1 review

Sony Cyber-shot DSC-WX5 Zwart - Reviews

Specificaties 12,2MP • Full HD filmen • 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-WX5 Zwart Review

Sorki 31 oktober 2011, 554 views

Sony Cyber-shot DSC-WX5 Zwart

Pluspunten

• Goede autofocus snelheden
  • Kwaliteit foto's
  • Intellizoom
  • Optical zoom tijdens filmen
  • 10fps burst speed
  • Perstaties bij lage belichting
  • HDMI Connector
  • Dual media support

Minpunten

• Batterij
  • IS kan je niet afzetten
  • Zwakke flash
  • ISO te snel de hoogte in
  • Kleine powe button
  • Distortion in wide angle

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 2
Reden voor de aanschaf is een side-kick te hebben voor m'n Canon 450D, leuk toestel maar o zo onhandig om altijd overal mee naar toe te zeulen en filmen kan je er ook niet mee.

Op mijn verlanglijstje stonden volgende features: compact, min 10MP, min 4x optische zoom, snel (weinig shutter lag) en alles wat helpt om binneshuis zonder flash foto's te kunnen nemen zoals IS of gevoelige cmos.

Inmiddels ben ik reeds een paar weken in het bezit van de DSC-WX5 en heb ik me al een aardig beeld kunnen vormen.

Doos en inhoud

• 1 / 2.3 inch “Exmor R” CMOS sensor
• 12.2 MP
• BIONZ image processor

Foto/video
• Foto: 12M (4000x3000), JPEG (EXIF 2.2)
• Video: Full HD 1920 x 1080, AVCHD/ MP4, H.264 compression

Lens
• 24-120mm equivalent
• Vario-Tessar 6 elementen, 5x optische zoom. (digitaal 6x)
• F2.4-5.9

Andere quick facts
• 9 punts AF
• iso 125-3200
• 3D foto's
• Background defocus
• Veel shooting modes; avondschemering, sneeuw, food, pets, enz enz
• Continu shooting: 10 fps
• 3 inch tft (230x400)
• 32 MB intern geheugen
• Memory Stick Duo/Pro Duo/ Pro HG Duo, SD/SDHC/SDXC
• HDMI connector

Fotokwaliteit
De kwaliteit van de foto's is zeer goed voor een camera uit zijn klasse. De kleuren komen goed tot hun recht en de foto's zijn sherp. Met de superior auto kan je het gebruik van de flits sterk terugdringen en relatief ruisvrije foto's nemen in minder belichte omgevingen. De Exmor R sensor blijkt zijn naam waar te maken qua lichtgevoeligheid.

Ook de speciale functies doen het over het algemeen goed. Background defocus kan mooie foto's opleveren en de sweep panorama is echt geweldig. De autofocus is zeer snel en prefocus shutter lag is zo goed als onmerkbaar.

M'n foto's worden genomen op 8 of 10MP dat geeft gelijk ook wat ruimte aan de Inteligent zoom die ook goed zijn werk doet.

Al bij al een verassend resultaat vond ik zelf.

Natuurlijk zijn er ook negatieve zaken... wat distortion is zichtbaar in wide-angle (no zoom). De shutter lag is zeer klein, maar wanneer je de flash gebruikt moet je 5-6 seconden wachten voor je nog een foto kan nemen. De flash is klein en fijn, zo ook zijn prestaties. De macro mode stelt niet veel voor en de fameuze background defocus, defocust soms meer dan alleen de background. En de ISO wordt naar mijn mening soms wat te snel de hoogte in gejaagd.

Videokwaliteit
Hij kan HD-formaat filmen. De beelden zijn scherp & de IS maakt het geheel wat smoother.
Ook kan je gewoon de zoom gebruiken, die hoor je gelukkig niet. Resultaat is ok maar ook niet meer dan dat, hij vervangt geen full-hd camcorder ;)

Formaat en ergonomie
Het dingetje weegt een 130g en meet 92x52x22 mm en ligt niet bijzonder goed of slecht in de hand. De controls staan op de plaats waar ze moeten staan zonder te storen bij het nemen van je foto's. Zoomen gaat via de roomring rond de shutterknop en er is een apparte movie-button.

3D Foto's
3D foto's met één lens. Zoals met de sweep panorama, beweeg je de camera van links naar rechts, hij maakt verschillende beelden en daaruit komt op magische wijze een 3D foto te voorschijn. Ik heb er een paar genomen maar dit slaagt echt nergens op. De technologie is nog te jong om er iets mooi uit te halen. Of is het gewoon onmogelijk met één lens echte 3D foto's te maken? Misschien is het iets voor jou, maar ik vind er allesinds niets aan.

De DSC-WX5 heeft me positief verbaasd. Ik betrap mezelf erop vaker naar m'n Sony te grijpen dan naar de Canon voor de huis tuin en keuken foto's. M'n grootste ergernis is en blijft de batterij, die is echt veel te snel leeg.

Al bij al ben ik zeer tevreden van mijn aankoop en kan hem aan iedereen aanraden.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-WX5 Zwart?