TP-Link TL-SF1005D-5-Port 10/100Mbps Desktop Switch Review

Bolletje 31 oktober 2011, laatste update op 31 oktober 2011, 7.952 views

TP-Link TL-SF1005D-5-Port 10/100Mbps Desktop Switch

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Voedingsaansluiting aan de zijkant
  • Pieptoon poweradapter

Features Score: 4
Voor een bedrijfsnetwerk moest er een oplossing komen om twee nieuwe systemen te verbinden, omdat die op een andere plek komen te staan. Één Cat 5e-kabel lag er al en een tweede trekken was in principe ook mogelijk, ware het niet dat je dan te maken had met het regelen van zo'n installatie-setje en de manuren die daar in gaan zitten. Een veel makkelijkere manier is om er dan gewoon een simpele switch neer te zetten. Gigabit is niet nodig voor het netwerk.

Dus gingen we de Pricewatch in naar de categorie netwerkswitches. Vervolgens even op de laagste prijs selecteren en voila: de TP-Link TL-SF1005D komt er uit rollen. Ik heb hem toen besteld bij Azerty voor de prijs van ¤9,09 (¤8,09 voor de switch, ¤1 voor iDeal en er waren geen verzendkosten).

Top dus; je zou je bijna afvragen hoe ze het kunnen maken voor deze prijs.

Korte beschrijving
De TP-Link TL-SF1005D komt in een kleine verpakking. Hier is ook gelijk te zien dat de switch met drie jaar garantie komt, voor zover dat nodig is. In de verpakking vinden we de switch, de poweradapter en een handleiding. Tjah, het is geen rocket science om de switch te installeren, maar het hoort er nou eenmaal bij.

De TP-Link TL-SF1005D is een vrij eenvoudige 5-poorts Fast Ethernet (10/100) unmanaged switch. Het geheel omvat een spierwitte rechthoekige behuizing waarbij het logo van TP-link pronkt op de bovenkant. Hij is redelijk klein van stuk met zijn 140*87*27.5 mm .

Vooraan de behuizing vinden we zes groene LEDs: één LED om aan te geven dat de switch aanstaat en de vijf andere LEDs voor de respectievelijke poorten. Hierbij knipperen de LEDs indien er activiteit op desbetreffende poort plaatsvindt.

Aan de achterkant bevinden zich de vijf poorten. Hierbij is op te merken dat enkel de contacten van 1, 2, 3 en 6 zijn aangesloten (resp. oranje-wit, oranje, groen-wit en oranje bij straight trough)

Draaien we de switch om dan zien we de sticker met enkele specificaties, zoals het serienummer en de voeding die hij nodig heeft. De laatste is nog een vreemde eend in de bijt; de switch heeft namelijk 9V 0,6A nodig. Normaliter hebben dergelijke apparaten (switches, routers, modems etc) 12V nodig. Op internet is de TP-Link TL-SF1005D switch ook te vinden met een 12V 250mA adapter. Waarom TP-link voor verschillende voedingen heeft gekozen is me onduidelijk.

Aan de onderkant zijn verder twee inkepingen aanwezig zodat je de switch aan de muur kan hangen door middel van schroeven. Ook vier rubberen voetjes ontbreken niet.

Time to crack it open...
Zoals je op de foto van de onderkant van de switch wel kan zien zijn er twee schroeven. Ik kon het niet weerstaan om hem open te maken, dus zodoende komt dat ook nog even aanbod in deze review. Enkel de schroeven verwijderen is trouwens niet genoeg; de twee panelen (de witte bovenkant en de zwarte onderkant) zitten ook noet met kleine kliksystemen aan elkaar. Dit is niet echt duurzaam aangezien er bij mijn eerste keer als één zo'n kliksysteem kapot ging. Geen man overboord: zonder zit het geheel ook nog stevig aan elkaar.

Het eerste wat opvalt is dat er redelijk wat lege ruimte in de switch zit. De printplaat reikt tot ongeveer 4/5 van de behuizing. Het lijkt er dus op dat TP-Link dezelfde behuizing ook voor zijn modellen met acht poorten gebruikt. De Gigabit-modellen daarentegen hebben weer een zwarte bovenkant.

Als primaire chip vinden we de Atheros 8236. Deze chip is niet voorzien van een koelblok, wat ook zeker niet vereist is. De Atheros 8236 is namelijk niet alleen extreem compact (8 * 8 mm), hij is ook erg zuinig. Hij heeft ook enkele technieken aanboord zodat er in standby wat bespaard wordt.

Uit de datasheet* van deze chip blijkt ook dat hij ondersteuning biedt voor 9K jumbo frames tezamen met QOS en VLAN support. Dit heb ik echter niet getest, dus pin me daar niet op vast.

Condensatoren zijn trouwens redelijk: GJT 16V 470uF rated @ 105 C. Net boven de Atheros chip zitten trouwens de zes groene LEDs (3 mm).

Testen
Het testen van iets simpels als een switch, een 10/100-switch in het bijzonder, is nogal lastig. Er zijn nou niet echt veel reviews over een product als deze te vinden. Ik heb toch een programma gevonden genaamd 'LAN Speed Tester'. Dit programma test simpelweg het schrijven van een bestand naar een doel (map van de andere pc) en houdt de tijd bij hoe lang dit duurt. Je kan zelf instellen hoe groot het bestand moet zijn. Ik heb voor 50 MB gekozen.

Hierbij heb ik een verbinding opgesteld tussen mijn Acer 3810T (Atheros AR8131 Gigabit – Windows 7 Home Premium 64-bit) en mijn Asus 1001PX (Atheros AR2427 100 Mbps – Windows 7 Starter 32-bit). Hieronder zie je de resultaten:

Kortom dus zo'n 88 Mbps dat de TP-Link TL-SF1005D scoort. Niet de volle 100 Mbps, maar dat kan ook aan andere dingen liggen (testmethode is misschien niet optimaal, controllers en OS'en van systemen zijn niet optimaal, etc).

Om er zeker van te zijn dat de Asus 1001PX geen belemmering zou zijn heb ik ook nog een verbinding opgesteld tussen de Acer 3810T en mijn desktop PC (Asus Crosshair IV Formula met Marvell 8059 Gigabit – Windows 7 Ultimate 64-bit). Dit gaf geen versschil.

Ook heb ik een ISO-bestand van zo'n 5GB gekopieerd van het ene systeem naar de andere. Hier kwam ik volgens Windows Verkenner uit op 11,1 MB/s, redelijk in lijn met de 88 Mbps dat eerst naar voren kwam. Opvallend is wel dat er bij Taakbeheer staat dat de volle 100 Mbps wordt gebruikt.

In gebruik
Wat ik persoonlijk niet zo fijn vind aan de switch is dat de voedingsaansluiting aan de zijkant zit. Ik had liever gewild dat deze naast de ethernet-poorten aan de achterkant zat. Eigenlijk een vormgeving die zo'n beetje elke switch volgt.

Een tweede punt wat mij opviel is dat de poweradapter een irritante pieptoon maakte (coil-whine?). Deze is slechts goed hoorbaar op zo'n 30 cm afstand, dus als je hem in de meterkast plaats heb je er weinig last van. Daarnaast wil het niet per se zeggen dat elke switch van TP-link hier last van heeft.

De LEDs van de switch zijn trouwens prima; niet te fel, maar wel goed herkenbaar.

Zó. Een hele lap tekst over iets simpels als een switch van nog geen tientje. Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop. De switch doet wat hij moet doen, wordt niet warm en is redelijk stevig. De prijs is natuurlijk de factor die mij over de streep heeft getrokken en die is uitstekend (circa 8/9 euro).

De voedingsaansluiting aan de zijkant vind ik niet prettig en de pieptoon van poweradapter is hinderlijk (al alleen op zeer korte afstand).

Een prima koop dus voor iemand die op zoek is naar goedkope switch. Zo op het eerste oog lijken de Gigabit-switches haast identiek, alleen is er daar dan dus een andere chip gebruikt.

Handige links:Niet alle foto's die ik heb gemaakt heb ik verwerkt in de review. Hieronder vind je er nog een aantal die nog van pas kan komen:
TP-Link TL-SF1005D

Heb jij ook een TP-Link TL-SF1005D-5-Port 10/100Mbps Desktop Switch?

Super tof dat je zo'n uitgebreide test ondernam voor deze switch, zat zelf nog te twijfelen tussen een Sitecom en eventueel dit merk maar ik denk dat ik toch voor deze ga.
Erg nette review voor zo'n relatief simpele switch :D (desondanks tentamens ;)) . De 11MB/s komt helemaal overeen met de snelheid van een gemiddelde 100Mbit switch (er zit namelijk wat overhead in). Leuk dat je hem even hebt opengeschroefd! De coilwhine is op te lossen met wat hete lijm of wat lak oid. Testen kan ook met iperf en/of netio :)
edit:
Whoops, de coilwhine zit in de adapter en is lastig open te maken zonder hem kapot te maken. 9K jumbo frames is voornamelijk voor Gigabit :).

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 31 oktober 2011 02:57]

"Omdat ik een bult tentamens op komst heb is dit het ideale moment om een review te schrijven over iets simpels als een switch, de goedkoopste nog wel te verstaan. $sarcasm"

hahaha xD dat noemen ze uitstellen, terwijl je hier juist meer moeite voor doet.. heel herkenbaar :D

Mooie nette review, pieptoon is wel een kut eigenschap vind ik
Welke Sitecom? Want de 5-poorts Fast Ethernet daarvan heb ik ook :)

Niet dat je überhaupt verschil gaat merken tussen de twee. Let er trouwens wel op dat TP-Link het ontwerp van deze switch heeft veranderd. Zie ook hun website daarover: http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-SF1005D

Nieuwe ontwerp vind ik eigenlijk nog mooier :)
Ik heb een vraagje: kan je met een switch 2 PC's tegelijk op internet hebben? Het is dat ik anders van beneden nog een kabel helemaal naar boven moet trekken. Heeft dit veel snelheids verlies als je op maar één PC zit? Down: 2,5MB/s Up: 230KB/s.
Je hebt nu dus al één kabel van je router naar die plek? Dan kan je een switch gebruiken. Snelheidsverlies zal je denk ik niet merken. Deze goedkope van TP-Link is dan prima :)
Ja ik heb nu 1 kabel naar mijn PC via mijn router. Nu wil ik ook nog een laptop voor de kamer hiernaast. Tof dat je zo snel antwoord :)
Het kan dus wel ja. Je zou ook kunnen overwegen de laptop draadloos aan te sluiten.
Dat is het probleem, de router(http://tweakers.net/pricewatch/245032/linksys-wrt120n.html)heeft verschrikkelijk bereik en valt vaak uit. Daarom dan toch maar kabel.

[Reactie gewijzigd door Lucasino op 12 november 2013 20:27]

Ah, ok. Je zou ook overwegen een Gigabit switch te halen (pricewatch: TP-Link TL-SG1005D). Dan kan je ook snel bestanden uitwisselen tussen je laptop en gewone pc.

Mocht dat niet nodig zijn dan ben je voor ongeveer een tientje klaar met de TP-Link TL-SF1005D 100 Mb-switch :)

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 12 november 2013 20:24]

Dat is niet nodig. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!