Cooler Master HAF932 Advanced Review

Obbut 5 november 2011, laatste update op 5 november 2011, 1.757 views

Cooler Master HAF932 Advanced

Pluspunten

• Stoer uiterlijk
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • Mogelijkheden voor cablemanagement
  • Toolless-design
  • Mogelijkheden voor waterkoeling
  • Mogelijkheid om te kiezen waar je je voeding plaatst

Minpunten

• Verkeerde plaatsing gat in mobo-tray
  • Geen randje om de USB 3-bay zoals bij de andere bays

Ergens rond November 2010 heb ik een nieuwe PC gekocht. Daarvoor had ik een MacBook Pro, maar die begon echt wat te langzaam te worden en ik wilde ook weer eens op hoge kwaliteit PC games kunnen spelen. Doordat mijn portemonnee het niet leuk zou vinden om meteen een Mac Pro aan te schaffen (veel te duur voor wat je krijgt!) heb ik besloten om een PC aan te schaffen.

Deze zat oorspronkelijk in een Cooler Master Gladiator 600 kast. Eerder dit jaar heb ik een defecte PowerMac G5 gekocht (zelfde kast als Mac Pro) en deze omgebouwd zodat mijn PC hierin kon. Deze kasten vond (vind) ik erg mooi. Echter bleek mijn moederbord nét wat te groot te zijn om er staand in te passen dus moest er nogal wat verbouwd worden om dit voor elkaar te krijgen, of ik moest mijn moederbord er liggend inleggen met als gevolg niet meer bij de aansluitingen aan de achterkant te kunnen komen. Ik heb toen voor dat laatste gekozen en mijn PC heeft een paar maanden in die kast gezeten. Ongeveer anderhalve maand geleden was ik dit helemaal zat en heb ik besloten toch maar weer gewoon een PC-kast te kopen.

Ik kwam uit op de HAF 932 Advanced. Ik heb al vaker zitten kijken naar Big Towers, en vond deze een erg stoer uiterlijk hebben. Ook van binnen zag alles er erg praktisch uit met zijn toolless-design en als ik eventueel nog ooit over wil stappen op waterkoeling heb ik daar ook de mogelijkheid toe.

Eerste indruk (van buiten)
Op het moment dat de doos hier aankwam is uiteraard het eerste wat je opvalt dat 'ie enorm is. Eenmaal uit de doos gehaald verandert die indruk niet: hij ís ook echt enorm -- maar dat is natuurlijk ook waar je een big tower voor koopt.

Onder aan de voorkant is een 23 cm grote ventilator te zien, met rode led-verlichting. Het licht wat er af komt is niet te fel, maar ook niet te donker: het valt niet te veel op maar voegt wel iets toe. Verder naar boven zijn twee USB 3.0 aansluitingen te vinden. Deze zijn geplaatst in een 3,5" bay. Wat wel opvalt is dat rond alle bays een soort zwart randje zit, behalve rond die van de USB 3.0. Dat verstoort in mijn ogen het uiterlijk wel een klein beetje, alhoewel het niet echt opvalt.

Helemaal bovenaan de voorkant zitten vier USB 2.0 aansluitingen, één FireWire 400-aansluiting, een eSATA-poort, de geluidsaansluitingen en de Power- en HDD-led.

Aan de bovenkant zit een grote power button aan de linker kant en een wat kleinere resetknop aan de rechterkant. Ook is er een bakje met een rubberen matje erin om kleine spullen op te leggen, zoals USB-sticks, sleutels, e.d. Als je dat matje optilt zie je een fillport voor watergekoelde systemen. Ik heb de functionaliteit voor waterkoeling niet kunnen testen omdat ik een luchtgekoeld systeem heb. Verder aan de bovenkant is nog een grote 23cm ventilator (deze keer zonder verlichting). Deze kan indien gewenst vervangen worden door een 3x 120mm radiator.

Als je naar de linkerkant van de kast kijkt valt het window natuurlijk als eerste op. Er zijn veel kasten met een grotere window, maar het geeft toch een leuke kijk naar de binnenkant van je kast. Het is wel erg donker, en daarom heb ik er zelf rode CCFL's ingezet. Dit geeft ook weer een extra stoere uitstraling aan de kast.
Onder het window zit een groot rooster met daarachter een derde 23cm ventilator. Als je iets van verlichting in je kast hebt zitten kun je hier doorheen ook goed naar binnen kijken. Dat is overigens ook het geval bij het rooster aan de bovenkant.

Aan de rechterkant is niet zoveel speciaals te zien. Achter de plek van het moederbord zit een soort patroon wat je ook wel terugvindt op legerjerricans. Naast dat het er mooi uit zit heeft dit ook nog nut, omdat het ervoor zorgt dat je nét wat meer ruimte hebt voor je cable management.

Aan de achterkant valt meteen op dat er twee plekken zijn om een voeding te plaatsen. Zelf heb ik er voor gekozen om mijn voeding beneden te plaatsen, maar als je 'm liever boven hebt is dat dus ook mogelijk. Ook is het voor erg over-the-top systemen ook mogelijk om twee voedingen te plaatsen. Er wordt één plaatje meegeleverd met twee gaten voor waterkoeling om het 'gat' van de voeding dicht te maken en dit zit standaard aan de bovenkant gemonteerd. Verder zien we de standaarddingen, zoals het I/O-paneel voor het moederbord en de PCI-sleuven. Aan de achterkant zit ook een 140mm-fan.

Eerste indruk (van binnen)

Als je de kast openmaakt valt wederom op dat je zeeën van ruimte hebt om je componenten kwijt te kunnen. Het binnenwerk is, in tegenstelling tot bij de gewone HAF 932, helemaal zwart gespoten. Wat ook opvalt is het toolless-design: de harddisks zijn geplaatst in een soort houdertjes, zoals je dat vaker ziet bij Cooler Master, die je er zo uit kunt trekken. Ook de 5.25" bays zijn volledig toolless. Op alle bays (behalve die waar de USB 3-bracket in zit) zit een grote ronde knop. Je schuift bijvoorbeeld je DVD-brander erin, drukt op de knop, en hij zit vast. Als je 'm weer los wilt halen druk je gewoon nogmaals op de knop, en je kunt 'm eruit schuiven.

Er zit een gat in de tray van het moederbord om de backplate van een CPU koeler te monteren en er zijn veel gaten voor cablemanagement. Onderin is ruimte voor nog een extra ventilator en ook de ventilator aan de bovenkant kan vervangen worden door meerdere kleine ventilatoren. Dit is handig, aangezien ventilatoren van het formaat dat in deze kast gebruikt wordt nogal moeilijk te vinden zijn.

Montage
Het monteren gaat makkelijk. Op de moederbordtray staat, zoals zovaak, aangegeven welke schroefgaten je moet gebruiken voor welk type moederbord en er is meer dan genoeg ruimte om te werken. De langste videokaarten passen in deze kast, en achter mijn GTX 470 was nog meer dan genoeg ruimte. Er zit een soort airduct bij om de airflow over de videokaarten te bevorderen. Hierin kan een extra 120mm-fan geplaatst worden. Dit is met name handig in opstellingen met meerdere videokaarten, zoals in SLI of Crossfire systemen.

Het plaatsen van harddisks is een fluitje van een cent en er komt geen schroevendraaier aan te pas. De harddisktrays zijn flexibel. Door ze te buigen kun je de harddisk erin plaatsen. Vervolgens duw je ze terug in de kast, sluit je de kabels aan en klaar is Kees. Ook het plaatsen van optische drives is zoals eerder gezegd erg makkelijk.

Ik heb wel een aanmerking op de plaatsing van het gat in de moederbordtray: deze zat bij mij, zoals wat vaker op internet te lezen is, op de verkeerde plek waardoor ik toen mijn nieuwe koeler binnenkwam (Hyper 212+) alsnog mijn moederbord uit m'n kast moest halen. Ik kon niet bij de onderste schroeven komen, waardoor de functie van dit gat in zijn geheel vervalt.

Voor cablemanagement is meer dan genoeg ruimte: aan alle kanten zitten gaten in de moederbordtray en achter de tray is, mede door de structuur in de rechterzijplaat, meer dan genoeg ruimte om je kabels kwijt te kunnen.

De meegeleverde ventilatoren maken niet veel herrie, al zijn ze wel goed hoorbaar. Het is geen storend geluid.

Als je een mooie kast zoekt voor een mooie gamebak met genoeg uitbreidingsmogelijkheden, is de HAF 932 Advanced zeker geen slechte keus. De bouwkwaliteit is, zoals je van Cooler Master mag verwachten, uitstekend en ook qua mogelijkheden zal hij voor maar weinig mensen te kort schieten. Het design is in mijn ogen ook nog eens bijzonder mooi en doordat het een big tower is heb je zeeën van ruimte voor je componenten. Het is geen goedkope kast, maar hij is z'n geld dubbel en dwars waard. Wat mij betreft krijgt deze kast dan ook vijf sterren!

Wel is handig om te vermelden dat bij deze kast geen stoffilters zitten. Dit vind ik persoonlijk geen probleem, maar ik weet dat er mensen zijn die dit wel een probleem vinden. Op internet zijn zelfs foto's te vinden van mensen die een oude panty als stoffilter gebruikt hebben!

Edit 4-11-11: Lijst met hardware toegevoegd
Edit 5-11-11: Foto's toegevoegd

Heb jij ook een Cooler Master HAF932 Advanced?

Reviews door de redactie

Erger jij je ook aan de power led in het donker?
Ik wordt echt kregel van dat ding bij mijn HAF 932.
Die power led valt toch niet meer zo op door het licht wat van m'n CCFL's afkomt :) Maar inderdaad, er komt wel veel licht vanaf -- dat is ook het eerste wat veel mensen zeggen als ze m'n kast zien... Vind het zelf niet storend, dus heb 't ook niet als minpunt opgeschreven :+
Er is nét genoeg ruimte... Het is wel wat puzzelen om de kabels er allemaal zo achter te krijgen dat je de zijplaat er nog op kunt zetten, maar het gaat opzich prima :)
als ik op je laatste foto zie, zit die "airflow regel plastic" wat van onder de HDD's komt, richting de videokaarten, half over de videokaart. Dat an sich geen probleem, maar wel dat die over de fan heen gaat, waar de kaart zich mee koelt.. Zou je dan niet afknippen?

Ik ga komende week mijn HAF922 systeem overzetten in een HAF X, en nu ik dit zie, ga ik daar wel over nadenken. ( ik heb 2xGraKa in SLI dus alle warmte die die kwijt kan, moet die ook kwijt! Die fan afdekken lijkt me een problem waiting to happen....