovenhoek, het diafragma was afgestopt tot f/8. De bovenste is zonder nabewerking, de onderste na het aanvinken van het lensprofiel in Lightroom 3.

Het lensprofiel lost het grootste deel van het CA-probleem voor mij op. Standaard is het profiel van deze lens al in Lightroom aanwezig, maar alleen in RAW. Voor JPEG zal je moeten zoeken of daar ook een profiel van bestaat. Voor mij een extra reden om in RAW te fotograferen.

De lens heeft een klein beetje kussenvervorming (puncushion), aan de randen lijkt het wat extremer dan in het midden. Dit is vrij ongebruikelijk voor een groothoeklens waar tonvervorming (barrel) veel vaker voor komt. De vervorming is beperkt en valt in het veld eigenlijk niet op.

Vignettering valt redelijk mee. Op een witte achtergrond zie je het wel goed op f/2.8, in het veld valt het mij niet echt op totdat het Lightroom profiel het wegwerkt. Hieronder zie je een voorbeeld op f/2.8, met afstoppen wordt de vignettering helemaal niet meer merkbaar.

De hoeveelheid flare is een erg belangrijke eigenschap voor mij. Aangezien ik vaak de zonsondergang fotografeer is hoe minder flare hoe beter. Deze lens heeft erg weinig last van flare, hieronder een paar voorbeelden:

Ik heb één voorbeeld van een erg geval van flare bij deze lens:

Net iets verder uit de zon:

Ik ben het daarvoor en daarna niet meer tegengekomen, waarschijnlijk precies de verkeerde hoek van inval van het zonlicht.

Op 16 mm is de scherptediepte erg groot, ook op f/2.8. Heel vaak zal je bokeh dus niet tegenkomen in je foto's met deze lens. Maar als je het onderwerp maar dichtbij genoeg haalt is de scherptediepte klein genoeg om de achtergrond onscherp te maken.

De bokeh is niet erg storend, op een groter formaat zijn er wel duidelijk cirkeltjes te zien, maar het zijn niet zogenaamde 'uienringen'.

Bij mij kwam de lens als kit met de NEX-C3, dus wat ik precies voor de lens heb betaald weet ik niet. Als ik de prijs van de kit met 16 en 18-55 min de kit met alleen de 18-55 doe kom ik momenteel op 130 euro. De lens in los in de Pricewatch te vinden voor 170 euro. Vooral dat laatste vind ik een te hoge prijs voor de optische prestaties die je er voor terug krijgt.
Uiteindelijk houd ik gemengde gevoelens over aan deze lens. Het is een er compact ding waardoor ik de NEX in een jaszak mee kan nemen. De AF doet goed en stil zijn werk en de lens voelt vrij stevig aan. Flare is vrij zeldzaam en de vervorming is niet storend. Aan de andere kant is de scherpte in de hoeken op f/2.8 ronduit belabberd en zit er ook veel CA in de hoeken. De voordelen wegen bij mij op tegen de nadelen waardoor ik het uiteindelijk een prettige lens vind om mee te werken, hoewel het een stuk beter had gekund.

Heb jij ook een Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8?

Bedankt voor je vlotte review. De scherpte op f/2.8 midden lijkt me ook nogal laag als ik dat zo zie. Op f/4 lijkt het meer acceptabel.
Die chroma, is nog wel weg te helen in nabewerking.
De vraag is nu hoe doet deze lens het voor een 24.3mp sensor.
Super bedankt, heel duidelijke review!