Specificaties Rad. HD6950 (850MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC Review

SveNRG 1 november 2011, 2.251 views

MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC

Pluspunten

• Prima performance
  • Modbaar naar 6970
  • Vrijwel stil

Minpunten

• Blazen tijdens zware games

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Dit is een kleine aanvulling op de uitstekende review van Abeltje130. Zijn review gaf de doorslag voor mij om deze kaart te kiezen. Besteld bij Digitique voor 261,-. Hij vervangt m'n 1GB HD4890 Vapor-X van Sapphire.

Featureset
Er zaten bij mij nagenoeg geen accesoires in de doos. Alleen de kaart en een 4-pin molex naar 6-pin PCI-E kabeltje eigenlijk. Niet dat het uitmaakt. Had de laatste Catalyst drivers al geinstalleerd, en de kaart werd netjes herkend door Windows 7 x64.

Modbaarheid
De mod naar 6970 is bij mijn exemplaar gelukkig gelukt. Ik had de firmware van deze site gebruikt: http://www.vortez.net/art..._edition_unlocking,1.html

Flash uitgevoerd met Atiflash http://www.techpowerup.co...2040/ATIFlash%203.89.html
Dus gewoon vanuit Windows en klaar na reboot. Met GPU-Z kon ik zien dat de extra shaders waren unlocked. Vergeet niet om van tevoren met GPU-Z je huidige Cayman BIOS te saven!

Warmte- en geluidsproductie
Je hoort de kaart inderdaad bijna niet als hij idle is. Bij spelen vanThe Witcher 2 en Battlefield 3 begon hij net zo hard te blazen als de HD4890 Vapor-X van Sapphire die ik hiervoor gebruikte. Geen ramp, maar viel me een beetje tegen. Temperatuur idle is bij mij rond de 45 graden, en stressed tegen de 65. Voor de mod was hij iets koeler.

Overklokbaarheid
Voor de unlock kon ik de core naar 950 en het geheugen naar 1300 verhogen met MSI afterburner. Zonder problemen. Dit waren de max waardes die ik kon instellen. Deze toonden wel een stuk meer ruimte na de unlock, maar voltage was nog steeds locked.

MSI Afterburner 2.2.0 Beta 8 van guru3D doet al een hoop meer. Voltage en nog een hoop zaken zijn vrij in te stellen, maar ik hou toch meer van rust - dus ik hou de overclock bescheiden. Fijn dat je een custom fan-profile kan instellen! Gezien dat deze kaart erg ver kan. Zowieso 950 core en 1350 memory zonder problemen.

Prestaties
Witcher 2 en Battlefield 3 draaien echt fantastisch. Ik draai 1920x1200 en laat de overige settings aan de auto-detect van de games over. In 3DMark2011 haalde ik zonder mods of overclock P4766 3DMarks
Na de flash kreeg ik er ongeveer 200 punten bij. Al met al zeer tevreden!

Heb jij ook een MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC?

De bios heeft 2 settings, 1 met aggressieve fan instelling en 1 met still fan instelling.
Nu heb je er 1 geflashed, dus raad ik aan gewoon met afterburner een fan profiel in te stellen.

Heb hem zelf zo ingesteld dat ie tot 50c 20% fan speed heeft, dan tot 70c omhoog schalen naar 60%. Daarna door schalen naar de 80%, maar ik heb de kaart nooit boven 65 gezien.
Dat scheelt al veel.

[Reactie gewijzigd door unfor op 1 november 2011 10:34]

Dit is inderdaad wel lekker, vooral om hem in idle nog stiller te krijgen. Ik heb gekozen voor 30% tot 50 graden.

[Reactie gewijzigd door SveNRG op 1 november 2011 21:57]

Zit onwijs te dubben om mijn huidige GTX560 ti Twin Frozr OC te verkopen en ook een MSI R6950 Twin Frozr III te halen die hopelijk kan worden geflashed.

Kun je misschien wat meer vertellen hoe BF3 draait met alle settings maxed out? Gemiddeld FPS enzv.
Met een lichte overclock (900/1365) haalt ie rond de 70fps (zie MSI afterburner screenshot). Maar dat is niet ultra specs, wel 1920x1200 en alles op high.

[Reactie gewijzigd door SveNRG op 1 november 2011 22:04]

Negatieve eigenschappen:
Blazen tijdens zware games

was dit ook voordat je de 6970 bios gebruikte?
Ja, toen ook al. Maar de extra shaders zorgen idd wel voor meer warmte.
ah oke maar de koeler kan ondanks het lawaai de kaart makkelijk koel houden?
Blazen tijdens zware games
Zoog hij dan tijdens lichte games/idle?
de geruchten gaan dat de mod niet meer kan omdat het de chips gelazerd zouden worden.
of dit waar is ga ik zelf nog ondervinden...
ooit (geen haast mee)