AMD Phenom II X6 1055T Boxed Review

bazs2000 10 november 2011, laatste update op 10 november 2011, 1.941 views

AMD Phenom II X6 1055T Boxed

Pluspunten

• Goedkoop
  • Gemakkelijk te overklokken
  • Stabiel tot 3,4Ghz

Minpunten

• Koeler te luid
  • Koelpasta van slechte kwaliteit

Er zijn al veel reviews geweest over deze processor en ik kan het niet beter doen dan alle andere tweakers die zeer ver zijn gegaan met het testen van dit product. Deze review is meer gebaseerd op mijn ervaring.

Omdat Battlefield 3 uit kwam werd het tijdens de beta duidelijk dat mijn vorige processor (AMD X2 250) en videokaart (Asus HD4770) niet meer zouden voldoen aan de eisen die dit spel eraan zou stellen. Ik ging dan ook op zoek naar waardige vervangers voor deze hardware die bovendien nog een lange tijd mee moeten (Ik upgrade niet meer zoveel).

Na een lange tijd van reviews lezen ben ik tot de conclusie gekomen dat deze processor precies is wat nodig was voor mijn PC. Er zullen genoeg mensen zijn die zich zullen afvragen waarom ik niet de 1100T heb genomen maar dat is om de volgende twee redenen:

1. Het budget liet het niet toe.
2. De 1055T valt heel goed te overklokken.

Goed, de processor werd bezorgd en zat in de standaard doos zoals wij dit gewend zijn. De doos bevatte elementaire zaken zoals de processor, koeler, handleiding en sticker.

Een inspectie aan de onderdelen leerde mij niets meer dan dat er op de koeler nog steeds van die ellendige koelpasta is gebruikt. Een tube koelpasta kost geen bal en de meeste mensen die een processor installeren kunnen dit wel zelf. Waarom van die troep erop plakken dan? Dit heb ik nooit begrepen van AMD.

Aan de koeler viel niet veel aan te merken en dus heb ik de koelpasta eraf gehaald en vervangen door een metaalhoudende pasta voor betere geleiding.

Na het inbouwen van de processor en koeler was het tijd om het systeem te starten. Het eerste wat opviel was het lawaai van de koeler. Zelfs idle lijkt het wel een straaljager met een processortemperatuur van 38 graden. De koeler koelt fantastisch maar het geluid is niet normaal. Een spelletje Battlefield zorgt ervoor dat het geluid van de koeler in een andere kamer te horen is.

Het overklokken is een eitje, via de FSB kun je deze moeiteloos rond de 3,4Ghz laten lopen (Mits de overige hardware dit toelaat natuurlijk). De temperatuur loopt bij deze snelheid wel op en je zult als je hoger wilt wel een andere koeler moeten kopen. Ook dien je de voltages te verhogen omdat de stabiliteit minder wordt. Zelf heb ik het vermoeden dat dit door mijn geheugen komt welke niet goed mee komt (4Gb Kingston HyperX).

De processor doet zijn werk en is goed genoeg voor de hedendaagse spellen. Koop aub wel een andere koeler want het geluid wat van de meegeleverde koeler af komt is onacceptabel hard.

--------------------------------------------

Edit vanwege nieuwe inzichten. :)

Vandaag heb ik de fan van de koeler verwijderd en vervangen door de fan die op de standaard koeler van de Athlon X2 250 zat. Het resultaat. Een heerlijk stille PC en toch maar 3 graden onder full load hoger dan wanneer ik de fan gebruik die erbij zat. Onder full load noem ik 58 graden en dat is voor mij acceptabel voor hetgeen er is uitgespookt.

Het lijkt erop dat AMD het minder acceptabel vond en dus om die reden een schreeuwerige fan heeft gebruikt terwijl een ander ontwerp van de vinnen (kartelingen over het oppervlak) het geheel ook stiller had kunnen houden.

Ik heb nu wat ik wil, jammer alleen dat er een mod voor nodig was om het te bereiken. Ik kan mij voorstellen dat de gewone man op dit punt meer geld had uitgegeven voor een andere koeler. Zonde want dit zijn dus de onvoorziene extra kosten die kunnen opdoemen tijdens de bouw van een nieuwe PC.

Heb jij ook een AMD Phenom II X6 1055T Boxed?

Heb zelf net ook een nieuwe Phenom (X4 955BE dan wel).

Ik moet zeggen dat in vergelijking met die Intel meelevert, het wel een heel luxe koeler is hoor. De hele onderkant is van koper, en er zijn zelfs wat heatpipes.

vs

Het enige wat ik erop kan aanmerken is de fan, wellicht het belangrijkste onderdeel de koeler. Niet alleen een hoop herrie, maar ook nog een irritante fluit/zaag toon.
Onder 1400 rpm is het nog aan te horen maar daar boven is hij echt veelste luid.

Echt zonde, zijn maar een paar euro's bovenop de kosten, en je krijgt er een prima koeler voor terug.

Ik heb een 120mm fan over, zal even kijken of die past :P.

PS. bevestigings methode van AMD (compatible vanaf 754!!!!) is superieur.

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 9 november 2011 21:19]

Precies de reden dat ik voor boxed ben gegaan. :)
De Intelkoeler verbleekt bij die van AMD maar goed, als het geluid prut is dan schiet het niet op.

Je brengt mij op een idee, ik kan er nog een andere fan op schroeven die stiller is dan die er nu op zit. Morgen uitproberen en als ik goede resultaten heb dan zal ik het aan de review toevoegen. :)
Is zo'n koeler dan zoveel anders dan voor bijv. een Athlon 260, of jouw oude 250? Ik heb een 260 en ik vind die koeler echt wel meevallen hoor. Behalve als de pc net op start en het OS nog niet geladen is.
De koeler is behoorlijk anders zelfs. De oude koeler was kleiner en bevatte geen heatpipes. De koeler die bij de 1055T zit bevat heatpipes en is groter. De grootte van de fan is niet veel gegroeid. Het toerental is wel beduidend hoger wat voor het lawaai zorgt. Ik ga hem niet op 5 volt zetten omdat ik bang ben dat de temperatuur dan te hoog zal worden.
Ik snap alleen niet waarom je nou gaat overclocken met de stock koeler die zijn zoals de naam al beaamt bedoelt voor stock settings. Niet vervelend bedoelt hoor maar ik ben benieuwd waarom je voor de stock hebt gekozen ;)
Ik heb goede ervaringen met de stock koelers die bij de AMD processoren worden geleverd. Sinds de Athlon XP gebruik ik ze en hoewel ik ook waterkoelingsetups heb gehad en gebruik heb gemaakt van koelers van andere fabrikanten zijn de stock koelers vaak afdoende.

Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn maar je kunt prima overklokken met de stock koelers en iedereen weet dat je ook airflow in de kast nodig hebt om het allemaal af te voeren. Heb je ervaring met de koelers die AMD meelevert?

Kijk anders ook naar de afbeeldingen van C.Hariri, dan weet je wat er wordt bedoeld. :)
Ja ik heb ervaring met die dingen, maar dat was alleen in combinatie met een hele hoop herrie. hahah daarom kies ik altijd voor stillere koelers :P, maar das heb ik liever, tis maar wat je zelf het liefste hebt
Ik snap die kritiek op de koelers nooit, mijn stock amd hexacore koeler die ik op mijn oude triple core had, was ongeveer het meest stille ding in mijn pc, en koelde ook vreselijk goed. En nee, mijn pc hing niet vol met herriemakers. Hij was gewoon stil-ig te noemen.

Verder een best goede review. Beetje kort, wat benchmarkjes kunnen nooit kwijt.
Het ligt eraan wat de ervaring is die je hebt. Mijn ervaring was ook altijd geruisloos en koel totdat ik deze koeler ging gebruiken.

Benchmarks zal ik niet uitvoeren, er zijn hele goede reviews beschikbaar waar ik niet aan zou kunnen tippen. Bovendien zou ik dan een X2 250 met een 1055T gaan vergelijken en ik denk dat de uitkomst duidelijk is. Bovendien zijn er ook zeer veel overklokresultaten bekend en dan kan ik heel erg mijn best doen maar dan bevestig ik alleen het beeld wat er al bestaat. :)

Mocht je het willen weten.

Ik heb met deze processor BF3 gespeeld @ stock met een HD6870 en met alle settings op medium (resolutie op 1920x1200) pers ik gemiddeld 54fps uit op Caspian border (grote map) en 62 gemiddeld wanneer ik de processor op 3,4Ghz laat lopen.

Dit lijkt een klein verschil maar het betekent wel dat een aantal zaken op High gezet kunnen worden waardoor het grafische pracht en praal toch meer tot zijn recht komt zonder dat het hakkelt.
inderdaad de mee geleverde koeler is behoorlijk slecht een noctua nh-d14 doet wonderen bij het overklokken :) . Mits je een betere koeler hebt kan je makkelijk boven de 3.4ghz.