Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart Review

AtleX 19 juli 2007, laatste update op 17 november 2015, 5.282 views

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit na instellen
  • Uiterlijk
  • Zowel DVI als VGA

Minpunten

• Beeldkwaliteit bij standaardinstellingen
  • Trekt nogal veel stof aan.

Ter vervanging van mijn oude AG Neovo F-417 monitor ging ik op zoek naar een nieuwe TFT maar een paar eisen. Zo moest de monitor zowel een DVI als VGA aansluiting hebben, en de mogelijkheid om daar eenvoudig tussen te wisselen. Ook moest het paneel een reactiesnelheid hebben van 12ms of lager en niet beschikken over ingebouwde speakers. Verder natuurlijk een beetje gelikte vormgeving, en na wat zoeken kwam ik tot de conclusie dat een breedbeeld monitor voor mij ideaal zou zijn. Ik kijk namelijk geregeld films (DVD/HDTV) op mijn PC en dan is breedbeeld wel handig. Ook tijdens software development is het een uitkomst, omdat in bijvoorbeeld VS2005 het codevenster flink groter kan zijn dan op een normale smalbeeld monitor.

In eerste instantie zat ik te kijken naar een 19" breedbeeld monitor, maar de verticale resolutie van slechts 900px was voor mij onacceptabel. Daarom besloot ik eens wat 20" en 22" monitoren op een rijtje te zetten. Na een korte selectie bleven de 205BW en 206BW van Samsung over, en aangezien zowel het design als de prijs op het moment van aanschaf in het voordeel waren van de 206BW heb ik deze gekocht.

Het design en bouwkwaliteit

De Samsung 206BW heeft een moderne vormgeving, met een ronde voet en afgeronde hoeken. Dat past wel in de tegenwoordig heersende trend om computerapparatuur een wat minder zakelijk uiterlijk te geven. De voorkant is voorzien van een soort pianolak wat de monitor een chique uiterlijk geeft.

De voet is vrij groot, waardoor de monitor stevig staat en de lichte kuil in de bovenkant van de voet is het mogelijk om daar kleine dingetjes als pennen etc. op te leggen. Aan de achterkant worden de kabels en aansluitingen verborgen door een grote afneembare plastic plaat. Hierdoor kan de monitor ook op een bureau geplaatst worden waar mensen tegen de achterkant aan kunnen kijken. Alleen 2 (of 3 indien beide videoaansluitingen gebruikt worden) kabels zijn dan nog maar zichtbaar.

Aan de voorkant zit slechts 1 knop, de aan/uit knop. Deze is voorzien van blauwe verlichting, wat niet erg hinderlijk is tijdens gebruik maar wel als de monitor standby staat. Dan gaat deze LED namelijk bijzonder irritant knipperen, daarom zet ik de monitor tegenwoordig helemaal uit als ik 'm niet gebruik. De knoppen voor het OSD zitten aan de onderkant, met deze knoppen kunnen ook snel zaken als helderheid, contrast en inputbron (DVI/VGA) ingesteld worden.

Specificaties

De monitor heeft op beeldgebied erg goede specificaties. Zo zijn een responsetime van 2ms en een contrast ratio van 3000:1 erg goed. Daar blijkt nog wel een addertje bij onder het gras te zitten aangezien dit dynamisch is. De contrast ratio kan namelijk per profiel verschillen. De 206BW beschikt namelijk over een aantal profielen (movie, web, etc.) die het mogelijk maken om per toepassing een ander profiel te kiezen. Zelf maak ik hier geen gebruik van omdat ik zelf de instellingen heb aangepast.

De resolutie is 1680x1050 pixels, wat een hele vooruitgang is tov de 1280x1024 resolutie van mijn oude monitor. De eerste paar dagen had ik een beetje moeite met het efficient gebruiken van zoveel ruimte, maar na een tijdje leer je al snel af om desktop applicaties fullscreen te draaien. Ik heb nu geregeld een browser openstaan naast mijn mediaspeler, of een film onderin en mijn mail bovenin beeld.

Als paneel heb ik het zogenaamde C-paneel. De 206BW wordt geleverd met A, S, en C panelen waarbij een S-paneel out-of-the-box het beste beeld geeft. Het C-paneel schijnt het slechtst te zijn, maar ik ben er toch erg tevreden over.

Randzaken als speakers, cardreaders en USB hubs zijn niet aanwezig. Voor mij is dat een pluspunt, ingebouwde speakers zijn vaak toch van slechte kwaliteit, cardreaders zitten vaak op een lastige plaats en een USB hub betekend weer een extra kabel aan de achterkant. Samsung levert gelukkig wel alle benodigde kabels mee, zo vind je in de doos een voedingskabel (standaard PC voedingskabel), een DVI kabel en een VGA kabel. Deze kabels zijn lang genoeg, en nog belangrijker, ze zijn ongeveer even lang. Bij de BenQ TFT van mijn vader zat een lange DVI kabel, en een zeer kort voedingskabeltje wat het aansluiten nogal bemoeilijkte. De voeding is ingebouwd, wat een externe adapter overbodig maakt. Ook dat vind ik positief, want adapters moeten ook weer ergens weggewerkt worden en het levert weer een extra kabelbende op.

Beeldkwaliteit

Dit viel in eerste instantie nogal tegen. Toen ik 'm voor het eerst aanzette was de kleurweergave ronduit bedroevend slecht. Wit was grijs, zwart was grijs, veel banding en noise en lage contrasten. Na een uurtje afregelen in het OSD was de kleurweergave velen malen beter geworden, maar bij zeer subtiele verlopen van donkergrijs naar zwart blijft een beetje banding zichtbaar.

De zwartweergave in de standaardinstellingen

Bij films en games is de weergave subliem, met prachtige kleuren en in het geheel geen ghosting. Bij standaard desktop applicaties was het wennen aan het nogal felle en overheersende blauwzweem in lichte kleuren als wit, maar na het iets verlagen van de blauwwaarde in het OSD is dat ook opgelost.

Bij lagere resoluties draait het beeld ietsje. Zo is op 800x600 (NFS3 :)) de linkerbovenhoek van het beeld ongeveer 1 milimeter lager geplaatst dan de rechterbovenhoek. Dat probleem heb ik niet kunnen vinden op internet, dus ik denk dat het specifiek voor mijn monitor is. Het is ook niet echt opvallend, dus voor mij geen reden om 'm RMA te sturen.

Direct na het afregelen heb ik met mijn monitor testtool, TFT Tester 2, de monitor aan een aantal tests onderworpen. Daaruit bleek dat de monitor in het geheel geen last heeft van convergentie, en de weergave van tekst en lijnen bijzonder scherp is.

Voor slechts 260 euro had ik deze monitor in huis staan, wat ik persoonlijk niet duur vind. De 226BW was meer dan 100 euro duurder toen ik de 206BW kocht en bied slechts 2 inch meer beeldoppervlak. De oudere 205BW heeft iets slechtere specificaties, en was op het moment van aanschaf slechts 5 euro goedkoper. Wel bied deze monitor alleen de standaarddingen, zaken als cardreaders en USB hubs zitten er niet op. Mensen die dat wel willen kunnen beter even verder kijken.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart?

Leuke review, heb dit scherm ondertussen al meer dan 2 jaar en ben er nog steeds erg tevreden over.
De 226BW is natuurlijk niet meer dan 100 euro duurder, het verschil is ongeveer 60, zie hier
Was op het moment van aanschaf :), voor de duidelijkheid heb ik de zin aangepast.
Ik ben sinds 2 maanden trotse bezitter van deze monitor (en na mij de rest van mn collega's )

ben er heel erg tevreden over,
ik heb niet veel vergelijkings materiaal qua breedbeeld tv's of schermen

de enige tegenvaller vind ik dat je het scherm niet kan kantelen op de voet (ik bedoel dus de helling van je scherm)
ik heb ook even zitten rommelen met de kleuren maar dat is nu helemaal netjes en het aantrekken van stof heb ik niet echt ervaren, ik zal er eens op letten :)

ik raad hem zeker aan, tevens om de nice price en het gelikte uiterlijk/stijl van de monitor.
ik heb dit scherm ook nu ongeveer al een half jaar en het is echt een schitterend scherm. Ik draai er zowel vista als mac os x op (als ik mijn macbook pro erop aansluit) en vooral os x word werkelijk schitterend weergegeven op het scherm (os x ziet er gewoon mooier uit dan vista en maakt het scherm nog mooier).

Werkelijk een top scherm, wat inderdaad wat (nou ja, veel) stof aantrekt maar je krijgt er wel een mooi doekje bij om dit schitterende scherm schoon te houden.

Conclusie: Zoek je een mooi groot breedbeeldscherm met niks extras voor een mooi prijsjes? Dan moet je dit scherm nemen, het is echt een schitterend scherm!
Ik heb hier de 206BW, 226BW en binnenkort een 245BW staan. Allemaal Samsung panelen (over zee laten bezorgen).

Ben zeer te spreken over uiterlijk (hoewel dat zilveren streepje weg mocht).
Beeldkwaliteit is ook goed en uitstekend als je een spyder 2 hebt. Na 30 min ongeveer heb ik beide schermen geoptimaliseerd.

Nadeel. Het trekt erg veel stof aan en omdat het zwart is, zie je het meteen.

2e nadeel. Het laat snel kleine streepjes achter als je het probeert schoon te maken en ondanks dat ik een vezel doekje gebruik van zeer fijn en zacht materiaal.

Ik kan saewer conclusie bevestigen, wat OS X betreft. Beeld wordt nog strakker dan onder Windows, maar ik kijk veelal films op, dus zit niet constant naar mijn bureaublad te staren.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 17 augustus 2007 16:17]

Deze OCD beeldinstellingen geven bij mij het beste resultaat:

Brightness 100
Contrast 55
Red 42
Green 30
Blue 5
Vandaag de derde monitor gehaald bij de Mediamarkt in Zwolle, en wederom dode pixels :(
Bij hun is hij namelijk in de aanbieding, dus maandag maar weer eens omruilen,
Dank voor de goede uitgebreide review!
Ik twijfelde nog even over de verschillende panelen die gebruikt werden, maar ga er nu ook maar eentje halen;-)
Leuke review, ik heb het scherm vanmiddag ook net gehaalt. Erg mooi scherm en maar voor 200 euro!