Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony Reader PRS-T1 Zwart Review

Keypunchie 31 oktober 2011, laatste update op 9 november 2011, 1.437 views

Sony Reader PRS-T1 Zwart

Pluspunten

• excellent scherm
  • simpele bediening
  • licht

Minpunten

• Sony Reader Software/DRM
  • losse stylus
  • oplaadmethode

Veelzijdigheid Score: 3
Dit is de eerste e-reader die ik zelf gebruik, dus het is lastig om hem te vergelijken met andere e-readers, anders dan de ervaring die ik met ze heb gehad door ze in de winkel vast te houden.

Het eerste dat opvalt is het lage gewicht en het kraakheldere scherm. Vergeleken met het lezen vanaf beeldscherm is de e-reader een klein feestje en veel minder vermoeiend. Een goeie resolutie en hoog aantal beschikbare grijstinten zorgt voor een zeer prettige leeskwaliteit. Zelfs foto's worden nog redelijk aardig weergegeven. Voor meer dan illustraties is de techniek echter ongeschikt. De mogelijkheid om foto's te synchroniseren zal dan ook voor weinigen nuttig zijn. Bij het "omslaan" van de pagina heb je een korte omschakeltijd, waarbij het scherm even zwart/wit wordt, maar tijdens het gewone lezen gaat dit zo snel, dat je het niet meer merkt. Bij pagina's die wat ingewikkelder zijn, merk je de opbouw wel.

De bediening zelf is redelijk recht-toe-recht-aan. Een van de meegeleverde e-books is echter de handleiding en het is desondanks de moeite waard om deze door te nemen. Door even de tijd te nemen om te ontdekken hoe je bookmarks kunt maken, kunt zoeken op woorden en aantekeningen kunt maken kun je je leesplezier vergroten. Zelf lees ik nu een boek met een vrij grote cast en het is dan lekker makkelijk om met behulp van bookmarks even te kunnen kijken wie een personage ook alweer was, voordat ik terugspring naar het verhaal. Een klein onhandigheidje in de bediening is dat het powerknopje waarmee je de reader in- en uit de slaapstand haalt erg klein is en op een onhandige plek (onderaan zit).

Wat betreft extra's en features vind ik de reader vrij volledig

Er zit zelfs een browser (op basis van Mobile Safari/Apple WebKit) aan boord, waarmee je bijvoorbeeld direct woorden op Wikipedia of andere websites kunt opzoeken. Hiervoor is verbinding met het WiFi-netwerk nodig, wat bij mij geen probleem was om op te zetten. Bij "about" stond bijvoorbeeld het MAC-adres vrij prominent, wat natuurlijk handig is als je bijvoorbeeld MAC-filtering toepast op je lokale netwerk. Voor het zwaardere (grafische) surfwerk is de browser ongeschikt, maar met name voor tekst-georienteerde sites als de Wikipedia is het een leuke extra.

Een andere extra is de audiospeler. Met behulp van koptelefoon kun je MP3'tjes en MP4'tjes afspelen. Dit vergt natuurlijk wel wat van je accu en verwacht geen topkwaliteit, maar de mogelijkheid om 2 a 3 CD's aan favoriete leesmuziek erop te zetten vind ik erg prettig.

Uitbreiding van het geheugen kan door middel van een MicroSD-kaartje dat je in een netjes weggewerkt slot drukt. Een 4GB kaartje dat ik nog had liggen (FAT-32) werd zonder problemen geaccepteerd.

De hardware en firmware zijn dus prima, waarbij je waar voor je geld krijgt.

De negatieve aspecten komen pas naar boven wanneer je met je computer gaat interacteren. De bijgeleverde Sony Reader software is maar van middelmatig niveau. Onder OS X moet je na installatie bijvoorbeeld herstarten. Dit omdat er een kernel extension wordt ge´nstalleerd, speciaal voor de DRM! Ook moet je dan vervolgens een account bij Adobe registreren, waarbij je je afvraagt waar de limiet van 12 karakters in een wachtwoord op slaat.

De software zelf liep ook meerdere malen volledig vast en een DRM-beveiligd boek verdween meerdere malen tijdens synchronisatie zomaar uit het overzicht. Inmiddels heb ik de software ingeruild voor Calibre, dat werkt VELE malen beter.

En dan te bedenken dat het net wemelt van de gepirate/gekopieerde boeken, waarbij je niet al dat gedoe hebt. De combinatie van Sony, Adobe en Bol.com is rommelig, ze bieden allemaal halfbakken instructies, die elkaar soms tegenspreken en zorgt voor een erg warrige ervaring bij het kopen van een digitaal boek. Als klant wil je gewoon "klikken en klaar zijn".

Als het boek er eenmaal staat, dan is het natuurlijk wel weer snel vergeten en kun je gewoon lekker lezen.

Is de hardware dan perfect? Nou, er zijn twee opvallende minpuntjes. Zo is er een stylus meegeleverd. Deze is niet noodzakelijk, want de reader reageert supergoed op aanraken met je vinger, maar is aan de andere kant wel prettig, omdat je dan vette vingers op je scherm voorkomt. Wel jammer dat hij niet op of in de reader bevestigd kan worden. Er is zelfs geen gaatje om hem met een koordje vast te maken, dus als je geen hoes koopt, ben je deze binnen de korstste keren kwijt.

Een ander raar puntje betreft het opladen. Er wordt een USB <-> MicroUSB kabel meegeleverd, maar domweg in een USB-lader stoppen gaat niet werken. De reader wil alleen laden als hij verbinding heeft met een computer (dus in USB-data modus zou kunnen gaan). Wanneer je computer in de slaapstand gaat, dan stopt de reader dus ook met laden... Waarom is me onduidelijk en alhoewel de reader natuurlijk vrij lang meegaat op een volle lading is het toch iets dat bijvoorbeeld op reis gewoon onpraktisch is.

Al met al ben ik tot nog toe zeer tevreden met de reader zelf, op wat kleine dingetjes na. Een kanttekening moet vooral bij de gebrekkige en invasieve software gezocht worden, alhoewel ik niet weet hoe deze presteert ten opzichte van de concurrentie.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T1 Zwart?

Dit las ik idd ook op Tweakers zelf:
nieuws: Gebruikers nieuwe Sony Reader melden problemen met scherm

In mijn review heb ik dit niet aangestipt, simpelweg omdat ik het zelf niet heb meegemaakt. Nu is het ook zo dat ik bijna exclusief de pagina's omsla met behulp van de knoppen en niet met "swipes", puur omdat ik het zelf prettiger vind om mijn handen op 1 plaats te houden tijdens het lezen.

Maar goed, laten we hopen dat er snel een firmware update komt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 november 2011 00:30]

Mooie review die het praktijkgebruik met de computer weergeeft. Erg informatief :)
Toch nog wat vragen:
Reageert het scherm alleen op die stylus, of doet een willekeurig object het ook?
Kun je alleen van bol.com ebooks kopen?
Kun je van websites gratis ebooks downloaden?

Wat het opladen betreft: als je PC in slaapstand gaat, dan gaat de spanning op je USB aansluiting ook eraf, dus logisch dat je dan niet kan laden.
Dat er geen oplader bij zit, is waarschijnlijk een bezuinigingskwestie bij Sony. Beetje jammer. Hij is als een losse accessoire te koop.
Het scherm reageert op vrijwel alles, dit komt omdat het scherm een zogenaamd infrarood touchscreen is. Dit houd zoveel in dat het scherm aan de randen is voorzien van infrarood dioden en receptoren die een raster over het oppervlak van het scherm creeren.
Wikipedia

Via de browser heb ik prima boeken van google kunnen downloaden, via deze methode kun je vele webwinkels gebruiken om boeken aan te schaffen.
Zoals ThaRabbit ook al zegt, het scherm reageert inderdaad op willekeurige objecten. De stylus, je vinger, maar ook een ballpoint (met dop erop natuurlijk) zal gewoon werken.
Kun je alleen van bol.com ebooks kopen?
Kun je van websites gratis ebooks downloaden?
Bol.com is de Nederlandse partner-winkel waar je vanuit de software heen wordt gestuurd. Ik had daar al een accountje, dus vond het een prima plek om eens een boek of 2 te kopen voor het testen. In principe ondersteunt de reader alle TXT, PDF en ePub bestanden.
Nou, volgens mij blijft mijn telefoon gewoon laden en als de spanning er vanaf ging, zou je toch niet meer met je USB-muis je computer kunnen wekken? Er is hier wel degelijk iets bijzonders aan de gang. Goed, het is wat kleins, want zo vaak hoef je hem niet te laden.
Als de reader inderdaad alleen kan worden opgeladen bij een actieve data-verbinding, dan is dit naar mijn bescheiden mening niet iets kleins. EÚn van de verkoop-argumenten van een ereader is dat je geen grote/zware stapel boeken meer hoeft mee te zeulen. En dan moet je op vakantie je laptop meenemen alleen om je reader te kunnen opladen? Of verplicht een (veel te dure) Sony-lader aanschaffen?
ik heb net bij de Hema voor eur 6,- een lader gekocht (wit, 220V naar USB) en die werkt uitstekend op mijn Sony PRS-T1, een aanrader dus.