Specificaties 10,1" (1024x600), Android 2.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart Review

mraix 31 oktober 2011, laatste update op 31 oktober 2011, 1.537 views

Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart

Pluspunten

• werkt goed voor video, audio, spelletje, email, browsen
  • goed scherm, makkelijke bediening, cpu snel genoeg.
  • batterij kan zeker een dag mee met intensief gebruik
  • HD film / video kijken n uur of 7 of meer.
  • boot snel
  • onbeperkt storage aanhangen, herkent zowel windows FAT32 als linux EXT3
  • support USB hub, dus meer dan 1 disk is mogelijk + mouse + keyboard + <.....>

Minpunten

• scherm is een beetje inkijk-hoek afhankelijk, maar niet n echt issue.
  • (bij normale inkijkhoek werkt alles prima)
  • video plugin zou meegeleverd moeten zijn

Ik heb deze archos nu n half jaar, en ben er erg tevreden over.
Een hele tijd gewikt en gewogen tussen deze en Creative zio 10 inch.
uiteindelijk de archos gekocht, met extra 16GB SD card en gps dingetje.

Even uitleggen waarom ik het ding heb gekocht, zinloos om in wel of niet beter dan iPad discussies te verzeilen, want ik wil n flash website kunnen zien en 300 films meenemen op n usb harddisk: O-)

- niet sjouwen met 3 kg x86 laptop. :*)

- maps en internet in je tas zonder dat je n lamme arm krijgt op reis / op vakantie.
- internet, inclusief flash sites.
- email
- boeken lezen op reis
- behoorlijke screensize, zie volgende -
- filmpje kijken op reis
- goed geluid op koptelefoon / onboard speakers
- media streamen van mijn media-server naar mijn hifi. ( video, audio, internet radio )
- onboard kaart van de hele wereld (kan op elke android)
- goede en veel apps voor nul euro. ( er zijn ook best wel veel slechte apps, trouwens....)
- ook te gebruiken met andere, bijv. een linux desktop; geen itunes afhankelijkheid of windows afhankelijkheid of iets in die geest.

secundair, niet belangrijk:
- geroote android (UrukDroid) beschikbaar, erg goed.
- kan "echte" linux draaien, maar uiteindelijk gebruik ik het niet..... 8-) ( dat ligt aan de angstrom - linux, die is wel n beetje, maar niet echt geschikt voor tablet gebruik........)

het zal duidelijk zijn dat een ipad voor mij geen optie is, want je kunt geen flash sites mee zien en er kan geen extra opslagruimte aangekoppeld worden. Bovendien vind ik de prijs te hoog en en schermgrootte te klein.
Op reis neem ik de laatste 300 films mee die ik nog niet gezien heb, en dat is ca 1 terabyte op zo'n portable diskje; dat kan niet op n iPad, want geen USB stekkertje.

het is n prima vervanger voor je laptop om mee rond te lopen: het ding weegt maar 500 gram of zo.
ik heb er een keyboardje bijgekocht, en dan heb je n prima compact laptopje voor internetten, email en zo.

- koude boot in circa 1 minuut, vanuit deepsleep in n seconde of 1-2
- toegevoegde archos software werkt prima. (muziek, video, email, fotoos, browser, sys monitor etc. )
- wireless werkt prima
- als je de video plugin hebt gekocht (12 euro of zo) is zo'n beetje elk video formaat ondersteund; ook bijv. transportstreams, MKV, ISO's enz. beetje dom van archos om dat niet mee te leveren als optie.
- HDMI uit werkt perfect naar n TV scherm, echte HD ;
de tablet wordt dan n soort grote touchpad waarmee je de pijlcursor kunt besturen....
- touch screen werkt perfect, goede gevoeligheid
- geroote android beschikbaar, heet UrukDroid, voor de liefhebbers. wordt n dualboot, dus je kunt altijd terug naar de standaard archos android.
- je kunt n linux er opzetten als dual boot, maar natuurlijk niet gesupport door archos. je raakt dus wel je garantie kwijt.......
- android market werkt officieel niet (want het is n tablet, niet n telefoon) dus net als alle andere pre-android 3 tablets moet je n hack installeren. daarna werkt android market perfect.

URL : http://www.arctablet.com/

- streaming audio en video werkt prima met uPnP / DLNA en PS3 Media Server.
- video/audio/fotoos werkt prima van lokale usb, usb-disk, sd card.
- browsen werkt prima, mits je niet te veel reclame rommel op n pagina hebt, dan wordt de 1 Ghz ARM cpu n beetje overspannen.
- youtube en dergelijke werkt perfect
- emailen met K-9 , werkt perfect, zelfs met exchange 2003 als webdav ondersteund is. (vanaf exchange 2010 dus dikke pech)
- GPS (ik heb n holux dingetje) werkt goed, maar moet eerlijk zeggen dat wifi - location zeker in stedelijk gebied net zo goed werkt....

- minpuntjes:
kijkhoek is een beetje invalshoek gevoelig. landscape werkt het best. lezen (boeken) gaat ook prima.
in de normale houding (archos enigszins achterover geleund) werkt eea goed, maar als je zeg maar er van bovenaf op kijkt, zie je het negatief beeld. Heb er met zn twee-en in de trein zonder problemen hele speelfilms mee gekeken, werkt prima.
- video plugin zou meegeleverd moeten worden.
- gps ingebouwd zou leuk zijn.
de nieuwe G9 archos 101 heeft dat wel, evenals n optionele USB 3G stick die je ook in je laptop kunt gebruiken....

- android in het algemeen:
je moet soms wel erg lang zoeken naar n app die t gewoon doet...... best wel veel niet zo beste apps.
de volgende lijst is wat voor mij prima werkt, sommige echt heel lang naar gezocht.... wie weet heeft iemand er wat aan :)

- boatbrowser, door de bank genomen echt het beste / snelste
- 2player voor audio streaming
- aplayer (van sitecom !! ) voor video streaming.
- k-9 is makkelijkst als je meerdere email accounts hebt.
- mapdroyd : de hele wereld on board zonder internet connectie, ideaal
- ametro voor alle metro plattegronden van de wereld
- android vnc voor remote acces naar huis....
- BBC app voor het nieuws
- rainyday voor regen-radar in europa / noord amerika en nog wat plekken.
- s2d : move apps van system naar internal storage, om ruimte te besparen.

• Western Digital elements 1 Tb portable
  • Holux GPS
  • trust wireless USB mini keyboard
  • wifi acces points (linksys, draytek, d-link etc.)
  • VNCserver op linux
  • Android

Heb jij ook een Archos 101 Internet Tablet 8GB Zwart?