Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

nojevive 20 november 2011, laatste update op 21 november 2011, 5.698 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Gelikt, smooth, goede response van het scherm/toestel.
  • Integratie met de Zune software op de PC werkt best goed overall, hoewel er hier en daar wat mindere puntjes zijn (sync opties niet echt duidelijk omschreven)
  • Nokia Drive werkt prima.
  • MS Office integratie is heel prettig.

Minpunten

• Scherm is ietwat gevoelig voor vingerafdrukken, dwz het scherm blijft het prima doen, ziet er alleen wat minder fraai uit...
  • Kan zelf batterij niet vervangen (maar of dat echt erg is... ik heb nog nooit een accu moeten vervangen voor mijn nokia's).
  • Niet te benaderen als externe disk.
  • Responsiveness als de accu leeg is en je wilt laden en hem aanzetten. Soort van black box gevoel krijg je dan.
  • Taalinstellingen teveel overall.

Update 20-11-2011: Toestel is niet meer dood. pfhew...
Vanmiddag haald ik het uit mijn zijn. Uit. Lege batterij, dacht ik. Aan de autolader: niets. Thuis aan de lader, ook niets. Geen beweging in te krijgen. Weet niet of ik hem op de een of andere manier weer aan de praat kan helpen.
Betrouwbaarheid keldert diep ....
Vanochtend (21-11-2011) kon ik hem toch met via een reset weer aan de praat krijgen. Hij was wel zo goed als leeg, dus toch maar weer aan de lader...Dat balck box gedrag vind ik maar niets

Intro
Tweakers.net had me uitgenodigd om de 9e November als lid van het Nokia Lumia 800 testpanel kennis te maken met het toestel en de eerste ervaringen te kunnen delen. Ik loop zelf al een hele tijd met een Nokia N97 te zeulen en ben er steeds minder tevreden over, dus ik was heel erg benieuwd. Deze review begint dan ook met de eerste kennismaking en ervaringen en zal in de loop van een week verder worden uitgebreid.

Het event bij Tweakers.net werd prima verzorgd (lots of beer and pizza :) ) en uiteindelijk kregen we de beschikking over een netjes in de doos verpakte Lumia.

De onderbouwing van de waardering voor prijs: Ik zou dit toestel zeker in overweging nemen tov andere top smart phones. Zeker omdat de prijs dan toch best scherp is. Maar goed, ik heb hem voor nop, dus voor mij maakt het niet meer uit hoe duur die is.

Unboxing
Even oppassen bij het openmaken. Als je de doos verkeerd houdt knikkert het apparaat op de grond. Hij ligt bovenin je tegemoet te stralen. Nog even het cellofaantje er af en dan kan de pret beginnen. Ik had zelf nog geen microsim, en kreeg een KPN prepaid te leen. Wat later heb ik mijn eigen sim dus even laten knippen (slik), maar uiteindelijk geen probleem.

Om de sim te installeren moet je eerst het klepje voor de usb aansluiting naar buiten klappen door op het puntje te drukken aan de bovenkant van het toestel. Daarna kun je de simhouder naar links en naar buiten "sliden". Prima constructie zo.

Wat verder opvalt is dat het toestal er heel gelikt uit ziet, met een strak design, een unibody met daarin het scherm van Gorillaglass geperst. Ik heb de zwarte versie. Voor krassen hoef ik niet bang te zijn. Er zit een zwart rubber hoesje in de doos dat mooi strak om het toestel ligt. En het materiaal van de kast houdt zijn kleur omdat het een gegoten en gefreesde body van polycarbonaat is (de kleur is door en door).

Eerste ervaring
Dan het aanzetten. De knop die het meest in het midden zit is de on/off/lock knop. Het toestel verwelkomt je en vraagt een aantal basic zaken. Daarna kun je op zich gelijk bellen.

Lock screen by nojevive, on Flickr

Ik was nog niet bekend met Windows Phone 7, dus even rondspelen met hoe-wat-waar naar toe klikt en slide... en wat er gebeurd als je ergens met je vinger wat langer op drukt... Opvallend, het navigeren werkt heel soepel, zowel beneden-boven als links-rechts. Het toetsenbordje is wel even wennen, komende van de N97. Geen tactiele feedback, tenminste, heel lichtjes trilt het toestel. Maar ik vind het toch moeilijker om snel even wat te tikken. Ik mis de sweep functie van de Androids.

Home page by nojevive, on Flickr

Het hoofdscherm toont de Phone 7 tegeltjes, een slide naar links (of pijltje naar rechts) brengt je bij de apps en de settings. Hier kun je redelijk straightforward je configuratie voor Wifi, mail accounts e.d. aanmaken. Peuleschilletje. Mijn MS live account en Google mail accounts stonden er snel op, tenminste, het leek eerst of mijn Google wachtwoord niet goed werd herkent: "account needs attention" kwam er telkens in beeld. Op de een of andere manier duurt het blijkbaar even voordat Phone 7 het account gesynced heeft. Ik denk dat ik wel 4 keer mijn wachtwoord opnieuw heb moeten intikken. Daarna was het stabiel en kreeg ik gelijk de eerste mailtjes binnen.

Verder zie je wel wat vingerafdrukken op het scherm:
Vette vingers (minder patat eten?) by nojevive, on Flickr

Tweede ervaring
Nu, na 6 dagen is mijn waardering voor het toestel behoorlijk positief. Ik heb af en toe een beetje het magic-iPad gevoel gehad. Sommige dingen zijn gewoon heel goed op elkaar afgestemd. Best wel een compliment dus.

Apps page by nojevive, on Flickr

Apps page by nojevive, on Flickr

Derde ervaring
Heb nog een vervelend dingetje gevonden. Ik heb mijn device het liefst met menu's en dergelijke in het engels. Die rare localized namen die ze soms verzinnnen voor het nederlands krijg ik kromme tenen van. Maar ik schrijf mijn mailtjes e.d. over het algemeen wel in het Nederlands, en dan zit je vast aan de engelse woordvoorspeller en ben je met typen veel tijd kwijt aan het weer verbeteren van de auto-completion. Rather annoying, to say the least...in goed nederlands. Waarom kun je bij het typen niet even ergens je taal instellen daarvoor. Ik schrijf ook wel eens in het frans, duits of spaans, en dan ga ik echt niet mijn hele telefoon even op die taal zetten.

Geef mij maar engels met nederlandse autocompletion by nojevive, on Flickr

Social Hub
Ook de Twitter en LinkedIn accounts even opgegeven. Je ziet daarna ook meteen op de people tile de fotootjes van je friends rondraaien. Cool! Je accounts worden wel direct aan je Miscrosoft Live account gekoppeld. Ben zelf nooit zo'n liefhebber van het toestaan van access van de ene aan de andere provider... Minpuntje op privacy gebied wat mij betreft.

Navigatie
Ik heb daarna op Nokia Drive de kaart van Nederland gedownload (160Mb of zo iets) en de vrouwelijke stem ;-) Installatie ging pijnloos. Later op de avond, bij het wegrijden, bleek dat hij mijn bestemming niet kon vinden... geen connectie meer met internet. Ik was waarschijnlijk te ver van de Wifi zender vandaan zodat ik geen wifi meer had. Ik had verwacht dat hij dan automatisch over 3G verder zou gaan, maar dat dus niet. Dus nog even geen navi gebruikt.

Nadat de installatie gereed was, en het installatiescherm was verdwenen was het toestel trouwens toch nog een aatal seconden unresponsive. Keystrokes werden wel gelogd en kwamen daarna in n burst tevoorschijn.

Navigatie is top by nojevive, on Flickr

Snelle route berekening by nojevive, on Flickr

Update: Enkele keren de navigatie gebruikt. Routeberekening is behoorlijk snel, heel reponsive. Routes die ik heb gezien kloppen ook allemaal, maar dat was met de N97 Nokia Maps ook al vaak het geval, maar daar was de GPS ontvangst erbarmelij in de auto (Toyota verso, met de houder vlakbnij het stuur).
Met de Lumia 800 had ik via assisted GPS binnen twee seconden een fix, terwijl ik in een gymzaal stond. Had ik niet verwacht.

2D navigatie stand by nojevive, on Flickr

Mooi 3D beeld, scrolbaar by nojevive, on Flickr

Car kit
Ook nog even voor het wegrijden gepaired met mijn Parrot CK3100 carkit. Pijnloos. Gewoon kiezen voor "ander toestel" op de Parrot, en intoetsen van de Bluetooth pairing code en alle contacts worden gesynced. Die contacts (860 stuks) had ik trouwens eerder die avond van mijn N97 gekopieerd met de "contacts transfer" functie. Via bluetoooth worden dan je contacts gesynced. Werkte prima. Maar had ook niet anders verwacht van een Nokia naar een Nokia. De 'empty contacts" worden niet mee gekopieerd.

Ik heb net een nieuwe auto, dus de Parrot is niet meer. Ik heb nu een vw passat met een car kit die in het in-car entertainment system zit. Pairen gaat ook hier propbleemloos, contatcs downloaden/sync kun je nog kiezen of je alleen de telefoonnummers wil of ook de bijbehorende fotootjes... Werkt in 1x. Super.

Belkwaliteit
Ook heb ik even mezelf gebeld. Opnemen gaat soepel en je hoeft geen gekke dingen te doen om te zorgen dat je verbinding niet per ongeluk verbreekt. Dat was met de N97 wel anders. Het scherm stond daar nooit in de verwachtte stand (prtrait of landscape), en het gebruik van de unlock slide duurde dan altijd zo lang en was zo unresponsive dat ik menige oproep het gemist. Bel kwaliteit was goed. Telefoons tegen elkaar aan gaf geen rondzing effect. De caller log is ook vrij duidelijk. Ik ben nog steeds tevreden.

Ik heb wel heel lang moeten klooien voordat ik wist hoe je nu al je mail accounts op 1 tile kan krijgen. Veel handiger, omdat je anders per mail account een tile hebt, en dat kost te veel screen estate. Ik moest het uiteindelijk op internet vinden: http://www.youtube.com/watch?v=2wMj0AaKCzw.

Met betrekking tot het bereik: Ik heb als ik aan de keukentafel zit geen of slechts heel matige dekking van Vodafone met mijn N97. Met de Lumia 800 hetzelfde euvel. En ik woon nou ook niet bepaald in de bush... Dus het bereik is niet beter dan de N97. Maar verder heb ik geen klachten over de Lumia, want het is meer het netwerk dat hier slecht is dan de telefoon.

Camera
Tijdens de ontvangst heb ik al een paar fotootjes geschoten. Maar nog niet voldoende om er een veel over te kunnen zeggen. Ik zal daar nog op terug komen, evenals de video support. Wat wel al opviel was hoe snel na het nemen van een foto het toestel al weer klaar is voor de volgende foto. Vergeleken met de N97 (een eeuwigheid) was dit snel. Binnen de halve seconde of zo.

Update: De beeldkwaliteit is goed. Als je tenmisnte niet met te moeilijke omgevingsinvloeden zit, als te weinig licht of met tegenlicht. Daar heeft ie best moeite mee. Ik heb wat fotootjes online gezet van een arend dis dit weekend was neergestreken in het park Lastig weer, nogal mistig, weinig licht, ongeveer 100 meter afstand...
Arend by nojevive, on Flickr

En verder de te verwachten intocht van de Sint:
Intocht Sint & Piet 2011 by nojevive, on Flickr

De video opname vond ik minder dan met de N97. Geen mogelijkheid om tijdens opnames te zoomen, en het duurt even voordat de camera zich heeft scherpgesteld. Als je begint met opnemen voordat de camera scherp is geslted, duurt het soms tientallen seconden voordat het beeld scherp is.

Media player by nojevive, on Flickr

De opnames zijn over het algemeen scherp, met een goede kleurweergave, als het lichtniveau acceptabel is. Anders wordt het wanneer er minder licht is. Dan is het dynamisch bereik en ruisniveau's toch wat minder, maar ik vergelijk dan bijv met een Panasonic Lumix TZ20, of een Canon 40D 8)7 Voor een telefoon is het best goed, Ik heb nog niet echt uitgebreid alle verschillende instellingen van lichtgevoeligheid etc meegenomen. Bij minder licht heb je wel wat last van chromatische aberratie als je ver inzoomt. Zie de eagle pics.

Games
Op de marketplace heb ik even gekeken of er leuke games te vinden zijn. Er staan er aardig wat, maar heb voorlopig even alleen de game Jewel Lines geinstalleerd. Ik hoop dat er binnenkort een versie van ChessGenius of ShredderChess te krijgen is. Angry birds heb ik al te veel gespeelt dus die komt er niet meer op. Van het weekend nog even wat games gespeeld. Er is toch wel aardig wat keuze.

Nokia Music
De Zune software moest ik nog downloaden. Ik heb een US live account, en daar werd over geklaagd omdat dit noet overeenkwam met de huidige locatie. Na selectie van de goede locatie kon ik de software alsnog downloaded en installeren. Daarna koppelen met mijn laptop. Apparaat werd goed herkend. Ik heb een nogal uitgebreide media lib op een usb diskje staan. Het was niet direct heel duidelijk hoe ik daar een selectie van op de Lumia kon krijgen. Er werd melding gemaakt van verslepen van de muziek naar het Lumia icoon linksonder, terwijl er een Laptop icoon werd getoond. Bleek dat ik eerst op collection moest klikken en van daaruit eerst mijn media folders moest toekennen. Nadat die waren ingelezen (duurde wel een kwartiertje) was het inderdaad een kwestie van folders, albums of artiesten naar het Lumia icoon verslepen.

Nokia Music by nojevive, on Flickr

Opstarten van de music app duurt een seconde of 4. Je ziet dan je eigen muziek, de Mix-radio streams waar je uit kan kiezen, de mp3 store en een overzicht van alle gigs die er in de buurt zijn...Vanvond speelt Elvis Costello in de buurt. ..goh, leeft die nog? :+ Dit is due de oude Gigfinder software, netjes geintegreerd.

De muziekkwaliteit is behoorlijk goed, maar hangt nogal af van je headsetje. De meegeleverde set is ok, maar ook niet meer dan dat. Ik vind hem niet lekker zitten. De Sennheiser thuis zal het zeker beter doen, en ook de Sony in-ears die ik heb klinken beter.

Xbox live integratie (hmmm, heb geen Xbox...)
Maar dat geeft niet, want het gaat om de online community en je profiel. Bij XBox live games heb je de mogelijkheid om je resultaten te delen en om tegen elkaar te spelen. Ben zelf niet zo'n hele grote gamer (meestal via de PS3) maar het is toch wel leuk om te zien hoe je in de rankings terecht komt.

Testen van apps
Ben nu een tijdje zonder een Wifi verbinding en merk dat er veel apps het dan niet doen, of er valt een gedeelte van de functionaliteit weg. Heb geen flauw idee waarom er geen 3G verbinding met tweakers.net kan worden gemaakt, bijvoorbeeld, maar veel doet het niet. Valt me wat tegen. Zal denk ik wel ergens aan een instelling liggen, maar ik kan hem niet vinden.
update: ik had mijn Vodafone APN natuurlij nog niet aangemaakt. Nu draait alles naar behoren.

Camera "pocket to picture"
Dit kan binnen 3 seconden. Pak je camera, druk op de "shutter" knop en houdt hem ingedrukt tot je de camera voelt trillen (ik praat al over een camera ipv een phone....) en dan opent de camera software zich. Gelijk klaar om de schieten. Wouw. Dit is echt snel. _/-\o_

Office integratie
Hier gaat het interessant worden. Gebruik zelf werktechnisch gesproken veel office, en ook veel pdf's. Ben benieuwd wat ie daar mee doet.
Update: Dit werkt goed. Openen van wat random office files geeft tot nu toe geen problemen. Niet alle functionaliteit is aanwezig, uiteraard, maar het lezen van documenten gaat goed. Er is ook Sharepoint intergratie, maar de Sharepoint servertype van ons bedrijf wordt niet gesupport... (weet helaas nog niet welk type). Je wordt dan automatisch doorverwezen naar de browser om via Internet Explorer de site te openen. Dat gaat verder goed. Het incheck/uitchecken en kunnen ontvangen van notifications en dergelijke heb ik verder niet getest.

Excel sheetje maken? No problemo by nojevive, on Flickr

Als je veel typt is het zeker beter om een BT toetsenbord te gebruiken. Uiteindelijk is het touch screen toetsenbordje niet handig om hele lappen tekst te maken. De return en de delete zitten ook dicth op elkaar, is soms onhandig.

Qwerty toetsenbord, Del en Ret dicht bij elkaar by nojevive, on Flickr

Conclusie: Ik ben tevreden over deze mogelijkheden.

Opladen van het toestel
Toch nog even iets over het opladen. Als je telefoon helemaal leeg is, en je hangt hem aan de lader gaat ie laden (duh). Als je hem dan wil aanzetten en je drukt op de on button, dan is het systeem niet echt responsive en weet je niet wat er gebeurd. Zelfde euvel als met de N97. Je moet echt geduld hebben en na iedere druk op een knop een tijd wachten om te zien of, en zo ja, wat er gebeurd. Vind ik een minpuntje.

Accuduur
Ik doe nu ongeveer een dag met het toestel, 'savonds om 11 aan de lader, 's ochtends om half 7 er af. En dan doe ik er best wel wat mee: Fotootjes maken, korte navigatie ritten, bellen en sms-en en internetten, apps downloaden en installeren. Eigenlijk helemaal niet verkeerd. Ik denk dat als het hele nieuwe er af is en ik er niet meer zo heavy gebruik van maak, ik wel anderhalf tot twee dagen met een lading kan.
Waarom dan toch maar 4 sterren... Nou, omdat het altijd beter kan ;-)

Betrouwbaarheid
Eigenlijk doet het toestel wat ie moet doen. Ik heb toch binenn een week best wel het een en ander geschakeld tussen apps, apps gedownload, geinstalleerd en gedeinstalleerd en het toestel blijft snel.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik in een applicatie bezig was en hij spontaan uit ging en zijn oplaad accu plaatje liet zien. Opnieuw uitzetten en weer aan en het euvel was weg.
Ook heb ik in de Nokia Drive een keer een scherm gehad waarbij het huidige scherm en het vorige scherm over elkaar heen leken te liggen Zie foto's. Je kon het scherm gewoon scrollen e.d, beide 'afbeeldingen' scrollden dan mee. Een 'back' naar het vorige scherm verhielp dit 'probleem'.. Uiteindelijk ben ik best heel tevreden. Update zie boven: toestel is dood, krijg het niet meer aan de praat, dus mijn tevredenheid is wel wat gekelderd.

Schermen over elkaar by nojevive, on Flickr

Bugje met dubbele schermen by nojevive, on Flickr

• Dell latitude E5500
  • Parrot CK3100
  • VW Passat Premium Car Kit

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Ik ben een gebruiker van de eerste lichting, een omnia 7.

Je kan je toetsenbord taal aan passen onder Settings > Keyboard.
Dan kun je de talen kiezen waarin je wil gaan typen en doet wp7 automagisch correcties in die taal.
Ik heb het gezien. maar je kunt meerdere talen kiezen, en niet echt een volgorde aangeven, voor zover ik dat heb gezien. En als je Engels en Nederlands kiest, gaat de voorkeur uit naar Engels en zie je dus niet zo snel de nederlandse voorspelling...
Je kan de taalvoorspelling aanpassen in het bericht.

Stel maar eens een aantal talen in en ga maar eens een berichtje tikken. Dan zie je rechts naast de spatiebalk de taal selectie button.
cool, dat had ik nog niet gezien.
Thanks!!! _/-\o_
Leuk om de eerste review te lezen. Je review staat iig life vr die van Arnoud :-) Ik ben benieuwd naar je bevindingen mbt Office etc.
Misschien even een aantal comments ivm verpakking en navigatie;
Verpakking: het klopt dat je heel voorzichtig moet zijn als je het toestel uit het doosje haalt. Echter, de sales packs zullen verzegeld zijn, waardoor je niet het risico zal lopen dat het toestel uit het doosje glijdt.
Navigatie: momenteel moet je inderdaad eerst even de route online berekenen. Daarna kan je perfect in offline modus navigeren (zolang je niet te fel van je berekende route afwijkt). We zouden Nokia niet zijn, als we er niet voor zouden zorgen dat je heel binnenkort al volledig zal kunnen offline navigeren. Je mag hier dus zeker nog een update voor verwachten.
Muziek: de update die gepushed wordt is inderdaad R&D software. Deze best negeren, tot de sales start (17/11). Aangezien het toestel niet in de winkels ligt voor die tijd, kan normaal gezien ook niemand die SW updates zien ;-) Bij Mix Radio kan je later dit jaar trouwens de streams downloaden en offline beluisteren. De streams worden wekelijks geupdate.
Veel plezier nog met het toestel!
Mvg,

@Jurthys
Nokia Nederland
je zegt uiteindelijk in betrouwbaarheid stukje:
" Uiteindelijk ben ik best heel tevreden."

Uiteindelijk scroll ik weer naar boven en staat er bij betrouwbaarheid slecht, care to enlighten?
Kijk eens goed bovenaan zijn review, er staat dat het toestel is overleden.
Laatst was mijn Lumia 800 ook helemaal leeg, heb 'm een kwartier aan de lading gehad waarna de Lumia 800 pas weer teken van leven begon te geven.
Volgens mij duurt het opladen d.m.v. een micro-usb veel langer en laden kan niet eens wanneer het toestel uit is.

Wat ga je er nu mee doen? Naar een Nokia Care Point?

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 20 november 2011 21:07]

Klopt, dat stukje had ik nog niet aangepast. Zal ik zo wel even doen.
Begrijp ik nou goed dat je een internet verbinding nodig hebt om hem als navigatie apparaat te gebruiken?

Lekker te lezen review trouwens!
Om een route te berekenen voorlopig wel... 8)7 Als die eenmaal berekend is kun je zonder internet navigeren totdat er een herberekening nodig is (omdat je afwijkt van de route, bijvoorbeeld)
Oke, ik begrijp hem.
Dat lijkt me vreselijk onhandig, hopelijk wordt dat nog aangepast.
Daar was wel sprake van. We gebruiken nu nog de R&D beta versie, zeg maar. We mogen ook nog even geen update doen, tenminste, dat werd sterk afgeraden.
Kun je de route wel via 3G berekenen of heb je echt Wifi nodig?
Met mijn oude T-mobile abonnement kan ik nog goed gebruik maken van onbeperkt internet :)
kom zelf ook van een n97 en dan mis je idd het tobo in het begin heel erg. Maar de rest maakt het meer dan goed, dus als ik nu af en toe de n97 nog eens pak (heb hem mijn zoontje gegeven) ben ik wel blij.

Bij mijn Omnia7 kan ik de woordvoorspelling wel in het NL zetten en de auto correctie ook, weet alleen niet of die functie ook op de Lumia zit, maar gok van wel.
Ja, heb het nu ook voor mekaar. Toetsenbord stond op [Engels,Nederlands].
Ik heb hem op alleen Nederlands gezet, en daarna de rest (display e.d) op Engels. Reboot gaf wel display in het Engels, maar toetsenbord stond toch weer op [Engels,Nederlands].

Dit daarna op [Nederlands] (alleen) gezet, en nu doet ie het goed. Jammer dat je dit niet handig vanuit het toetsenbord kan doen maar via het settings menu.
Als je meerdere talen instelt voor je keyboard dan krijg je in je toetsenbordje een toets om van taal te wisselen tussen de door jou geselecteerde talen.
Heel handig juist.
Ja hoor, ben nog (lang) niet klaar. Heb het toestel ook nog geen 24 uur. En ik moet ook nog werken voor de centjes en zo. Maar ik ben blij dat het goed overkomt.
Ik zou als ik jou was ook wat foto's of screenshots plaatsten. Dat maakt het altijd nog weer wat interactiever!

Daarnaast vraag ik mij af of je de accuduur nu al kunt bepalen. Vaak wordt dit na een paar keer op laden pas beter! En je speelt er nu natururlijk erg veel mee waardoor je accu sowieso sneller leeg gaat!
Accuduur is gebaseerd op spelen vanaf 19:30 tot 11:00. Toen moest hij echt aan de lader. Dat zal inderdaad nog wel beter worden vermoed ik, maar het is natuurlijk niet echt super. Ik vergelijk niet met andere smartphones, maar meer met wat ik zou verwachten van een telefoon. Lijkt me dat hij standby een paar dagen (4 a 5) mee moet gaan, en moet veelvuldig gebruik 1 a 2 dagen.

Maar ik kan die review uiteraard nog aanpassen. Deze review is niet het eindresultaat van een week testen, maar groeit en wordt hier en daar getweaked ( O-) ). Pas over een week of zo zal ik er echt mee klaar zijn.

Foto's heb ik toegevoegd. Zijn niet de originele vd Lumia, want geresized en compressed. Maar wel met de Lumia gemaakt.
Dat is bijna niet realistisch. Het is wel mogelijk met normaal gebruik en na een aantal dagen (als de accu goed ingewerkt is) maar 1 dag met een accu doen is heel normala.
Leuke review, leest inderdaad lekker weg!
Ben erg benieuwd naar meer want wellicht is dit een vervanger voor mij Iphone:P

Oh en nog even over de accuduur, je bedoelt dus dat je de hele nacht bezig bent geweest en toen was ie nog niet leeg? :-)

Gr Jesse
Sorry, nee, ik ben om 23 (11 uur 's avonds), uur gaan slapen. Hij moest toen aan de lader (8% over).
Mooie review, enthousiast en duidelijk een paar dagen gebruikt. Fijn ook dat je eea even een update hebt gegeven na een tijdje gebruik. Je kunt misschien nog wat foto's maken van het toestel zelf en de bescherming die je erbij krijgt, is wel leuk voor potentiele kopers ;)

Van mij iig 5 sterren voor een prima review!
Ik zal er nog wat fotootjes doorheen larderen. Alleen even uitzoeken hoe dat moet :o
Ik heb er wat fotootjes ingehangen.
Alleen zie ik ze niet.... help, wat doe ik fout?
Hebben vrienden van je ook slecht bereik in de keuken? Want ik heb het idee dat het bereik bij veel huizen tussen '60 en '90 doden punten binnen in het huis hebben. Soms kan je bij het raam wel bellen, maar een meter verder niet.
Nee. Maar die zitten dan ook niet bij Vodafone. Het ligt aan de provider, niet aan het huis. Of de straling van de magnetron, oid.
Toen ik bij de ANWB in Den Haag werkte een paar jaar geleden kon ik maar aan 1 kant van het gebouw bellen via Vodafone....