Trust Xpress Review

JBee 5 december 2012, 975 views

Trust Xpress

Pluspunten

• Micro ontvanger
  • Batterij duur
  • Snelheid van reageren
  • Functieknoppen
  • Werkt direct
  • Full size
  • Uiterlijk
  • Heel veel waar voor je geld!

Minpunten

• Makkelijk torderen (Trust Bouwkwaliteit)
  • Geen Caps Lock, Numlock, Scrolllock enz. lampjes
  • Niet al te robuust

Ik zocht een draadloos toetsenbord, welke toch wel een aantal functie knoppen had en vooral belangrijk: het moest een full-size toetsenbord zijn. Niet zo eentje waarbij alles op elkaar gepropt is. Aan deze eisen voldeden eigenlijk alleen maar toetsenborden van boven en 60 euro, en dan nog viel het tegen. Zeker de draadloze eis was een probleem. Maar na toch maar gewoon alles doorzoeken in de pricewatch kwam ik bij deze. Hij zag er mooi uit, handige functie toetsen en full size draadloos met functie knoppen. En dat voor maar 20 euro! Oke het is trust, dat is het. Maarja, ik dacht, als hij dan tegenvalt koop ik wel een andere ;).

Ergonomie
Gewoon erg goed, er zitten achter twee van die uitklap pootjes op, waarmee hij iets omhoog komt. Voor de rest typt het toetsenbord gewoon erg lekker zonder al te veel geluid. Alle toetsen zitten gewoon op de plek waar ze horen, en de enter en de shift knop zijn tenminste ook gewoon op volledig formaat.
En de toetsen zijn trouwens een heel klein beetje hol, ze lopen van links boven naar beneden en dan weer omhoog. Dus niet ook nog van onder naar boven...

Functionaliteit
Echt top! Er zitten de volgende functieknoppen op:
- Homepage knop
- favoriet knop
- Muziek knop (opent standard ingestelde muziek afspeler, bij mij iTunes)
- Play/Pauze knop
- Vorige en volgende knoppen
- Mute knop
- Volume draaischrijf
- Mijn Computer knop
- Rekenmachine knop
- Zoek knop (actie verschilt in welk programma je zit)

Zoals ik al zei in de inleiding zit er een micro ontvanger bij, die precies hetzelfde is als die van logitech alleen dan staat er trust op. De snelheid hiervan is echt heel goed! Gewoon direct, en tijdens gamen heb ik zeker geen last van lag.

Volgens trust gaan de batterijen 3 jaar mee (2AAA) en ik zal het hier melden als ze op zijn.

Preciesie
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me hiervan niet zo veel bij kan voorstellen, maar omdat het vooral bij draadloze toetsenborden van belang zou zijn, zet ik het er toch maar even bij :P. Nou simpel weg gewoon goed. Als ik de Q aan tik, verschijnt er gewoon een q en geen A. Ook de reactie tijd is zoals eerder gezegd gewoon direct. Ook op 3 meter afstand nog.

Vormgeving

Echt top, beter dan de logitech toetsenborden van deze prijsklasse naar mijn mening. Ik vind hem zelf in het echt veel mooier dan op de foto's! Ook de lak bevalt me heel erg. Het mag dan wel mooie glanslak zijn, maar hier blijven geen vingervlekken op zitten. Een groot voordeel, zeker aangezien mijn Iiyama Prolite E2473HDS dit wel heeft en ik hier al gek van word zonder dat het de bedoeling is dat je hem aanraakt!
Bouwkwaliteit
Toen ik aan dit review begon, zette ik bij bouwkwaliteit 4 sterren, gewoon omdat het allemaal lekker typte, stevig uitzag en aanvoelde. Ook was hij zeker niet licht enzovoort. Alleen toen ik aan dit kopje begon, en probeerde of hij makkelijk te torderen was, heb ik dit toch maar aangepast naar 3 sterren, aangezien dit vrij makkelijk gaat. Ik moet wel zeggen dat ik het niet vergeleken heb met andere toetsenborden. Tijdens het typen merk je hier echt niets van en ik denk ook wel dat als hij valt hij echt nog wel heel is.

Drivers
Er zijn simpelweg geen drivers nodig, gewoon plug and play. Alle functie knoppen werken direct naar behoren. Een vriend van mijn heeft een logitech mk320 set, waarbij het toetsenbord ook wel werkte zonder drivers, maar voor de functie knoppen moest je een programmaatje installeren. Top dus bij deze!

Echt super, volgens mij zelfs de allergoedkoopste in de pricewatch die draadloos is, en dan zo veel functies, goede ergonomie en ook nog eens, niet onbelangrijk, met een gelikt uiterlijk!

Als je niet al te veel geld wil uitgeven, maar toch een aardig draadloos toetsenbord zoekt met een aantal handige driver loze functieknoppen, dan is dit het ideale toetsenbord. Maar als je echt 8 uur per dag aan het typen ben, kan je missschien toch beter gaan voor een duurder toetsenbord, aangezien is me kan voorstellen dat allemaal net wat ergonomischer is en langer meegaat.

EDITS:
11/12/2011
De trust kwaliteit komt al naar voren, een van de twee pootjes is al afgebroken. Niet meer herstelbaar, maarja, met een stukje rubber is dit zo te maken

Heb jij ook een Trust Xpress?

Prima review. Een paar opmerkingen:

Typt het toetsenbord een beetje als een laptoptoetsenbord, of zijn het van die rubberachtige toetsen? In die laatste vind ik het altijd lastig om goed te voelen wanneer je de knop hebt ingedrukt. Bij een laptoptoetsenbord voel je nog een beetje wanneer de toets is ingedrukt.

Gebruik je al die extra functies? Het is erg fijn dat ze direct out-of-the-box werken, zonder drivers, maar heeft het echt toegevoegde waarde? Of ik moet nu zeuren, en als een tweaker altijd sneltoetsen gebruiken...

Bij precisie denk ik dat responstijd wordt bedoeld. Ik vind het meer bij muizen passen dan bij toetsenborden, maar ja. Dat het toetsenbord bij een q een q typt mag ook wel, anders zou het een dijk van een ontwerpfout zijn :+

Je noemt bij de bouwkwaliteit "torpederen". Ik neem aan dat het geen onderzeeer is, maar een toetsenbord. En die kun je eventueel torderen. Trust kennende kun je het toetsenbord flink torderen en zit het niet zo heel stevig in elkaar. Maar ik betrap ook steeds vaker merken als Microsoft en Logitech op een matige bouwkwaliteit. Alleen de IBM M toetsenborden van weleer en nu dus de Unicomp-toetsenborden zijn onverwoestbaar. Ik hoop ook dat jouw Trust na een jaar gebruik nog geen gladde toetsen heeft. Ik had ooit een goedkoop toetsenbord (6 euro?) waarvan de onderste rand van de spatiebalk aan 1 kant afgesleten was. Vergelijk het met een trap in een oude kerk ofzo, daarvan is ook altijd het midden afgesleten. Mijn IBM M uit december 1996 is nog altijd als nieuw, ondanks dagelijks gebruik.

Verder lijkt me dat dit toetsenbord prima is, zeker voor deze prijs en als je er niet teveel van verwacht.
Typo's aangepast 8)7.

En nee natuurlijk gebruik in niet constant die rekenmachine knop. Maar bijvoorbeeld de volume draaiknop vind ik zelf echt heel handig, netals de knop om een liedje vooruit en achteruit te gaan en de mute knop.

Ik snap wat je bedoelt met dat ''rubber'' achtig gevoel, maar naar mijn mening heeft dit toetsenbord dat minder dan dat van mijn laptop. Het is gewoon zo dat je er eerst een beetje tegenkracht word gegeven, en dan druk je echt. Dan voel je dus wel duidelijk of je een toets heb ingedrukt.

(kan je me misschien uitleggen wat ik verkeerd doe aan het afbeeldingen invoegen met de [afbeelding1] tag?, er komen nu namelijk kleine vierkantje blokjes :()

[Reactie gewijzigd door JBee op 4 november 2011 18:12]

Ik snap wel dat die knoppen handig zijn hoor. Ik gebruik best vaak de rekenmachine, en elke keer windowsknop, calc typen, enter duurt langer.

[/quote]En als jij dan graag bij je IBM M wilt blijven, doe je dat toch. Maar ik koop dan toch liever elke 2-3 jaar een nieuwe...[/quote]

Gelukkig mag iedereen dat helemaal zelf weten :)
Snap ik niet, want die tags zouden moeten werken, en in de html-code staat het plaatje ook gewoon. Pagina verversen?
vanaf welke afstand begint de verbinding weg te vallen?
Ik zit er aan te denken een goedkoop toetsenbord aan te schaffen om mijn computer ook op de tv te kunnen gebruiken vanaf de bank (5 meter afstand tov computer)
Ik denk dat hij dat wel red. Maar het maakt denk ik wel uit of hij in een kast achter een deurtje zit...

Ik zou het heel graag willen uitproberen, maar ik ben de micro ontvanger nu kwijt |:( |:(
Als ik hem terug heb (ik denk vandaag of morgen nog, ik ben hem pas sinds gister kwijt) zal ik het direct testen. Ik mis het toetsenbord trouwens wel echt nu...!
Extreem late reactie, maar het is zo'n 6 meter zonder muren ertussen