Scythe Mugen 2 Rev. B Review

Iftert 7 november 2011, laatste update op 17 november 2015, 827 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Koelt stiller dan de stock koeler
  • Vrij gemakkelijk te plaatsen

Minpunten

• Maakt met de originele koeler een irritant geluid als de pc op vol vermogen staat.
  • maar 10 graden koeler dan de originele stock koeler
  • Mee geleverde fan

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Nou mijn 1e echte review, En dat nog over een product waar al vaker een review is geschreven.

Waarom?

Nou laten we beginnen waarom ik deze koeler heb aangeschaft. Ik wilde mijn OC CPU wat meer koeling geven + meer stilte in de kast creŽren. Het kiezen van de koeler was nog niet gemakkelijk, want er zijn veel keuze mogelijkheden.
Mijn keuze kwam op deze koeler uit, puur omdat ik zijn voorloper voor mijn werk al vaker had ingebouwd en hij mij wel beviel, omdat hij toch vrij makkelijk (ja ok moederbord er wel uit) te installeren was. En het scheen in meerdere reviews uit te komen dat dit toch wel 1 van de betere koelers is. Zeker in de prijsklasse waar hij invalt.
Installatie

Het installeren was net als zijn voorganger vrij simpel, maar wel wat werk. Want je moederbord moet er toch uit. (en dan scheelt het enorm of je je kast netjes heb ingedeeld, of er een janboel van gemaakt hebt. In mijn geval hoefde ik dus maar 9 schroeven los te maken, en een paar kabeltjes aan de kant te schuiven, en ik had mijn moederbord dus al uit de kast.

Toen ik de koeler en het moederbord weer in de kast geplaatst had, begon het zoeken naar de juiste afstelling van de koeler. Opzich niet moeilijk, want dat kan je vrij simpel in de bios doen. Of in Windows om er nog meer stilte + koeling uit te persen. Nou dit neemt een uurtje in beslag want er zijn meerdere mogelijkheden hier in. Maar ik had na zo`n 50 min wel imo de juiste afstelling.

En toen

Mijn PC staat 24/7 aan, en staat in mijn slaapkamer. Dus daarom dacht ik met deze koeler de juiste te pakken te hebben. Als ik er naast zit en een spel speel, of bezig ben met een forum te bezoeken. Merk je niet dat er geluid vanaf komt. want mijn TV staat er meestal wel naast aan.
Maar als ik in mijn bed ligt en de virusscanner begin om een uurtje of 4 nachts aan zijn taak om te kijken of ik een virus heb opgelopen, gaat de fan harder draaien om de PCU koel te houden. Dit doet hij niet met een constant hogere stand, maar er 1 van laag hoog laag hoog. (ik weet het dit is een instelling). En voor een beloofde stille koeler vind ik toch dat de fan een mij te hoge Db uitslag heeft.

Voor iets waar je toch zo`n § 45,- voor betaald vind ik het zonde dat ze net niet een betere fan er bij hebben geleverd.

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Een paar puntjes...

- Foto's, doen het altijd goed.
- Vergelijkingstests, voor en na (ook Db aangezien dat minder schijnt te zijn?)
- 10 graden koeler dan de orginele stock koeler, idle, of onder full load? Onder load presteert deze Mugen namelijk zeer goed! Heb je hem wel goed gemount / koelpasta gebruikt ?
- Mee geleverde fan is een minpunt? Het is een topfan!

Daarnaast, zoals je het zegt, kun je het fan profiel natuurlijk aanpassen..

Zelf heb ik deze koeler ook, en hij presteert zelfs uitermate goed! Daarnaast hoor ik hem zelfs amper op full-load, zit hij echt wel goed?
Hij zit goed ;) Maar mijn fan heeft een irritante hoge fluittoon onder full load. En ik heb geen vergelijkingsschema`s

Maar hij zit nu op 40 graden, met de stockkoeler op 50. En die Fan misschien heb ik een mispeer.

edit : Foto`s komen aankomende week

[Reactie gewijzigd door Iftert op 7 november 2011 23:47]