Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 931BF Zwart Review

TomMe 14 juli 2007, 1.747 views

Samsung Syncmaster 931BF Zwart

Pluspunten

• Solide design
  • geen röntgenstraling zoals bij CRT's

Minpunten

• Toetsen op het scherm veroorzaken krampen in de pols
  • Backlight bleeding overduidelijk bij het kijken van films 's avonds
  • Zéér kleine kijkhoek
  • Blauwe LED is irritant
  • Ghosting

Featureset

De features van deze monitor zijn redelijk standaard en hier valt weinig op aan te merken. Handig is de mogelijkheid om tussen de analoge en digitale ingang af te wisselen met behulp van een toets, zodat het scherm aangesloten kan worden op 2 computers tegelijk.
Normaal gezien is het mogelijk om het beeld naar voor en achter te kantelen, maar blijkbaar is mijn voet defect want ik krijg er geen beweging in. Hiervoor heb ik Samsung reeds gecontacteerd en zij hebben mij het telefoonnummer gegeven van hun onderdelenleverancier. Het valt dus nog af te wachten of dit probleem opgelost kan worden.

Kleurweergave

Ik ben geen kleurenspecialist, dus hier ga ik mij niet al te veel over uiten. De kleuren zijn in te stellen op een schaal van 0 tot 100 en komen goed over. Bij mij staan ze momenteel alle drie op 0 met een helderheid van 20, en dit is voor mij aangenaam kijken. Verder zijn er 3 kleurentemperaturen instelbaar en is er een optie genaamd MagicColor beschikbaar. Deze laatste gebruik ik echter niet, want dit stelt het contrast en de kleuren naar mijn mening veel te sterk in.

Misschien ook nog het volgende opmerken. Vergeleken met mijn oude Iiyama Pro Lite E380S TFT heeft deze monitor een overheersende rode kleur in Windows. Maar dit kan te maken hebben met het feit dat rood nogal slapjes wordt weergegeven op mijn Iiyama en ik hier ondertussen aan gewend ben geraakt. Misschien kan dit een indicatie zijn van de kleurenkwaliteit van deze Samsung?

Contrast en helderheid

Zowel het contrast als de helderheid zijn te verstellen op een schaal van 0 tot 100. Momenteel staat mijn helderheid op 20 en mijn contrast op 45. Deze monitor heeft volgens mij meer contrast dan iemand nodig heeft, en ik vind het dynamisch contrast vrij zinloos. De MagicBright functie, die het scherm instelt naar gelang een zeker profiel (bv Text, Game, Movie), kan wel handig zijn en doet mij denken aan de OPC functie van enkele oudere Iiyama monitors.

Ik heb opgemerkt dat de monitor in het begin bij een helderheid van <20 (en ook > +/- 25) een zeer lichte maar vervelende pieptoon afgaf. Momenteel neem ik dit geluid niet meer waar, maar dit kan slechts tijdelijk verdwenen of gemaskeerd zijn. De helderheid op 20 zetten lostte dit probleem echter geheel op.

De kijkhoek van deze monitor is ook enorm klein, vooral langs onder gezien. Dit kan problematisch zijn bij het bekijken van films in een zetel die lager staat dan het scherm zelf.

Ghosting
Deze monitor gebruikt Response Time Acceleration (RTA) om de responsetijd tot 2ms te verlagen, en men zou verwachten dat bij zo'n lage responsetijd vrij weinig ghosting voorkomt. De werkelijkheid is echter anders.

Wanneer de RTA functie aan staat en de kleuren en helderheid niet te hoog staan, kan men bij beweging duidelijk een wit spoor achter de objecten waarnemen. Op zich is dit niet zo storend, maar wanneer men echter de kleuren en helderheid hoger instelt, verandert dit wit spoor in een vervelend en overduidelijk groen of paars spoor. Gelukkig valt de RTA functie permanent uit te schakelen in het menu indien dit te veel stoort (keuze blijft wel degelijk behouden bij het uitschakelen van de monitor).

Zowel met of zonder RTA is er dus zeker ghosting zichtbaar. Het enige verschil tussen beide instellingen is het type ghosting. Persoonlijk vind ik het aangenamer werken met RTA uit.

Pixeldefecten

Deze monitor heeft 1 dode pixel (zwart), helemaal in de hoek rechtsonder. Helemaal niet storend, en hiermee ben ik tevreden aangezien ik veel erger vreesde.

Bouwkwaliteit en afwerking

De monitor komt zeker solide over en staat stabiel op de voet. Op het gebruikte materiaal valt weinig aan te merken, echter trekt het beeld wel veel stof aan. Het blauwe LED lampje van de Power knop is storend. De toetsen staan ook op een zéér slechte positie en kunnen krampen in de pols veroorzaken na enige tijd.

Vormgeving

De monitor heeft een degelijk design en pakt naar mijn mening in werkelijkheid veel beter uit dan op foto's.

Voor deze monitor heb ik 260 euro betaald (België) en dit is naar mijn mening veel te duur. Meer dan 200 euro zou ik voor dit model niet meer neertellen, hij is die prijs gewoon niet waard.

Algemene beoordeling

Toen ik besloot om een nieuwe TFT monitor te kopen, had ik geen al te grote verwachtingen. Ik wist dat de technologie nog niet op punt staat en dat er zeker nog nadelen aan verbonden zijn. Toch ben ik een beetje teleurgesteld met deze Samsung. Vergeleken met mijn 4 jaar oude Iiyama TFT met 25ms responsetijd, kan ik niet veel verschil in beeldkwaliteit opmerken. Backlight bleeding is misschien iets beter, maar nog steeds prominent aanwezig. Ghosting is iets beter, maar niet veel.

Ik kan mij goed herinneren dat ik de kwaliteit van mijn oude Iiyama TFT in vergelijking met mijn onlangs overleden Iiyama CRT barslecht vond. Als ik nu niet veel verschil merk tussen mijn Iiyama en Samsung TFT's, kan ik mij best inbeelden dat deze Samsung niet op kan tegen een deftige CRT.

Men zou verwachten dat de TFT technologie in 4 jaar tijd al wel wat gevorderd is, maar persoonlijk merk ik daar niet veel van.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 931BF Zwart?

- Toetsen op het scherm veroorzaken krampen in de pols
Hoe vaak en lang zit je nu aan die toetsen? :X
- Zéér kleine kijkhoek
Ikzelf zit recht voor het scherm, maar ik kan toch behoorlijk ver nog gewoon alles zien hoor, eigenlijk zo ver dat ik het niet meer kan zien doordat het vervormd wordt (wat normaal is bij platte oppervlakken).[quote]
- Blauwe LED is irritant
Moet zeggen dat het mij minder stoort dan een 'gewone', ronde, gele of oranje LED. Ik moet je wel gelijk geven dat elke LED uitgezet moet kunnen worden, maar da's meer een algemene issue...
- Ghosting
Ghost meer dan je zou denken bij een 2ms scherm ja, maar valt toch redelijk mee, ook al speel ik snelle shooters (Wolfenstein:ET bijvoorbeeld). Ik moet toch echt hard scrollen op iets met een witte achtergrond, en grijze tabellen bijvoorbeeld, om wat paars of groen te zien..

@onder: Als je van kijkhoek veranderd veranderd de lichtinval wat ja. Heeft het scherm weinig mee te maken. Ook zijn die knopjes vrij vervelend ja, maar pijn in de pols? Nee. Alleen maar 'vervelend'. Verder zijn de problemen mij totaal vreemd, ik heb echt niet last van zoveel ghosting (moet er echt m'n best voor doen), en het LEDje is enkel in het pikkedonker fel, maar nooit zo erg dat het vervelend is of zelfs het backlight beďnvloed...

--edit2: Ik heb nog wat met TFTTester lopen spelen, maar krijg er toch behoorlijk weinig backlight bleeding uit met convergentie of sharpness test, bijvoorbeeld. Ook staan de kleuren hier aardig moet ik zeggen: Brightness 40, Contrast 46, RGB allemaal 50, Color Tone 'Normal', en MagiColor zooi uit.
Het is nu (op m'n TFT na) donker in de kamer, en bleeds van de blauwe LED zijn niet te zien met een witte achtergrond erachter, of 'gewoon' de grijze taakbalk. Ook is de LED hier zeker niet irritant fel; integendeel zelfs, doordat deze achter een knop zit geeft het rustiger licht dan een 'gewone'.

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 14 juli 2007 23:32]

Als je in het begin de monitor wilt afstellen, zit je wel degelijk lang aan die toetsen te prullen.

Een film kijken op mijn PC vanuit een zetel is haast niet meer mogelijk vanwege de kleine kijkhoek. Zelfs al moest mijn voet correct kunnen kantelen, zou het scherm volgens mij niet voldoende naar voren gezet kunnen worden om vermindering in beeldkwaliteit te voorkomen. Bij de geringste hoek verandert zwart bovenaan het beeld in zilver en daalt de helderheid van het beeld, wat erg storend en bijna ondoenbaar is.

Ik heb hier verscheidene LEDs op verschillende computeronderdelen, en de LED van deze monitor is veruit de meest storende. Het licht is zeer scherp en geeft de backlight bleeding zelfs een blauwe kleur.

Zelfs in Windows kan ik paarse ghosting opmerken bij het verslepen van geselecteerde items. Het hangt misschien af van welk spel er gespeeld wordt. In Morrowind zijn er duidelijk paarse en groene banden te zien. Laat ons dan zeggen dat het witte spoor in een groen of paars KAN veranderen naargelang de situatie.

Als ik met een nieuwe voet het scherm niet genoeg naar voren kan kantelen om deftig een film te kunnen zien, ga ik mij toch een ander aanschaffen.
Waarom ben je dit scherm gaan kopen? Niet eerst in de winkel getest en gekeken hoe de monitor in elkaar steekt alvorens tot aankoop over te gaan? Als je zo kritisch bent, want daar lijkt het wel op, had je er op zijn minst verstandig aan gedaan de monitor in de winkel te bekijken en daar met de instellingen te spelen. Nu ben je volgens mij de monitor bewust verder aan het afkraken omdat je je eigen gebreken wilt verbloemen.

Overigens: wie betaald er nu 260 euro voor een 19" breedbeeld scherm terwijl er al een nieuwere generatie beschikbaar is die goedkoper en groter is? De 206BW is bijvoorbeeld nieuwer, beter, groter (20") en ook nog eens goedkoper. Als je jezelf vooraf niet goed op de hoogte brengt van wat er op de markt te krijgen is en goed vergelijkt dan koop je inderdaad snel de verkeerde producten. Dat ligt dan helaas meer aan jou dan aan het product of de verkoper.
Ten eerste is dit geen breedbeeld, maar een 4:3 scherm. Lekker voor games dus, vooral een aantal maanden geleden nog (wordt ook steeds meer widescreen).

Verder is die 20" wel nieuwer en beter, maar dat is nu. Wie zegt dat het scherm pas één dag in gebruik is? Ik kocht 'm in maart, en toen was het voor mijn budget ongeveer het beste game-schermpje (op CRT na) :)
@ Neo_revisited: In België is het allemaal niet zo simpel als in Nederland. Het aantal modellen die hier in de winkels te bekijken zijn, is zeer beperkt en volgens mij is meer dan de helft daarvan al uit productie. Verder is alles hier ook duurder omdat we meer belasting moeten betalen. De meeste computerspullen koop ik in Nederland omdat ze hier niet te verkrijgen zijn.

Trouwens, waarom wil iedereen per se altijd groter en groter? Nieuwer wil niet altijd zeggen beter, dat is wat marketing je laat geloven. Ik ben daar voor een stuk ook ingetrapt met deze 931BF. Ik kon 125 euro korting krijgen op dit model, en aangezien de begeerde 940BF voor mij véél duurder zou uitkomen en naar zeggen en volgens de specificaties zowat dezelfde beeldkwaliteit zou opleveren, ben ik voor dit model gegaan.

Ik heb talloze winkels afgelopen en heb weken lang informatie opgezocht over welk scherm ik best kon aanschaffen. Ik heb mij zo goed mogelijk geďnformeerd als ik kon, dus laat je flauwe veronderstellingen maar achterwege. Ik ben niet tevreden met dit product, en ik durf dat ook te zeggen. Moet je mij daarom bekritiseren? Het lijkt wel alsof je je eigen gebreken wilt verbloemen...

@ The_Zeroorez: Waarom is 20" beter? Beter voor de bankrekening van de fabrikant misschien.. Groter betekent meestal ook dat de native resolutie groter is, waardoor je om scherp beeld te krijgen weer genoodzaakt bent om een zwaardere grafische kaart aan te schaffen waardoor je ook weer dieper in de buidel moet tasten. Ik ben al niet zo gezind met het feit dat 1280*1024 de standaard is voor 17" en niet 1024*768 (anders was ik voor 17" gegaan). Laat staan dat ik hier ooit een 20" gedrocht neerzet.

Misschien heb ik een andere revisie van het scherm dan jij, maar de problemen waarover ik spreek ervaar ik wel degelijk. De kijkhoek heeft niets met lichtinval te maken (zet eens een film op) en ik kreeg wel degelijk kramp in de pols.

Wat betreft de backlight bleeding, dit moet je 's avonds testen met een volledig zwarte achtergrond of bij een donkere film. In Windows valt dit niet te zien, en zeker al niet met een witte achtergrond, integendeel.

Volgens mij is iedereen gewoonweg veel te positief over die Samsung SyncMaster reeks, of anders is mijn 931BF het zwarte schaap van de familie.

[Reactie gewijzigd door TomMe op 15 juli 2007 20:36]