Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

CitizenB 7 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 493 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Snelheidswinst

Minpunten

• minimale verpakking geen sata/voeding kabel of 2,5-3,5" behuizing

Mijn review van dit model zal niet zo uitgebreid zijn als de review van Abeltje130, maar ik vind het zelf altijd interessant om deze artikelen te lezen en in mijn situatie heb ik deze schijf gebruikt op een IDE configuratie (geen ahci) op een sata-300 aansluiting.

Ik heb deze SSD afgelopen week gekocht bij Coolblue in het volgende systeem gestopt:

- Athlon 64 x2 6000+
- Asus M2n-sli deluxe (sata II)
- 4GB kingston hyperx ddr2
- GTX 260

Zoals aangegegeven draait de schijf nu onder een IDE configuratie op sata-300 en met crystal disk mark haalde ik de volgende snelheden (zie afbeeldingen)

De laadsnelheden zijn echt een enorme verbetering en voornamelijk met battlefield 3 is dit echt een genoegen. Zodra battlelog loading map aangeeft zit je vrijwel enkele seconden later al in het deploymenu.

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Kun je ook aangeven waarom je hebt gekozen voor IDE mode?
Ik wist in eerste instantie niet dat ik AHCI apart moest aangeven in de bios. Na de install van w7 kwam ik hierachter. Vervolgens wat gelezen over mijn moederboard en alleen via mijn 5e sata slot (de jmicron controller) kan ik met raid drivers de ssd in ahci laten draaien.

Waarschijnlijk upgrade ik mobo/cpu toch binnenkort dus ik denk niet dat ik nog opnieuw een install ga doen voor AHCI. Momenteel zijn de snelheden al zeer hoog.

Mensen met hetzelfde moederboard die hem wel direct in ahci willen zetten kunnen dat doen met de handleiding op dit forum: http://vip.asus.com/forum...%20Deluxe&page=2&count=14
Werkt TRIM nog onder IDE mode?
Wist in eerste instantie niet wat TRIM was maar met google volgende utigevoerd in cmd:

fsutil behavior query disabledeletenotify

Waar vervolgens 'DisableDeleteNotify = 0' uitkwam, wat volgens mijn bron zou betekenen dat TRIM werkt.