Specificaties 3,7" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 800 Zwart Review

realbart 10 november 2011, laatste update op 11 november 2011, 2.184 views

Nokia Lumia 800 Zwart

Pluspunten

• Mooi designRedelijk eenvoudig in het gebruikBinnen de muren van mijn werkgever, waar ik normaal nauwelijks mobiel kan bellen, heb ik opeens prima bereik.Nokia music maakt hannessen met mp3'tjes overbodig. Voor de meeste mensen zullen de gratis muziekstreams volstaan.

Minpunten

• Een fysiek toetsenbord ontbreekt.Het is best even zoeken naar waar bepaalde features zittenNavigeren lukt echt niet zonder (bij het instellen van de route) een internetverbinding.

Eerste indruk

Vandaag heb ik mijn nieuwe Nokia Lumia 800 uitgepakt. Eerste indruk: mooi apparaat. Natuurlijk ben ik als Nokia-fan een beetje bevooroordeeld, maar toch. Naar mijn smaak is het toestel heel veel mooier dan mijn oude N70. Maar dan noem je ook wat. Als het gaat om smartphones: ik heb ook de HTC Titan mogen vasthouden. Een lelijk ding, vergeleken met de Lumia. De laatste heeft een mooi, helder en scherp beeld. en een zeer mooi afgewerkte behuizing.

Kleur

Helaas is het een zwart toestel. Ik had mijn zinnen gezet op een blauwe, maar door omstandigheden is het een zwarte geworden. Gelukkig ben ik er vandaag achter gekomen dat de bijgeleverde hoes in verschillende kleuren te verkrijgen is. Fijn trouwens dat de de doos deze hoes al bevat: zo hou ik mijn telefoon van begin af aan heel.

Aanzetten

Ik heb nog niet veel ervaring met smartphones. Ik moest hannessen om het simkaartje erin te krijgen en even dacht ik dat ik het toestel gesloopt had toen ik het kaartje verkeerd om in het toestel had gestopt en er niet meer uit kreeg. Ik deed ook iets fout bij het instellen van de Wifi-verbinding. Toen ik daarna de appstore opstartte, bleef het toestel dus maar zoeken. Hier had ik behoefte aan iets duideiljker feedback.

Uiteindelijk blijkt alle informatie met een veeg of een tab te verschijnen. Eigenlijk best mooi dat de interface strak en schoon wordt gehouden, zonder afleiding.

Contacten (social hub)

Nadat ik mijn gegevens had ingetikt werden de contacten uit facebook en hotmail automatisch geďmporteerd. Microsoft wil met je contacten-hub het kunstmatige onderscheid wegnemen tussen de vele contactenlijsten die mensen hebben: het telefoonboek, de MSN-contactenlijst, Facebook.

Hoewel ik dit in beginsel een goed plan vind, loop ik hier toch tegen een aantal nadelen van deze denkwijze op:
  • Ik verwijder in principe nooit contacten uit msn/hotmail/etc. Je weet maar nooit of je nog wat aan een vergeten e-mailadres hebt. Maar dat maakt de lijst met contacten in mijn telefoon onoverzichtelijk lang.
  • Het handmatig instellen van favorieten lijkt niet mogelijk. Wel worden automatisch recente contacten gegroepeerd. Gelukkig is het wel mogelijk om groepen aan te maken. Deze fungeren als favorietenlijsten, gecategoriseerd naar contacttype. Nadat dit gedaan is, werkt het best lekker.
    Een groep mag achter maar maximaal twintig contacten bevatten, wat het weer ongeschikt maakt voor mijn complete vriendenkring of voor al mijn collega's.
  • Ik dacht slim te zijn en was al halverwege het opschonen van de letter A op mijn telefoon. Tot ik eens las wat die melding nou precies was die ik tussendoor kreeg. Daar stond meer dan "weet u zeker dat u dit contatct wilt wissen?". Er stond "<naam> wordt van uw telefoon en uit Windows Live verwijderd." Maar DAT wilde ik niet! Dus als je naam met een A begint, voeg me dan even opnieuw toe aan MSN...
  • Gelukkig kan je ook contacten samenvoegen. Heel handig voor contacten waar je vier telefoonnummers en zeven e-mailadressen hebt (dat soort contacten heb ik!) Alleen heb ik van dat soort contacten vaak ook meerdere live-accounts. Er zijn nou eenmaal mensen die zowel privé als een zakelijk gebruik maken van Live Messenger. Voor die mensen verschijnt de melding: "Kan dit contact niet koppelen - u kunt niet twee personen koppelen die beiden lid zijn van uw Windows Live-netwerk."

Dit ervaar ik echt als een groot nadeel. Ik moet kiezen tussen een vervuilde contactenlijst en geen gebruik maken van Live Services op een Windows Phone. Ik hoop dat Microsoft dit snel oplost.
  • Om verbinding te maken met linkedin en twitter vereist het toestel dat de laatste twee gekoppeld worden aan je live account. Tot nu toe had ik een apart live account voor mijn zakelijke contacten en een aparte voor vrienden. Die splitsing zorgde ervoor dat ik wat minder op mijn woorden hoefde te letten bij het publiceren van mijn belevenissen. Die achteloosheid heb ik nu moeten opofferen.
Applicaties

Hoewel ik geen ervaring had met smartphones kostte het mij weinig moeite om Spotify en WhatsApp te installeren. Een appmarket werk super. Ik zit nu lekker naar muziek te luisteren. Het overschakelen naar de Nokia-applicatie Nokia Music verloopt ook gladjes: Spotify stopt en Nokia Music start op. De applicatie waarschuwt netjes dat je de app het beste via Wifi kunt gebruiken ivm het datagebruik. Nadeel is wel, dat je het niet heel duidelijk op het scherm ziet via welke wijze je nu verbonden bent.

Wat mooi is, is dat de bediening van draaiende muziekapplicaties via het lock-scherm kan gebeuren. Applicaties lijken zo naadloos geintegreerd met het besturingssysteem. Ik zit nu de hele dag afwisselend naar Spotify en Nokia Music te luisteren. Die laatste lijkt uit streams van enkele uren te bestaan en houdt soms spontaan op. Ook krijg ik af en toe een melding dat een stream niet bereikbaar is. Hiervoor was ik gewaarschuwd: Nokia is nog bezig allerlei zaken af te ronden voor de officiele livegang maandag.

De batterij houdt het trouwens aardig uit: ik zit echt al de hele dag muziek te luisteren, met opzet niet aan de stroom. De batterij is nu pas bijna leeg. Overigens was het fijn geweest als de batterij een duidelijker melding zou geven als deze bijna leeg is.

Navigatie

Jammer dat je online moet zijn om de navigatie in te stellen. Ik verwacht dat het berekenen van een route niet veel dataverkeer verbruikt, maar ik had mijn 3G in eerste instantie nog niet ingesteld. Van Leiden naar Rotterdam adviseerde het apparaat dezelfde route als mijn TomTom 930 navigatiesysteem. De kaartweergave lijkt iets scherper, het oogt iets prettiger.
Toch doe ik mijn TomTom de deur nog niet uit. Ondanks dat mijn telefoon correcte navigeert en mooie, gratis kaarten heeft, mis ik de live verkeersinformatie, de flitspalen, het voorlezen van straatnamen en de mogelijkheid om vooraf de gehele route door te lopen. De eerste twee opties zijn volgens Nokia overigens wel in de maak.

Voorlopige conclusie:

Ik had hoge verwachtingen van het toestel en tot nu toe ben ik niet teleurgesteld. Nokia levert de belangrijkste applicaties erbij. Omdat Zune in europa nauwelijks content heeft, levert Nokia een eigen muziekapplicatie. Deze integreert echter goed: Als je in Zune wat afspeelt en pauzeert, kan je het in Nokia Music verder laten spelen.

Ik ga veel plezier hebben van dit toestel.

Heb jij ook een Nokia Lumia 800 Zwart?

In de contactenlijst kun je naar instellingen gaan, en daar je msn/linkedin/twitter/facebook/gmail contacten etc filteren...

Dan is je lijst weer wat schoner ;)
Op mijn iPhone worden alleen de contacten van Gmail gesynchroniseerd welke in de lijst "My Contacts" staan. Iedereen die mij een e-mail stuurt komt in mijn "overige" lijst te staan en dus niet zomaar in mijn contacten lijst. Daar moet ik ze bewust in zetten.
@Devian:

Ik heb inmiddels door dat je vanuit je groepen moet werken: dat zijn contacten die je uit je vergaarbak van ALLE contacten geslecteerd hebt. Eigenlijk logisch, ook.

Logisch ook dat die groepen standaard leeg zijn. Zij weten niet wie mijn "favorieten" zijn. Ik ga het review wederom uitbreiden. Work in progress!
(Fijn dat al zoveel mensen me op weg helpen in het gebruik van dit mooie toestel)
nette review, wat vooral opvalt voor mij is dat deze totaal zonder vooroordeel geschreven is, en dat maakt voor mij een review waardevol.

je zou het geheel kunnen opmaken door kopjes vet te maken en plaatjes van zowel het toestel als de plaatjes die je met de telefoon schiet bij te voegen.

bedankt!
Bedankt voor de tip.
Ik heb de opmerking over de kopjes verwerkt.

Ik ga binnenkort wat foto's maken en erbij posten.
De negatieve punten zijn een beetje onzin. Wennen aan iets nieuws moet niet als negatief punt worden beschreven.
Dank voor je feedback. Ik zal de negatieve punten anders formuleren:
  • Een fysiek toetsenbord ontbreekt. (al moet ik thuis even kijken of mijn Nokia bluetooth toetsenbord werkt...)
  • Het is best even zoeken naar waar bepaalde features zitten
Positieve eigenschappen:
* Eenvoudig in het gebruik

en dan gebruiksgemak maar 3 sterren?
ff over de navigatie... Bij Nokia maps op de N8 hoef je zeker niet online te zijn... Wel moet je eerst de benodigde kaarten downloaden voordat je offline kunt navigeren... Beste gaat dit door de telefoon eens met een pc te verbinden en nokia spul helpt je dan verder... Neem aan dat dit ook zo bij de Lumia moet werken...
@UdiBenLudi:
Dat is inderdaad zo op de N8.
En ik had inderdaad verwacht dat het op de Lumia ook zo zou werken. Dat doet het echter (nog?) niet.
Je kunt inderdaad de kaarten vooraf op je telefoon zetten. Maar voor het (her-)berekenen van een route heb je een internetverbinding nodig.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ze binnenkort ook rekening willen gaan houden met de actuele verkeersinformatie.
Bedankt voor de review. Ivm navigatie; later dit jaar komt er een update, waarmee je wel volledig offline kunt navigeren, zoals consumenten inmiddels van ons gewend zijn. Veel plezier nog met het toestel.
Mvg,
@Jurthys
Nokia Nederland
@Sake:
Die drie sterren was een standaardinstelling die ik over het hoofd gezien had. Ik heb het aangepast.
"Voor een onzeker mensen als ik is het nogal onzeker of ik wel echt via Wifi verbonden ben"

Je kan dat vrij snel controleren, gewoon even bovenaan waar je de klok ziet het scherm aanraken en dan komen alle icoontjes te voorschijn en zie je of je via Wifi verbonden bent.
@Renegate: Dank je. Zoals ik al schreef: het smartphonegebeuren is helemaal nieuw voor mij. Ik zal het in mijn review verwerken