Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Rood Review

martijnsk87 9 november 2011, laatste update op 11 november 2011, 1.449 views

Sony Reader PRS-T1 Rood

Pluspunten

• Goed (E Ink Pearl) scherm
  • Snelle processor
  • Energiezuinig
  • Licht (gewicht)
  • Mooi uiterlijk
  • Redelijke prijs-kwaliteit verhouding

Minpunten

• Multitouch touchscreen heeft weinig meerwaarde tijdens lezen
  • Alternatieve e-readers met vergelijkbare specificaties zijn goedkoper te vinden (zoals de Amazon Kindle)
  • Boeken kopen en overzetten niet erg gebruiksvriendelijk

Veelzijdigheid Score: 4

Ik schrijf deze review naar aanleiding van het winnen van de Sony PRS-T1 op Tweakers.net in samenwerking met Bol.com. Ik heb vrij veel ervaring met e-readers aangezien ik 4 jaar dergelijke apparaten heb verkocht in een boekhandel.

De Sony PRS-T1

Inhoud van de doos:
  • De Sony PRS-T1
  • Micro USB naar USB kabel
  • Plastic stylus
  • Informatieboekjes
De specificaties zal ik niet volledig gaan herhalen die zijn gemakkelijk te vinden maar de belangrijkste kenmerken van de Sony PRS-T1 zijn:
  • 6 Inch E Ink Pearl Display
  • Resolutie van 800x600 met 16 grijstinten
  • Multitouch Touchscreen op basis van infrarood
  • Ondersteunde tekst indelingen: EPUB, PDF, TXT
  • 2 GB intern geheugen (1.41 GB beschikbaar) en een micro SD slot (ondersteund tot 32GB)
  • Afmetingen: 110mm x 173 mm x 8,9 mm
  • Gewicht van 168 gram
  • Koptelefoon aansluiting
Uiterlijk

De behuizing van de Sony PRS-T1 is licht te noemen met zijn 168 gram. Hij is zeer handzaam en heeft een dunne bezel. De fysieke knoppen bevinden zich direct onder het scherm. De knoppen hebben een solide uitstraling. Ook het aluminium stuk net boven de knoppen voelt degelijk. Ditzelfde kan helaas niet gezegd worden van de bezel rondom het scherm, deze voelt goedkoop aan. Vervelender is echter dat de bezel een 'glossy' afwerking heeft waardoor je veel last hebt van reflecties bij goede verlichting en snel vlekken en vingers ziet op de bezel. De achterkant van de behuizing is afgewerkt met een rubber-achtige coating en hier is ook de micro SD gleuf te vinden achter een klein klepje. Aan de onderkant vinden we een reset knop, de micro USB aansluiting, de aansluiting voor een koptelefoon en de aan-uit schakelaar met een ingebouwde led die brand bij het opladen.

Het uiterlijk is zeker niet verkeerd, maar de plastic bezel geeft de Sony een goedkope uitstraling en de reflecties zijn naar mijn mening vrij storend.

Features

Met de Sony PRS-T1 kan via een Wi-Fi netwerk boeken worden aangeschaft in de Bol.com winkel. Dit werkt maar erg fijn vond ik het niet gaan. Het netwerk toevoegen gaat vrij gemakkelijk maar er zijn redelijk wat stappen dat je moet doorlopen voordat je een boek op je e-reader hebt staan.
De internetbrowser op de Sony is ook een leuke toevoeging maar persoonlijk vond ik het geen geweldige ervaring. Naar mijn mening is een e-reader ook helemaal niet bedoeld om mee te browsen, maar als je snel even iets zou willen opzoeken op wikipedia zou het eventueel een uitkomst kunnen zijn.
De muziekspeler werkt behoorlijk goed al heb je hier wel zelf een koptelefoon voor nodig. Een koptelefoon word niet meegeleverd, ook zitten er geen luidsprekers ingebouwd in de e-reader. Out of the box kun je er dus geen muziek mee luisteren.
Tot slot kun je het geheugen uitbreiden met een micro SD kaartje tot 32 GB. Van de beloofde 2 GB opslag door Sony blijft in de praktijk maar 1.41 GB over voor bestanden. Een gemiddeld boek zal echter tussen de 0.5 en de 1 mb liggen dus je kunt er wel vrij veel boeken op kwijt.

Alles bij elkaar genomen vind ik de uitwerking van de extra's niet zeer bijzonder en voegt het naar mijn mening niet heel erg veel toe aan het doel van het apparaat, namelijk boeken lezen.

Boeken lezen

De hoofdfunctie van het apparaat blijft uiteraard lezen. Dit gebeurt op de voor e-readers gebruikelijk geacht formaat scherm van 6 inch. Bij de Sony PRS-T1 is gebruik gemaakt van een E Ink Pearl scherm met 16 grijswaarden. Dit scherm is zeer geschikt voor lezen door zijn hoge contrastwaarden. E Ink schermen hebben geen verlichting en kunnen dus, net als normaal papier, niet worden gelezen zonder verlichting wanneer het donker is. Het grote voordeel van dit scherm is echter dat het energiegebruik enorm laag is. Zo claimt Sony dat de PRS-T1 een maand kan doen met 1 acculading bij een gemiddeld gebruik van 30 minuten per dag. Een ander groot voordeel van E Ink schermen is dat zij goed leesbaar zijn in direct licht zoals zonlicht. Je kunt het scherm dan ook goed buiten lezen, iets wat met tablets zeer moeilijk gaat.

De e-reader is te bedienen met de fysieke knoppen of met het touchscreen. Het touchscreen werkt op basis van infrarood en werkt erg precies. Het nadeel van het infrarood systeem is dat het scherm iets dieper in het apparaat ligt waardoor je sterk het idee krijgt dat het scherm ver weg is. Doordat het apparaat multitouch ondersteunt kun je in- en uitzoomen door je vingers naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen. Ook kun je de meegeleverde stylus gebruiken als je preciezer wilt werken. Deze stylus heeft een grote klip waarmee je hem ergens aan kunt bevestigen. Het vreemde is echter dat je hem nergens aan de e-reader kunt bevestigen waardoor je gedwongen word een andere plaats te vinden voor de stylus als je deze wilt meenemen.

Tijdens het lezen merkte ik dat ik soms per ongeluk over het scherm ging met mijn vingers waardoor er bladzijden werden omgedraaid terwijl dit niet mijn bedoeling was. Dit kan wellicht een punt zijn waar je aan moet wennen maar ik vind de fysieke knoppen persoonlijk minder foutgevoelig.

Het is ook mogelijk om de betekenis van woorden op te zoeken of aantekeningen toe te voegen tijdens het lezen.

Het omslaan van de pagina's gaat vrij snel, sneller dan welke e-reader ik ook heb gezien. Wanneer je echter vanuit het hoofdscherm een boek uitkiest is dit zeer traag. E Ink heeft als eigenschap dat wanneer je een pagina omslaat dat het scherm dan een fractie van een seconde even helemaal op zwart gaat. Dit is wellicht even wennen voor mensen die niet gewend zijn aan het type scherm maar op den duur vormt dit helemaal geen belemmering meer. Zeker wanneer je gewend ben geraakt aan het apparaat zul je een bepaalde 'flow' ervaren waarin je de pagina leert omslaan net voor het einde van de bladzijde, hierdoor kun je direct verder lezen omdat je de tijd van het omslaan van de pagina's gebruikt om je ogen van rechtsonder naar linksboven te brengen.

De Sony PRS-T1 ligt niet erg prettig in de hand vind ik zelf. Ik heb niet echt grote handen maar de dunne bezel zorgt ervoor dat je hem niet erg prettig in twee handen kunt vasthouden. Dit is waarschijnlijk erg persoonlijk en afhankelijk van hoe je de e-reader vast zult houden.

Boeken kopen en toevoegen

Zoals ik al eerder besprak vond ik het via de e-reader kopen van boeken niet soepel gaan. Er zijn veel stappen die je dient te doorlopen voordat je een boek kunt toevoegen aan je lijst. Dit zou wat mij betreft wat simpeler moeten.

Ook het programma Reader for PC vond ik omslachtig. Je dient eerst je e-reader en je pc te machtigen voordat je er mee aan de slag kunt en je boeken op een pc kunt zetten. Wel wordt dit duidelijk uitgelegd aan de hand van de bijgevoegde handleidingen hoe je dit kunt doen. Ook is dit slechts een eenmalige activering die je hoeft uit te voeren. Toch zou je naar mijn mening beter een 'drag and drop' systeem kunnen hebben in plaats van steeds synchroniseren.

Vergelijk met de Kindle 3

Ik zal een korte vergelijking maken met de Kindle 3 aangezien ik deze al ruim een jaar in mijn bezit heb.

In beide apparaten zit hetzelfde E Ink Pearl scherm dus hier zit geen verschil in. Echter heeft de Sony een touchscreen wat de Kindle 3 niet heeft. Voor mij persoonlijk vind ik dit geen gemis omdat ik de toegevoegde waarde van een touchscreen niet helemaal zie tijdens het lezen. Ik zou zelfs stellen dat ik liever geen touchscreen heb omdat je al snel een fout maakt waardoor je een bladzijde doorslaat of terugslaat wat je niet wilde.
Wanneer ik kijk naar de reflecties op het scherm lijkt het scherm van de Sony iets meer te weerspiegelen dan de Kindle. Beide weerspiegelen ze weinig maar de Kindle lijkt hier toch net iets beter in te scoren.
Het scherm van de Kindle 3 is wel iets lichter van kleur wat het contrast ten goede komt. De Sony heeft een iets 'geliger' scherm. Ik weet niet precies hoe dit komt aangezien er hetzelfde scherm in zit, wellicht dat het te maken heeft de batch waar de schermen uit komen?

De processor in de Sony PRS-T1 lijkt beter dan die van de Kindle 3. De Sony wisselt iets sneller van pagina.

De behuizing van de Sony vind ik persoonlijk iets mooier en degelijker er uitzien. Maar de glossy afwerking van de Sony doet hier wel veel aan af. Het ontbreken van een keyboard zoals die wel zit op de Kindle 3 mis ik persoonlijk niet. Het onscreen toetsenbord werkt prima op de Sony PRS-T1. Ook maakt dit de reader een stuk handzamer, of dit prettiger is hangt af van de manier van vasthouden.

De bestandsformaten is het grote verschil tussen deze twee e-readers. De Sony PRS-T1 heeft als voornaamste formaat EPUB en de Kindle 3 MOBI. Ik vind dit niet echt een belangrijk verschil want met verschillende programma's kun je deze bestandsformaten omzetten. Ook bieden veel internationale boekverkopers de optie aan om hem of in EPUB of in MOBI te downloaden. Helaas doet Bol.com dit naar mijn weten niet en levert Bol.com de boeken alleen aan in EPUB.

Ten slotte is het gewicht van de Sony PRS-T1 veel minder dan de Kindle 3. De Kindle weegt 224 gram en de Sony slechts 168 gram. Zeker wanneer je lang achter elkaar leest kan dit lagere gewicht zorgen voor een stuk hoger comfort wat betreft het vasthouden.

Door de relatief lage prijs van de Sony PRS-T1 en de goede kwaliteit van het product is dit een uitstekende e-reader voor elke lezer. De beeldkwaliteit is erg goed, evenals de processor. En die twee onderdelen zijn eigenlijk het belangrijkste in een e-reader. Verder gooit de e-reader naar mijn mening niet erg hoge ogen maar heeft hij ook geen grote nadelen. Een zeer degelijk apparaat dus, helaas biedt de Sony PRS-T1 naar mijn idee te weinig vooruitgang ten opzichte van een e-reader, zoals bijvoorbeeld de Kindle 3 die al ruim een jaar in de handel is.

Is de Sony PRS-T1 een goede e-reader? Jazeker. Is er sprake van grote verbeteringen aan de e-readers zoals wij die kennen? Nee dat niet. Ik zou hem naar eer en geweten aan iedereen kunnen aanraden omdat het een goed product is, maar hij steekt niet met kop en schouders boven andere e-readers uit.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Rood?

Heldere review....

Ik gebruik hem zelf vanaf begin oktober. Leest erg makkelijk en prettig. Enige minpunt mijnerzijds is dat het touchscreen soms niet goed reageert. Als je een pagina vooruit wilt gaan doet ie dat achteruit of hij bladert een aantal pagina's verder door. Dit eindigt dan in een Freeze. Op mobilereadforum zijn hier ook al ettelijke pagina's over neergezet. Sony is ook al van dit euvel op de hoogte en is drukdoende om een oplossng te zoeken.
Welke verbeteringen had je graag willen zien? Ik zou niet weten welke exrta features ik zou willen. Snelheid van opstarten en bladeren zijn imo het belangrijkste, en volgens mij zit hier wel verbetering in, toch?
Ik heb inderdaad proberen aan te geven dat wat mij betreft de extra features niet heel veel toevoegen aan het doel van het apparaat (touchscreen is voor mij persoonlijk zelfs onhandiger dan de knoppen van de Kindle 3). Al zullen er vast mensen zijn die het wel kunnen waarderen.

Ik kan in principe alleen maar mijn conclusie herhalen. Het is in principe een hele goede e-reader maar voor minder geld kun je al zeer goede alternatieven vinden.

En daar zit ook juist het punt waarom ik niet heel enthousiast kan zijn, er bestaat al ruim een jaar een e-reader op dit prijspunt met hetzelfde scherm en een vergelijkbare (minimaal langzamere) processor. Namelijk de Kindle 3 (welke nu verkocht wordt als Kindle Keyboard). De Kindle 4 heb ik nog niet kunnen testen maar die is zelfs nog goedkoper. Natuurlijk hebben de Kindles ook nadelen zoals de langere tijd eer dat je hem in huis hebt of het alleen kunnen lezen van MOBI boeken maar naar mijn menig loopt Sony achter de feiten aan.

Wat zou dan beter kunnen? Een nog lagere prijs. Dit zou kunnen door het touchscreen te laten varen. Ook zou het voor de uitstraling veel veranderen als de bezel minder goedkoop aandoet.
Prima review.
Onderschrijf je verhaal, ook al heb ik persoonlijk alleen ervaring met een Sony PRS 300 serie.
Dat ie niet freezed zou al een hele verbetering zijn