Specificaties 73GB 3.5" HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740ADFD, 73GB Review

uncle_sjohie 18 juli 2007, 846 views

WD Raptor WD740ADFD, 73GB

Pluspunten

• snel
  • betrouwbaar

Minpunten

• ietwat rumoerig
  • niet de sterkste prijs/kwaliteit verhouding

Deze harde schijf is onderdeel van mijn recentelijk gekochte pc, en daar ik een snel systeem wilde hebben, is mijn keuze gevallen op deze "raptor" harde shijf van Western Digital.

** Algemene informatie
Een harde schijf is in wezen niks anders dan een aantal schijven die snel ronddraaien, en die door een kop op een arm gelezen en weer beschreven worden. (het systeem lijkt wel wat op dat van een pickup, maar dan veeel kleiner uitgevoerd) Logischerwijs geldt, dat hoe sneller die schijven ("platters" in het jargon) ronddraaien, hoe sneller de kop gegevens uit kan lezen, en hoe sneller de harde schijf is. Dit is zeker geen 1 op 1 feit, daar er nog andere factoren een rol spelen, maar dan wordt het wel een heel technisch verhaal. Momenteel is de "standaard" snelheid voor huis tuin en keuken harde schijven 7200 rpm (omwentelingen per minuut), maar dit type draait dus op 10.000 rpm. Dit is overigens voor harde schijven die voor zakelijk gebruikt bedoelt zijn al niks speciaals meer, daar zijn er al geruime tijd modellen van 15.000 rpm te krijgen. Deze raptor is dus een combinatie, de snelheid van zakelijke harde schijven, en de aansluiting (sata) van een consumenten harde schijf.

** De verpakking
Dit is een zogenoemde OEM versie (Original Equipment Manufacturer), wat inhoud dat de anti statische plastic verpakking alleen de harde schijf bevat, en verder geen handleiding of kabels. Dit is wat veel winkels los verkopen, daar deze uitgeklede varianten meestal wat goedkoper zijn. In dit geval is dat geen probleem, aangezien deze meteen in mijn PC is gezet.

** Monteren
Na het uitzetten van de PC wordt de harde schijf, net als alle andere tegenwoordig, met 4 schroefjes vast gezet in de behuizing, en daarna moeten er 2 kabels aangesloten worden, de stroomkabel, en de sata kabel waar de gegevens door gaan. Je kan mbv jumpertjes (kleine blokjes die je over pinnetjes kan schuiven) aan de achterkant, indien nodig nog een paar dingen instellen zoals de "SSC_DIS Mode" en de " PM2 Mode" maar dat is zelfs voor mij te ingewikkeld, en dit is duidelijk een overblijfsel van zijn zakelijke afkomst. Deze instellingen staan af fabriek uit, en men adviseerd ook om deze zo te laten, tenzij men het echt nodig heeft.

Na monteren is de schijf klaar om gebruikt te worden, het zij als 1e schijf voor een windows installatie, of als 2e/3e/4e etc schijf. In het laatste geval zal windows hem zelf herkennen, in het 1e geval zal je er eerst nog windows op moeten zetten uiteraard. (let op, hiervoor moet je soms eerst een extra driver installeren, maar hier wordt om gevraagd aan het begin van de windows installatieprocedure) Een ander puntje is dat dit een sata II harde schijf is, en als je die op een sata I controller aansluit kan het zijn dat hij niet herkent wordt. Dan moet je de schijf mbv de jumpertjes op de achterkant even op de sata I stand zetten, en dan werkt het verder naar behoren. Je mist dan wel een paar nieuwe opties van de sata II standaard, maar dat scheelt niet zo heel erg veel qua performance. (oa het verderop genoemde NCQ)

** De snelheid
Zoals al eerder gezegd, dit is een harde schijf die op 10.000 rpm draait, en daardoor een stuk sneller is dan de reguliere 7200 rpm varianten. Dit verschil is niet bij alle toepassingen even groot, maar bij bijvoorbeeld GIS & database bewerkingen wel, en dat is nou net wat ik veel doe, ook thuis. Dit is zeker niet iets wat een gemiddelde consument doet ,maar je merkt het bijvoorbeeld ook bij het laden van spelletjes. De "Transfer Rate", oftewel hoe snel hij een bestand kan lezen is maximaal 84Mb/sec, en dat is ongeveer 8 a 10 Mb/sec sneller dan een 7200 rpm harde schijf. Dit is wel onder laboratorium condities uiteraard, maar hij "voelt" ook veel sneller in gebruik dan mijn vorige harde schijf (een 7200 rpm type). Zo start windows in ongeveer 15~20 seconden op, en dat is toch zeker 10 meer dan mijn oude harde schijf. Het is wel zo dat andere fabrikanten niet stil hebben gezeten, en de verschillen zijn het afgelopen jaar wel kleiner geworden.

Deze harde schijf beschikt over NCQ, net als de meeste moderne sata II schijven, en deze techniek zou betere prestaties leveren bij zware belasting. Kort door de bocht werkt een harde schijf lineair, hij handelt elk verzoekje voor data achter elkaar af, maar met NCQ zoekt hij dataverzoeken die dichtbij elkaar liggen, en deze voert hij dan gegroepeerd uit. Dit heeft bij veel kleine bestanden veel voordelen, maar bij bijvoorbeeld het kopiëren van 1 groot bestand van 10Gb kan het zelfs wat langzamer gaan. Deze schijf beschikt verder over 16MB cache, hierdoor is hij ook weer wat sneller.

** Geluidsproduktie & warmte
Hier is het verschil in negatieve zin wel merkbaar, dit is een van de nadelen van zo'n hoge snelheid, deze maakt beduidend meer lawaai dan 7200 rpm schijven. Het is niet overheersend, maar wel belangrijk om in de gaten te houden, als je deze bijvoorbeeld in een mediacenter pc wilt gaan gebruiken. De warmte afgifte is ietsjes hoger dan standaard 7200 rpm schijven, maar in een normaal geventileerde kast is er geen enkel probleem.

** Garantie
1 van de voordelen van de zakelijke oorsprong is dat er 5 jaar garantie op zit, en dit is meer dan de 2/3 tot héél soms 5 jaar die tegenwoordig op een consumenten harde schijf zit.

** Prijs/kwaliteit
Deze is goed, gezien de topprestaties en 5 jaar garantie, maar je betaald er dus wel veel voor. Ik heb voor deze 159 euro betaald.

** Conclusie
Gezien de verbeteringen bij de 7200 rpm schijven, is dit niet meer de grote kampioen zoals hij een aantal jaren is geweest, maar hij is nog wel vaak de snelste. Helaas betaal je hier wel de jackpot voor, voor hetzelfde bedrag heb je bijvoorbeeld ook een Seagate Barracuda 7200.10 van 500 Gb, dus 6x de capaciteit met grofweg 90% van de prestaties, maar dit is afhankelijk van de toepassing. Ik zelf ben voor de maximale performance gegaan, maar dat zal voor lang niet iedereen het doorslaggevende argument zijn.

Heb jij ook een WD Raptor WD740ADFD, 73GB?

Die hardeschijf is natuurlijk ook niet voor je HTPC bedoelt hè. ;) Vind je deze schijf nou echt die ¤150(?) waard? Tegenwoordig schijnen de reguliere SATA-schijven namelijk al op dezelfde snelheid te zitten.

10 seconden extra stelt natuurlijk niet bijster veel voor en het ligt natuurlijk ook aan de PC zelf, m'n vorige PC is een oud wrak, AMD Sempron S754 met IDE-schijf, startte in 18 seconden op. Nu heb ik een game-PC met E6600 en 160GB SATA-Bootdisk en die doet er merkbaar langer over, zo'n minuut gok ik.
Voor die 150 euro kun je ook twee Seagate 7200.10 320 GB schijven in een RAID opstelling zetten, ik weet het niet zeker maar ik denk dat je dan de snelheid van deze Raptor benadert, met een zee aan extra ruimte (en minder lawaai, hoewel het geluid van zo'n raptor wel aardig klinkt :)).

Verder mooie uitgebreide review!