Arctic Freezer 7 Pro Review

cas.fm 18 juli 2007, 1.043 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• Koelprestaties na lappen

Minpunten

• Kwaliteit
  • Koelprestaties vr lappen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Het is jammer dat er geen score voor 'kwaliteit' gegeven kan worden, want daar had de Freezer 7 Pro bij mij slecht gescoord. Het koperen element dat contact maakt met de processor was bij mijn exemplaar namelijk zo slecht afgewerkt dat deze koeler niet beter presteerde dan de standaard Intel heatsink, ondanks het formaat en de hoeveelheid koper. Het element was voelbaar oneffen: zelfs als ik met m'n duim over het koper ging kon ik ribbels voelen, terwijl oneffenheden op dit deel van de koeler microscopisch horen te zijn, niet voelbaar en nauwelijks zichtbaar. Ik kwam hier achter nadat mijn moederbord RMA ging en ik de koeler dus opnieuw moest plaatsen. Ook is de laag koelpasta die standaard is aangebracht veel te dik.
Ter vergelijking: op de heatsink die Intel meelevert met de Core 2 Duo kon ik de oneffenheden inderdaad niet voelen en nauwelijks zien en wordt nog niet de helft aan koelpasta gebruikt.

Het is jammer dat de kwaliteit zo bedroevend was bij aflevering, want over de andere eigenschappen ben ik wel te spreken. De prijs is zeer laag en het geluidsniveau is acceptabel. De koelprestaties zijn nu goed, maar daarvoor heb ik dus wel eerst een half uur met korrel 800 moeten staan lappen, en dan nog was de stock Intel Heatsink een stuk gladder (ik had geen zin om nog langer door te gaan). Vandaar dat mijn eindoordeel niet verder komt dan een krappe voldoende.

Ik zal deze review binnenkort uitbreidden met temperaturen onder idle en load.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

raar de base van mijn AF7p was redelijk goed. mss heb jij gewoon een slecht exemplaar gekregen.

al ligt er inderdaad een veel te dikke laag koelpasta op
er zit wel veel pasta onder maar ik vind ook de aansluiting zelf zo onhandig van de s775 dat je die schroeven moet draaien om het vast te maken. Best onhandig van amd vind ik leuker en makkelijk. Voor s775 ben ik meesta even bezig tot het goed zit. of ik ben onhandig ermee kan ook. maar deze cooler is best goed heb zelf ook. als ik pc aanzet duurt even tot het begint te draaien lekker koel.... :)

[Reactie gewijzigd door teksetter op 18 juli 2007 15:31]

bij mij maakt deze koeler een zacht getril.
alsof er een kabeltje langs de koeler schuurt, maar dat is dus niet zo
waarschijnlijk toch iets dat niet helemaal 100 % goed zit, of misschien hoort het wel zo
iig niet echt relax dat geluid
voor de rest is het wel een goeie koeler qua koeling, het vastzetten is wel wat gepruts ja die draaidingen zitten beetje ver weggestopt onder dat dikke ding
Toch vreemd; ik heb dezelfde en nergens last van.
Kun je de koeler zelf niet terugsturen want dit hoort lijkt mij ECHT niet.