Specificaties 13,3" (1280x800), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 2011 13" Review

Gaston 31 oktober 2011, laatste update op 6 november 2011, 3.874 views

Apple MacBook Pro 2011 13"

Pluspunten

• Extreem goede bouwkwaliteit
  • Lange accuduur
  • Snelheid
  • Mooi scherm
  • Mac OS X-besturingssysteem
  • Toetsenbordverlichting

Minpunten

• Toetsenbord gevoelig voor vingerafdrukken
  • Lastig schoon te maken
  • Geen standaard SSD of 7200 rpm schijf
  • Geen HD-resolutie
  • Geen USB 3.0
  • Vrij duur

Nu ik deze MacBook Pro sinds een paar dagen in bezit heb, heb ik besloten om een review hierover te schrijven. Allereerst wil ik kwijt dat het een geweldige laptop is en ik geen enkele moment spijt heb gehad van mijn aankoop. De reden dat ik deze MacBook Pro heb gekocht is dat mijn oude MacBook uit 2008 steeds langzamer begon te worden en niet soepel draaide op de nieuwste versie van Mac OS X (10.7 alias Lion). Ervaring met Mac OS X had ik dus al sinds een aantal jaren. Bij de aankoop even getwijfeld tussen de i5- en i7-processor, maar toch voor de goedkoopste versie gekozen omdat ik 300 euro niet de moeite vond voor alleen de snellere processor en bovendien heb ik aan 500 GB opslagruimte meer als genoeg. Ik ben absoluut geen zware gebruiker, ik gebruik de MacBook Pro vrijwel alleen om te internetten, e-mailen, foto's en video's te bekijken, teksten te typen, presentaties te maken en films simpel te bewerken met iMovie.

Featureset
De featureset is op zich prima, de processor is snel genoeg voor mijn dagelijkse taken, net als het RAM-geheugen en de capaciteit van de harde schijf. Maar toch zijn er tekortkomingen: zo zijn er maar twee USB-poorten en is er geen ondersteuning voor USB 3.0, wat je toch wel mag verwachten van een laptop van 1150 euro. Ook de snelheid van de harde schijf is achterhaald voor een dure laptop van deze tijd: 5400 rpm. Ik had liever een harde schijf van 7200 rpm standaard gezien (zelfs geen optie bij de 13 inch) of zelfs een SSD (eventueel als opstartschijf). Een andere tekortkoming is toch wel de resolutie van het beeldscherm, 1200 x 800 pixels is wel erg achterhaald voor deze tijd, hoewel ik er niet zoveel last van heb.
Thunderbolt klinkt leuk, maar in de praktijk heb je er op dit moment vrij weinig aan. Er is op dit moment nauwelijks randapparatuur beschikbaar die gebruik maakt van Thunderbolt en de randapparatuur die beschikbaar is, is nauwelijks te betalen. Ik betwijfel ook of Thunderbolt ooit populair gaat worden.
Hoewel ik veel negatieve punten heb wat betreft de featureset, geef ik toch een goede beoordeling omdat in het meeste in mijn geval voldoet.

Prestaties
Hierover kan ik vrij kort zijn, de prestaties zijn gewoon goed. Zelden last van haperende animaties en bijna alle programma's starten gewoon binnen 2 seconden op. Ook de multi-tasking snelheid is geweldig, de laptop werkt nog gewoon vloeiend als er op de achtergrond een YouTube-filmpje draait en een groot bestand wordt gekopieerd.

Beeldkwaliteit
Zoals ik al aangaf onder het kopje featureset is (afgezien van de resolutie) de beeldkwaliteit erg goed. Kleuren worden mooi weergegeven en het beeldscherm kan een hoge helderheid bereiken. Wel jammer is de resolutie, met 1200 x 800 pixels toch wel achterhaald en er is in tegenstelling tot de 15 inch -en 17 inch-modellen geen optie tot een hogere resolutie.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Als er een punt is waar deze laptop zich duidelijk in onderscheidt is het de bouwkwaliteit. Deze is echt subliem en je hebt echt geen enkel moment het idee dat je een gevoelig apparaat in je hand hebt. Alles is goed afgewerkt en er wordt gebruik gemaakt van mooie materialen zoals glas en aluminium. Je merkt dat over alles goed is nagedacht. Een simpel detail als het openen van je laptop is al een waar genot. Wel jammer is dat het toetsenbord nogal gevoelig is voor vingerafdrukken en de USB-poorten nogal dicht op elkaar staan wat een een probleem kan zijn voor grote apparaten. Helaas is de laptop ook lastig schoon te maken.

Ergonomie
Ook dit is een van de sterkere punten van deze laptop. Het toetsenbord typt gewoon goed en lekker al kan ik me voorstellen dat sommige mensen er wel aan moeten wennen. Het meest geweldige aan de MacBook Pro vind ik toch wel het trackpad dat gemaakt van glas. Ik heb veel laptops geprobeerd, maar het is me (nog) niet gelukt om een laptop te vinden met een vergelijkbaar trackpad als de MacBook Pro. Het is lekker groot en de multi-touchgestures in OS X Lion zijn echt geweldig.

Warmte en geluidsproductie
Helaas vind ik dat je de MacBook Pro duidelijk hoort als hij aan staat in een redelijk stille ruimte, niet storend, maar het is er wel. Zelfs meer dan mijn oude MacBook uit 2008.
De warmteproductie is naar mijn inziens gewoon goed. Sinds ik mijn laptop in bezit heb, is de ventilator maar n keer 10 sec. aan geweest na een aantal minuten een full-hd-filmpje op YouTube te hebben gekeken.

Mobiliteit en accuduur
De laptop zwaarder dan ik gedacht had, maar minder zwaar dan mijn oude MacBook uit 2008. De accu is echt geweldig, bij normaal gebruik (internet op Wi-Fi) gaat deze zeker zo'n 6 7 uur mee en bij enkel tekstverwerken 9 10 uur. Waar ik bij mijn vorige MacBook soms stroom tekort kwam, heeft deze MacBook Pro na een normale dag nog zo'n 40 procent over van de accu. Een punt dat ik wel waardeer aangezien ik overdag vaak lang zonder stopcontact zit.

Eigenlijk net iets te duur. Ik kan genoeg vergelijkbare laptops (specificaties) opnoemen voor een veel lagere prijs. Er had wat mij betreft voor deze prijs minstens een 7200 rpm harde schijf (of zelfs een SSD) en een Core i7-processor in mogen zitten. Ook de resolutie van het scherm mag hoger. Je krijgt er natuurlijk wel een goede bouwkwaliteit en Mac OS X voor terug.

Al met al toch 5 sterren omdat ik van de meeste tekortkomingen niet al te veel last heb. Ik zal deze review de komende maanden regelmatig updaten. Suggesties voor deze review zijn altijd welkom!

06-11-2011: Update m.b.t. accuduur en warmteproductie en toevoeging foto's (opm: gecomprimeerde foto's)

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2011 13"?

Dat sucks, je koopt de high end notebook van Apple en hij heeft een lagere resolutie dan de Macbook air.

Welke ik opzich zeer interessant vind en ook snellere hard schijf heeft.
Je levert dan in op een optisch station, toetsenbord verlichting en ik meen ook accuduur. Het is dus niet perse de betere keuze.

Review kan wat plaatjes gebruiken, zeker omdat het om Apple gaat ziet dat er altijd wel leuk uit. Verder een prima ervaring en goede plus- en min-punten. Wel refereer je naar goede accuduur maar zeg je nergens hoe lang die is. Dat soort kleine dingen wat ,eer onderbouwen en je verdient weer een ster meer, maar goed op weg ;) vraag me wel af hoe warm die wordt bij echt zwaar gebruik, heb daar wel eens negatieve verhalen over gehoord.
Aan het eind van de week zal ik een update geven met accuduur, plaatjes en gedetailleerdere info ;)
een optisch station? wie heeft er anno 20011/12 nog eentje nodig? :?
Inderdaad frapant, die resolutie op de normale MBP 13,3 inch zou erg welkom zijn. Rare keuze dit. De Air is zeker interessant voor wie bij Apple een laptop wil kopen; prachtig dun maar bovenal een hogere resolutie en een SSD erin. Al lever je qua CPU best een hoop in, en mis je een optische drive.
Gepdatet met foto's en info m.b.t. warmteproductie en accuduur. Nieuwe updates volgen later.