Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

TEAMIKKE 10 november 2011, laatste update op 14 augustus 2012, 15.995 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• Goed gebouwd
  • Duidelijk en scherp scherm
  • Goede ergonomie (licht, dun, goed formaat, handig voor onderweg)
  • Zeer sterke accu
  • Extraatjes als een browser, mp3 speler
  • Algemeen goed gebruikersgemak
  • Boeken lezen is zeer comfortabel
  • Ondersteuning voor pdf en .epub

Minpunten

• Geen meegeleverde lader
  • Stylus is overbodig
  • Scherm lastig te lezen in schemerige omgeving
  • Scherm is relatief traag
  • Slechte support
  • Geen rechtstreeks openen van .doc documenten

Veelzijdigheid Score: 3
Opzet van deze review
Om te beginnen wil ik uitleggen dat deze review iets anders zal zijn dan de meeste reviews. In de meeste reviews zullen alle mogelijkheden van het apparaat zo goed mogelijk worden besproken, zullen de technische specificaties aan bod komen en zal er worden geprobeerd objectief te testen en te vergelijken. Ik zal in deze review vooral de nadruk leggen op de gebruikerservaring en hoe ik tegen dingen aanloop tijdens het gebruik van deze e-reader. Niet alleen het apparaat zelf maar de gehele gebruikerservaring (bijv. de software of de ondersteuning) komen aan bod. Elke keer zal ik mijn 1e indrukken weergeven. Ook zal ik mijn verwachtingen duidelijk maken. Vervolgens ga ik kijken hoe het apparaat aan deze verwachtingen voldoet. Ook zal ik de reader vergelijken met een tablet: de iPad 2. De review is verder enigszins chronologisch geschreven: Tijdens het uitpakken en gebruiken voor de 1e keer heb ik ook direct opgeschreven wat mijn bevindingen waren.

Wat is een E-reader eigenlijk?
Die vraag stelde ik mijzelf ook toen ik met het concept in aanraking kwam. Het idee van E-ink vond ik fascinerend en had daar al van gehoord voordat E-readers mainstream producten werden. Tablets zijn al een stuk meer ingeburgerd dan E-readers in mijn beleving. Naar mijn idee was een E-reader dan ook vooral een tablet met een E-ink scherm. Ik zag een E-reader vooral als een soort goedkope maar beperkte tablet. Ik denk dat veel mensen die zich nog niet erg verdiept hebben in E-readers dit beeld hebben. Voor hen kan deze review erg behulpzaam zijn aangezien ik vanaf datzelfde uitgangspunt begin.

Tijdens het ontdekken van het apparaat en alles eromheen is mijn beeld van de E-reader verandert en dit zie je waarschijnlijk terug als je door de review heen leest. Via tweakers.net heb ik een artikel gelezen over de introductie van het apparaat destijds. Hierdoor had ik een beeld van het uiterlijk van het apparaat, mede dankzij de foto bij het artikel. Ook had ik enig idee van de specificaties maar ik had geen goed idee wat je precies met het apparaat kon. Via de wedstrijd van tweakers.net en bol.com kreeg ik opeens onverwacht de mogelijkheid om het apparaat ook echt te testen. Die reallife indrukken volgen nu. Voor de duidelijkheid is mijn enige voorkennis dus: Wat E-ink voor techniek is en wat de voordelen daarvan zijn, en een zeer globaal beeld van deze E-reader. Ik ga ervan uit dat de lezer deze kennis ook heeft. Ik ga dus niet het voordeel van E-ink uitleggen.

Begin bij het begin: De verpakking
De echte reallife 1e indruk van het apparaat krijg je als je de verpakking voor het eerst ziet. De verpakking is netjes en past bij het apparaat zelf: Strak en het doet wat het moet doen. Er staan geen uitgebreide specificaties op wat mijn inziens een gemiste kans is. Als je het apparaat in een winkel tegen komt heb je bijvoorbeeld geen idee welke formaten de e-reader kan lezen, hoelang de accuduur is of wat de andere mogelijkheden zijn. Dit draagt al niet bij aan een duidelijk beeld van wat een e-reader is en kan. In de consument zijn hoofd komt weer het beeld van een tablet tevoorschijn. Jammer aangezien vele mensen op deze manier nooit goed erachter komen wat een e-reader is. Stel mensen kopen het apparaat omdat het veel goedkoper is dan bijv. een iPad maar raken teleur gesteld omdat het niet aan hun verwachtingen voldoet. Dit is dan een gemiste kans omdat de verwachtingen niet goed geschapen zijn door de fabrikant. Had de consument de juiste verwachtingen gehad, zoals die van een e-reader i.p.v. een tablet, dan blijkt dat de PRS-T1 die verwachten heel goed waarmaakt.

Buitenkant doos

Het 2e wat je ziet is een kartonnen verpakking met de E-reader netjes ingepakt. Over de interne verpakking is nagedacht en de kans op beschadigen is nihil. De reader ligt netjes vast, alsmede de boekjes en andere onderdelen. Hier is dus goed over nagedacht.

Binnenkant doos

Het uiterlijk en het gevoel
Het 1e wat mij opviel toen ik het apparaat in de handen had, is dat het toch wel een klein dingetje is. Nog altijd met het idee van een tablet in mijn achterhoofd verwachte ik iets dat net iets kleiner was dan mijn iPad. Van tevoren wist ik al dat het scherm 6’’ was maar mijn gedachte was: Een iPad is ook maar een 9,7’’ apparaat en toch groot zat. Het scheelt maar 4’’, de grootte van een smartphone denk je. Echter gaat het hier over 4’’ diagonaal wat beduidend meer is dan je in 1e instantie denkt. De grootte hoeft echter geen nadeel te zijn.

Vergelijking met iPad 2

Vergelijking met iPad 2

Persoonlijk vind ik het apparaat een fijn formaat hebben. Het scherm is groot genoeg om comfortabel op te lezen en ook om gemakkelijk te navigeren. Dit laatste vind ik belangrijk: Op kleine touchscreens (zoals sommige telefoons) is het navigeren erg lastig. Knoppen zijn te klein om goed te raken. En als de knoppen een goed formaat hebben is er nog maar weinig ruimte over om de informatie weer te geven. Bij de PRS-T1 is hier een goede balans tussen gevonden. Alle knoppen zijn gemakkelijk met je vingers te bedienen. Bovendien reageert het touchscreen goed. Je hoeft niet te drukken en het gebeurt zelden dat een aanraking niet geregistreerd wordt. Ook heb je geen last van vingervlekken. Op mijn iPad zie je elke veeg als het scherm zwart is. De reader heeft hier geen last van.

Het apparaat is ook makkelijk vast te houden door zijn geringe grootte. Bovendien is de reader zeer licht, beduidend lichter dan een tablet. Hoewel ik er geen probleem mee heb om mijn iPad een uur of langer vast te houden, is het verschil met de reader toch behoorlijk. Ook kan je de reader met 1 hand bedienen.

De reader is gemaakt van een hard kunststof maar voelt toch erg degelijk aan. Het apparaat is dun maar voelt aan alsof het niet zomaar doormidden breekt. Ook de fysieke knoppen zijn degelijk en geven een goede feedback. De achterkant is van een soort rubber gemaakt. Hierdoor heb je een goede grip op het apparaat. Ook de ergonomie is goed: Met 1 hand kun je alles bedienen en het apparaat ligt lekker in de hand. De glanzende bezel rond het scherm is wel vervelend aangezien je hier alles opziet. Mat zou mooier zijn geweest. Gelukkig is het scherm wel mat.

Nog ingepakt

Ontdaan van folietjes

Aan de onderkant zien we de aansluiting:
- De resetknop
- Mini usb aansluiting
- 3,5mm jackplug voor een koptelefoon
- Aan/uit/slaap knop

Aansluitingen onderkant

Verder zien we aan de achterkant/zijkant nog een micro-sd slot keurig weggewerkt achter een degelijk klepje. Dit klepje zit goed vast en vliegt niet zomaar open. Dit draagt bij aan het solide gevoel wat het apparaat geeft.

Achterkant

De uitrusting
Nu het apparaat is uitgepakt is het tijd om te inventariseren wat we nou echt gekocht hebben. Wat er in de verpakking aanwezig is:

- De e-reader zelf
- 5 boekjes met elk 2 talen met daarin een quickstart guide (10 talen totaal)
- Papieren met garantiebewijzen
- Stylus
- Usb-mini usb verloop snoer

Uitrusting

En dat is het. Geen oplader? Nee. Geen handleiding? Nee. Sony heeft waarschijnlijk gedacht: De accu gaat zolang mee (daarover later mee), een oplader is niet nodig voor die paar keer. De reader kun je met het usb-kabeltje (wel een goede lengte: een dikke meter) via de computer opladen. Persoonlijk vind ik dit toch een minpunt. Er zijn legio situaties te bedenken waarbij je geen usb-poort bij de hand hebt en toch het apparaat wilt opladen. Een usb-oplader kost niet veel maar het schijnt dat niet alle laders evengoed werken met de reader. Dit maakt het vinden van een juiste lader toch een lastig iets (Tip: De usb-oplader van de HEMA werkt wel goed). Sony riskeert dus veel irritatie bij de gebruiker door te besparen op een vrijwel niets kostende oplader. Voor een apparaat van ~¤150,- mag je mijn inziens verwachten dat er een oplader bij zit, hoe weinig je hem ook nodig zult hebben.

En ook moeten ze gedacht hebben dat het apparaat dermate intuītief werkt dat een uitgebreide handleiding niet nodig is. Een nobel streven. Helaas zijn er toch enkele dingen geweest waar ik tegenaan liep die makkelijk beantwoord hadden kunnen worden met een uitgebreide handleiding. Wel moet opgemerkt worden dat er een digitale handleiding aanwezig is op de reader zelf. Maar ook hier vind ik dat een geprinte handleiding bijdraagt aan het algemene beeld van het apparaat. Je verwacht nou eenmaal een handleiding ook al zul je die er pas bij pakken als je tegen een probleem aanloopt (want zo is het toch).

De stylus is een extraatje. De reader is prima zonder te bedienen. Ik snap dan ook niet helemaal waarom ze de stylus hebben meegeleverd. Wellicht hebben sommige mensen hier een voorkeur voor maar het touchscreen werkt dermate goed dat een stylus echt niet nodig is. Bovendien is er geen ruimte in het apparaat zelf om de stylus op te bergen. De meeste mensen zullen hem dan ook binnen de kortste keren kwijt zijn. Persoonlijk had ik liever een oplader gezien.

Het 1e gebruik: Begininstellingen en de menu’s verkennen
Na het opstarten word gevraagd de datum en de tijd in te stellen. Ook de taal wordt gevraagd. Het opstarten duurt ongeveer 25 seconden. Vanaf dit moment is de e-reader te gebruiken. Voor de duidelijkheid is die 25s vanuit de stand waarin de reader helemaal uit is. Vanaf het moment van aanzetten (koude start) tot het moment dat je een boek kunt selecteren ben je ongeveer 25s verder. Dit vind ik zeer redelijk. De meeste telefoons en tablets doen er langer over. Bovendien heeft de reader ook nog een slaapstand. Deze activeer je door kort op de aan/uit knop te drukken. De reader zet dan wifi uit (wat bovendien automatisch uitgaat als het 5 min. niet gebruikt wordt). Ook gaan de ir-sensoren uit waardoor het touchscreen niet meer werkt. In het scherm verschijnt de cover van het boek dat je op dat moment aan het lezen was met de mededeling dat de reader in de slaapstand is. Deze kun je weer activeren door nogmaals kort op de aan/uitknop te drukken.

Na opstarten of uit slaapstand komen zit je direct in het menu waar je een boek kunt selecteren. De bediening is intuītief opgebouwd. Zonder enige voorkennis navigeer je zo naar de boeken of andere opties. Dit vind ik een groot pluspunt.

Beginmenu

Het 1e wat ik gedaan heb is Wifi instellen. Zonder enige boekjes te raadplegen lukt dit prima. De reader kan bovendien prima overweg met diverse beveiligsmethoden zoals WEP/WPA2. De reader geeft automatisch alle beschikbare netwerken weer incl. of deze beveiligd zijn of niet. Nadat ik mijn eigen netwerk heb geselecteerd wordt gevraagd om het wachtwoord. Dat is weer spannend: Hoe voer je letters in?

Door het veld even aan te tikken verschijnt er een keurig en goed bruikbaar toetsenbordje op het scherm. Dit toetsenbord werkt goed: De letters zijn groot genoeg om met je vingers aan te raken. Ook reageert het snel. De verwerking door het scherm is echter langzamer, hierover in de volgende alinea meer. Als je een letter typt verandert de toets even van kleur om daarna weer terug te veranderen. Dit is een visuele feedback dat de toets is geregistreerd. Doordat het scherm echter langzaam is heb je waarschijnlijk de volgende toets al geraakt voordat de 1e weer in zijn oude positie is. Hierdoor krijg je het idee dat je sneller typt dan de reader kan verwerken. Dit is niet het geval: De reader registreert keurig alle aanslagen. Het lijkt echter net of het scherm achterloopt. Hoewel je hier even aan moet wennen werkt het wel prima. Even later had ik verbinding. De overige menu’s zijn ook duidelijk opgezet en goed bruikbaar. Ik ga niet elk menu bespreken aangezien het mij vooral gaat om de ervaring en die is prima.

Het gebruik: De browser en het scherm
Het 1e wat ik getest heb is de browser. Ik wist namelijk van tevoren niet dat je met de reader ook kon browsen. Aangenaam verrast was ik dan ook toen bleek dat dit zelfs erg goed werkt. Ook sites als tweakers.net worden snel geladen en goed weergegeven. Omdat het scherm natuurlijk enkel met grijstinten werkt is het aanzicht even wennen. Maar ook plaatjes worden goed weergegeven.

Browser in actie

Goed te lezen

Kleur-echte foto

Tijdens het browsen merkte ik echter wel een groot nadeel van de E-ink techniek. Het scherm moet worden opgebouwd in grijstinten en dit gaat relatief langzaam. Als je een nieuwe pagina opent zie je duidelijk wat geknipper en duurt het een seconde voordat het scherm volledig is opgebouwd in de juiste grijstinten. Dit is geen nadeel aan de reader zelf, het is een nadeel van de gebruikte techniek.

Vooral tijdens scrollen of zoomen merk je dat het scherm niet voor deze praktijken gemaakt is. Je ziet pas weer duidelijk waar je bent op de pagina nadat je bent opgehouden met scrollen. Tijdens het scrollen zijn tekst en vooral afbeeldingen niet te zien. Ook tijdens het lezen merk je dit: Wanneer je een bladzijde omslaat zie je dat de reader een seconde nodig heeft om het volgende beeld om te bouwen. Ook tijdens het navigeren in de menu’s merk je dit.

Sommige mensen zullen zich misschien irriteren aan deze beperking. Je kant het gevoel krijgen dat de reader langzaam is omdat je steeds even moet wachten voor het beeld er weer goed en wel is. Ik heb er zelf geen moeite mee. Omdat de reader aanslagen wel goed en snel registreert voelt de bediening in mijn ogen niet langzaam aan. Dit zal echter per persoon verschillen.

Als het beeld er eenmaal is heb je wel een scherp beeld. Ook afbeeldingen zijn goed te zien en scherp. Ik ben ook onder de indruk van de reader om kleurenafbeeldingen om te zetten naar de beperkte grijstinten: Er gaan nauwelijks details verloren. Sommige foto’s en afbeeldingen lijken i.c.m. de reader net fotolijstjes.

Een groot voordeel van een e-reader is natuurlijk dat het scherm veel rustiger is. Bovendien is de pixeldichtheid hoog. Doordat het scherm erg scherp is hoeven je ogen weinig moeite te doen om te accommoderen. Je kunt makkelijk uren achter elkaar browsen of boeken lezen zonder dat je last van je ogen krijgt.

Ik vind de toevoeging van de browser een groot pluspunt aan de reader. Snel even het nieuws checken is geen probleem. Je moet echter niet verwachten dat de browser net zo goed is als die van je PC of van je tablet. Het is een simpele browser die gewoon goed zijn werk doet. Waar een tablet veel meer geschikt is voor mediaconsumptie is het hoofddoel van een e-reader toch echt het boeken lezen. De toevoeging van de browser is echter een nuttige en welkome toevoeging. Maar verwacht niet dat je met een e-reader dezelfde internet ervaring hebt als met een tablet.

Daar waar het om gaat: Boeken lezen
Nu ik de ‘gimmicks’ heb ontdekt richt ik me op de eigenlijke functie van het apparaat: boeken lezen. Er staan standaard wat uittreksels op de reader. Het lezen gaat erg goed. Dankzij het fijne scherm lees je gerust enkele uren achter elkaar weg. De bladzijde omslaan kan met de fysieke knoppen. Ook kun je een simpele veegbeweging maken op het touchscreen. Mijn voorkeur gaat uit naar het swypen maar de knoppen werken net zo fijn.

De reader biedt enkele opties aan om te kunnen navigeren. Zo kun je een lijst met bladzijde nummers tevoorschijn toveren. Maar ook met een slider kun je de pagina kiezen. Voor ieder wat wils dus. Ook zijn er knoppen om terug te springen naar de laatste pagina, of juist een pagina vooruit. Dit maakt het navigeren in documenten een peulenschilletje.

De reader biedt de mogelijk tot diverse grootte lettertypes. Standaard is de 1-na-kleinste geselecteerd en dit is nog prima te lezen. Op de grootste stand zullen ook bejaarde of slechtziende mensen nog goed de tekst kunnen lezen. Al met al is het lezen en navigeren van boeken erg gemakkelijk. Ik heb hier verder weinig over te zeggen aangezien het gewoon goed werkt. Ook weer erg intuītief wat een groot pluspunt is.

Standaard lettertype

Kleinste lettertype

Grootste lettertype

Vooral Epub bestanden doen de reader goed. Met Epub kun je bijvoorbeeld op verwijzingen klikken waarna de reader naar deze verwijzing navigeert. Ook voetnoten kunnen op die manier aangehaald worden. Waar je met een boek naar een index oid. moet bladeren, doet de T1 het werk voor je. Met een druk op de knop spring je weer terug naar de bladzijde waar je was. Dit werkt echt heel goed en ik vind dit een groot pluspunt aan de reader.

Media op het apparaat zetten en synchronisatie
De meeste media zal via de computer op het apparaat worden gezet. De software hiervoor staat op de e-reader zelf. Je hebt dus geen cd/dvd nodig om de software te instaleren. Na het verbinden met de computer wordt de e-reader herkent en worden de drivers automatisch geīnstalleerd. Er verschijnen 2 stations: SETTING en E-reader. Via het station SETTING instaleer je het programma. Er kan gekozen worden voor Windows of Mac en de installatie is recht toe recht aan.

Na installatie kun je gaan synchroniseren. Je kunt ook bepaalde winkels koppelen aan het programma. Bol.com heeft dit ook. Je kunt op die manier online shoppen, het product kopen en het wordt automatisch gedownload naar je reader. Dit proces is simpel en werkt goed. Ook hier is de gebruikerservaring dus erg goed. Wel is de 1e keer het koppelen van je reader en je pc aan je account even wat meer werk. Dit is echter 1-malig en wordt duidelijk beschreven.

Het programma zelf werkt simpel. Wel vind ik enkele dingetjes minder logisch. Zo moet je op de knop bestand drukken om bestanden toe te voegen. Ik had het logischer gevonden om daar een knop voor te maken op je beginscherm, zeker omdat de functie van de software is om bestanden op de reader te zetten. Waarom dan die functie niet prominent in beeld zetten? Ook het verwijderen van boeken is omslachtig: Eerst selecteer je het boek dat je wilt verwijderen. Vervolgens klik je op meer ‘meer acties’ waar de optie verwijderen onder staat. Ook dit had wat mij betreft op het beginscherm gemogen. Geen onoverkoombare nadelen maar ze staan toch het gemak een stukje in de weg.

Beginscherm

Onhandige manier van verwijderen

Via de software kun je ook periodieke uitgaven downloaden van bijv. tijdschriften. Ik gebruik dit zelf niet dus kan er verder weinig over zeggen. Het ziet er wel goed uit en indien het net zo makkelijk werkt als het synchroniseren zelf, dan lijkt het me een nuttige toevoeging.

Het synchroniseren zelf verloopt ook simpel: Klik op het tabje van de reader. Vervolgens klik je op synchronisatie en je kunt aanklikken wat je wilt synchroniseren. Vervolgens klik je op de juiste knop en alles wordt overgezet.

Synchroniseren

Synchroniseren

Indrukken over langere tijd
Na het apparaat een tijdje gebruikt te hebben zijn er nog wat punten waar je achter komt. Deze zal ik nu kort bespreken.

Ten eerste mis ik een sensor die de oriëntatie meet. Als je de reader is landscape mode wilt gebruiken, dan moet je dit handmatig doen. Je navigeert hiervoor naar het desbetreffende menu en na een klik op de knop ben je in landscape modus. Hoewel dit wel weer gemakkelijk te doen is, had ik verwacht dat als je de reader zou kantelen, het beeld dat ook automatisch zou doen. Dit is ook wat je ziet op de meeste tablets en telefoons tegenwoordig. Om weer terug te gaan naar portrait modus herhaal je dezelfde stappen weer. Dit is een gemiste kans wat mij betreft alhoewel het fijn is dat de mogelijkheid er in ieder geval wel in zit. Ook draaien de menu’s keurig mee (bij sommige apparaten draait de tekst wel maar de menu’s en knoppen niet wat rare situaties oplevert).

Landscape modus

Ook menu's draaien mee

Het scherm is over het algemeen goed te lezen. Je merkt echter wel dat het scherm geen backlight heeft. Onder een lamp is het scherm beduidend scherper dan in een schemerige ruimte. Hoewel het scherm dan nog steeds leesbaar is geniet het wel de voorkeur om een lampje aan te doen. Voor in gebruik in de trein of een ander vervoermiddel hoef je niet bang te zijn: Met gewoon daglicht is alles perfect scherp en goed te lezen. Vervelender wordt het wanneer het buiten begint te schemeren.

Een groot nadeel vind ik dat de reader niet zomaar .doc (word of open office) documenten kan openen. Deze moeten worden omgezet in .txt of in pdf. Je kunt wel .doc documenten toevoegen aan het synchroniseer programma maar deze verschijnen niet op de reader. Dit is lastig als je veel met .doc documenten werkt en in de trein nog even een samenvatting wil nalezen of iets dergelijks. Je zult er altijd aan moeten denken om de bestanden om te zetten.

Wel zijn er enkele handige functies om bijvoorbeeld binnen boeken, PDF’s of teksten te zoeken naar woorden. Zo kun je snel een zin zoeken die je nodig hebt. Dit vind ik handige functies die in de praktijk goed bruikbaar zijn.

Dan is er nog het probleem van de support van Sony. Er is een probleem met de reader: Soms loopt de reader vast tijdens het omslaan van de pagina’s. De reader slaat dan niet 1 bladzijde om maar blijft maar doorgaan. Scherm-freezes komen ook voor. Dit probleem komt sporadisch voor maar is erg vervelend. Niet alle gebruikers hebben er last van en ik heb het zelf ook nog niet meegemaakt. Ik haal het hier echter wel aan omdat ik de gehele gebruikerservaring belangrijk vind: Daar horen ook aftersales bij.

Toen het probleem grootschalig bekend werd begonnen veel mensen met Sony contact op te nemen. Sony ontkende eerst dat het probleem bestond. Even resetten en niet zeuren werd er impliciet gezegd. Toen de groep gebruikers met het probleem toch wel erg groot werd en ook op internet negatief werd gesproken, begon Sony toe te geven dat er inderdaad een probleem was. Dit heeft wel enkele weken geduurd. Er wordt nu gezegd dat er wordt gewerkt aan een oplossing maar het is de vraag hoelang het zal duren voordat deze er is. Dit is dus wel een punt om rekening mee te houden.

Nog een functie waar niet veel over gepraat wordt maar wel echt een goede toevoeging is, is het de mogelijk tot het aansluiten van een koptelefoon. Dit maakt het mogelijk dat je jezelf kunt voorlezen. Veel boeken zijn namelijk ook in .mp3 te downloaden. Met oordopjes in kun je lekker rustig in de trein of in de bus luisteren naar je favoriete boek. Ook kun je het apparaat als .mp3 speler gebruiken. Hierbij moet wel vermeld worden dat het volume niet erg hoog is, ook niet op de hoogste stand. In een rumoerige trein zul je waarschijnlijk niet zo veel meer horen van wat er gezegd wordt. Ik heb hier hetzelfde gevoel bij als bij de browser: Een nuttige toevoeging maar verwacht niet meer dan standaard gebruik.

Overzicht albums

Muziekspeler

Als je muziek hebt spelen dan verschijnt er bovenin het beeld een muzieknootje om dit aan te geven. De balk bovenin is een soort notificatiebalk net zoals Android en iOs dit ook hebben. Door deze naar beneden te trekken zie je wat er actief is. Zo kun je makkelijk navigeren naar de muziekspeler, en snel weer terug naar je boek als je klaar bent.

Notificatiebalk naar beneden getrokken

Een andere functie die wel aanwezig is maar weinig toevoegt, is de mogelijkheid om foto’s te laten zien. Hoewel foto’s er goed en scherp uitzien zul je deze functie in de praktijk niet snel gebruiken. Hoewel het zwart-witte een bepaalde sfeer geeft aan de foto’s, zul je toch eerder je telefoon of iets anders pakken om foto’s te delen. Een e-reader is daar gewoon niet voor gemaakt. Maar het is leuk om even te showen op een verjaardag.

Fotolijstje

Als laatste is het niet zo vanzelfsprekend dat je met 2 vingers het scherm kunt bedienen. Voor mij was dit eigenlijk een standaard iets aangezien ik dit gewend ben van mijn tablet. Maar na enig zoekwerk blijkt dat lang niet alle e-readers deze functie hebben. Dit terwijl het best handig werkt. Dat is dus nog een pluspuntje voor de T1.

Accu
De accutijd van de reader is subliem. Waar een smartphone een dag meegaat en een tablet enkele dagen, kan de reader wel enkele weken meegaan. Ik heb zelf nog geen accutest gedaan aangezien die er al genoeg zijn. Wel merk je dat het enkele dagen duurt voordat er maar 1 streepje van de batterij afgaat. De claims die door Sony gemaakt worden over de accu zijn dan ook realistisch te noemen. Het opladen van de accu is in ongeveer 3 uur gebeurd.

De prijs van de PRS-T1 is momenteel ongeveer ¤150,-. Is het apparaat dit waard? Deze vraag zal ieder voor zich moeten beantwoorden. Het ligt er ook heel erg aan wat je verwachtingen zijn. Zoek je een alternatief voor een boek? Dan is de T1 zeker zijn geld waard. De T1 leest net zo makkelijk als een boek, is lichter, handzamer en bovendien veelzijdiger. Op de T1 heb je ruimte voor tientallen boeken. Ook epub en pdf kan gelezen worden wat de mogelijkheden verder vergroot. Bovendien kun je de standaard aanwezige 1,3 gig ruimte (de rest is voor het besturingssysteem) nog uitbreiden met een micro-sd kaart. Het apparaat is bovendien goed gebouwd en de besturing werkt fijn.

Nadelen zijn er echter ook. Zo kunnen .doc documenten niet zomaar gelezen worden. Ook is het scherm relatief traag. De support is slecht tot nu toe en ook de uitrusting is karig. De browser en de mp3 speler zijn een tikje Spartaans maar werken wel goed.

Ik vind zelf de prijs momenteel nog iets aan de hoge kant. Hoewel de T1 goed werkt en ook goed gebouwd is vind ik ¤150 veel geld voor een apparaat wat in principe enkel geschikt is om boeken en documenten te lezen. De kwaliteit van het apparaat is echter wel hoog. En als je vergelijkt wat 80 boeken kosten met wat het zou kosten om die boeken digitaal te kopen i.c.m. de T1 dan weet ik wel zeker dat je goedkoper uit bent met de digitale versie. Het is dus ook een kwestie van hoe vaak je het apparaat gebruikt.

E-reader vs. tablet
Nu ik wat meer ervaring heb met de T1 zal ik hem ook nog globaal vergelijken met een tablet: de iPad 2. Dit is appels met peren vergelijken maar omdat het beeld bestaat bij veel mensen dat een e-reader een soort tablet is, kan een vergelijking nog wel nuttig zijn.

Ten eerste is er de prijs: De goedkoopste iPad 2 is ongeveer ¤450,-. De T1 is momenteel ¤150,-. Dit is dus een behoorlijk verschil. Voor 1 tablet koop je 3 E-readers. Kijk je naar andere tablets dan wordt het verschil al kleiner: De iPad 1 wordt steeds goedkoper en ook andere merken leveren goedkopere tablets. Ieder voor zich zal moeten uitmaken of hij de extra functies van een tablet ook echt gebruikt.

Ten tweede is er het gebruikersgemak. Apple staat erom bekend producten te maken die intuītief werken en ook voor mensen zonder technische achtergrond goed te snappen zijn. De T1 kan zich zeker hiermee meten. Ook de T1 werkt vloeiend, ondanks het trage scherm, en opties en menu’s zijn blind door te navigeren. Vergelijk je de synchronisatiesoftware met een programma als iTunes dan wint de T1 het met gemak. Hier doet Sony naar mijn idee dus niet voor Apple onder. Een knappe prestatie wat mij betreft.

Ten derde hebben we de accu. Simpelweg gezegd wint de e-reader op dit vlak. Hij gaat gewoon erg lang mee op een accu terwijl de iPad 2 ook al zeer sterke accuprestaties heeft. Tegen het e-ink scherm kan de tablet echter niet op.

Ten vierde hebben we de functionaliteit. Dit is wellicht het belangrijkste punt ter vergelijking. Waar de T1 zich vooral richt op 1 ding: Boeken/documenten lezen, is de tablet beduidend veelzijdiger. Hoewel je met een e-reader ook kunt browsen en muziek kunt luisteren, is de hoofdfunctie toch echt het lezen van boeken en documenten. Dit doe ik dan ook liever op een e-reader dan op mijn iPad 2.

Een tablet is echter veel multifunctioneler. Een tablet biedt een volwaardige internetbeleving. Met een tablet kun je ook social media gebruiken. Een tablet is naar je eigen hand te zetten door het gebruik van app’s. Ook kun je met een tablet video’s bekijken en stukken tekst typen. De mogelijkheden zijn min of meer ‘eindeloos’ waar je met een e-reader toch vast zit aan 1 ding. Maar datgene wat de reader doet, doet hij subliem.

Mijn beeld van een e-reader is door de ervaring met de T1 behoorlijk verandert. Ik beschouw het nu als een koksmes: Een subliem stukje gereedschap wat goed is in 1 ding. Terwijl een tablet eerder een zakmes is: Het kan van alles wat maar niks steekt boven het maaiveld uit.

Kopen of niet?
Al met al is de Sony PRS-T1 een goed apparaat. Het apparaat heeft een fijn formaat. Het gaat lang mee op 1 acculading. De capaciteit is voldoende om tientallen boeken tegelijk op te slaan. Het scherm leest fijn weg en is niet vermoeiend voor de ogen. De algemene bediening werkt erg goed en is intuītief. Ook het kopen van boeken en het synchroniseren is makkelijk en snel. PDF en epub bestanden zijn erg goed bruikbaar op de T1.

Nadelen zijn er ook. Zo is de uitrusting wel erg basis. Ook kom je in de problemen in een schemerige omgeving: het scherm is dan minder goed leesbaar en je hebt geen backlight om op terug te vallen. Automatisch aanpassen aan landscape modus is er niet bij en ook de browser en de mp3 spelers zijn wat Spartaans. Ze werken echter wel goed. Het niet kunnen openen van .doc documenten is voor mij echter een groot gemis.

Het belangrijkste is om te realiseren wat je verwachtingen zijn. Wil je een apparaat waarmee je altijd online kunt zijn, een volledige internet ervaring hebt, office praktijken kunt uitoefenen en ook nog eens een spelletje op wilt doen? Dan is de PRS-T1 niet het apparaat waar je naar op zoek bent. Zie de T1 niet als een goedkope, beperkte tablet want dit is het niet. Wie met deze instelling de T1 koopt zal van een koude kermis thuis komen.

Ben je echter op zoek naar een digitaal medium, geschikt om boeken en documenten te lezen? Wil je dit over langere tijd kunnen doen, zonder om de dag de accu op te hoeven laden? Waardeer je extra functies als een browser en een mp3 speler maar ben je toch vooral op zoek naar een handzaam en draagbaar apparaat voor digitaal leeswerk? Dan is de T1 een apparaat wat je wensen met voldoening kan vervullen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?

Goede review, waar ik het grotendeels mee eens ben. Voor Blackberry-gebruikers is het wellicht interessant om te melden dat dezelfde oplader gebruikt kan worden.

Overigens is de reader ook ZONDER software te gebruiken. Ik heb gewoon een map vol met epubs en af en toe sleep ik een stuk of 20 boeken naar de reader. Doodsimpel en werkt altijd.

Een andere aanrader is het HEMA hoesje, dat slechts 4,95 kost en perfect past.

Tot slot nog een spelfout:
"beantwoordt hadden kunnen worden " > "beantwoord" (zonder t dus).
Stel mensen kopen het apparaat omdat het veel goedkoper is dan bijv. een iPad maar raken teleur gesteld omdat het niet aan hun (verwachten) verwachting(en) voldoet.

klein ding, verder; hele fijne review!
Dit is een mooie duidelijke review , mooie uitleg met mooie foto's.
Uitstekende review, er staan een paar andere reviews van de T1 op tweakers, maar dit is 1 van de betere!
Mooie en zeer uitgebreide review. Ik heb zelf deze e-reader icm het hoesje met led lampje. Zeer geschikt voor de schemerige omgevingen. (ik vind het ook een nadeel, maar met hoesje dus niet meer).

Nadelen hoesje:
- prijzig (50 euro)
- extra gewicht icm e-reader (best nog fors, vergeleken met de ereader los)
goede review! _/-\o_
Ben nog niet eens klaar met lezen maar het zal me zeker helpen bij mijn keuze
Bedankt, foto's ben ik mee bezig. Schijnbaar mogen die maar 600px breed zijn. Nog even aanpassen dus.
Tip: Je kan met [ img=500,500 ] deze eenvoudig aanpassen. Niet heel relaxed voor de mensen met een trage verbinding, wel fijn voor de luie mens onder ons :P

Overigens is prijs je minpunt, maar deze vind ik juist weer relatief scherp geprijsd in verhouding met andere e-readers.
Zoals ik geprobeerd heb met alle punten aan te geven: Het is een kwestie van welk uitgangspunt je neemt. Vergelijk je de e-reader met een tablet, dan is ie zelfs goedkoop. Vergelijk je hem met andere e-readers dan is ie scherp geprijsd. Ik heb zelf gekeken naar de functionaliteit die je krijgt voor het geld. En die vind ik vrij beperkt. Voor hetzelfde geld koop je ook een smartphone die ook boeken kan lezen en nog veel meer kan. Echter mis je dan wel weer het voordeel van het scherm en de accu.

Dit is natuurlijk toepasbaar op alles: Je moet vanuit je eigen standpunt bekijken of je het met me eens bent of niet. De positieve en negatieve punten die ik genoemd heb zijn vanuit mij persoonlijk. Voor andere mensen kan dit inderdaad best anders zijn :)
Erg goede review, opvallend dat je op een aantal punten toch op andere conclusies komt dan ik door een andere invalhoek (mijn review is vooral een vergelijk tussen e-readers). Interessant om een vergelijk te zien met een tablet.

Ook zeer goed dat er zoveel foto's in de review staan als verduidelijking. 5 sterren!
Foto's zijn ondertussen ook aangepast :)

Edit: Typfoutjes graag even doorgeven, dan kan ik die nog verbeteren.

[Reactie gewijzigd door TEAMIKKE op 10 november 2011 12:03]

Ik heb je review (nog) niet helemaal gelezen, maar ziet er erg goed uit. 5 sterren