Sony Vaio VGN-FZ19VN Review

Kwakkel 16 juli 2007, laatste update op 1 augustus 2007, 1.925 views

Sony Vaio VGN-FZ19VN

Pluspunten

• Het beeldscherm
  • Geluidsproductie
  • Uitzicht
  • Slechts 2,58kg

Minpunten

• Resolutie
  • Grafische kaart
  • Max. 2 GB RAM (volgens website Sony)
  • Geen afzonderlijke DVD met Vista/software

Voorgeschiedenis
Ik zocht, voor mijn vriendin, een nieuwe laptop om de PC (groot en lomp in de living) te kunnen wegdoen.
Het begon met een Toshiba, omdat die, op het eerste zicht, goedkoop was. Maar toen wilde mijn vriendin dat we hetzelfde merk zouden hebben (ik zoek er voor mijzelf namelijk ook eentje ;) ).
Ik kwam dus bij Sony terecht, aangezien die er wel leuk uitzien. Na verder te hebben gekeken, had ik eigenlijk besloten om 2 Rock-laptops aan te schaffen. Totdat ik in de Fnac in Wijnegem was, en de FZ19VN zag staan. Het scherm zag er gewoon geniaal uit (beeldkwaliteit). Heb dan mijn vriendin overtuigd dat hetzelfde merk van laptop niet absoluut noodzakelijk was, en dat ze toch echt deze laptop moest nemen :)

Waarom de FZ19VN?
Zoals hierboven gezegd: de beeldkwaliteit is ronduit schitterend. Misschien omdat het een glossy scherm is, misschien omdat de resolutie "maar" 1280 x 800 is (en ik 1920 x 1200 op 15,4" gewend ben), misschien omwille van de technologie, maar het scherm was gewoon de doorslaggevend factor.
De rest van de specs zijn ook deftig uiteraard (T7100, 2GB ram, 120GB hd, Vista business, ...). Enkel de GFX (Intel 3100) is niet echt state-of-the-art, maar mijn vriendin gamed niet, dus zal ze daar nooit last van ondervinden :).

Tevredenheid
Momenteel hebben we de laptop nog maar 2 dagen, maar hij bevalt wel. Het scherm blijft geweldig. En Vista heeft best wel leuke features :)
We kochten het showroommodel, omdat dat de laatste was en we niet wilden wachten. Hij stond echter nog niet lang tentoon gesteld, dus daar geen probleem. Wel was alles reeds ge´nstalleerd, dus thuis maar even opnieuw gedaan. Helaas werkt Sony enkel met een image op een afzonderlijke partitie. Het is dus niet mogelijke een propere Vista te installeren, alle meegeleverde programma's worden ineens mee ge´nstalleerd. Het zijn er niet zoveel, maar Norton en Google desktopsearch e.d. heb ik echt niet nodig!
Bij het opnieuw installeren, kreeg ik in eerste instantie een foutmelding dat er iets fout was met de partitie. Gelukkig ging alles bij de tweede poging wel vlot :)
Deze ochtend opnieuw even paniek: de laptop wilde niet opstarten. Blijkbaar wilt de Vaio opstarten van een niet-bootable CD (in dit geval Office 2003). Na de CD verwijderd te hebben uit de drive, was het probleem opgelost en kon de laptop wel normaal opstarten.

Gebruik
De laptop zal vooral gebruikt worden voor internet, fotobewerking en office. Voor zover ik er gisteren (zondag 15/07/2007) mee heb kunnen spelen, zal hij zeker voldoen :)
Enkel het back-uppen van een DVD ging wat trager dan verwacht, maar dat zal normaal gesproken toch niet op deze laptop gebeuren.

De FZ19VN is zeker aan te raden voor iedereen die een laptop wilt die er goed uitziet, en bovendien ook nog deftige specs heeft. Zoals gezegd: gamen moet je er niet opdoen. Ik heb het niet zelf getest, maar de Intel 3100 scoort globaal genomen niet zo denderend in games. Een hardcore gamer zal hier dus teleurgesteld worden.
Wil je de laptop gebruiken voor Office, email, foto- en/of videobewerking, dan zal hij je zeker niet teleurstellen.
Heb ik trouwens al gezegd dat de kwaliteit van het beeldscherm uitmuntend is? :p

P.S.: Vroeger kon je ergens aanduiden dat het product ja dan nee nog in werking was, maar ik vind dit niet meer terug. Enkele wekel geleden heeft deze laptop plots de geest gegeven.

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FZ19VN?

ik vind de negatieve eigenschappen een beetje gek.
Dat zijn dingen waar je voor kiest, als jij wat meer had neergeteld voor de laptop had je die negetieven eigenschappen niet gehad.
Ook Max. 2GB RAM vind ik erg overdreven, wie wilt nou een laptop met 4GB geheugen.
Bij Negatieve eigenschappen moet men volgens mij meer denken aan dingen die chteraf tegenvallen zoals; geluid/warmte, toetsenbord indeling, degelijkheid etc
Misschien, maar voor mij zijn dit negatieve zake waar men rekening mee moet houden.
Zoals ik in de review zei: voor wat hij gebruikt wordt, voldoet hij prima (uiteraard, zoals je zegt: we hebbenn er zelf voor gekozen). Maar iedereen die deze laptop overweegt, moet, in mijn ogen, weten wat de zwakke punten zijn van deze laptop.

En momenteel is 2 GB zeker voldoende. Maar als de laptop enkele jaren moet meegaan, is het isschien nuttig om over 2 of 3 jaar het geheugen te kunnen uitbreiden. Dat kan hier dus niet.
ik denk het niet,
laat eerst maar eens fatsoendelijke hdd met 7200rpm standaard worden.
op dit moment kom je met 1GB nog heel goed rond, en is 2GB al goed meegenomen en als je over 2/3 jaar 4GB wilt lijkt het mij veel beter om een nieuwe laptop te kopen omdat je CPU/HDD dan de bottleneck blijven.
verder wel nette survey hoor ;)
Hey, ok survey, ik heb wel een paar opmerkingen:

-deze laptop kan wel maximaal 4Gb geheugen aan, dit word echter alleen ondersteund door Vista 64-bit, dus mocht je hiervan gebruik willen maken dan is een Vista upgrade voldoende.

-de vgn FZ19VN (misschien wil je het typfoutje in de type-aanduiding van je review verbeteren) heeft een lcd-scherm met 1 lamp, alleen de duurdere FZ11Z en de FZ11Z hebben het scherm met 2 lampen.

Bovendien, als je in de pricewatch kijkt zie je dat je voor bijna 100 euro minder een fz11e koopt, dezelfde laptop, maar dan met 1Gb ram en een GeForce 8400GT videokaart, HDMI uitgang en Vista Home Premium ipv Vista Business.

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 29 juli 2007 19:18]

Ivm het geheugen: op de website van Sony staat nochtans dat er maximaal 2 GB in kan. Heb me daarop gebaseerd :)

Je hebt wel gelijk dat het scherm maar 1 lamp bevat (hebben ze me dus even wat wijs gemaakt, want heb daar nog achter gevraagd ... nuja :) )

Over de prijs: je moet er wel rekening mee houden dat dit een "Belgische" laptop is, en de prijzen liggen hier doorgaans iets hoger dan in Nederland

In ieder geval bedankt voor je input ;)
Your welcome :)

Op de Sony website staat idd dat 2Gb het maximum is voor de FZ reeks, ik begrijp ook niet waarom. Op het FZ owners thread op notebookreview.com zijn verschillende FZ's getest met zowel 3 als 4Gb en dit werkte prima (4Gb werd echter alleen door Vista 64bit gezien, onder Vista 32bit werd 4Gb als 3Gb gezien, wel dual channel btw).

Maar Sony (en daardoor ook haar dealers) is sowieso niet erg duidelijk in het verstrekken van (correcte) informatie over de FZ's, zoals ook blijkt uit jouw 1 lamp verhaal. Het al dan niet werken van de AV-mode (die alleen echt werkt op jouw model) en de grote van het video-geheugen op de 8400GT kaart in verschillende FZ uitvoeringen zijn bv ook zo'n raadsel. Bovendien is uit ervaring van verschillende (Nederlandse) eigenaren gebleken dat als je hier informatie over opvraagd bij 3 verschillende Sony medewerkers, je ook 3 verschillende antwoorden krijgt.....

Ik ben inderdaad niet op de hoogte van de Belgische prijzen, maar ik wilde potentiele Nederlandse kopers die je review lezen in ieder geval graag wijzen op het prijsverschil en het verschil in features van deze modellen.