Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

tmaniac 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 1.195 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Unibody design
  • Mooi gerond scherm
  • Goede kleurweergave
  • Maakt mooie foto’s
  • Snel, Sneller, Snelst!
  • Bijgeleverde navigatie
  • Goede gesprekskwaliteit

Minpunten

• Geen verwisselbare accu
  • Het afdekplaatje van de stekker ziet er nogal breekbaar uit.
  • Sim kaart is er te makkelijk uit te halen als het toestel ingeschakeld is
  • Kras-gevoelig plaatje aan de achterkant.
  • Nokia Drive is nog niet helemaal “volwassen”

Op een zonnige woensdagavond onder het genot van bier en pizza was ik samen met 29 andere Tweakers en 10 Nokia fans bij elkaar geroepen in het Tweakers.net HQ.
Daar vond de product presentatie plaats van de Nokia Lumia 800 en Windows Phone 7 (Mango).

Nu ben ik zelf al bekend / ervaren met Windows Phone 7 (WP7s) en was dus vooral benieuwd naar het toestel van Nokia.

Ik kan je vertellen, een foto doet het toestel geen recht.
Toen ik me inschreef voor de Nokia Experience heb ik op internet rond gekeken naar foto’s van de Lumia. Op de foto ziet de Lumia er een beetje…speelgoedachtig uit.
Maar als je het toestel eenmaal in je hand hebt dan verander je meteen van mening…

In deze review zal ik eerst de hardware bespreken (de reden waarvoor ik bij de experience was) en dan de interface en de software.

De hardware
Een paar van de belangrijkste hardware specs van de Lumia 800 zijn;
- MicroSim (Let op dat je een MicroSim kaart hebt als je het toestel aanschaft!)
- 3.7” WVGA Amoled Capacitive Touch ClearBlack Display
- 16GB internal memory
- 8MP Auto Focus Carl Zeiss camera met LED Flash
- 1.4Ghz Single core CPU (MSM8255)
- WLAN b/g/n
- GPS, A-GPS
- Bluetooth
- Verkrijgbaar in 3 verschillende kleuren: Zwart, Blauw en Roze

Unboxing.
Het meest spannende moment is toch altijd als je je nieuwe speelgoedje uit de doos mag halen.
Het toestel zit in een klein rechthoekig doosje met daarin de volgende zaken;
- De telefoon zelf
- Een MicroUSB laad/usb snoer met adapter
- Een koptelefoon
- De garantiepapieren en handleidingen
- Een beschermhoesje
Let op met het uitpakken! Het toestel ligt los bovenin de verpakking, let er op dat je de verpakking op z’n lange kant neerlegt en open schuift met het lipje onder. Dan moet alles goed gaan.

Bouwkwaliteit en toestel algemeen.
De telefoon is een unibody model, dit houdt in dat het toestel van 1 blok kunststof gemaakt is.
Dit zorgt er voor dat je voor je gevoel een heel stevig en degelijk toestel in je handen hebt.
Nu wisten de heren van Nokia ons te vertellen dat het toestel van hetzelfde materiaal gemaakt is als een helm en daardoor erg sterk, toch voel ik me niet verleid om dit te testen. ;)
Er zitten echter wel enkele nadelen aan de body.
De knoppen aan de zijkant van het toestel, welke gebruikt worden voor het volume, standby en de camera, zitten vrij los.
Als je het toestel lichtjes schud hoor je de knopjes tikken. Dit is natuurlijk een irritatie maar voor mij toch een minpuntje op de afwerking
Op de achterkant van het toestel zit een aluminium-achtig plaatje met het Nokia en het Carl Zeiss merk. Dit is zeer kras gevoelig.
Ik heb de telefoon nu 1 dag in mijn zak zitten en af en toe op tafel laten liggen en er zitten nu al krassen op het metaal plaatje wat natuurlijk zonde is.
Nokia heeft hier aan gedacht door een beschermhoes bij het toestel te leveren maar door die beschermhoes raakt het toestel toch wel iets van zijn elegantie kwijt.
Verder kan de accu niet uit het toestel. Dit is in mijn ogen een groot minpunt.
Hierdoor heb je niet de mogelijkheid om een defecte accu te wisselen met een nieuwe, je moet dan namelijk je gehele toestel wisselen.
Wat verder nog opvalt is dat het klepje dat de connector afschermt vrij breekbaar aanvoelt, dat is zonde aangezien de rest van het toestel zo degelijk voelt.
Ook is het te makkelijk om de SIM kaart uit het toestel te halen als deze nog aan staat, enkele van mijn collega’s hadden dat al per ongeluk gedaan.

Scherm en beeldkwaliteit.
Uiteraard is het belangrijkste onderdeel van een Smartphone het Touch screen.
Bij de Lumia kan dit niet missen want het is zo’n beetje de eye catcher is van het apparaat.
Het eerste wat op valt is dat het scherm lichtelijk gebogen is. Volgens Nokia is dat om de natuurlijke bewegen van het swipen te ondersteunen.
Toen ik dit verhaal hoorde was ik sceptisch, het zal wel weer een marketing stunt zijn dacht ik.
Totdat ik het toestel in m’n hand had.
In het begin merk je het niet maar zodra je opzij swiped merk je het wel degelijk! Groot pluspunt!
Ook belangrijk om te weten: het toestel heeft Gorillaglass.
Dit betekend dat het beter beschermd is tegen krasjes dan normaal glas en je dus geen screen protector nodig hebt!
De kleurweergave van dit toestel is perfect.
Voorheen was ik een Omnia 7 gebruiker. Het grote voordeel van de Omnia 7 was het Amoled scherm en de mooie kleurweergave.
Nokia heeft ook een Amoled scherm in het toestel gestopt maar dan wel met een extra.
Er zit een ClearBlack laag op het scherm, hierdoor is zwart ook echt zwart en zit het scherm dichter op het glas waardoor je voor je gevoel rechtstreeks in de interface zit.
In vergelijking met de Lumia 800 geeft mijn omnia de kleuren flets weer.
Conclusie: het scherm is top!

Belangrijke feature: de camera.
Tegenwoordig is de gemiddelde smartphone steeds meer in gebruik als een camera.
Met de Lumia 800 is dit meer dan mogelijk.
Het toestel heeft een 8MP groothoek lens waar je mooie 4:3 foto’s mee kunt maken.
Vergeet niet dat megapixels niet de heilige graal van mooie foto’s zijn maar het helpt wel een beetje .
De foto’s die dit toestel maakt zijn gewoon mooi, je kan er snel mooie foto’s mee maken.
Ik heb de kwaliteit vergeleken met foto’s gemaakt door de Galaxy S2 en ik moet zeggen dat de foto’s van de Lumia er beter uitzagen met minder artifacts in de foto.
Het meest handige aan de camera is dat je heel snel een foto kan maken.
Haal het toestel uit je broekzak en houd de camera knop ingedrukt, de telefoon omzeilt dan het lockscreen en je zit meteen in de camera applicatie zodat je snel een foto kan schieten.

Windows Phone, de interface.
Windows phone is opgebouwd vanuit het oogpunt van de gebruiker.
Wat dit inhoudt is dat de interface het beste als eenvoudig te omschrijven valt. Een gemiddelde digibeet kan de telefoon aanzetten en binnen 5 minuten uitvogelen hoe het toestel werkt.
Microsoft heeft dit bereikt door gebruik te maken van “tiles” simpele vierkantjes op je homescreen die doorlinken naar een achterliggende applicatie, deze interface noemen ze de Metro interface.
Je kan zoveel tiles op je homescreen plaatsen als je wilt, let er wel op dat je dan een hele lange kolom krijgt en veel moet scrollen.
Er zijn verschillende tiles; je hebt de standaard statische tiles die een snelkoppeling weergeven maar je hebt ook de live tiles zoals bijvoorbeeld de people hub.
Live tiles geven informatie weer van de applicatie, bijvoorbeeld het weer of wie er iets op je facebook heeft geplaatst.
Tevens is er een app-menu, door één keer naar links te swipen kom je in het app-menu. Hier staan alle op je telefoon geinstalleerde apps.
De kracht van WP7s is de eenvoud, je hebt een home screen en een app-menu, thats it.
Helaas zit er ook een nadeel aan de eenvoudige interface.
Je heb namelijk een grote zwarte achtergrond en dan de tegels in een van de basiskleuren.
Je kan de zwarte achtergrond niet veranderen in een foto en de tegels een soort aero doorzichtigheid-look geven. Voor mij persoonlijk had dat een mogelijkheid moeten zijn, dat trekt namelijk ook de mensen over de streep die voornamelijk van eye candy houden.

De People hub.
Zoals al eerder verteld heeft WP7s een People hub.
Dit is de verzamelplaats van als je social media. In deze hub komen Facebook, Twitter, LinkedIN en MSN allemaal samen tot een geheel.
In deze hub heb je de mogelijkheid om alle status updates van je vrienden in 1 oogopslag te zien.
Ook kan je er eenvoudig en snel reageren op de status van je vrienden.
De People hub wordt op de achtergrond gesynchroniseerd dus je hebt bijna altijd up to date informatie over je vrienden bij de hand.
Ook kan je vanuit de people hub bij je eigen status komen waar je jezelf kan inchecken of gewoon een status update kan posten. Deze wordt dan direct op MSN, Twitter en Facebook gepost.

Nokia Music
Bij de Lumia 800 heb je als extra applicatie de app Nokia Music.
Via deze applicatie kan je muziek luisteren, streamen en drm-vrij kopen, ook kan je zien welke optredens er binnenkort bij jouw in de buurt zijn.
In het hoofdmenu van Nokia music heb je enkele opties;
My Music
Dit is de verzameling van alle muziek die je op je telefoon hebt staan.
Dit kan muziek zijn die je via de Nokia store gekocht hebt of muziek die je via Zune op de telefoon gezet hebt.
Mix Radio
Dit is de online streaming dienst van Nokia.
Hier kan je gratis muziek luisteren in alle genres die je maar kan bedenken. Vind je een nummer leuk? Dan kan je die meteen kopen want er wordt weergegeven welk nummer er speelt.
Je hebt in de Mix radio de optie om nummers te skippen, dit gaat gelimiteerd worden naar 3 keer. Omdat wij het toestel voor de launch hebben hebben we nog niet de final versie en kunnen we nu nog onbeperkt skippen.
MP3 store
De MP3 store, dit is vrij vanzelfsprekend. Hier kan je muziek browsen, previewen en als je het mooi vind kan je het kopen, je MP3 wordt dan naar je telefoon gedownload en in je collectie geplaatst waarna je het kan luisteren.
Gigs
Deze feature maakt gebruik van je huidige locatie.
Hiermee kijk de applicatie naar events bij jouw in de buurt en zet deze op een rij.
In de toekomst is het mogelijk om meteen een kaartje te kopen vanuit de gigs lijst maar dit is op het moment van schrijven nog niet geïmplementeerd.

Als laatste wil ik het nog hebben over de Nokia Drive applicatie.
Nadat wij het toestel in ontvangst hadden gekregen leek het mij een goed plan om de navigatie te gebruiken van Amsterdam naar Utrecht.
De software wordt standaard geleverd bij het toestel, wat een groot pluspunt is want bijvoorbeeld Navigon kost 60 euro!
Zodra je het voor de eerste keer opstart moet je de stemmen en de kaarten downloaden, zorg dus dat je een WIFI verbinding hebt!
Het pakket maakt gebruik van offline kaarten, je hebt dus geen dataverbinding nodig.
In deze versie van het pakket had je alleen nog WEL een verbinding nodig voor het (her)berekenen van je route, er werd echter beloofd dat dit in een toekomstige update zal veranderen naar volledig offline.
Het navigatie pakket van Nokia is niet heel erg bijzonder maar gewoon goed. Bij het gebruik kreeg ik het gevoel dat ik een paar dingen mis.
Wat ik mis bij de navigatie is:
  • Geen rijbaanhulp
  • Geen maximumsnelheids indicator
  • Geen flitspaal informatie (dit komt nog d.m.v. een update)
  • Geen verkeersinformatie (dit komt nog d.m.v. een update)
Verder merkte ik dat de software mij het liefst over landweggetjes laat rijden dan over snelwegen, dit versterkte voor mij het gevoel dat het pakket nog niet helemaal af is.
Maar om je van A naar B te brengen is dit een goed alternatief voor een betaald navigatie pakket.

Mijn totaal beoordeling van het toestel in combinatie met de geleverde software is een dikke voldoende.
Het toestel is gemakkelijk in het dagelijks gebruik en je hoeft er geen rocket-scientist voor te zijn om hem te gebruiken.
Ik heb zelf dit hele jaar een Omnia 7 gebruikt en ik merk dat ik de Lumia 800 liever in mijn handen heb dan de Omnia.
En o ja! Het toestel kan ook nog eens heel goed bellen!

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Nette overzichtelijke review. Je geeft accuduur 3 sterren, waarom? Je geeft aan dat je de foto's van de Lumia in vergelijking met een Galaxy S2 er beter uit vindt zien. Wellicht kan je dit in je review verwerken met een voorbeeld. Zou de review nog completer maken.
Ik zal vanavond proberen 2 vergelijkende foto's te posten van de Galaxy en de Lumia.
Accuduur 3 sterren omdat je er net aan een dag mee doet (en dan ook echt NET aan)
Zal dit in de review verwerken
Dat is meer dan normaal voor een smartphone. 4 sterren lijkt me logischer.
Zou je er ook bij kunnen vermelden hoe intensief je het toestel op zo'n dag gebruikt? Ik vind accuduur wel een belangrijk ding, en volgens de algemene specs zou deze het langer uit moeten houden dan een iPhone 4.
Ik gebruik mijn Lumia 800 ZEER intensief en ik red er de dag net mee, maar dan moet je er ook rekening mee houden dat ik de helderheid op zijn laagst heb staan! Vind ik best redelijk voor dit ding hoor;-)

Verzonden vanaf mijn Lumia 800
Die eisen van max 1 dag vind ik zelf achterhaald en ik vind ook dat het langer moet kunnen. Als voorbeeld heb ik een Samsung Wave en daarmee red ik het prima met 1,5 dag. Van een nieuwe toestel mag je wel een betere accuduur verwachten.

Men moet er wel rekening mee houden dat een telefoon accu na 3 keer volledig te zijn opgeladen, langer mee gaat dan de 1e keer.
Verder zie ik veel meer 5-sterren en toch is de algemene beoordeling 4 sterren.

- Het afdekplaatje van de stekker ziet er nogal breekbaar uit.
- Sim kaart is er te makkelijk uit te halen als het toestel ingeschakeld is

Ik denk dat het nuttiger is om te weten of het afdekplaatje echt breekbaar is ipv "het ziet". Als je het denkt dat het breekbaar is, vind ik geen minpunt tot het daadwerkelijk gebeurd. Verder gebruikt NOkia al jaren zulke afdekplaatjes en ze zijn niet kapot te krijgen.

En dat de sim kaart makkelijk eruit te halen is als het toestel aan is, begrijp ik niet helemaal. Wat is er daar zo minder aan?

Voor de rest mooie review!

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 11 november 2011 11:30]

Als ik het zo zie is de camerafunctie net zo ideaal als bij mijn ouder Nokia n82, hierbij was het verplaatsen van 1 schuifje ideaal voor snelle foto's.
Tot nu toe is dit de meest uitgebreide review die ik heb gezien. Ik heb nog 1 vraag, kun je (net als vele oudere Windows toestellen) vanuit het hoofdmenu een naam invullen en zo direct bij een persoon uitkomen? Ik weet niet of het mogelijk is, maar bij oudere toestellen met fysieke toetsenbord was dit wel makkelijk. Je vulde toen 2-2 in en dan kwam je uit bij een naam als bijv. Bart.
Je kan een persoon uit je contacten lijst "pinnen" aan het startmenu.

gewoon je contactpersoon ingedrukt houden en dan kiezen voor "Pin to start menu"

Deze contactpersoon krijgt dan zijn eigen tegeltje.

Ditzelfde kan je met een groep contactpersonen doen :)