Specificaties 8GB DDR3 (kit van 2) @ 1.600Mhz - Bekijk alle specificaties

G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL Review

Cyleo 3 november 2011, laatste update op 3 november 2011, 757 views

G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Schijnbaar goed overklokbaar

Minpunten

• Groot
  • Overklokken bij mij geen succes

Stabiliteit Score: 5
De oplettende tweaker zal merken dat deze review al eens eerder is geplaatst bij een ander product, dat komt omdat een eveneens oplettende tweaker er mij op attendeerde dat mijn vorige review bij het verkeerde geheugen stond. Bleek een foutje van de webshop, maar nu staat de review dus bij het goede geheugen

Introductie
In augustus heb ik mijn pc geupgrade naar onderstaande configuratie. Omdat het geheugen op dit moment erg goedkoop was heb ik besloten om direct voor 8GB te gaan. Na wat onderzoek bleek dat 1600 MHz de beste prijs/prestatieverhouding heeft voor Sandy Bridge, en dat de timings niet erg veel verschil zouden maken. Gewapend met deze informatie ben ik op zoek gegaan naar een goedkoop setje dat aan deze voorwaarden voldeed en zo kwam ik aan bij de G.Skill's.

Testsysteem
- Gigabyte GA-Z68X-UD3H
- Intel Core i5 2500k
- Crucial m4 64GB
- Microsoft Windows Proffesional x64
- 550W Arctic Cooling PSU
Meer informatie is hier te vinden.

Installatie
Zoals te zien is op de afbeelding is het geheugen voorzien van koeling die wat uitsteekt boven de module. Daarom kan het zijn dat het geheugen in de knel komt met een aftermarket koeler. Bij mij ging dit gelukkig goed zoals te zien op onderstaande afbeelding. In zijn geheel ziet dat er overigens zo uit.

Stabiliteit
Zodra ik het setje binnen kreeg heb ik met memtest een test gedaan naar het geheugen en deze bleken geen fouten te bevatten. Ook na een nachtje prime95 draaien gaf het geen krimp. Ik heb ook nog geen BSOD meegemaakt met dit setje geheugen, dus tot op heden geen klachten over de stabiliteit, maar het moet zich natuurlijk nog bewijzen.

Benchmarks
Met behulp van AIDA64 heb ik het geheugen aan een aantal testjes onderworpen, de resultaten zijn als volgt:
Leesprestatie:
17984 MB/s
Schrijf:
18042 MB/s
Kopieren:
19599 MB/s
Het complete rapport is hier te vinden. Zoals te zien is zet het setje mooie resultaten neer die, zoals verwacht, sneller zijn dan het lager geklokte geheugen. Ook windows is blij met het geheugeh, getuige de resultaten die het scoort in de windows benchmark (voor zoverre relevant), een mooie 7,8. Alle benchmarks zijn gedraaid zonder het overclocken van het geheugen of de cpu. Met de instellingen zoals in onderstaande afbeelding.

Overklokbaarheid
Ik heb zelf nooit het nut begrepen van het overclocken van geheugen aangezien dat niet de bottleneck van je systeem zal zijn, maar ik heb het speciaal voor de review gedaan. Het geheugen schijnt in ieder geval mooi te kunnen overklokken. Zelf had ik minder succes, 8-8-8-24 kon ik halen, maar bij 7-7-7-24 zat ik in een bootloop. Ook de 2000 MHz heb ik niet kunnen aantikken, ook niet met voltageverhoging. Omdat overklokken van zoveel dingen afhankelijk is en mijn ervaring nogal anders is dan een site die waarschijnlijk beter kan overklokken dan ik heb ik het op redelijk gehouden, het is goed mogelijk dat de fout namelijk aan mijn kant zit.

Voor de 45,- euro die ik voor dit setje heb betaald vind ik dit een perfect setje. Het is snel en stabiel, de koelvinnen zorgen er denk ik wel voor dat het geheel koel blijft en zolang ze niet in de weg zitten vind ik dat prima. Of het ook geschikt is voor overklokkers hangt waarschijnlijk erg af van het moederbord als ik mijn resultaten vergelijk met die van overclockersclub.

Heb jij ook een G.Skill Ripjaws F3-12800CL9D-8GBRL?