Arctic Accelero S1 Review

Deikke 10 juli 2007, 864 views

Arctic Accelero S1

Pluspunten

• Stil
  • Goed koelvermogen (vergelijkbaar met stock)
  • Geschikt voor verschillende kaarten / layouts van kaarten.

Minpunten

• Zeer grote koeler
  • Slechte montage RAM headsinks
  • Moeilijk te installeren

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Toen ik opzoek was naar een stillere koeler voor mijn oude 9800 pro, ben ik ook meteen opzoek gegaan naar iets om mijn x1950 pro te koelen. Niet dat deze veel geluid maakt, maar gewoon, een tweaker moet wat te doen hebben. Eerst de Accelero S2 besteld, kon niet worden geleverd door de shop, kreeg een Accelero S1, die paste ook wel.

Installatie
Deze koeler is geinstalleerd op een Sapphire Radeon X1950 pro. Als ik van tevoren wist wat ik ging doen, had ik de koeler niet gekocht. De koeler is namelijk slecht te installeren.

De RAM heatsinkjes die erbij komen, moeten los op de rams worden geplakt. Nu is er een beetje lijm voorgeplakt, maar deze laat eenvoudig los. De complete koeler moet eraf voordat je deze weer erop kunt plaatsen. Na enkele malen het opnieuw gedaan te hebben, maar besloten om er wat MX-1 koelpasta tussen te plakken. Weet niet hoe lang dit blijft houden, maar het koelt vast beter. Als dit niet lukt is er altijd nog secondenlijm.

Vervolgens is er door arctic cooling gedacht aan de montage. Om niet alle kracht op de GPU en heatpipes te laten komen, is er besloten enkele (2) voetjes toe te voegen. Helaas was er maar 1 plaatsbaar op het bord (vanwege de RAM heatsinks). Gelukkig weegt de koeler niet veel (zeer dunne ribben), dus hier niet veel last van.

Na de voorgaande problemen, had ik bij het installeren geen plaats voor een Heatspreader voor op de VRM's (er waren 2 bijgeleverd), geen van beiden paste. Tevens bemerkte waar het volgens de handleiding geplaatst moest worden, door de stock koeler ook niet gekoeld werd. Mischien kan iemand dit toelichten of heeft iemand hetzelfde probleem?

Gebruik
Na het opstarten van de PC kreeg ik een vage melding dat overklokinstelling gewist waren (ik heb nooit een OC gedaan, dus wat vaag), vervolgens maar gereset en het systeem boote correct op. Na een tijdje is de idle temperatuur ongeveer 40'C (voorheen ong. 45)

Bij het gamen (1 uur Command & Conquer 3) was de max temperatuur 64'C, zeer acceptabel, de stock koeler had ook een max in die buurt.

Wel ben ik bang dat de heatsinks naar verloopt van tijd weer van de RAM's gaan vallen. Waarna de hele koeler weer moet worden verwijderd. Mogelijk mist er wat plaksel, op de stockkoeler zitten namelijk wel plakkers. (mischien zijn die bruikbaar)

Algemeen
Al met al moeilijk/lastig te installeren, dus als je niet handig bent, zou ik een andere koeler kiezen. Stilte is heerlijk, maar stock koeler kon het eigenlijk ook wel doen. Koeler is zeer groot en steekt buiten de kaart uit. (ongeveer 2cm naar achter en 6cm naar boven). Dit bleek lastig tijdens het weer installeren van de kaart. Verder nog geen klachten.

Extra
Er schijnt een turbo module verkrijgbaar te zijn waarmee de koelprestaties verbeteren, helaas zal dit de stilte weer enigzins wegnemen.

Heb jij ook een Arctic Accelero S1?

leuke review, jammer dat je er geen plaatjes bij hebt.
wat bedoel je daarmee? ik heb ook een x1950 pro met een S1 en ik heb allebei de voetjes gewoon geplaatst.

Feest (ehm, nouja feest) van herkenning wat betreft de niet-plakkende ramsinks. Ook de andere review noemt dat al. Misschien even mailen met AC?
maar goed dat ze die niet geleverd hebben, volgens de specs is de S2 niet bedoeld voor de x1950 pro, de S1 wel.