Specificaties 18,4" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K93SV-YZ179V Review

Tenz 9 november 2011, laatste update op 9 november 2011, 2.304 views

Asus K93SV-YZ179V

Pluspunten

• Snel
  • Prijs v.s. kwaliteitverhouding
  • Erg stil

Minpunten

• Bewegend scherm
  • Krasgevoelige ruimtes tussen de toetsen
  • Hardplastic behuizing
  • Mindere audiokwaliteit

8 november 2011
Vandaag heb ik de Asus K93SV-YZ179V opgehaald. Dit is zover bekend de meest complete K93SV-variant van dit moment. Let op: Op veel sites staat de K93SV-YZ106V voor zo goed als dezelfde ¤900,- die ik ervoor betaald heb. In deze configuratie is echter slechts 6 gb intern en een 1ste generatie Intel Core i7-2670QM - 2.0GHz zonder boost i.p.v. 2.2GHz met Boost 3.1GHz bij de YZ179SV! Dit scheelt nog al natuurlijk.

Beeldscherm 18.4" LED-Backlit TFT - (1920 x 1080) FullHD
Optische opslag Dual Layer DVD±ReWriter
Webcam 0.3 MegaPixel VGA
Accu 6 cell
Speakers Ingebouwde speakers
Aansluitingen HDMI, VGA,3 x USB2.0, 1 x USB3.0, RJ45 LAN, Mic in Jack, Hoofdtelefoon out Jack
Gewicht 4.11 kg
Afmetingen (BxDxH) 44.1cm x 29.5cm x 5.6cm
Netwerk Gigabit Ethernet, WLAN 802.11 b/g/n, Bluetooth V3.0
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium - 64 bit
Kaartlezer 3 in 1 (SD/ MS/ MSpro/ MMC)

Eigenlijk is Asus samen met Acer, Toshiba en Alienware van Dell de enige leveranciers die zich nog aan 18,4 inch laptop wagen.

De laptops waarbij deze Asus voor mij toch de voorkeur kreeg waren:

Alienware™ M18x: Intel® Core™ i7 2670QM 2.2GHz (3.1GHz w/Turbo Boost, 6MB Cache), 8GB Dual Channel DDR3 at 1600MHz (4DIMMS) Dual 1.5GB GDDR5 NVIDIA GeForce GTX 560M – NVIDIA SLI Enabled Dual 2GB GDDR5 AMD Radeon HD 6990M AMD CrossFireX, 18.4-inch WideFHD 1920 x 1080 WLED, 1000GB7 SATA hard drive (7200RPM) Prijs: ¤1900,-

Toshiba Satellite P500-1D7: Intel Core i7, i7-740QM, Intel HM55 Express. 8GB DDR3, GeForce GT 330M 1025mb 1000GB HD Prijs: ¤1600,-

In alle eerlijkheid heb ik de Acer-laptops i.v.m. eerdere problemen bij laptops niet serieus bekeken.

Nu ik de Asus in gebruik heb is het duidelijk de snelste laptop die ik in handen gehad heb. Op de Windowspresatieindex scoort deze laptop het volgende:

Processor: 7,5
Geheugen (RAM): 7,6
Grafisch: 6,6
Grafische weergave voor spellen: 6,6
Primaire harde schijf: 5,9

Basisscore 5,9(op basis van laagste cijfer)
De prestatie-index wordt beoordeeld op een schaal van 1,0 tot 7,9.

Zijn er dan echt geen nadelen? Jazeker, die zijn er.
  • Het geluid klinkt een beetje hol. Voor het kijken naar films heb je zeker een koptelefoon nodig of externe boxen.
  • Het beeldscherm trilt als je hem op schoot of een ietwat gammele tafel hebt staan. Dit is extremer dan bij mijn Asus 15,6 latop. Uiteraard rekening houdend met het grotere scherm.
  • De behuizing is van hard plastic. Ik vind dit niet echt een nadeel, maar het is toch goed om te weten als je hem online bestelt.
  • De laptop staat bomvol met gratis software en proefversies. Uiteraard om de prijs te drukken en na een kwartiertje is alle onnodige meuk eraf.
De tijd dat de batterij meegaat heb ik nog niet kunnen bekijken.

Al met al een absolute aanrader!

9 november 2011
We zijn nu 1 1/2 dag verder en heb het één en ander aan software geïnstalleerd op de K93SV. Probleemloos kun je tegelijk werken in Dreamweaver, Photoshop en Flash, en ondertussen nog wat surfen en mailen. Niets lijkt te gek. Een Full HD-flim wordt zonder problemen opgestart en loopt als een zonnetje. Geen haperingen of schokken. Wel blijft het geluid achter bij de prestaties. Het lijkt net alsof de boxen in een badkuip aan de andere kant van de kamer liggen...

Heb jij ook een Asus K93SV-YZ179V?

Hey Tenz

Welk merk wifi heb je er in zitten ? en doet deze het ook op 5 Ghz ? Is de harddisk ook sata 600 aangesloten. De oudere zoals de YZ106V is volgens mij sata 300 aangesloten.

Zit er op de spannings adaptor een rechte of haakse plug die de laptop in gaat?, mijn muis staat aan de rechter kant van de laptop echter zie ik bij deze laptop dat op die plaats de adaptor aansluiting zit. Deze zou wel eens in de weg kunnen zitten bij het muizen..

Zit zelf ook te denken aan deze laptop echter twijvel ik tussen een 17,3 inch N73SV en deze 18,4 inch.

Greetz, Devaz
Hey Devaz,

Wifi is een Atheros AR9002WB-1NG. Of hij het op 5 Ghz doet weet ik niet. Of de harddisk sata 600 aangesloten is kan ik ook niet vertellen. Ik heb alle boekjes en de doos voor je nagekeken, maar helaas...

De spanningsadapter staat recht op de plug. Dit i.t.t. mijn oudere Asus laptop die een haakse aansluiting had. Wat betreft de keuze tussen deze en de N73SV; het ligt er echt aan waar je hem voor gaat gebruiken. Ik ga veel Dreamweaver e.d. gebruiken en heb dus meer werkruimte nodig.

Gr Tenz
De AR9002WB-1NG werkt alleen op 2,4 Ghz. Denk zelf dat de harddisk sata 600 is aangesloten omdat de chipset van het moederbord dit ondersteund, zal me tegen vallen van asus als dit niet zo is.

Kom jij tijdens het muizen niet tegen de plug van de spanningsadaptor? Volgens mij zit dat ding in de weg, helemaal als er ook nog een rechte plug op zit. (Er van uitgaande dat je rechts ben natuurlijk :) )
Ik heb een foto van de spanningsadapter aangesloten geupload. Ook nog 1 van het toetsenboard van dichtbij. Het toetsenbord werkt erg prettig. Het is zeker niet van goedkoop materiaal.
Ik heb b.t.w. geen last van die pluggen bij het muizen. Ik werk altijd met de touchpad en bij secuur werken met de penpad. ;)
ontopic: Aardige review.

@ DevaZ:
Ik heb zelf een N73SV met een paar door mij gemaakte veranderingen.

1. Het geheugen vervangen en geupgrade naar 12 GB RAM (3x 4GB).
2. Crucial SSD 64GB voor Windows en wat programmatuur. De rest op 500 GB HD.
3. Wifi kaart vervangen door Intel Centrino 6300 + extra antenne kabel.

Nu is het echt een super laptop. Zeker aan te bevelen.
Ja had het al gezien in een andere review, jij had wat problemen met de wifi kaart dacht ik. Daarom ben ik zo benieuwd welk merk wifi kaart er in deze laptop zit.

Denk dat deze het gaat worden met een Intel 510 SSD, maar kijk nog ff wat rond.. ;)
Hallo,

Hoeveel geheugen kan er maximaal in deze laptop? Op de website van Computerland staat dat er vier slots in zitten waarvan er 2 in gebruik zijn, dus 16gb in moeten kunnen, maar de medewerker die ik aan de telefoon had betwijfelde het. Weet iemand hier het?

thanks!

gr Jack
Zover ik weet is het maximale voor de laptop 16GB. Hoe je het dan verdeelt is verder aan jou. Er zijn voor de 8GB naar verluid 2 slots van de 4 in gebruik.