Specificaties Rad. HD6870 (900MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Powercolor HD6870 1GB GDDR5 Review

Niemand_Anders 6 november 2011, laatste update op 6 november 2011, 963 views

Powercolor HD6870 1GB GDDR5

Pluspunten

• Zeer goede prijs kwaliteit verhouding
  • In crossfire zit deze kaart tussen een GTX580 en GTX590 in afhankelijk van game

Minpunten

• Fans op idle maken wat meer lawaai
  • Maximaal twee kaarten in crossfire voor HD6800 serie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Omdat mijn PC nu twee grotere monitoren heeft gekregen (2 x 22" --> 2 x 24") was het ook tijd voor een nieuwe videokaart. Origineel was ik aan het kijken naar de HD6950 (2GB) en HD6970 (2GB) kaarten aan het kijken, maar bij verschillende benchmarks zag ik dat de HD6850 in crossfire opstelling een performance heeft tussen de HD5970 en HD6990. Echter deze kaarten hebben een prijskaart van ruim 500 euro, terwijl een dubbele HD6870 voor slechts 290 euro beschikbaar is.

Volgens veel reviews zou de kaart (fans) wat meer lawaai maken dan andere kaarten, maar de fans van mijn Coolermaster Sniper kast maken meer lawaai, dus heb ik er in de praktijk geen last van.

Omdat ik de kaart nog geen 24 uur in mijn bezit heb, ga ik geen uitspraken doen over de betrouwbaarheid van deze kaart, maar als ik kijk naar mijn vorige kaarten (dubbele HD4870 en HD5870) zal dat met deze kaart ook wel snor zitten.

Momenteel heb ik alleen een gemiddelde FPS voor FSX (ultra settings met Orbx USA packages geladen met PMDG B737 op KSEA, 89fps) en Omsi (PC2011 settings met tile radius van 8, 99.9 fps). Binnenkort verwacht ik een full software reinstall uit te voeren en dan zal ik direct wat meer benchmarks posten.

Heb jij ook een Powercolor HD6870 1GB GDDR5?

In plaats van te klagen ben ik blij dat hij bereid is een stukje te schrijven over het product. Niemand anders heeft nog de moeite genomen om dat te doen voor deze specifieke kaart.

Ik ben er dus wel blij mee en kijk dan ook uit naar de uitbreiding. :)
Benchmarks hoeven dat van mij ook niet zo zeer te zijn. Ben meer ge´nteresseerd in de gebruikerservaring. Hoe bevalt de kaart? Doen ze wat je er mee wilt doen? Wat draait lekker en wat niet? Misschien kun je de voordelen of het verschil van wel of niet CrossFire draaien laten zien. Wat lukt zonder en wat niet zeg maar.
En dingen zoals hoe de geluidsproductie is idle en onder load voor jouw oren.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 7 november 2011 06:20]

Over het algemeen negeer ik (negatieve) reacties van mensen welke zelf nog nooit een review hebben geplaatst. Nu heb ik in het verleden wel vaker 'simpele' reviews gegeven, maar ik wou eens gaan werken aan mijn schrijfvaardigheid. Daarnaast kunnen negatieve reacties andere mogelijke reviewers afschrikken om zelf een review te schrijven..

Zelf zie ik ook niet echt het nut in van algemene benchmarks. Zoals eerder vermeld zijn er op internet veel betere benchmarks te vinden dan welke ik ooit zal kunnen schrijven. Ik kan wel een 3D mark benchmark draaien en ik krijg dat een getal. Jippie jeah, maar aangezien ik geen vergelijkings materiaal heb, kun je verder niets met dat soort getallen.

Zelf heb ik slechts twee games (FSX en Omsi) en kan dus alleen via fraps wat getallen op tafel gooien. Echter ben ik FSX nog aan het tweaken om op basis van deze crossfire opstelling gemiddeld rond de 50-55 fps uit te komen. Daarna wil ik op basis van simpele overclocking (geen volmots) de kaart nog extra oemph proberen te geven.

Hoeveel lawaai een de videokaart maakt onder full load. Misschien is het verstandig je eerste af te vragen wanneer in de praktijk dat voorkomt. Wat ben je dan aan het doen? En hoe groot is de kans dat je boxen op dat moment uit staan?

Dus zelf vind ik de geluidsproductie van de kaart onder idle (dus tijdens internetten,. development, etc) belangrijker. Maar dat is lastig te bepalen. In mijn CM Sniper kast zitten al 4 (5 als je de CPU koeler meetelt) fans en zelfs als ik de fans zo langzaam mogelijk laat draaien hoor je best nog wel aardig wat gezoem. Ik kan niet zeggen dat ik gemerkt hebt dat deze videokaarten het algemene geluidsniveau hebben overstegen. Als je handmatig via CCC de kaartfans naar 100% zet hoor ik ze duidelijk, maar zodra ze onder 35-40% gaan, kan ik geen onderscheid meer maken tussen de fans van de kast en de videokaart.

Ik heb net nog de huidige prijs van mijn oude videokaart (HD5870) opgezocht en kost net geen 260 euro bij de goedkoopste dealer volgens pricewatch. Als ik dan dit monster van 290 euro daarnaast zet weet ik gewoon dat ik met deze kaarten een goede koop heb gedaan.

Met de HD5870 kwam ik in FSX (met de huidige instellingen) net boven de 20fps uit. Met de 2x HD6870 kwam de FPS boven de 100 uit. En dat is de voornaamste reden waarom ik deze kaart op het gebied van prestaties 5 sterren heb gegeven..

Als ik de kaart echt onder de pijnbank leg, zal ik testen zonder crossfire. Mijn vriendin welke nu de HD5870 heeft in plaats van de 2x HD4870 en vooral de Sims speelt heeft ook een flinke verbetering gezien in performance. Ik durf de HD6870 niet in die machine te plaatsen, want dan zie ik hem waarschijnlijk niet meer terug..
komkom.. hij zegt dat hij de review nog gaat uitbreiden. Om nou meteen te gaan zeuren..
Zelfs als de kaart nog in de doos zit kun je al veel over het product vertellen zoals de features en prijs. Daarnaast werkte de twee HD6870 kaarten direct zonder extra drivers te installeren en dat zegt dus bijzonder veel over de comptabiliteit van de kaart.

Verder geeft deze minimale review al aan dat deze kaart in crossfire opstelling zonder problemen kan meedraaien met de highend videokaarten zoals de HD5970, HD6990, GTX580 en GTX590.

Wat zou ik met benchmarks bewijzen? De (benchmark) reviews op tomshardware, 3dguru en benchmark reviews bieden betere benchmarks omdat zij de kaart ook met andere kaarten kunnen vergelijken. Zelf ben ik van plan met benchmarks te komen op het moment dat ik begin met overklokken en de resultaten welke ik daarmee behaal.

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 6 november 2011 18:06]

Een moderne videokaart kan nooit volledig werken zonder de drivers installeren. Dat je een windows desktop te zien krijgt zonder dat de drivers geinstalleerd zijn wil nog niet zeggen dat alle functionaliteit werkt.

Waarschijnlijk maakte je systeem gebruik van de windows default driver of waren er oude AMD drivers aanwezig.
Er waren oude ? AMD drivers aanwezig > zijn vorige kaarten waren dubbele 4870 en 5870, staat netjes vermeld in zijn revieuw