Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

AmigaWolf 2 november 2011, laatste update op 2 november 2011, 1.566 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• leessnelheid is erg snel.
  • Prijs.
  • En makkelijk te insteller, en Windows er op te zetten.

Minpunten

• Ik vind de schrijfsnelheid niet belangrijk, gaat mij om de leessnelheid met een SSD met Windows erop.

Dit is de eerste keer dat ik een review geschreven heb.

Ik had all een paar jaartjes 2x OCZ Vertex 1 30GB in Raid0, en die liepen all een tijdje niet zo lekker meer.

Dus heb ik de Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB gekocht.

Voor dat ik heb binnen kreeg heb ik wel eerst de nieuwste Firmware gedownload versie 0009, en op een bootable cd gezet, voor de zekerheid.

Toen ik de SSD binnen kreeg zag ik dat ik nog de nieuwste Firmware er op moest zetten, en dat was met 1 minuut gedaan.

Het installeren in mijn computer en het installeren van Windows ging heel gemakkelijk (in AHCI mode) .

En wat start Windows 7 toch snel op nu, duurt maar 10 a 15 seconden, sneller dan mijn 2x OCZ Vertex 1 30GB in Raid0.

Ik heb een ASRock X58 Extreme3 MB met 2x Sata-600 aansluitingen er op (daarom kocht ik toen deze MB ook) die werken met de Marvell 88SE9128 controller.

Toen ik alles geďnstalleerd had op Windows 7 ging ik de Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB testen hoe snel hij is op mijn Computer.

Eerst met ATTO Disk Benchmark v2.47 getest:

En toen met AS SSD getest:

En toen nog met CrystalDiskMark getest:

Maar ik vond de prestatie niet zo goed van mijn Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB op mijn Marvell 88SE9128 controller, maar ik heb gehoord dat als je de PCI-E Frequency verhoogt hij sneller word, dus heb ik hem verhoogt tot hij niet verder kon, en dat was van standaart PCI-E 100 naar 115.

(Update) voor de mensen die het ook willen proberen de PCI-E Frequency te verhogen: je kan in de Bios je PCI-E Frequency aanpassen, als je de PCI-E Frequency te hoog doe op een X58 MB kan het zijn dat hij je Hard Disks en of SSD niet meer ziet, dan weet je dat je hem lager moet zetten tot je geen problemen meer heb en alles stabiel is.

En toen ging de Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB een stuk sneller.

Nu heb ik in ATTO Disk Benchmark v2.47:

En met AS SSD nu:

En met CrystalDiskMark nu:

Kijk dit komt met leessnelheid all aardig in de buurt van de 500MB/s :)

En de Windows Base score is nu van 7.6 Primary hard disk naar 7.9 gegaan.

Ik merk gewoon met alles dat alles super snel gaat in Windows, ik wil echt niet meer terug naar een Hard Disk boot Windows gaan.

De Prijs:

De prijs valt mee gaat all aardig naar beneden, all vind ik ze nog wel wat te duur, het kan nog een stuk lager, maar hij is wel een van de goedkoopste en ook een van de snelste.

Ik raad ook iedereen deze aan, vooral omdat er in deze een Marvell 88SS9174-BLD2 controller zit, en er erg weinig mensen zijn die problemen met die controller hebben, en wel veel mensen problemen hebben met de SandForce (SF2281) controllers, zo als je kan zien op Newegg en zo, hij is erg snel en niet erg duur.

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Goede review,

nu heb je me helemaal overgehaald tot het kopen van een M4

De PCI-E Frequency kan je in bios aanpassen?
Ja die kan je in de Bios aanpassen.
psst, zoek even snel uit hoe je de plaatjes inline laat zien en verbeter een paar spelfouten. Dan krijg je vast meer positieve resultaten.

Je zou ook kunnen overwegen om underline/cursief te gebruiken ipv bold. Bold font komt zo schreeuwerig over.

Tof dat je de moeite hebt genomen om een en ander uiteen te zetten en te bechmarken.
Ik heb geen idee hoe ik de plaatjes op hier krijg in plaats van de link, heb jij een idee?

Laat maar all voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 november 2011 02:08]

Prima review hoor !
De Ruimte ontstaan tussen de plaatjes zit hem in het feit dat sommige plaatjes te hoog zijn.
Niet zichtbaar want het onderste gedeelte is wit, net als de tweakers.net achtergrond.
CDMark is bijv. bij de bovenste 501 pix breed x 644 pix hoog, terwijl het plaatje juist meer breed
zou moeten zijn dan hoog... De onderste is wel goed, deze is 418 breed x 382 hoog.
Mischien even bijknippen en opnieuw uploaden.
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels.
OK bedankt, zal kijken.
Kan je deze ook in PCI-E zetten dan?
De Sata Ports, (ieder geval die van de Marvell 88SE9128 controller) kan je sneller makken door je PCI-E Frequency hoger te zetten in je Bios, de Marvell 88SE9128 controller is gelinkt met je PCI-E, hij gebruit 1 van je PCI-E lanes.

Nee je kan niet de Crucial m4 CT064M4SSD2 in een PCI-E slot duwen, dat kan alleen als je een Storage controller (RAID) kaart heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 november 2011 18:15]

deze SSD heeft zeker wel 64GB ruimte.
hij reserveert deze ruimte om in geval van een crash of schade de belangrijke data veilig te kunnen stellen.
verder functioneert een SSD veel slechter als hij te weinig ruimte heeft om bestanden weg te schrijven.

als je dus een 60GB SSD koopt kun je dus maar 56-57GB gebruiken (of de fabrikant geeft de capaciteit na het formatteren).
aha oké zal het in orde maken in de review, bedankt voor de Info.
Ik zal proberen op mijn Asrock 870 Extreme 3 de PCI-E frequency te verhogen.
Bedankt.