Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Wireless Media Desktop 1000 Review

nozem 10 november 2011, laatste update op 17 november 2015, 476 views

Microsoft Wireless Media Desktop 1000

Pluspunten

• goedkoop
  • functietoetsen
  • prima software

Minpunten

• pictogrammen op F-toetsen
  • 'platte toetsen'
  • geen Vorige-knop op muis
  • geen aan/uitschakelaar op muis
  • scroll-probleem

Aanleiding aanschaf
Ik zocht voor mijn nieuwe PC een muis/toetsenbord.
Must haves:
- Goedkoop
- Bekend merk

Nice to have:
- Functietoetsen

De Paradigit had (en heeft op dit moment van schrijven) deze wireless desktopset voor slechts 15 euro staan. Eigenlijk had ik liever iets met draad gehad, want dat bespaart batterijen, maar voor deze prijs kon ik hem niet laten liggen, zo meende ik.

Toetsenbord
De toetsen van dit toetsenbord zijn 'plat'. Daarmee bedoel ik dat als je ze uit het bord zou wippen, ze ongeveer een halve centimeter hoog zouden zijn in plaats van een hele centimerter hoog, zoals bij de meer gangbare toetsenborden. Ikzelf vind dit opzich niet fijn, want ik typ met twee vingers. Maar ik ben er (na twee weken gebruik) aardig aan gewend.

Waar ik nog niet aan heb kunnen wennen is dat bovenop de F-toetsen een plaatje staat in plaats van F1, F2 etc. Deze plaatjes verwijzen naar extra functies die d.m.v. de F-lock kunnen worden gebruikt. De toetsnaam staat boven de toets op het bord, maar die is vanuit mijn kijkhoek en met het tegenlicht van de monitor niet in één oogopslag te zien. Hier komt nog bij kijken dat ze niet in groepjes van 4 verdeeld zijn zoals bij de meeste toetsenborden, wat het vinden van de juiste toets gemakkelijker maakt.
Nu gebruik ik de F-toetsen vrij veel en ik moet toch even goed turen voordat ik ze indruk.
Pluspunt zijn de media-knoppen: play, pauze, stop, volgende, vorige, volume +/- en mute. Ik gebruik ze i.c.m. Windows Media Player en dat werkt uitstekend. Ook tijdens het spelen van games werkt de volumeregeling nog goed en er verschijnt een volumebar in beeld wanneer ik de knoppen gebruik.

Muis
Het is een zeer eenvoudige muis: twee knoppen en een scrollwheel. Het formaat ligt prima in de hand en hij reageert goed. Wel mis ik een Vorige knopje bij mijn duim, in het verleden had ik die wel eens op mijn muis en dat werkt best handig.
Een groot minpunt is het probleem met het scrollwheel. in de eerste plaats draait deze niet soepel of 'met klikjes', maar meer 'stug'. In de tweede plaats gaat het scrollwheel na ongeveer een uurtje intensief gebruik erg slecht reageren. Je moet heel hard scrollen om een beetje (onnauwkeurig) effect te hebben. Korte termijn oplossing bleek batterijen eruit en erin, maar dit word je al na een avondje beu. Lange termijnoplossing die ik vond werkte niet bij mij.
Daarnaast staat de muis altijd aan: er is geen aan/uitschakelaar. Ik heb na een paar weken gebruik de batterijen nog niet hoeven verwisselen,

Ik vind het geen fijne desktopset. Aangezien muis en toetsenbord je primaire apparatuur is om je PC te besturen, worden kleine mankementjes snel grote ergernissen.
Hoewel ik de nodige kritiekpunten op dit setje heb, beoordeel ik hem alsnog met Voldoende. Reden hiervoor is dat hij aan mijn eisen voldoet en daarnaast ook goede eigenschappen heeft. Met name de prijs maakt een hoop goed.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Media Desktop 1000?