Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

aldospanjaard 9 november 2011, laatste update op 20 november 2011, 899 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Mooi toestel
  • Slimme software

Minpunten

• Nog enkele punten ter verbetering in software
  • geotaggen weergeven
  • mappen
  • één app voor navigatie

Lumia 800

Deze review van de lumia 800 zal over de interface van windows mango en Nokia’s eigen software gaan.

Al sinds mijn kennismaking met Windows phone twee jaar geleden was ik erg positief over de vloeiende interface die microsoft had weten neer te zetten. In plaats van windows mobile, waar je met een stylus op een groot scherm hele kleine vakjes moest aankruisen, word er nu gebruikt gemaakt van ‘live tiles’. Tegels, die op het scherm bewegen, laten informatie zien over het programma waar ze de startknop voor zijn. Zo zie je bijvoorbeeld al bij de email applicatie ‘tile’ of je nieuwe mail hebt voordat je de applicatie hebt opgestart. Dit geldt voor alle apps waar je notificaties voor kan krijgen. In het homescreen krijg je dus meteen te zien of je nog nieuwe berichten of andere notificaties hebt gekregen. Dit is erg prettig en overzichtelijk.

Wat verder opvalt, is dat apps goed met elkaar en het homescreen geïntegreerd zijn. Als je bijvoorbeeld verschillende email accounts hebt, dan worden die in de eerste instantie weergegeven als twee verschillende ‘tiles’, maar met een druk op de knop kan je die samenvoegen en dan zitten alle accounts onder één tile. Wel zo overzichtelijk.

Helaas kan er aan de tiles weinig worden gedaan. Je kan de kleur kiezen, maar dat is het ook wel. Als je veel apps hebt dan zullen ze in een lange rij worden weergeven op het homescreen, wat vrij onoverzichtelijk is, aangezien de meeste één kleur hebben. Je kan ze helaas ook niet in mappen stoppen, in deze opzichten loopt mango nog wat achter op iOS en Android.

Ook gaat de synchronisatie met iTunes niet helemaal pijnloos, al is dat niet helemaal microsoft’s schuld. Er moet een programma worden gedownload op de mac, die liedjes kan laten synchroniseren met de nokia. Echter, de opties om dit te doen zijn wat beperkt. Bij windows kan er helemaal niet worden gesynchroniseerd met iTunes, maar dan zal je overgeleverd zijn aan ZUNE software. Ik heb zelf geen windows, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Met de software van Microsoft alleen hoeft de lumia het niet te doen. Nokia heeft er software uit eigen huis opgezet. De belangrijkste is dan wel nokia drive, de Google maps van Nokia. Belangrijk verschil met google is dat je de kaarten offline op je toestel kan downloaden. Gratis, wereldwijd en makkelijk. Al binnen enkele minuten had ik de kaarten gedownload via wifi en kon ik meteen navigeren. Om de kaarten te laten zien heb je geen internetverbinding nodig. Als je een route moet berekenen daarentegen, heb je wél internet nodig. Gelukkig kan je de rest van je reis offline verder gaan, tenzij je echter een foute afslag neemt. Dan moet de lumia weer een internetverbinding hebben om de juiste route te downloaden. Onze Nokia salesman benadrukte het echter dat er een update zal uitkomen waarin navigeren geheel offline zal kunnen. Nokia heeft er voor gekozen om geen voetgangers-, en ov-opties te integreren in de nokia drive. Het is dus alleen bedoeld om te gebruiken in de auto. Als je snel wilt opzoeken hoe je het snelst met de metro naar jouw eindbestemming moet komen, dan heb je een andere app nodig. Nokia heeft deze nu niet geleverd maar die komt er volgend jaar.

Nokia Music is een radiodienst waarmee je gratis nummers kan beluisteren via internet. Je krijgt aanvankelijk enkele genre’s waaruit je kunt kiezen. Wanneer je op een genre klikt krijg je radiostations te zien die je naar de juiste muzieksoort binnen het genre leiden (denk aan pop uit de jaren tachtig, of negentig of recent als je in het genre pop zit). Je ziet de artiest die speelt, en je kan het nummer pauzeren en doorspoelen. Dat laatste overigens maar voor een beperkt aantal keer. Daarna krijg je de melding dat je niet meer kunt doorspoelen en dat je een uur moet wachten. De nummers kan je downloaden via de music store als je ze leuk vind, waarna ze meteen in de music app verschijnen. Echt interessant voor gebruikers is deze functie niet. Wel leuk om nieuwe muziek te luisteren, maar met spotify kan dat ook.

Hardware

De Lumia 800 heeft een mooie uitstraling en is gemaakt van polycarbonaat. De presentator van het lumia event gaf aan dat dit ook in valhelmen wordt gebruikt. Om het kort door de bocht te zeggen: het is dezelfde soort troep die worden gebruikt als behuizing van deodorant en andere goedkope mobieltjes. Gelukkig word er meteen een hoesje bijgeleverd. Het scherm is ongelofelijk. Omdat ik van een iPhone kom had ik er mijn twijfels over of een amoled scherm - of clear black, zoals nokia dat noemt - zoveel beter is. Het is zo. Zwart komt erg goed naar voren. Als ik hem naast mijn iPhone leg zie ik dat het scherm van de Nokia veel feller is. Pluspuntje.

De camera is ok. Je zal er geen prijzen mee winnen, of er voor zorgen dat jouw Leica terug moet op de kast. Wel is de camera snel en redelijk makkelijk in gebruik. Videokwaliteit is voldoende en het is leuk om snel alledaagse dingen mee te filmen. De menu’s zijn simpel, en als je een oudere foto wilt bekijken, dan kan dit door met je vinger van links naar rechts over het scherm te vegen. De oude foto komt naar voren gerold. Deze Nokia kan wel geotaggen, maar je kan de foto’s niet zoals bij iOS op een wereldbol zien. Nog een verbeterpuntje?

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

Ik heb mijn internetverbinding d.m.v 3G nog niet werkend op mijn Lumia 800. Krijg telkens de melding 'Service isn't part of the active profile'. Mijn provider is Simyo, dochter van KPN.
Verscheidene dingen geprobeerd maar mocht nog niet nog baten. Morgen even verder kijken dan maar :).

Verder korte, maar leuke review.

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 10 november 2011 00:02]

Wietsee, instellingen --> mobiel netwerk ---> apn toevoegen (of bewerken, 1 van 2 staat er, onderaan), en vervolgens de settings invoeren die je kan vinden op deze site http://www.simyo.nl/klant...lgestelde-vragen?type=POS, de op één na laatste vraag. Tik op gereed, check nog even of dataverbinding op 'ingeschakeld' staat, en de netwerkselectie op 'automatisch', en test de verbinding in je browser,
Helaas werkt dat dus niet. Simyo is bezig aan een oplossing.
Kan je misschien een toelichting geven op de 3 sterren voor accuduur? De andere reviewer had dat ook, dus ik ben benieuwd waarom. Verder prima review. Ik kom van android, dus ik ben ook erg benieuwd of Nokia contacts en calendar sync kan en goed doet.
Als je symbian gewend bent dan is accuduur inderdaad stuk slechter, maar als je Android of iPhone gewend bent dan is de accuduur juist beter. Het is maar wat je gewend bent.
Algemene beoordeling 3 sterren terwijl de punten met 3-sterren niet echt belangrijk zijn?
De geeft de beeldkwaliteit opname 3 sterren, terwijl je in je review eigenlijk best tevreden bent over de camera en geen enkel puntje van kritiek noemt!

Kun je de keuze van 3 sterren voor beeldkwaliteit opname toelichten?

Edit:
Kun je eventueel ook aangeven of je ipv de microsoft producten hotmail, msn e.d. de concurrerende Google producten als Gmail en google calender kunt gebruiken?

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 10 november 2011 13:22]

@wietsee: dat heb ik helaas ook. Ik kan alleen via wifi verbinding maken. Hopen dat dit met een sisser afloopt.
@Relief2009: Ik bedoel hiermee dat ik hem 3 sterren waard vind voor de 500 euro die ervoor moet worden betaald. Het is een prima toestel, maar 500 euro is wel veel. Daar dacht ik over na. Dat had duidelijker gekund, excuses.
@ timo002: Wat ik bedoel met drie sterren voor de beeldkwaliteit: het is geen fantastische camera, niet zoals een pocket camcorder. Dat hoeft wel niet verwacht te worden, maar de zeiss lens en 8mp sensor maken hem niet echt veel beter. Foto's zijn over-, of onderbelicht, en scherpstellen werkt niet heel snel. Het is echter hetzelfde met de meeste andere high end telefoons. Voor een telefoon is de camera goed, als camera is de telefoon echter maar drie sterren waard. Gmail werkt uitstekend, kalender heb ik in niet geprobeerd maar ik heb gelezen dat dit erg makkelijk te syncen is.
@ Ernieboy: Het toestel gaat ongeveer een dag mee. Als je veel naar muziek luistert en dingen wilt aanpassen, dan is de accu snel op. Hier geldt weer, hetzelfde als andere telefoons, maar geen revolutionaire vooruitgang ten opzichte van mijn 3g.
Algemene beoordeling gaat niet over de prijs, maar over wat je van het toestel over het algemeen vind.

Met 3-sterren geef je de indruk dat het toestel maar 3 sterren waard is en niet dat je het te duur vindt voor de prijs.