Popcorn Hour A-300 Review

Geegees 7 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 14.705 views

Popcorn Hour A-300

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, redelijk snelle opstart, Torrent en NZB-ondersteuning, gratis app (Apple) MobileRC

Minpunten

• Gammele HDD-tray. (HDD klemgezet met meubelviltjes) (!),

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een aantal jaren naar tevredenheid de Dvico TViX HD-M6500A te hebben gebruikt, was vervanging noodzakelijk omdat het beeld na een aantal minuten bleef wegvallen. Na veel onderzoek is de keuze op de Popcorn Hour A300 gevallen vanwege de solide bouwkwaliteit en de gebruikte onderdelen. Informatique kon deze snel leveren en kwam de beloftes prima na en de afhandeling van mijn aankoop was meer dan voortreffelijk! Complimenten!

Deze mediaplayer heb ik aangesloten op mijn versterker via HDMI en de versterker via HDMI op een Full HD plasmatv 50".

In reviews van eerdere modellen had ik gelezen over de lastige menustructuur en was dus wat benauwd over de installatieprocedure. Gelukkig heb ik jarenlang consumentenelectronica verkocht en aangesloten en dat kwam in mijn geval goed van pas. Nadat de kabels waren aangesloten en de apparatuur werd aangezet, kreeg ik direct beeld te zien, maar dit was met een factor 4 vergroot waardoor ik op mijn tv alleen de linkerbovenhoek van het beeld zag wat door de A300 werd uitgezonden. Ik kon nog net lezen dat er een software-update beschikbaar was, maar hoe ik die kon bevestigen, was niet zchtbaar. Ook toen ik het apparaat direct aansloot op de tv, was de uitvulling van het beeld hetzelfde. Omdat de handleiding niet vermeldt hoe de menustructuur werkt, heb ik dat door te proberen uitgevonden. Voor anderen raad ik aan om ook even een geel stekkertje aan te sluiten tussen de tv en de A300 voor de zekerheid om de eerste instellingen goed te zetten. (Tip: de groene knop op de ab is de bevestigingsknop in veel gevallen)

Verder ging de installatie voortreffelijk, al moet ik wel zeggen dat de tray waarin de HDD moet worden geplaatst iets te groot is. Ik heb 'm klem moeten zetten met een kartonnetje omdat deze anders begon te resoneren bij gebruik. Dit is dan ook verder het enioge minpunt en komt pas ter sprake wanneer een interne harddisc wordt gebruikt.

De beeldkwaliteit is perfekt, de geluidskwaliteit ook. Let op dat bij verbinding van de A300 naar een versterker via HDMI de instellingen van de codecs in het audiomenu moeten worden aangepast van 'downmix' naar 'passthrough'.

De extra te installeren apps zijn niet bijzonder en ik vind Facebook op mijn telefoon al meer dan genoeg. Maar een Youtube-filmpje kijken, is natuurlijk wel makkelijk zo. (Dat kon ik echter al via de tv direct, via de PS3 en via de iPad 2 en ATV2, dus dat voegt voor mij niet veel toe.)

Wat wel handig is, is de mogelijkheid om het apparaat zelfstandig films te laten dowloaden, uitpakken en wegzetten. Dit heb ik alleen getest met de NZB-versie en niet met Torrents, maar dat werkt zeer goed. (Let op: het downloaden van illegale content wil ik middels deze review niet aanmoedigen).

De NMJ (Network Media Jukebox) is een aardig extraatje, al was de Dvico met het programmaatje Tvixie wel beter te managen. Dit zorgt ervoor dat de films niet als een lijst zichtbaar zijn maar als een muur met afbeeldingen van de frontjes van de films. De omschrijving moet alleen perfect zijn om het frontje gevonden te laten worden door NMJ en dat is niet altijd standaard het geval.

Doordat ik een interne HDD gebruik (5400rpm) en deze evt. uitbreid met een portable hdd, maak ik geen gebruik van netwerkstreaming vanaf mijn NAS o.i.d. Die blijft gereserveerd voor andere doeleinden (w.o. Sonos)

Conclusie:
Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop. Het is een aanrader voor de wat gevorderde hobbyist die niet zenuwachtig wordt van een menu met veel mogelijkheden. De beeld- en geluidskwaliteit is top en dat geldt ook voor de bouwkwaliteit (m.u.v. de HDD-tray).

Edit: sinds 4 november staat er in de appstore van Apple een gratis app van Syabas met de naam MobileRC. Deze werkt super op de A-300

• Pioneer VSX-921 via HDMi
  • LG 50" plasma via HDMi
  • Western digital 3.5" HDD 1.5TB Caviar 5400rpm

Heb jij ook een Popcorn Hour A-300?

Was inderdaad lastig om te installeren omdat de beeldverhouding bij opstarten niet klopte. Het beeld was volledig opgeblazen waardoor menustructuren amper te zien waren. Beetje gehannes maar drukken op de groene bevestigingen op hielp.

Nog even een vraag. De a300 is via hdmi op mijn tv aangesloten en de tv via een optische kabel op mijn onkyo versterker. Is het dan ook noodzakelijk om alle audio op passtrough te zetten?

Dank voor je uitgebreide review trouwens, mede daardoor heb ik hem gekocht. Ben verder zeer tevreden tot nu toe. Week in het bezit.

Groet
raar bij mijn klap het netwerk er om de havenklap uit tijden downloaden
wat ik ook doe , alleen een hard reboot kan de boel weer op gang helpen
Ik heb daar geen problemen mee.
Hier wordt de A-300 gebruikt icm een Ziggo modem en een Buffalo router.
Misschien moet je DHCP uitzetten en een vast IP-adres toewijzen.

Succes!
Hoi,

Mooie review. Is de snelheid in de menu's nog een beetje snel? Op mijn A-110 is dit namelijk niet echt het geval.

Daarnaast vraag ik me af hoe het afspelen zich houdt als je ook nog aan het downloaden bent. Op de A1xx was dit in ieder geval af te raden.

Nog 2 tips:

1) Bij de NMJ kun je via .nfo bestanden directe links naar bv imdb geven (als het goed is) waardoor je altijd de juiste gegevens binnenhaalt.

2) Via de afstandsbediening TV-mode + 0 in te drukken past de PCH automatisch zijn output aan. Dit werkt iig op zijn voorgangers zo.
Bedankt voor de tips, al vind ik de eerste een beetje teveel werk. Wellicht voor nieuwe gebruikers die nog niet 250+ films op hun HDD hebben staan.
Ik zal vandaag of morgen een download aanzetten en tegelijkertijd een .mkv 1080p afspelen en de resultaten lees je erna. Ik geloof niet dat ik er native BD-streams op heb staan om daarmee te testen.
De menusnelheid is voor mij snel genoeg, als is dat niet sneller dan HD6500 en weet ik niet of deze sneller is dan bij de A-110.
Ik kan me goed voorstellen dat je dat niet achteraf wil doen! Alvast bedankt voor het testen van het downloaden en afspelen tegelijkertijd.
Downloadsnelheid 4700KB/s en Goodfellas speelt als een zonnetje (1080p AVCHD)!
Ben er nog steeds blij mee. :-)
Dank je voor het testen. Een hele vooruitgang met de A110 waar het niet aan te raden was. Misschien tijd voor een upgrade.
Dat toevoegen van .nfo files en jpg's gaat quasi automatisch als je een scraper gebruikt als Ember Media Manager.

Het enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je folder-namen imdb-proof zijn en dan gaat alles vanzelf. Kleine moeite, groot plezier.

(en ja, ook voor verzamelingen van vele honderden films, zelfs series)
Wat is de downloadsnelheid voor NZBget?
Ik heb de review iets aangepast omdat er sinds dit weekend een gratis app van Syabas beschikbaar is voor de Popcorn Hour mediaplayers.

De downloadsnelheid is natuurlijk heel erg afhankelijk van de overige componenten en links in het netwerk en van je abonnement.
Ik heb
Ziggo alles-in-1 Plus met een gigabit Router van Buffalo waar de A-300 met een Cat6 kabel aan vast zit. Helaas moet ik de kabel vanuit het modem die ongeveer 20 meter door muren en achter plinten in mijn appartement loopt nog vervangen door een Cat5e kabel (is nu Cat5). Daarnaast heb ik een topabonnement bij Eweka. Met die configuratie haal ik ongeveer 4500KB/s.
Ik heb ook een super formaat beeld en kan geen setup doen.
Kunt u me uitleggen welk kabeltje waar naar toe moet?

Alvast bedankt.
Tip van Tylocke eerder:
Probeer dat eens... misschien hoef je dan geen kabels te wisselen. Je kan anders even een ouderwetse A/V kabel tussen je TV en je PCH leggen (ook wel Tulp/RCA kabel genoemd).
Bedankt voor jullie reacties.

Na een nieuwe update van de firmware was het beelldformaat plotseling oke.

Ik heb nog een andere vraag. Ik ben nieuw hier.
De NMJ toolbox werkt niet met de A300. SQlite is ook niet de oplossing.

Om privefilms mooi te categoriseren en aan te passen heb ik echt een database nodig.

Wie kan me helpen?

Alvast dank,
Nellie
Heb je een NAS, of Harde schijf erin?

Dan kan ik je YAMJ aanraden. Ik haal filmposters op met EMber Media Manager, vul gegevens aan met Yanfoe (ingesteld op scrapen van Moviemeter waar mogelijk), en creeer met YAMJ GUI config een index.htm bestand. Als je in je Popcorn dan een netwerklink aanmaakt naar de map van je index.htm bestand heb je alle films op een rijtje (moviewall) inclusief onderverdeling in genres...

Werkt bij mij prima, en voordeel is als je eenmaal je database klaar hebt is het bij de eerstvolgende wijziging binnen een minuut klaar... Google maar eens raak..
Als ik deze popcorn in huis haal. Ben ik dan verzekerd van een 100% schokvrije player?

Het gaat me om die 100%, mn PS3 schokt namelijk nooit en ik wacht het moment af om over te stappen.
Als je PS3 nooit schokt, zal het met deze jongen ook wel goed gaan. Ik neem aan dat je met beide apparaten vanaf een NAS of je PC wolt streamen, toch?
Ik gebruik zelf een ingebouwde schijf en een losse die ik direct aan het apparaat koppel.
Ik heb een paar trailers vanaf mijn NAS gestreamd en dat ging vlekkeloos.
Maar het is voornamelijk afhankelijk van de stabiliteit in je netwerk, de kwaliteit van je bedrading, je router of switch, of er nog meer computers aan het slurpen of surfen zijn.
Ik kan je dus geen garanties geven, maar ik heb ook een PS3 en die gebruik ik er niet meer voor.
Ik hoop dat je wat met dit antwoord kunt, anders moet e iets specifieker zijn.