Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 16GB Zwart Review

bakaloko 15 november 2011, laatste update op 15 november 2011, 3.647 views

Sony Tablet S 16GB Zwart

Pluspunten

• Unieke vorm !!
  • Beeld is geweldig !!
  • Zeer goede prestaties !!
  • Plasystation certified !!
  • Universele afstandsbediening !!

Minpunten

• Plastic fantastic !!
  • Lange accuduur ? Dat kennen ze niet bij Sony. :-(
  • OS niet bugfree.

Aloha people of the world.
Sinds afgelopen week ben ik de trotse bezitter van een Sony Tablet S. Aangezien er nog niet veel reviews van te vinden zijn wil ik graag mijn ervaringen (voor zover die er zijn) met jullie delen.

Waarom een tablet ?
Tja... het is een hebbeding he ? De grote hype op dit moment zijn de tablets. Iedereen maakt ze en de een moet nog mooier zijn dan andere.
Maar ik ga het heel eerlijk zeggen: Voor 90% van de mensen zal het gewoon een gadget zijn. Een hebbeding. Er is nl niks, maar dan ook helemaal niks dat een tablet kan wat je met je laptop en smartphone niet kunt doen.
Is een tablet helemaal nutteloos dan ? Zeker weten van niet. Het mag dan wel een hype, een gadget en een hebbeding zijn.... het is echt een geweldig apparaat !!

Ok, ik heb gekozen voor de Sony. Waarom ?
Om te beginnen heb ik een aangeboren afwijking tegen alles waar een aangevreten appel op staat. ;-)
De Samung tab scoort ook erg goed maar wat is dan het verschil met Sony :
- Open systeem, iPad is gesloten
- FLASH !!!! 90% van de tijd zul je internetten met dat ding, waarom zou je dan in GODSNAAM een iPad kopen die geen Flash ondersteunt ?
- Playstation certified (ben een game freak he ?)
- Universele remote control

Moet ik nog meer dingen noemen waarom ik geen iPad wou ? ;-)

Laten we beginnen...

Featureset
Wat zit er in de doos ? Tja... het blijft wel een Sony he ? Je koopt een tablet, je krijgt een tablet.
Lader zit er dan nog wel bij, een koordje zodat je je tablet kunt dragen ook en that's it. Kabeltje om m op je laptop aan te sluiten ? Nope, niet gezien. Aansluiting is wel universeel dus kabels had ik nog genoeg liggen. Maar Sony staat er bij om bekend dat je er niks teveel bij krijgt en dit is ook geen uitzondering.
Handleiding ? Nope. Wat dan wel ? Een flyer met een beschrijving van 11 regels hoe je m aan moet zetten. Is dat erg ? Mwah... valt mee. Android is erg gebruiksvriendelijk en als je de afgelopen 10 jaar niet in een grot hebt gewoond kom je er makkelijk uit hoe alles werkt.

Prestaties
Zeer goed !! Het scherm is mooi helder, aanraakgevoeligheid is TOP. Vind het zelfs beter dan een iPad !
Apps zijn makkelijk te downloaden via de Marketplace en de apps starten allemaal snel (maar dan ook echt SNEL) op. Kwa spec's (wat er onder de motorkap zit dus) zijn de meeste tablets wel aan elkaar gewaagd, maar toch vind ik dat de Sony superieur is tov van andere tablets.
Het enige waar de iPad beter in is is het kantelen van het scherm. De Sony tab reageert zeer goed op alles, kantelt direct wanneer het moet maar tja.... een iPad is toch net dat ene stukje beter hierin.

Beeldkwaliteit
Awesome !! Erg erg helder. Kwa helderheid scoort de Sony tab ook heel erg goed tov andere tablets.
Films kijken, browsen, noem het maar op. Het beelscherm geeft alles tot in de puntjes perfect weer.
Met een HD resolutie van 1280x800 wordt alles echt perfect weergegeven. iPad: eat your heart out !
Over vingerafdrukken op het scherm ga ik het niet hebben, dat hebben ze allemaal.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Fair enough. Het is plastic. Welliswaar stevig plastic maarja... het blijft plastic. En plastic voelt nu eenmaal... erg plastic. Dat is ergens wel jammer. Waar de iPad een schitterende alu behuizing heeft, blijft Sony aanrommelen met plastic. Samsung doet dit trouwens ook, iets wat ik erg jammer vind.
Had ook hier een alu behuizing aan gegegeven en het was echt super super super. Nu geef ik het alleen een "goed" in de score.

Ergonomie
Geweldig ! Je moet er van houden maar de Sony heeft een unieke vorm, nl de vorm van een opgenslagen boek. Ik vind het geweldig dat ze dit hebben gedaan. Zo krijgen iig nooit last van rechtzaken. Als je de tablet op tafel legt komt komt ie dus een klein beetje omhoog. Een klein beetje, maar toch merkbaar prettig.
Wat ook een groot voordeel is, de tablet ligt zo een stuk beter in de hand. En dit is niet alleen een beetje merkbaar, maar het is ECHT DUIDELIJK merkbaar. TOP !

Warmte- en geluidsproductie
Hier kan ik kort in zijn. Tablets maken geen geluid en warmte... niet merkbaar iig.
Misschien dat de accu wel wat warmer wordt als je m echt continu op hoog vermogen gebruikt, maar dat is niet echt merkbaar. En al helemaal niet vervelend.

Mobiliteit en accuduur
In vergelijking met de andere tablets... de accuduur sucks !
Speel je er continu op, dan is het met een uurtje of 5 toch echt wel gedaan. Ik heb een instelling veranderd dat de WiFi continu aanblijft, ook in de slaapstand, dan kun je er nog een uurtje vanaf halen.
Wat dat betreft zijn andere tablets toch wel een stuk beter.

Hoezo prijsafspraken ? ;-)

Dan zijn er nog een paar dingen die ik zeker nog wil noemen.
De beste feature die erop zit: infrarood !!
Nu kun je misschien denken... DUDE, infrarood is zooooo 1998. Misschien wel maar vrijwel alle apparaten met een afstandsbediening werken met.... infrarood !! En door deze feature erop te zetten is de Sony tablet als universele afstandsbediening te gebruiken. En dit werkt echt..... SUPER !!
Ik heb een splinternieuwe Panasonic TV: geen problemen en werkt perfect !
Ik heb een Samsung home cinema van 8 jaar oud: geen problemen en werkt perfect !
WD live media player ? Geen problemen, werkt perfect.
Humax & Samsung digitale receiver ? Werkt perfect !!
Deze feature zit er standaard op, het werkt makkelijk en is echt helemaal geweldig !! Niks dan lof hierover !!

Wat is er nog meer zo geweldig ?
SD cardslot !!!
Dat een iPad het niet heeft kan ik begrijpen, iPad gebruikers zijn altijd al apart dus die kunnen er niks aan doen. ;-) Dan Samsung het niet heeft gedaan is een gemiste kans, maar op de Sony zit een SD cardslot. Opvallend trouwens dat Sony hier niet voor hun eigen memory card heeft gekozen maar echt een SD card !! Je kunt tot 32GB uitbreiden. Voor mij dus ook de reden om de het instap tablet model met maar "16GB" te kopen. Via eBay voor nog geen 20,= een 32GB SD card bestelt en hoppakee, ruimte genoeg !!

Playstation certified !!
Ik ben een gamefreak, kan er niks aan doen. En op de Sony kun je PS spellen doen.
Ik heb er nu een beetje mee zitten vogelen, de PS1 spellen zijn mwah mwah, niet echt super maar de HD spellen zijn geweldig. Het is by far GEEN vervanger van de PSP maar kwa beeld is het echt geweldig !! TOP !

Zijn er dan nog dingen die niet zo geweldig zijn ?
Helaas wel. Maar ik denk dat dit ook zo is bij andere tablets. Zo heb je bv de standaard videoplayer... die SUCKS big time. Een simele AVI afspelen ? Forget it !
Maar gelukkig kun je gratis MXPlayer downloaden met de codecs en dan gaat het perfect. Maar de standaard player ? Die valt echt tegen.

Dan nog even dit:
Ik hoor veel "negatieve" reacties over de afwerking van het klepje waar de SD card in zit en dat het vinden van het standby knopje een beetje lastig is omdat het "verborgen" zit.
Hier wil ik toch wel tegenin gaan en het opnemen voor de Sony.
JA, het klopt dat het klepje niet echt mooi is, maar het zit wel goed verwerkt en persoon vind ik een klepje mooier dan een aansluiting die open en bloot ligt. Kudo's hiervoor !

Het standby knopje is lastig ? PLEASE !! Mensen die hier over klagen moeten geen tablet kopen.
Ja, het is de eerste keer ff zoeken met de vingers waar het zit maar de doorsnee mens heeft de gave om dingen te onthouden waardoor het de tweede keer NIET meer lastig is. Kun je dat niet, dan vind je de nieuwe technologie waarschijnlijk ook moeilijk te begrijpen en moet je je serieus afvragen of je uberhaupt wel een tablet wilt hebben. Sorry dat dit zo bot overkomt, maar das mn eerlijke mening hierover.

Conclusie:
Het is een geweldig apparaat ! Je neemt m makkelijk overal mee naar toe en ondank dat het een hebbeding is, is het wel een geweldig hebbeding.
De keuze voor de Sony was voor mij niet moeilijk. Je moet houden van de unieke vorm maar ik vind het gaaf. Twijfel je nog voor een tablet want je weet niet zo goed wat je er mee moet (maar je wilt het wel hebben want het is een hebbeding)... pak de Sony want het is one hell of a remote control ! ;-) En JA, dat ga je wel gebruiken. :-)

UPDATE 15-11-2011:
Heb m nu een tijdje in gebruik en er zijn toch wat punten van kritiek die ik wil delen met jullie.

- Accuduur & opladen.
Ik heb het er al eerder over gehad maar de accu sucks big time.Echt, met max 5 uurtjes is het toch echt wel gedaan. Gelukkig zit er ook een aansluiting op dat ik m via USB op de laptop kan aansluiten.... toch ? Kan idd, maar opladen doet ie dan niet. Sony heeft geen universele aansluiting (vintage Sony) en dus een eigen Sony oplader. Werk je fanatiek met je tablet, dan kun je naast je tablet ook de unieke eigen adapter van Sony meeslepen want een andere manier van opladen is er niet !
Had dat niet anders gekunt anno 2011 Sony ? Geef nu een ster minder voor de accuduur.

- Android OS
Het ziet er allemaal mooi uit en het werkt allemaal rete-snel, maar Android OS is alles behalve bug-free. Apps geven me geregeld de melding "error occured, needs to be closed". Soms gaat de app dan gewoon door, soms sluit ie af. OK, eerlijk is eerlijk, de app start letterlijk binnen een seconde weer op en gaat verder waar ie was gebleven maar ik stoor me aan dit soort dingen.
iOS > Android OS :-(

Nog een laatste puntje is de reader die Sony standaard meelevert met de tablet. Tablet springt tijdens het lezen gewoon in de standby stand. Heb nog niet uit kunnen vinden of je dit uit kunt zetten. Oplossing: andere apps installeren die daar geen last van hebben. Beetje raar dat de eigen Sony app het niet kan.... Het is iets kleins, ik weet het maar dit zijn dingen waar ik me aan kan irriteren. :-(

Heb jij ook een Sony Tablet S 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Je noemt bij Negatieve eigenschappen 'Lange accuduur ? Dat kennen ze niet bij Sony. :-(', dat vind ik een beetje kort door de bocht, ik heb een aantal pracht producten met een ontzettend goede accuduur. Als je dan zoiets noemt, onderbouw het dan.
Misschien professionele series, maar alles onder de 500 euro niet.
Het is wat je een goede accuduur vindt. Ik heb een aantal camera's gehad en ze hadden allemaal relatief slechte accuduur. maar de beeldkwaliteit(behalve macro dan) is gewoon goed en samen met de kwaliteit is dat de reden voor mij om voor Sony te kiezen. Maar accuduur, nee, daar blinkt Sony niet uit.
'Prijs is in lijn met andere tablets. iPad, Samsung, Sony... er zit geen euro verschil in.
Hoezo prijsafspraken ? ;-)'

Ik zie een Sony Tablet S voor 448,99
Ik zie een Asus Transformer voor 374,90 (incl. verzendkosten)

En jij beweert 'er zit geen euro verschil tussen'?
Hij noemt toch ook duidelijk de tablets op met dezelfde prijs; iPad 2, Samsung Galaxy tab
Ik vind dat als je tegen de 500,= betaald voor een tablet (wat niet bepaald goedkoop is) dat je mag verwachten dat ie toch wel alles kan weergeven. Zeker als 90% van het gebruik internet gerelateerd is.
Je koopt toch ook geen auto die maar op 90% van de wegen kan rijden ?

Opslaggeheugen heb ik geen problemen mee (tot nu toe). Heb er een 32GB kaart inzitten en daar zet ik alles op. Veel apps kun je ook verplaatsen naar de card en ik kan tot nu toe nog alles inladen en lezen vanaf de card. Muv de epub boeken die ik lees, maar die zijn maar tegen de 1MB per boek.

AUS EEE heb ik ook naar gekeken en ook in de handen gehad, maar vond de Sony toch fijner. Reageerde sneller, beeld is helderder. En capaciteit was geen optie omdat ik ook in de Sony een SD card kan zetten. :-)
die remote fujnctie zou ik graag meer van willen weten
kun je het scherm helemaal indelen zoals je zelf wilt, en dus ook knoppen van verschillende apparaten op 1 scherm maken, en zit er een leerfunctie op? ik wil graag discrete aan en uit commandos versturen ipv aan uit toggle, en de meeste voorgeporgrammeerde "nummertjes" programmas op universele remotes hebben vaak alleen toggle commandos.
kun je er ook "activities" mee maken, zoals bij logitech?

heb je anders een linkje voor een handleiding? want ik kon daar niets over vinden op de site van sony.
Ben ook aan het kijken naar een Tablet en deze leek mij ook erg interessant.
1 van de functie die ik absoluut interessant is is de ir/remote control. Heb nu een Logitech Harmony 700 serie waar ik zeker mee tevreden ben, maar een grafisch scherm is toch wel helemaal mooi.
Eigenlijk dezelfde vraag als boven, het zou mooi zijn dat je op 1 knop 'klikt' dat meteen je apparaten aangaan en op de juiste instellingen/ingangen staan. Dit is juist zo mooi van die Logitech's en zolang er geen Tablet is die dat niet kan dan zal ik die stap niet zo snel maken.
Dat die zo gevoelig is voor krassen is wel jammer om te lezen, dat vind ik wel een minpunt.
leuke review, je bent duidelijk erg enthousiast over je aankoop. Da's wel een positief iets.
Heb er bij de MM mee kunnen spelen. Inderdaad een heel erg leuke gadget en het is wat anders dan zoveelste iPAD-kopie. Maar bouwkwaliteit viel heel erg tegen vond ik. Dat ding kraakte echt overal, zou amper 2 sterren voor geven.
Over de accuduur, ik heb het vergeleken met de iPad. Collega op t werk heeft die en die gaat laaaaaang mee. Vergelijk ik dat met de Sony tab, dan valt het me erg tegen. Mijn opmerking was geplaatst over de tablet, niet over cameras en/of andere producten. :)

Met de prijs bedoel ik idd de "andere" twee. Die ligt gewoon in lijn.Tuurlijk zit er wel iets tussen maar de prijs zal bij twijfel geen doorslag geven.

Idd, bouwkaliteit is jammer. Plastic blijt toch echt plastic. Het beestje is verder wel stevig, geen zorgen daarover maar het voelt wel plastic. :(
Ik weet niet waarom jij het een voordeel vind dat hij flash ondersteund, want zover ik weet is 90% van het internet al om naar de HTML standaard, en flash zal zeer snel gaan verdwijnen, zeker sinds Adobe de stekker eruit heeft getrokken. Is toch de ontwikkelaar.

Daarbij vind ik de Sony weldegelijk veel beter preseteren als de galaxy tab. In dat opzicht vind ik het weer een goede keus. Maar waarom niet de ASUS EEE PAD Transformer?
Wat zijn daar je argumenten voor?

Dan nog voor mij de vraag, kijk eens naar het opslag geheugen, valt je daar niks geks op?
Sony heeft 2 geheugen modules erin, wat er samen voor zorgen dat je bij de capaciteit komen wat ze aangeven. Maar je zal zien dat een groot gedeelte alleen beschikbaar is voor applicaties en niet voor bestanden.

[Reactie gewijzigd door sjtienuh op 15 november 2011 23:12]

@Engelbertus:

Per apparaat heb je 1 scherm. Je kunt het deels zelf inrichten.
Je hebt als het ware een standaard template, bestaande uit 2 pagina's per apparaat met allerlei knoppen erop. Je kunt een AB custom made maken door zelf te beslissen welke knoppen zichtbaar zijn en welke niet.

Er zit een leerfunctie op. Zolang het signaal IR is dan werkt het zonder problemen (tenminste, tot nu toe nog geen issues gehad)
Je drukt op een "record" knop op je tablet, richt met de AB op de IR ontvanger en voila, het commando staat geprogrammeerd.

Activities, bedoel je hiermee met 1 knop meerdere apparaten besturen ?
Bv met als je een knop film hebt dan dan tegelijkertijd de TV, bluray & cinema set aanspringen ?
Dat kan nog niet maar die functie komt er wel aan in toekomstige upgrades.

Linkje voor een handleiding heb ik zo 1-2-3 niet bij de hand, misschien op de Sony site ?

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeters,
Sander.