Creative Sound Blaster 5.1 VX Review

DutchGraffiti 3 november 2011, 3.198 views

Creative Sound Blaster 5.1 VX

Pluspunten

• Erg goed geluid voor zijn prijs

Minpunten

• Software werkt niet
  • Ondersteuning en drivers werken slecht samen met Windows 7

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 2
Voorwoord:
Ik ben geen specialist op het gebied en ik kan deze geluidskaart niet vergelijken met anderen dus ik zal alleen mijn ervaring met het product delen.

Ik heb hem gekocht omdat ik het baggergeluid van mijn built-in geluidskaart zat en omdat ik toch een redelijk goede muziek installatie heb (Sony MHC-RG110) vond ik het jammer om die kwaliteit 'weg te gooien' aan een slechte geluids input.

Deze geluidskaart gebruik ik in combinatie met:

foxconn N15235 moederbord

- Installatie cd
- Handleiding (engels)

Installatie:

In een woord een ramp!

Het begon goed, hardware gemonteerd, PC opgestart, drivers werden automatisch geÔnstalleerd en hij deed het!
Daarna ging het fout, ik installeerde via de cd de software eromheen (equaliser ed.), na de installatie zegt hij dat ik hem opnieuw op moet starten dus ik doe dat.
Bij het opstarten krijg ik het 'Blue Screen of Death' en start de pc opnieuw op... weer het zelfde.
Ik heb toen de stekker er maar uitgetrokken en de geluidskaart verwijderd, PC weer opgestart en alle software verwijderd, PC weer uitgeschakeld en de geluidskaart weer gemonteerd, PC opgestart, herkent hij de geluidskaart niet eens meer, en ik kan nu alle stappen die daarnaa gevolgd zijn wel gaan beschrijven maar het was in het kort een uurtje of twee aan de software rotzooien.
Uiteindelijk weer aan de praat gekregen met alleen de software die windows automatisch voor mij installeerde.
Geen equaliser of andere handige software voor mij.

Geluidskwaliteit

Meteen na de installatie merkte ik dat de geluidskwaliteit er stukken op vooruit was gegaan, klanken werden 'apart' hoorbaar en niet als een grote brei van klanken.
Mooiere bassen en heldere mids en highs werden ineens door mijn boxen gespeeld.
Mijn omschrijving zou zijn dat het leek alsof nu iedere klank 'zichzelf kon zijn' en niet 'meeging in de muziek massa'.

Algemeen:

Ik zou het zeker aanbevelen een aparte geluidskaart aan te schaffen bij een 'boven standaard' speaker setje.
Ik zou het alleen erg afraden deze te kopen, de software is waardeloos, ik zou het niet kunnen geloven als er geen geluidskaart zou bestaan in deze prijsklasse van deze kwaliteit met software die wel doet wat hij hoort te doen.

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom,

Luuk.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster 5.1 VX?

Mijn ervaring met de audigy 2 is niet anders...brakke drivers, problemen met 64bits, ga zo door.
Inderdaad wel hoorbare geluidsverbetering, maar ik heb uiteindelijk toch gekozen voor TosLink kabeltje omdat de geluidskaart het HTPC/server apparaat in de soep liet draaien.
Kun je wat specifieker zijn met het brak zijn van de drivers? Wat gaat er precies mis?
Ik heb namelijk mijn desktop pc met 7x64 voorzien van een Audigy 2 ZS Platinum die lang stof heeft liggen vangen hier. Nu heb ik geen software geÔnstalleerd, alleen de driver (meest recente van Creative website, dus niet de cd) en het enige dat mij na installatie opviel was dat er tegenwoordig geen driver meer voor gamepoorten mee wordt geleverd.
Heb geen BSOD's gezien.

Maar heb het geluid zelf nog niet geprobeerd, ben nog bezig met het klaar voor gebruik maken van de Windows install.
edit: Geluid werkt, al moet ik wel weer even wennen, klinkt nogal anders dan onboard Realtek chipje. :P

[Reactie gewijzigd door Raven op 4 november 2011 10:03]

De kaart werkt zeer specifiek maar in ťťn PCI slot (en nee, dit ligt niet aan het moederbord of de bios, zoals dat op sommige mobo's wel het geval is)
Frustrerend, want qua bekabeling in de smalle HTPC kast is de locatie nu niet optimaal.

In tweede instantie is er vooral geen officiele W7 driver te vinden die werkt, later blijkt dan dat er een soort community alternatief bestaat. Deze laatste werkte niet, maar na een installatiepoging werkte de oude officiele driver plots wel. (Misschien soort merge van files? wie weet. In ieder geval een heel proces om het werkend te krijgen).

En beiden werkten onder 7x64 niet betrouwbaar, regelmatig een vastlopend proces.
Of XBMC is ineens zijn uitvoer kwijt. Of willekeurige vertragingen tijdens afspelen, na overschakelen op HDMI/toslink geen last meer van.

Overigens schijnt er ook een probleem te zijn met >4GB geheugen, nu heeft mijn HTPC precies 4GB dus daar heb ik bij mijn weten geen problemen aan ondervonden.

Ik gebruik nu de kaart alleen nog als ik niet de TV tegelijk aan heb met de receiver. Het geluid is namelijk wel beter dan de onboard kaartjes, maar dan alleen Šls het werkt :P
Mijn bordje heeft maar 1 PCI slot, dus er valt niks te kiezen :P
IRQ issue?

Uhm, geen officiŽle die werkt? Die wat ik gebruik is toch echt een van Creative zelf en die lijkt goed te werken. Ook ondanks dat ik 8GB in die pc heb zitten. Tot nu nog geen problemen gemerkt, alleen dat het geluid niet helemaal goed klonk (licht-blikkerig geluid bij gebrek aan betere beschrijving) maar dat had ik onder XP lang geleden ook. Bleek met de effecten-instellingen te maken te hebben die ondanks dat er geen effect was geselecteerd (stond op "geen") er toch iets met het geluid gedaan werd. Maar volgensmij heb ik dat nu goed, later eens wat meer muziek proberen.