Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 Review

tommes112 1 november 2011, laatste update op 2 november 2011, 2.293 views

Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0

Pluspunten

• Stevig
  • Mooi design
  • Uitbreidingsmogelijkheid
  • Installatie gemak

Minpunten

• Zwaar

Mijn eerste review dus kritiek is altijd welkom ;)

Het leven van mijn merkloze behuizing kwam na 5 jaar echt ten einde. Het was een stofvanger eerste klas en was totaal niet stevig meer. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een stevige behuizing die er strak en netjes uit moest zien. Uiteraard moest de behuizing ook groot genoeg zijn voor eventuele uitbreidingen. Na een tijdje spitten stuitte ik op het merk Fractal Design. Strak en netjes waren ze zeker dus heb de knoop doorgehakt en de Define R3 Black Pearl USB3.0 besteld. Twee dagen later stond het pakketje op mijn stoep.

Mijn eerste gedachte toen ik hem optilde was: "Jeetje wat zwaar". Dus ik kon al bijna raden dat het met de stevigheid ook wel goed was gesteld. Oude behuizing leeggehaald en de Fractal opengemaakt, wat zeer overigens zeer gemakkelijk ging. Eenmaal opengemaakt trof ik een doosje in één van de hd-bays met daarin:
- Meer dan genoeg schroefjes
- Tie-wrap's
- Een fancontroller voor achterin met benodigde bekabeling
- Handleiding

De kast ziet er van binnen heel mooi uit en alles is ook zwart meegespoten (behalve de hd-bay's, want die zijn wit). En aan alle kanten is isolatie materiaal te zien om het geluid te dempen. De kast zelf heeft twee eigen fans maar uiteraard is er hier en daar uit te breiden. De gaten zitten er al voor de extra fans maar zijn met een plaatje afgedekt, waarop isolatie materiaal is aangebracht, om zo min mogelijk geluid te produceren. Ook de uitsparingen voor fans onder en voorop de kast zijn afgeschermd met gaas om stof tegen te houden.

Het inbouwen van componenten in deze kast is een klus die zo geklaard is. Er is ruimte zat in de kast en overal vind je uitsparingen om kabel doorheen te laten lopen. De hd-bay's zijn helemaal een mooie uitvinding, omdat er een soort "hoesje" om de hd gedaan word en zo in de behuizing geklikt kan worden.

Hier een idee hoe groot de kast van binnen is:

Al met al een hele mooie kast waar ik heel veel plezier van ga beleven.

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0?

Tja, inhoudelijk niets op aan te merken :), maar er valt toch wel meer te vertellen? Geef ik dan wel een stem.
Foto van je uiteindelijke build ( cablemanagement) doen het altijd leuk. Je OCZ is niet modulair , zou wel eens willen zien hoe strak je dat oplost.
Ik vind het een prachtige kast, zeker voor die prijs, alleen jammer dat de harddrive bays niet
modulair ( tweedelig bv) zijn. Ik zou genoeg hebben aan vier bays onderaan, dan zou je meer airflow hebben.
Een Dremel doet wonderen,maar je ziet steeds vaker dat harddrive bays ,modulair zijn.Had het eigenlijk bij de opvolger van de R2 ook graag gezien.
Veel plezier met je nieuwe kast.
Thanks voor de feedback ;)

De foto van de uiteindelijke build ben ik eigenlijk gladweg vergeten :(. Wel kan ik je alvast vertellen dat mijn volgende voeding modulair word ;). En ja, je kan er veel hd's in kwijt! Voor mij misschien ook een beetje veel maar ik ga nog niet Dremelen in me nieuwe kast ;)

En plezier ga ik er zeker aan beleven!