Canon Pixma iX7000 Review

dr. koos 2 november 2011, laatste update op 17 november 2011, 1.617 views

Canon Pixma iX7000

Pluspunten

• goed featureset: duplex unit
  • grote la voor 250 vel papier
  • goede kwaliteit prints ondanks vier kleuren

Minpunten

• kan de functies dubbelzijdig, randloos en normaal papier NIET combineren
  • groot formaat, zwaar
  • drivers en installatie ingewikkeld

Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 1
Vandaag eindelijk een opvolger van mijn vorige A3 printers gekocht. Voor mijn werk maak ik vaak presentatie/marketing/grafisch materiaal (dubbelzijdige boekjes, brieven etc) en het printen was zogezegd geen feest meer op de oude i9950. Die kon het papier niet meer zelf doorslikken, begon soms een centimeter lager of hoger met printen en de kleuren kwamen ook niet meer goed door. Kortom... het was tijd voor iets nieuws.

De overwegingen waren een Brother all-in-one, die A3 kan scannen Ún printen (en soms met meerdere papierladen), een Epson of gewoon weer een Canon zoals ik die altijd al had gehad. Qua specificaties is eigenlijk de Brother het best, maar ik twijfelde over de kleuren die de Brother print. En toen deze ix7000 voorbijkwam in een mooie aanbieding is de Epson afgevallen: ik heb er niet eens meer naar gekeken.

De canon heeft geen draadloze netwerkondersteuning, maar kan printen via UTP en USB en heeft een duplexer waarmee je dubbelzijdig kan printen. Ook niet slecht. Voor ongeveer 350 euro heb je hem in huis.

Eerste indruk

De IX700 is enorm. Veel groter dan zijn voorganger de i9950 en de voorvoorganger S9000 (uit 2001). Hij heeft een handinvoer en een lade en volgens een review is er ook nog een derde papieringang, maar die heb ik nog niet gevonden. Het ding is ook zwaar. Hij heeft de vier CMYK kleuren en fotozwart en een "clear" ink die beschermt tegen vlekken oid. Ziet er verder prima uit. "Built quality" is houdt niet over, maar is ok.

Installeren

Hoewel (netwerk) installaties van printers op de Mac over het algemeen een fluitje van een cent horen te zijn, gaat dat hier heel omslachtig met een aparte CD (!) waarvan je software moet installeren. Echt waar een CD waarvan je software moet installeren. Het maakt niet uit of je de printer via de USB als de netwerk wil gebruiken, je hebt een CD nodig. Dit ging niet geheel vlekkeloos en zowel de software als de handleiding laten het een en ander te wensen over. Uiteindelijk is het gelukt, maar het was niet bepaald een breeze.

Printen

De belangrijkste kwaliteiten van deze printer waren voor mij dat hij op een goede kwaliteit randloos A3 kan printen en een duplexer aan boord heeft voor een redelijke prijs. Omdat ik af en toe boekjes opmaak en print voor mijn werk leek me het ideaal dat deze functies zouden worden gecombineerd. Boekjes printen zou een feest worden! Canon kwaliteit en dubbelzijdig en randloos en ook nog over het netwerk en dus via een wifi router ook draadloos.

Maar u raadt het al. Eerder heb ik lopen fulmineren inzake de HP 8500 PRO (A4 all-in-one). DIe bleek ook niet randloos en dubbelzijdig tegelijkertijd te kunnen printen. De drivers waren bovendien erg rukkerig en bepaalden voor mij wanneer ik wel of niet randloos, dubbelzijdig of op normaal papier wil printen en in welke combinatie. Daarnaast stond standaard letter formaat ingesteld en die setting kon je niet veranderen. Dat werd mij niet in dank afgenomen. Welnu, dat ga ik nu dus weer doen, alleen nu over deze Canon.

De idioot die deze drivers in elkaar heeft zitten klussen moet familie zijn van de man die aan de HP 8500 pro drivers heeft zitten hobbyen. Randloos printen kan niet uit de gewone papierlade, dubbelzijdig printen kan niet op papier uit de handinvoer. Randloos kan sowieso niet op gewoon papier. Allemachtig, wat krijgen we nu weer.

De drivers zijn zo gewoon slechter en beperkender dan in de vorige TWEE printers van Canon die ik hiervoor heb gehad (2001 en 2005). Ik kon daar prima randloos op gewoon papier printen en dat is ook precies wat ik nu weer wil. Maar dat mag dus niet van de drivers.

Canon is dus inmiddels net zo rukkerig als HP qua drivers. Ik mag zelf niet bepalen hoe ik wil printen. Randloos en dubbelzijdig printen mag niet tegelijk en randloos en op gewoon papier printen mag ook niet. Ik moet nu dus alsnog handmatig dubbelzijdig printen (en dat is een hel, zoals u wellicht weet) of ik moet beslissen om de achterzijde onbedrukt te laten. Kortom een deceptie weer.

Printkwaliteit & snelheid

De printkwaliteit is gelukkig wel goed. De foto's komen er mooi uit en de tekst is goed leesbaar.
Heel snel is hij niet, maar hierover heb ik niet te klagen. De inkt ruikt wel een beetje raar.
Of hij veel inkt gebruikt weet ik nog niet, want ik heb er nog niet veel mee geprint. Ik zal dit in een later stadium evt. nog laten weten.

Hoewel het op zich een prima printer is, ben ik al met al toch wat teleurgesteld in de printer. Ik heb weer geen printer waarmee ik met een druk op de knop perfecte professionele boekjes kan laten maken die ik alleen nog maar hoef in te binden. De bruikbaarheid van de duplexer is beperkt. En voor welke doelgroep is dat ding nu eigenlijk bedoeld? Waarom kunnen deze functies niet worden gecombineerd? Goed de printkwaliteit is prima, en als ie is aangesloten werkt het goed, maar met deze handicap is de printer nog steeds niet heel duur, maar ook niet meer een geslaagd koopje.

Heb jij ook een Canon Pixma iX7000?

Jep, ken het fenomeen...
Heb nog een oeroude Pixma ip6700d. Print geweldige kwaliteit, maar sinds de aanschaf (lang geleden) tot op heden nooit een driver geweest die niet moeilijk deed met combinaties tussen papiertypen en duplex printen..
dat is zeker een oudgediende. uit 2005?

en er zijn geen alternatieve / getweakete drivers beschikbaar vrees is? ik vraag me toch af wat zo'n driverbouwer denkt als hij die mogelijkheden uitsluit...

[Reactie gewijzigd door dr. koos op 2 november 2011 23:44]