Sony NEX-C3K + 18-55mm Zwart Review

T.T. 7 november 2011, laatste update op 7 november 2011, 3.317 views

Sony NEX-C3K + 18-55mm Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bouw
  • Kitlens

Minpunten

• Weinig E-mount lenzen
  • Lenzen zijn groot, met name 55-210mm lens

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Onze eisen
Aangezien mijn oude DSLR (Canon 300D) kapot is, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe camera. Deze moest kleiner zijn zodat we hem makkelijk mee konden nemen, maar toch goede beeldkwaliteit hebben. We kwamen dus uit bij de systeem-camera's. We willen met name veel foto's van onze baby maken, dus het was voor ons belangrijk om ook binnenshuis goede foto's te kunnen maken bij weinig licht. Goede prestaties bij hoge ISO waarden. Mijn vrouw wilde bovendien een zo klein mogelijke camera. Filmpjes maken is ook leuk, maar hoeft niet perse 1080p te zijn.

De concurrentie
We hebben in diverse winkels camera's bekeken. De Olympus E-PL1 is momenteel goedkoop inclusief twee kitlenzen, maar die camera viel gelijk af toen we hem zagen. Vrij groot, erg hoekig en lelijk aldus m'n vrouw :) Dan bleven nog de Nikon V1, de E-PM1 van Olympus en de NEX-C3 en NEX-5n van Sony over. De Nikon viel af omdat die sensor toch wat klein is en omdat wij geen Nikon lenzen hebben dus niet perse voor het systeem hoeven te kiezen. De meerwaarde van het touch-screen van de 5N vonden wij niet zo groot en het prijsverschil met de C3 in Shenzhen (China) was vrij groot, dus die camera viel ook af. De E-PM1 en NEX-C3 waren beide mooie camera's met ieder hun eigen voordelen.

De E-PM1 lenzen zijn net wat kleiner en bovendien zijn er veel meer lenzen beschikbaar zoals lichtsterke prime lenzen. Hij focust ook lekker snel en ziet er goed uit. Het scherm is echter niet zo'n hoge resolutie, de camera was vrij prijzig in Shenzhen en wij zijn niet van plan om lenzen te vervangen. De kitlens bij zowel de Sony als Olympus is prima geschikt voor het maken van foto's binnens- en buitenshuis van de baby.

De Sony NEX-C3
De Sony focust ook lekker snel, was een stuk goedkoper en maakt mooie foto's. Met name als het wat donkerder is kun je zonder problemen een hogere ISO waarde kiezen (1600, 3200) en de foto's zien er nog goed uit. JPEG direct uit de camera's zijn mooi van kleur en de camera heeft diverse ingebouwde effecten die je natuurlijk ook met Photoshop kunt nabootsen, maar het is wel net zo makkelijk om dat in de camera te doen. Ook de Panorama functie is erg leuk: de camera maakt een panorama en plakt alle plaatjes zelf aan elkaar. Beter dan ik ooit handmatig heb gedaan!

De beeldkwaliteit
We hebben al diverse foto's gemaakt afgelopen weekend en het valt ons op hoeveel we de hogere ISO waarden gebruiken. Veel foto's op ISO 1600 en in combinatie met de (in de lens) ingebouwde optische beeldstabilisatie werkt dat super goed. De grotere sensor heeft als bijkomend voordeel dat je een grotere kijkhoek hebt en wat onscherpere achtergronden (vergelijkbaar met een f-stop verschil denk ik). Die onscherpte is mooi om het onderwerp eruit te laten springen. Ik heb geen problemen gehad dat de 55mm lens te kort is, maar als we in de toekomst op vakantie gaan, kopen we er misschien toch nog de 55-210mm lens bij, ondanks dat deze lens vrij groot is. Je kunt zelfs zonder problemen in het donker foto's maken door gebruik te maken van twilight-modus waarbij de camera diverse korte belichtingen combineert. Dat was me met de DSLR nooit gelukt zonder statief.

Onze set
Als het prijsverschil met de NEX-5N of de E-PM1 klein was geweest, hadden we misschien die gedaan. Wij waren in totaal 400 euro kwijt voor camera + orginele leren draagtas + 16GB snel SD kaartje + extra batterij + schoonmaaksetje + UV filter ter bescherming van de lens. Met name over dat bruine tasje zijn er ook erg tevreden, dat is super handig in gebruik in combinatie met de kitlens. Het past precies en ziet er lekker retro uit. Met een drukknop is het tasje open te klappen en kan je gelijk foto's maken. In de doos zat ook een flash die je erop kan schroeven, maar die gebruiken we helemaal niet. Soms zit de focus er wel naast, met name als het onderwerp snel beweegt in het donker. Daar valt weinig aan te doen, behalve zeer lichtsterke lenzen kopen en de ISO omhoog schroeven (of een lampje aandoen).

Kortom: erg tevreden met de mooie kwaliteit fotos in een compacte behuizing en voor een goede prijs.

Heb jij ook een Sony NEX-C3K + 18-55mm Zwart?

Reviews door de redactie

Wat ik me afvraag. In Nederland is de E-PM1 goedkoper dan de Nex C3. Als dat in jullie situatie het geval was geweest zouden jullie dan voor de E-PM1 hebben gekozen?
Lastige vraag. We vonden beide camera's erg mooi en hoewel we een goede beeldkwaliteit bij hoge ISO waarden belangrijk vinden, denk ik wel dat we dan de voorkeur geven aan de Olympus vanwege het grotere assortiment lenzen. De Olympus E-PM1 is namelijk een erg mooie camera met feitelijk als enige nadeel iets minder goede prestaties onder weinig licht. Wellicht dat dit met een toekomstige versie (E-PM3 ofzo ;) ) nog kan verbeteren en dan kan je die m43 lenzen meenemen.