Netgear Powerline XAVB5501-100PES Review

idef1x 3 november 2011, laatste update op 3 november 2011, 1.455 views

Netgear Powerline XAVB5501-100PES

Pluspunten

• Snel genoeg voor streaming HD
  • Plug & Play

Minpunten

• Beloofde snelheid wordt niet gehaald (welke powerline wel?)
  • prijs/kwaliteit
  • stoort op analoge geluidsinstallatie (niet op plasma TV)

Beheerbaarheid Score: 5
Er valt eigenlijk niet veel te melden over deze powerline adaptoren. Ze doen hun werk prima qua snelheid en zijn erg simpel te installeren : insteken in stopkontact en klaar ben je. Wil je encryptie gebruiken tegen eventuele burensniffers, dan volstaat een druk op de knop van de adapter.

De beste kwaliteit krijg je overigens als je ze direkt in het stopkontakt steekt en dus niet via een verlengdoos/snoer. De massieve kernen van de bedrading zal wel positief helpen.

Enige echte nadeel vind ik de storing die ze veroorzaken op mijn analoge versterker/luidsprekers. Als ik de versterker uit laat en een (HD) film stream naar de TV hoor ik de storing niet meer. Het geluid uit mijn geluidsinstallatie vind ik alleen stukke beter dan de TV ;(

Ik heb ze gekocht om films (in HD) te kunnen streamen vanaf mijn NAS (1 etage lager) naar mijn plasma TV op zolder. Dit gaat verder prima, alleen met Blue-ray zit ie op het randje van snelheid (gaat net niet snel genoeg).. Tevens gebruik ik hem voor mijn internet router die op een andere spanningsgroep zit :)

• Netgear Powerline XAVB5004
  • Linux

Heb jij ook een Netgear Powerline XAVB5501-100PES?

Hey idef1x,

Ik heb ook netgear powerline. De XAV5001 ofzo. Zelfde specs.
In een nieuwbouw woning. Echt bizar hoe het snelheids verlies loopt.
Maar ik merkte dat als de 2 WCD's binnen dezelfde stroom groep zitten, je de meest stabiele verbinding hebt.
Over een afstand van ongeveer 10 meter haal ik ongeveer 6,5MB/s. Een Bluray rip van 16GB streamen gaat dan zonder problemen.

Moest zelf heel veel testen en uiteindelijk heb ik een extra WCD in de buurt van mijn router gemaakt, zodat de zender op dezelfde stroomgroep zit als de ontvanger.
De bluray die ik probeerde te streamen (Hunt for the red october) ging ook over dezelfde groep. Ik zit overigens wel in een huis uit 1967, dus wellicht dat de bekabeling wat stoffig is ;-)
Afijn ik ben al blij dat ik HD kan streamen. Die enkele keer dat ik BR heb, zet ik hem wel over op mijn xbmc laptop :)