AMD Athlon X2 BE-2300 Boxed Review

wippo76 29 september 2007, 3.003 views

AMD Athlon X2 BE-2300 Boxed

Pluspunten

• snel genoeg
  • koel en dus passief te koelen
  • goedkoop

Minpunten

• nog niet ontdekt

voor mijn htpctje deze processor gekocht

de processor kwam in het welbekende doosje van AMD
niks bijzonders maar prima verpakt
op het stickertje na 45watt is het allemaal gesneden koek

de processor draait nu een paar dagen en hij bevalt uitstekend
vooral de warmte produktie is echt minimaal
hij loopt de meeste tijd op 1000mhz met 0.9 volt tijdens media toepassingen waar ik deze pc alleen voor gebruik
ook op 1900mhz loopt hij op 0.9 volt gewoon 100% orthos stabiel

hij word volledig passief gekoeld met alleen wat airflow van de voeding doormiddel van een artic 64 cooler
omdat de processor vrij nieuw is word hij door diverse programmaatjes niet echt goed hekend op cpu-z na dan
rm-clock waarmee ik de vorige processor mee regelde en ondervolte krijg ik vast lopers mee omdat de multipliers niet goed herkend worden denk ik (veel halve) dus wacht ik op een update.
speedfan leest de temparatuur niet goed uit (15 graden in een kamer van 25) in het bios word hij na een uurtje primen 40 graden

omdat dit een htpc is moet de processor zo laag mogelijk draaien met het minste voltage overklokken heb ik dan ook nog niet geprobeerd.

totale gebruik van de pc (met asus m2a vm hdmi en 1 schijf) is ronde de 38 watt en max 55 perfekt dus om je muziek mee te draaien
tijdens mediacenter gebruik bv tv kijken komt hij niet boven de 40 watt

Heb jij ook een AMD Athlon X2 BE-2300 Boxed?

Welk programma gebruik je nu dan om te ondervolten? Bios?
yep bios

energie beheer vertellen dat minimale processor stand is tot 50% daarna schaalt hij pas op
Red je die passieve koeling alleen doordat je 'm onderklokt, of lukt het ook bij z'n normale kloksnelheid? Heb je geprobeerd hoe warm hij dan wordt? Bij de specs staat 55-78 graden, da's toch een heel eind...
de processor loopt nu op 1900mhz met 0.9 volt maar ook op stock voltage loopt hij niet warm met actieve koeling
de zuiging van je voeding is voldoende
hij word nooit warmer dan 40 45 graden met orthos belast
Wat is het stock voltage? Klopt het dat dat 1.3 is?
1,25 zelfs als ik me niet vergis
Hoi :-). Ik heb deze CPU inmiddels ook... met 2 reepjes Kingston geheugen (667mhz) en een
Asus m2a-vm HDMI bordje. Dit gevoed door een Seasonic 330watt voeding (80+ efficiency).

Bij mij komt het systeem IDLE met 1 harddisk en een usb tv-kaartje niet onder de 54 watt (gemeten in stopcontact met een Energy check 3000 dingetje van conrad). Dit idle vermogen is in laagste powerstate volgens powernow (1,1 volt op 1000 mhz.).

Hoe heb jij de CPU op zo'n laag energieverbruik en voltage gekregen? Bij mij boot het systeem nauwelijks als ik hem in het bios op 0,9 volt zet en de rest van de Jumperless instellingen op auto. Overigens kan ik gek genoeg bij het 1603 bios de multiplier niet meer instellen :S (staat greyed out op auto).

Het voltage op 0,9 zetten tijdens draaien van het OS is me trouwens nog niet gelukt (lukt nog niet onder Linux... moet nog ff wat kernel sources patchen).
hoi sorry voor de late reaktie

als jouw processor niet lekker loopt op 0.9 volt heb je een wat minder exemplaar
dat lukt dus niet met alle processors
heb nu 2de schijf erbij en inderdaad het verbruik zit gemiddeld tussen 40 en de 60 watt
in de review is de 38 gehaald maar dat is dus minimaal
als jouwe niet onder 50 watt zakt kan het zijn dat je de cooln quit functie niet goed hebt ingesteld
samen met een 780 chippie van amd moet dat geen enkel probleem zijn