WD Elements Desktop 2TB Zwart Review

GertMenkel 4 januari 2012, laatste update op 4 januari 2012, 4.572 views

WD Elements Desktop 2TB Zwart

Pluspunten

• Redelijk stil

Minpunten

• Geen knop om hem aan of uit te zetten

Mobiliteit Score: 3
Mijn eerste review over mijn eerste externe harde schijf...

Ik heb deze schijf een paar dagen geleden tijdens een kortingsactie voor §75 op de kop kunnen tikken. Na een hel met Samsung Station schijven eindelijk eens een schijf die het goed doet!

Qua prestaties ben ik tevreden: de schijf geeft me over USB 2.0 een kopieersnelheid van ongeveer 23 MB/s, wat voor mij ruim genoeg is.

Ik heb de schijf nu twee dagen, dus over de betrouwbaarheid kan ik niet veel zeggen. De schijf heeft me tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.
EDIT: Ik heb hem nu bijna twee maanden, en ik kan zeggen dat de schijf erg betrouwbaar is. Ik heb hem constant aan mijn PC gehouden en er is nooit iets misgegaan dat aan de schijf te verwijten is.

Ik was van plan om Linux op de schijf te zetten, om langzaam van Windows af te gaan. Helaas kan mijn computer niet opstarten van de schijf. Ik heb geen idee of het een probleem met de schijf of met mijn computer is, maar ik vindt het wel jammer dat het opstarten mislukt. Onder Linux(Ubuntu, en Debian) doet hij het wel perfect, dus dat is geen probleem.

De schijf heeft een externe voeding en is redelijk groot, dus erg mobiel is hij niet. Dat was niet zo verrassend, aangezien het toch een 3.5" externe schijf is.

De geluidsproductie is nu ik mijn schijf behoorlijk vol heb gegooid omhoog gegaan. Ik denk zelf dat dit door fragmentatie komt, maar de schijf is nu toch wel eens hoorbaar. Er komt amper geluid uit, maar bij zware acties zoals een virtual pc of defragmenteren hoor je toch iets geronk. Het is veel te weinig om last van te hebben als je achter je computer werkt, dus het valt nog mee. Ik geloof dat als je de schijf regelmatig defragmenteert de geluidsproductie geen probleem is.

Qua warmteproductie ben ik ook tevreden, hij is amper warmer dan mijn computer, en die heeft toch wel betere ventilatie. Ik heb de temperatuur gecheckt met een tabblad van defraggler en hij is tijdens het kopiŽren van bestanden met 15MB/s ongeveer 36 graden Celcius.

Zoals ik al zei heb ik de schijf gelukkig voor een spotprijsje kunnen kopen, helemaal nu de prijs van harde schijven omhoog schiet. §75 vindt ik een hele mooie prijs!

De schijf start automatisch als hij voeding en USB verbinding heeft, geen aanknop te bekennen. Toen ik hem voor het eerst inplugde stond er alleen een map met wd.ico (een icoontje van Western Digital) en een autorun.inf met een verwijzing naar het icon.

In de doos zaten alleen een adapter, een USB 2.0 kabeltje, de schijf en een plaatje van welk draadje in welk gaatje moest. (Ik snap nou echt niet waarom die erbij zit). Geen software, maar volgens TP1(zie reviews) kun je software van internet plukken.

Mijn pc heeft geen USB 3.0 aansluitingen, dus daarom heb ik besloten een 2.0 schijf te kopen. Ik ga ervan uit dat mijn volgende pc een schijf zal hebben groot genoeg om alles op kwijt te raken, en dat ik deze dan als externe schijf voor bijvoorbeeld Linux ISO's en andere grote bestanden gebruik. Daarom bedacht ik dat de prijs belangrijker was dan de snelheid, en het was een aanbieding bij een winkel in de buurt, dus het leek me handig om deze schijf te kopen.

Sorry dat ik geen eigen plaatjes kan posten, ik heb alleen een mobieltje om foto's mee te maken en dan zijn die alsnog te donker. Ik heb nu plaatjes van de officiŽle website erbij gezet.

Al met al een mooi apparaat dus!

Plaatjes van de officiŽle Western Digital website.

EDIT: Een aantal zaken aangewezen in de reviews.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 2TB Zwart?

Bedankt voor je review. Rest mij echter nog wel een vraag: is het mogelijk om direct vanaf deze HDD op mijn HD-TV films te kijken of trekt de USB verbinding dat niet? Hoe krijg ik het anders voor elkaar, via HDMI? en is het mogelijk om op deze HDD een HDMI kabel naar je TV te trekken? Ik kijk nu met name blu-ray 1080p .x264 films vanaf mijn laptop via HDMI. Alvast bedankt voor reacties.

Gr
Ronald
Ik kan downloaden en films kijken van de HDD op mijn computer zonder enige problemen, HD Tune geeft bij mij een transfersnelheid tussen de 18.5MB/sec en 25.3MB/sec terwijl ik er een aantal programma's vanaf uitvoer. Dat lijkt me genoeg voor een film.

Als je via de HDMI-aansluiting op je laptop films kijkt kun je deze schijf vast gebruiken, maar je moet onthouden dat hij een eigen stekker heeft, en er dus op moet letten dat je genoeg stopcontacten beschikbaar hebt.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 4 januari 2012 16:14]

Je kan ook kijken naar de bitsnelheid van de HD film.
Voor vrijwel alle films is 20 MB al ruim voldoende.
Wil je Linux installeren op een externe USB harde schijf?
Om te proberen zou dat nog iets kunnen zijn, maar dan kun je bij Linux veel beter
hetzij een Live CD gebruiken hetzij een USB stick van 4 of 8 GB waar je van boot.
Als je echt linux wilt installeren als (2de?) operating systeem, dan zou ik dat
(vooral voor de snelheid en zekerheid etc.) altijd doen op een IDE of SATA aangesloten HD...
Ik was niet van plan Linux erg vaak te gebruiken, en met een USB stick liep ik steeds tegen de 8GB limiet aan.
Probeer Linux eens vanuit een virtuele box', ook een optie.
Dat ga ik doen, bedankt!
Zoals het gratis VirtualBox.
Ik gebruik ook een externe HDD voor VirttualBox.
Plaatje is van internet denk ik.

Er wordt geen software bijgeleverd, wel een adapter en een USB kabeltje.
Apparaat is wel stil, heb hem zelf ook al meer dan 1 jaar en ben er zeer tevreden over.
De WD Elements desktop 2GB versie heeft geen aan of uit schakelaar. Je moet om hem uit te zetten de stekker uit het stopcontact halen, anders blijft hij helaas stroom verbruiken. ;(

Groet
Ton (TP1)
Je noemt als Negatieve eigenschap 'Niet mobiel'. Ik ga er vanuit dat je wel eens eerder een externe 3.5" hebt gezien, dus je wist wat je zou krijgen. Als je mobiel wilde had je hier wat van moeten nemen:
"Om een uitgebreide review te maken in plaats van een simpele, moet je naast een beschrijving van minimaal 125 woorden ook positieve en negatieve eigenschappen invullen."

Ik moest een negatief punt invullen, dit was het enige punt wat ik kon verzinnen.
WD.ico en autorun.inf is respectievelijk voor het schijficoontje en de autoplay-functie van Windows.
Fijne schijf, heb hem zelf ook. Enige nadeel is dat er geen usb 3.0 op zit. Heb er, een half jaar terug, 59 Euro voor betaald
Ag zeikerd, 90% had jij via een PM kunnen doen he naar deze jongen.
ondersteund zijn pc usb3.0 ja?? sorry wist niet dat je zijn pc specs wist..
who care software in 2012 wanneer men internet gebruikt om up-to-date software van de fabrikant zijn site te downe?

Niet iedereen wilt een review van 10 pagina's lezen.
Voor elk review hoort een korte versie te zijn en een lange, nou laat dit de korte zijn.

Volgens mij heeft hij in zijn review neergezet dat er geen aan/uit schakelaar aanwezig is...
Dat van die schakelaar was een edit die ik later heb gemaakt, dit had Johnbytheway misschien niet kunnen weten.

Ik had inderdaad moeten vermelden dat mijn pc geen USB 3.0 ondersteunt, sorry voor de verwarring. Als het goed is is de review nu geŁpdatet.
Qua vragen: ik ben nu bezig met updaten van het review

§75 is op dit moment een redelijk prijs als ik op het internet rondkijk.
Geen CD erbij, software kan wel gedownload worden van de website van WD zelf.
Kan je deze schijf nou normaal gebruiken op Ubuntu?? :D