EK Waterblocks EK-FC8800 GTS full cover Review

flippy.nl 18 juli 2007, 1.214 views

EK Waterblocks EK-FC8800 GTS full cover

Pluspunten

• koelt als de ziekte.
  • je kan het slot eronder weer gebruiken
  • kasttemperatuur veel lager
  • overklokken tot en met

Minpunten

• 2 risers extra in de verpakking zou fijn zijn voor uitbreidingen
  • geen koelpruttel
  • gewicht kan probleem zijn voor sommigen (600g)

Koelvermogen Score: 5
mijn vorige setup (2x 6800gt) was 1 kaart van gesneuvelt en wat dat een (goed) excuus om maar de hele mik in 1 te vervangen door een 8800GTS 640mb. na een kleine maand op de standaard luchtkoeling gedraait te hebben en mij toch wel opviel dat de hitteproductie in de kast toch wel aanzienlijk was maar op zoek gegaan naar een waterblok. dat is dus deze geworden. 100% koper, lekkere grote open kanalen waar dus geen extra weerstand door bijkomt. en natuurlijk een kek acryl bovenkant van een goede cm dik.

1 van de mooie extra's van deze kaart is de extra doorvoergaten aan de "verkeerde" kant (in het acryl) van het blok. een mooie oplossing als je later je 2e kaart die er natuurlijk strak onder zit wil koelen zonder 20 meter aan extra leidingwerk te hoeven aanleggen. (zoals bij mij 6800gt wel het geval was). of nog beter: in BTX kasten waar de mobo ondersetboven in de kast zit, en dus ook mooi het acryl kan zien kan je die ook de aansluitingen aan de andere kant gebruiken om naar de cpu te laten lopen, anders zitten ze aan de onderkant. mooi stukkie ontwerp moet gezegt worden. nog afgezien van het feit dat je het slot wat eronder zit weer terugkrijgt.

wel 1 kanttekening: men krijgt er GEEN koelpruttel bij, die dien je dus zelf te hebben of bij te bestellen. en let op: je hebt veel nodig. de core is al groter dan een reguliere CPU, maar je moet ook nog het geheugen doen. speciale padjes voor de omvormers krijg je wel bij de verpakking, net als afsluitdoppen voor 2 aansluitingen en 2 risers, zodat je niet bang hoeft te zijn dat je fittingen te ver het blok in gedraait worden. al heb je wel een uitdaging als je een 2 blok erop aansluit, dan kom je die risers wel te kort.

handleiding is ook behoorlijk idiot-proof al vergeet men een paar praktische tips te geven:
haal de slotplaat tijdens montage eraf: dat maakt het monteren een stuk makkelijker.

het daadwerklijke monteren kan even lastig zijn als je de kaart moet omdraaien om de schoeven vast te maken, het blok is redelijk zwaar en verschuift makkelijk. en vergeet geen koelprut tussen de alu koelblok en koperen gedeelte te doen. (spaarzaam ;) )

de prestaties: tijdens 25~28c buiten haalde ik idle 45c en full load (voor zover mogelijk 8)7 ) 55c. er zit een cpu (4200 X2) nog voor de kaart, dus temp kunnen lager. de rest van mijn systeem bestaat uit een eheim 1246 pomp en black ice extreme 3 (3x 12cm) en een cpu blok en een chipsetkoeler. al met al een verbetering van bijna 40c in vergelijking met luchtkoeling.

overclocken heb ik (nog) niet gedaan, heb nog geen spel gespeeld die ik niet soepel op maximaal AA en AF kan draaien. ter indicatie: BF2 draait op 8xAA en 16xAF op 99+fps, fraps geeft niet hoger weer. maar op google zijn genoeg gekken te vinden die ze zonder veel problemen tot vorbij een GTX hebben gekregen qua prestaties.

plaatjes van mn setup:

Heb jij ook een EK Waterblocks EK-FC8800 GTS full cover?

600 gram een probleem wat weegt de koeler die er standaart op zit wel niet.... ik denk zwaarder persoonlijk ;) dus ik zie dit niet als een nadeel.

Ik gebruik persoonlijk de "risers" niet eens zie hier het nut niet van in }>

Geen koelpruttel ik neem aan dat je coolpasta bedoelt, hier ben ik het wel met je over eens.
Dit had er best bij mogen zitten voor de prijs het hoeft ten slotte maar een klein spuitje te zijn.

Al met al een nette revieuw, meschien een leuke uitbereiding om erbij te zetten hoe hoog je hem kan clocken en wat voor radiator je heb. Want dan kan je je temperaturen beter begrijpen.
strak plan, even editen ;)

en volgens google is de orginele koeler 450g ;)

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 17 juli 2007 18:47]

Meestal worden bij waterblokken geen koelpasta geleverd hoor.
Althans, dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Leuke review !

[Reactie gewijzigd door sky- op 17 juli 2007 18:59]

Mooi dat je je ervaringen met dit waterkoelblok wilt delen met ons. Er zijn namelijk maar heel weinig reviews van fullcover koelblokken te vinden op het web.

Het zou wel mooi zijn als je ook nog wat strakke foto's van je setup schiet, altijd leuk om te doen, nietwaar :)

Ik heb zelf ook al eens een EK fullcover waterkoelblok in handen gehad (voor X1900XTX) en ze zijn inderdaad erg mooi. Volledig koper, brede kanalen voor waterdoorstroming en stevig plexi erboven. Prijs is wel pittig, dat is vervelend als je regelmatig een nieuwe VGA koopt zoals ik :P

[Reactie gewijzigd door frankknopers op 17 juli 2007 21:52]

zal even wat pics maken ;)

enne, ik garandeer je met een 8800 gts/gtx dat je voorloptig goed zit hoor, helemaal in sli.

ding zit zelfs met supreme commander uit zijn neus te vreten :X