Spire TherMax Eclipse II Review

Fordox 5 november 2011, laatste update op 5 november 2011, 1.350 views

Spire TherMax Eclipse II

Pluspunten

• goede koeling
  • iets kleiner dan andere koelers
  • kleine leuke features
  • mooi vernikkeld design

Minpunten

• loeiend lawaai
  • irritante montage

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
De Spire Thermax Eclipse 2.
Ik heb een tijdje gewacht om deze review te schrijven, zodat ik zeker weet dat de koelpasta is ingewerkt.

Waarom deze koeler?
Ik heb tijden gezogd naar een goeie koeler die in mijn kast zou passen. mijn kast was namelijk net te breed voor de welbekende scythe mugen 2, promalitech megahelms of de noctua d14. dit was echt een enorm gedoe, omdat ik toch een tower koeler wilde met 120mm ventilatoren en goeie benchmarks die meekon met de top.
het geluid maakte mij niet veel uit. na heel wat pricewatchen, twijfelen, vergelijken en benchmarks zoeken kwam ik uit op deze koeler.

Wat is er dus zo speciaal aan deze koeler?
De koeler heeft een paar leuke 'features' maar of ze werken vallen nooit te testen.
hieronder valt bijvoorbeeld de HDT (Heatpipe Direct Touch). dat houd in dat de heatpipes van de koeler in direct contact staan met de cpu, zodat het niet eerst door een vertragende base heen moet. sommige mensen zweren erbij, anderen zeggen dat het een leuk verkoop praatje is. ik zeg: leuk meegenomen als het werkt :)
Een andere feature is gebobbelde lamellen gebruiken. dit zou het contact oppervalkt met de lucht vergroten. dat is natuurlijk de main reason waarom goeie koelers zo goed zijn.
een klein niet opvallende feature is nog een klein heatsinkje op de base van de koeler, om de warmte die op de base komt toch nog een beetje extra te laten dissiperen.
Wat ook een beetje anders is, is dat deze koeler 8mm heatpipes gebruikt ipv 6mm. de koeler heeft er hier 5 van. dit betekend dat er niet veel ruimte is voor meerdere heatpipes als ze aan het designen zijn, maar het contactoppervlak is wel groter dan 6x 6mm.
ik had hier nog een lap tekst over gezet met berekening als commentaar op de alpenföhn met 10mm heatpipes. dus hier even een quote:
een goeie koeler heeft zoveel mogelijk oppervlakte nodig om zijn hitte kwijt te raken. de koelvins gaan om de heatpipes heen, dus we pakken de omtrek ervan om dat te kunnen berekenen.
als je 3 10mm heatpipes hebt, heb je in totaal dus 3*10*pi = 94,247 mm.
als je 5 6 mm heatpipes hebt, heb je in totaal dus 5*6*pi = 94.247 mm. precies hetzelfde dus.
als je 6 6mm heatpipes hebt, heb je in totaal dus 6*6*pi = 113.097 mm. dat is al wat meer.
als je 5 8mm heatpipes hebt, heb je in totaal dus 5*8*pi = 125.663 mm. dat is nog meer.
dus in theorie is deze koeler daarom al beter. maar er is 1 punt, als je meer heatpipes hebt, kun je de hitte beter verdelen over de lamellen waardoor de warmte beter van de lamellen af kan.
En de laatste feature is dat de heatpipes een V-vorm hebben over de lamellen. dit blijkt goed te zijn voor de airflow over de lamellen.

alles lijkt wel leuk en aardig, en als elk klein ding net de processor 1 graad koeler houdt, en je hebt veel kleine dingen, dan heb je een leuke koeler.

Maargoed, genoeg gepraat over het design :)

ik heb zelf een athlon 2 x4 640 (3,0 ghz). oftewel ik heb helaas geen overklok temps voor jullie, gezien dit dingetje moeilijk doet over de 3,2 ghz. TDP is 95 Watt. HWMonitor geeft 104.5 watt aan.

koelvermogen
ik heb helaas geen fancy grafiekjes, omdat ik alle temps van mijn stock koeler niet ergens heb genoteerd. dus deze moet ik lekker uit mijn herinnering graven. sorry hiervoor.
Stock koeler idle was: 34 graden (lente)
Stock koeler load was: 57 graden (lente)

Spire koeler idle is 24 graden (herfst)
Spire koeler load is 45 graden (herfst)

lente en herfst vallen met temperaturen ongeveer te vergelijken, en ik heb een airflow temp sensor in een hdd zitten. deze stond in beide seizoenen op 21 graden.
idle is laagtst gemeten waarde bij hwmonitor over de hele dag. ik heb altijd winamp, msn, firefox en hwmonitor aan staan.
load is gemeten met 2 cinebench 11.5 runs direct achterelkaar.

Die 2 runs achter elkaar is wel een leuk verhaal. als ik 1 run heb gehad, moest ik direct weer op testen drukken. als ik 1 seconde te laat was, dropte de cpu temp van 45 graden naar 28. dit gebeurd serieus in 1 seconde, mits ik de sensor mag geloven op mijn gigabyte ga-990fxa-ud3.

De temps zijn dus enorm gezakt, dat voor menig overklokker natuurlijk fijn is om te zien :)
maar dat komt natuurlijk hierdoor....

Geluidsproductie
Spire levert standaard 2 fans mee die niet pwm zijn. oftewel, 2 fans die altijd volle toeren draaien, al is het onder load of idle. ze draaien 2200 rpm, en dat neemt zo zijn decibels mee.
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de fans, de luchtverplaatsing is enorm. maar de geluidsproductie is een stuk minder. het geluid is storen als je geen muziek op hebt, of als je een rustig stukje hebt in je game. dan denk je ook: er is vast iemand aan het stofzuigen.

Al boeit mij de geluidsproductie in eerste instantie helemaal niks, toch gaat het storen. hier dus een enorm minpunt.

Installatie gemak
De koeler monteren was best irritant. voorbereidingen gaan nog wel, zoals alles in elkaar draaien, blackplate in positie zetten en dergelijke. het moeilijke van de installatie, was het aandraaien van de moeren. De moeren zaten precies onder het koelblok en kon je met geen mogelijkheid aandraaien met de hand, omdat je dan een koelblok van je moederbord in de weg hebt zitten. dus ik heb er een tang bij gepakt, en dat draaide ook al niet al te makkelijk. maargoed, na heel wat gedoe zit ie er dan eindelijk op.
en als hij eenmaal goed zit, hoef je hem niet meer los te halen :)

compatibiliteit
De sockets waar deze koeler mee compatibel is, is zeer wijd.
hij is te gebruiken voor elk moderne intel socket, en echt alle amd sockets. amd is altijd al zo geniaal geweest om altijd de schroefgaten op dezelfde plek neer te zetten, dat heel fijn uit komt met een AM3+ socket. vandaar dus 5 sterren, al is het niet de koeler zelf, maar amd :P

Modbaarheid
De modbaarheid aan het koelblok is bijna niks, op de montering van elke socket na.
maar waarom voldoende?
de ventilatoren hang je op met rubberen montage dingen, waar je dus elk andere ventilator aan kan hangen die je maar wilt, zolang deze maar 12 cm is.

prijs
In totaal heb ik zon 42 euro voor betaald inclusief verzendkosten (bij azerty). ik vind het ook wel een redelijke prijs prestatie verhouding, alleen betaal je ook voor extra geluid in de kast.

nota
De koeler zit nu in een bredere kast (dara zijn de temps ook van). de kast is een Corsair Carbide 400R. deze heeft airflow zat, In elke fanhole zit nu een nexus real silent fan, en de stock ventilatoren.

Binnenkort (over een maand) komt er een bulldozer in. een fx-8150. vandaar ook het am3+ bord, en dan zet ik daarvan de temps er later ook nog bij. maar daarvoor ga ik eerst 2 noiseblocker fans aan het koelblok hangen en daar ook temps van posten. maar deze 2 waarden post ik later in 1 post.
heeeeel misschien probeer ik later ook nog een keer deze koeler te lappen. eerst kijken of het kan met HDT, en of ik de moeite ervoor wel wil doen.

Heb jij ook een Spire TherMax Eclipse II?

Reviews door de redactie

Ik lees dat de koeler veel lawaai maakt, dit kun je verminderen door in de bios
de toeren te verlagen.
Die processor van jou wordt helemaal niet warm.

gr webdog
Mijn moederbord doet daar een beetje vervelend mee. In de bios kan ik dat niet instellen, maar wel via bijgeleverde software. Maar mijn drivers pakken mijn chipset niet goed op. Alleen een herinstallatie van windows helpt.
Misschien voor later ;)
Dat is ook een oplossing, maar ik heb niet zon controller liggen. Misschien voor later.
Het gewoon simpel in te stellen in de bios

Linker rij onderste keuze = PC heatlh status
> Cpu smart FAN control > Enabled
en dan
> CPU Smart FAN Mode > Auto (Voltage=3pin PWM=4pin)

Heeft niks met drivers of chipset temaken werkt gewoon onder Win-flavours Linux en zelfs onder DOS

[Reactie gewijzigd door postbus51 op 22 februari 2012 16:08]

het zijn 2 3 pins, als je op voltage zet, zijn ze gefixt op een bepaalde snelheid. ondertussen heb ik er nu toch al 2 noiseblockers op zitten. temp gestuurd werkt nu ook weer.
Mijn excuses voor tegrote foto's die net niet passen... en slechte grammatica zo hier en daar.
en bijgevoegde foto van het systeem is nog oud. er hangen nu meer ventilatoren in, en sommigen zijn verplaatst. de de overige drivebays zijn nu ook weg.

[Reactie gewijzigd door Fordox op 5 november 2011 23:54]

Die fan controllers zijn niet zo duur meer tegenwoordig. Scyte Kaze fan controller is net 30 euro. Lijkt me het geld dubbel en dwars waard als het zo'n herrie maakt. Moet je wel vertellen dat de temperatuur in je heatsink (die je kunt meten met de temperatuurmetertjes van de Fan Controller) heel anders is dan de temperatuur van je CPU zelf. CPU is altijd warmer, maar zo dichtbij kun je nooit komen met een temperatuurmetertje, want daar zit je heatsink op ;)

De heatsink met de 2 fans ziet er als totaaplaatje wel heel mooi uit! Zou je het aanraden deze te kopen, of niet? Als jij je processor bij load onder de 45 graden kunt houden is het toch best wel een kwalitatief hoogstandje. (Hangt er wel een beetje vanaf wat voor processor je hebt).

Ik zou dus graag weten of je deze heatsink aanraadt.

Commentaar op je review:
+ Goed dat je er foto's bij hebt zitten
+ Goed dat je positief commentaar over AMD schrijft :P

- Je grammatica (waar je zelf al over schreef) ;)
- Jammer van die 'fancy grafiekjes' :)
Ik raad het koelblok zeker wel aan. goed compact, en een hele hoop kleine dingetjes die het koelen steeds beter maken. de ventilatoren zijn een ander verhaal, maar ik raad wel krachtige aan vanwege de bobbeltjes op de lamellen. het is je geld zeker waard.

ik ben al wat anders van plan met de fans, en mij vertellen dat er goeie fan controllers zijn, hoeft niet. ik weet wel veel van wat er op de markt is tegenwoordig in deze genre ;)
Ok, eigenlijk vertelde ik je niet dat er goede fan controllers zijn, maar dat je voor 30 euro al een leuk controllertje hebt. ;)

Maakt niet uit.
Misschien koop ik deze ook wel.
Thanks voor je review.
Dat weet ik ook wel ;)

als je nog vragen hebt, stel ze maar en veel succes met je nieuwe aankoop :D
En zo kost je cpu koelen alsnog 70 euro. Kan je net zo goed zoniet beter een ander merk nemen, met stillere fans.
ik heb er nu een noiseblocker xl2 op zitten :)
en ik ben erachter gekomen dat beide fans ook prima op 5 volt draaien, en dan zijn ze wel heel stil moet ik zeggen :)