Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart Review

Rhodan 8 november 2011, 8.321 views

Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart

Pluspunten

• Kleuren, brightness en contrast zijn schitterend.
  • Prijs is netjes
  • Geen dode pixel aanwezig.

Minpunten

• Ingebouwde boxen stellen echt niets voor.
  • Pas een dag in bezit, verder nog niets kunnen ontdekken.

Kleine toelichting op dit simpele reviewtje.
Aangezien mijn 3 1/2 jaar oude Samsung de geest aan het geven was, gaan kijken voor een andere scherm.
Ben niet zo'n gamer, maar wel redelijk fanatiek bezig als hobby fotograaf.
Dus een scherm met zo echt mogelijke kleuren, was een pre.
En aangezien IPS schermen tegenwoordig voor een leuk prijsje over de toonbank gaan, serieus gaan kijken voor een IPS scherm.
Na veel lezen zag ik dat Iiyama een nieuw budget IPS scherm op de markt had gebracht, helaas nog geen review te vinden.
Vroeger al eens een Iiyama scherm gehad en daar veel plezier aan gehad, dus de gok genomen en vandaag deze Iiayma ProLite X2377HDS gekocht.
Eerlijk is eerlijk, prachtig scherm, kleuren spetteren van het scherm, zowel van foto's als van video's.
Even het geluid aangesloten op de monitor, maar deze zijn, en ben niet veeleisend qua geluid, ronduit slecht. Die hadden ze er beter gewoon af kunnen laten.
Ben niet zo'n gamer, eigenlijk speel ik alleen LOTR 2 en de addon als ik tijd heb, maar dit ziet er veel beter uit qua kleuren.
Wel even 3dmark vantage gedraaid, daar zitten wat sneller acties in om te kijken voor ghosting, IK zag het niet. Ook van blacklight bleeding, het valt mij niet op.
Me een verry happy kamper met dit scherm, maar niet vergeten, ik kom van een oude Samsung 2232BW af en dat is zo'n beetje mijn enigste vergelijking, maar deze Iiayama is vele malen beter als dat ik verwacht had.
Ben ook niet bepaald een reviewer (eerste ooit), maar dit wilde ik er nog even bij vertellen.
Edit:
Een dag verder en kwam wat test programma's gevonden.
Rechts onderin zit toch wel wat vervorming als ik recht voor de monitor zit, schuif ik zelf wat zodat ik rechter voor die hoek zit, is het weg.
Ik zie dit alleen bij het test programma, maar wel bij alle kleuren.
Met gewoon windows desktop open, niet te zien door mij.
Ben hier trouwens op gaan letten, omdat ik meerdere reviews had gelezen over ips schermen die dit "probleem" hadden. Deze monitor is dus geen uitzondering, alleen deze is absoluut minimaal qua vervorming.
Vandaag nog even de nieuwe Duke geļnstalleerd ("jeugd" sentiment) en ook deze ziet er schitterend uit en qua ghosting geen last.
De kijkhoek is trouwens ook een stuk beter als met mijn oude scherm, maar wel bij zeggend dat bij echt schuin op het monitor kijkend, een wat blauwe waas geeft.

Als me nog dingen opvallen, dan zal ik het hier bij zetten en als iemand vragen heeft, gooi maar op en dan probeer ik ze te beantwoorden.

Heb jij ook een Iiyama ProLite X2377HDS-B1 Zwart?

Ik heb hem ook gisteren binnen gekregen. Test programma zal ik ook eens proberen. Wel even foto's bekeken, zag er beter uit dan in het echt. Boxen stellen iid niks voor, maar met hdmi en laptop misschien wel eens te gebruiken, het is marginaal beter geluid dan mijn netbook (1015BX).
Ik had een Sony 17" die voor die tijd echt wel beregoed was (was ook relatief duur) - maar dit scherm ziet er meteen prima uit! We hebben al anders gezien in 't verleden. Ik had eerst gedacht aan een duurdere Dell.

Even controle gedaan op de kleuren en da's echt perfect. Straks nog even calibreren, maar ik heb de indruk dat die minstens even goed is als m'n Sony 17" die ik ondertussen al 5 jaar heb (en die toen een fortuin koste).

Alleen de voet vind ik ietsje minder stabiel - dat had evt. nog wat steviger gemogen, maar voor 169¤ moet je gewoon niet zagen dat er zo'n detail wat minder is (bij Mycom in Leuven).
Ik had nog liever gehad dat je 'm kon verstellen in hoogte - daar zou ik zeker 25¤ meer hebben willen voor betalen.

De boxen - daar trek ik me zowiezo niks van aan.

Ik ben geen gamer - dus ook daar geen oordeel over.

Het allergrootste pluspunt is de enorme kijkhoek! Kort samengevat - volgens mij een een moeilijk te kloppen prijs/kwaliteitsverhouding. (let op 't is een allereerste indruk - maar 't is wel niet m'n eerste Iiyama)!
Fijne eerste review! Gebruik(er)servaringen i.p.v. hoop technische uiteenzettingen.
Ik heb deze monitor nu ongeveer 2 maanden. Waar het beeld prima is, irriteer ik me mateloos aan de bouwkwaliteit. De monitor is gammel en staat enigszins scheef (al 30x opnieuw in de standaard gezet. Daarnaast reageert de aan/uit knop regelmatig niet en moet ik deze overdreven goed indrukken wil deze knop reageren.

Ben ik de enige die hier last van heeft?
Al geprobeerd om eerst het tussenstuk op het scherm te klikken en dan de voet? Dit maakt wel degelijk verschil uit (anders klikt het scherm niet vast in het tussenstuk). Mijn scherm staat nu wel recht :)
Van het scheef staan heb ik geen last, maar de aan en uit knop had inderdaad wel iets beter gemaakt kunnen worden.