HP Proliant Microserver N36L Review

campr112 30 juni 2012, laatste update op 27 juli 2012, 1.923 views

HP Proliant Microserver N36L

Pluspunten

• PCIe x16 en x1 (half-height) beschikbaar.
  • ESXi compatible
  • Lekker zuinig voor een server. Max 30W zonder HDs

Minpunten

• Geen hardware raid controller
  • Maar 1 netwerk interface
  • 8Gbyte geheugen max

Features Score: 5
Ik heb de Microserver in Februari gekocht. Meteen 8Gbyte geheugen erin geknald en VmWare ESXi 4.1 (HP versie) erop. Ik heb er ook nog een hardware raid controller ingezet die ik tot dan in mijn zelf-gebouwde NAS gebruikte. Een Adaptec 5805.

Setup van de hard/software:

Ik heb eerder gepost over de bouw van mijn NAS, maar heb toch uiteindelijk besloten om een NAS te kopen.. Na veel wikken & wegen toch maar deze gekocht. Mede vanwege de uitbrijdbaarheid van schijfruimte. Mijn initieele berekening was 16Tbyte! aan rauwe schijfruimte. (4x3Tbyte in 3.5" en 4x1Tbyte in 2.5"). De server bied ook een 16x PCIe slot en een 1xPCIe slot met een extensie van de slot voor een management kaart (ILO?). De management kaart heb ik niet gekocht doordat ik toch VMWare ging gebruiken, en dan de console vrij zinloos is. De Server heeft ook nog een USB socket waarin ik een mini-USB key heb gestopt voor het draaien van VMWare, zodat alle schijfruimte beschikbaar is voor virtuelle machines.

Ik heb de interne SATA controller (4 poorten, geen hardware raid!) aan 4x1Tbyte 2.5" schijven gekoppeld en daar software RAID-0 overheen gedraaid in mijn hoofd-linux machine. Deze schijven worden direct door VMWare doorgegeven aan de Linux bak voor maximale performance. Deze schijven dienen ter download en uitpakactiviteiten. Vaak kijk ik ook films van deze schijven. Deze 4 schijven zitten in de 5.25" slot aan de bovenkant van de kast, deze leent zich hier goed voor. Deze schijven staan permanent aan, dus het was voor mij ook belangrijk dat deze schijven weinig vermogen opnemen (vandaar 2.5", onder andere).
De Adapatec SAS controller gebruik ik om 4x 3.5" schijven aan te spreken die in de caddys zitten. De tweede set van 4 poorten wordt via wat converters gebruikt om de 4xSAS poorten aan de achterkant van de kast naar buiten te brengen (hier was wel een dremel voor nodig, er was nog voldoende ruimteaan de achterkant van de kast). Hier ga ik in de toekomst (als ik schijfruimte nodig heb) een externe expander aan gooien. De 5805 ondersteund een totaal van 128 devices per bus, 256 devices totaal. Voor de externe schijven gebruik ik oude SUN schijf-packs. Het was wel evennodig om hiervoor de kast wat te modden, maar gelukkig kom ik met een dremel en een boor toch redelijk ver.

Performance
Ik moet zeggen dat ik zat mogelijkheden heb met die 8Gbyte voldoende zijn om ~7 virtuelle machines te draaien met ieder ~ 1Gbyte geheugen. Zat mogelijkheden dus. Gelukkig helpt hier de Adpatec met de schijf-performance. De performance van de interne controller is ook goed, maar hij ondersteund geen hardware RAID.
Ik heb initieel met Linux (Debian Amd_64) gedraaid en kreeg 103Mbyte/sec met NFS en FTP. Samba (nog SMBv1) bleef vaag-genoeg op ~ 60-70Mbyte/sec steken. Dit was met 4 schijven in een Hardware Raid-5 opstelling. Met SMBv2 was het nog wel wat beter gegaan gok ik, daar de nieuwe versie van het protocol wat efficiŽnter is.
De interne VGA adapter heb ik alleen gebruikt voor de initiŽle Linux installatie, en de VmWare installatie. Niet erg lang dus. Hij doet het goed als console, meer hoeft in principe niet. Voor grafische toepassing heb ik de interne GPU niet gebruikt, dus kan niks over de performance zeggen. (Hij zal wel niet voor gamen geschikt zijn).

Heb jij ook een HP Proliant Microserver N36L?