Zalman Reserator 2 Review

Frank__B 10 juli 2007, 3.929 views

Zalman Reserator 2

Pluspunten

• Stil;
  • Houdt het systeem goed koel;
  • Snelle aan/af koppelingen;
  • Ondersteund vrijwel alle desktop CPU's;
  • Zeer mooi uiterlijk.

Minpunten

• Prijs;
  • Moeizame ontluchting;
  • Naar mijn mening slecht ontworpen CPU blok bijgelevert.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze reserator 2 ter vervanging voor mijn reserator 1, aangeschaft. Aangezien ik zeer tevreden was met de reserator 1 (uitgezonderd de originele flowmeter die als fontein dienst deed, en de pomp die na enkele maanden klonk als een ouwe trein van de NS), had ik het idee dat ook deze weer een succes zou worden. Nog links en rechts wat reviews gelezen, en toen besteld.

En dat is het eerste minpuntje, de prijs. Met ¤ 270,- toch zo'n kleine 100 euro duurder dan de reserator 1 plus. En dat terwijl je er niet echt veel extra's bij hebt.

Toen het juweeltje binnen kwam, gelijk geïnstalleerd uiteraard. Hij was wel wat kleiner dan dat ik had verwacht, maargoed, klein maar fijn. Voor de installatie moet je wel wat tijd uit trekken en goed de instructies doorlezen. Meteen viel mij het gaatje al op waardoor je hem absoluut niet verder dan 70 graden moet kantelen, gelukkig, want een geodriehoek had ik niet bij me. Bijgeleverd koppelstuk er tussen, om de radiator te ontluchten.

Hier is mijn 2e minpuntje, het ontluchten. Dat kost heel wat tijd en geduld, aangezien het pompje niet sterk genoeg is om het lucht eruit te krijgen. Ook niet als je hem 70 graden schuin houdt, zoals in de handleiding staat. En nog erger, na 20 seconden (od.) schakelt hij fijn uit met een alarmsignaal, omdat er geen circulatie is. Dus je moet hem constant resetten om door te gaan. De truuk die bij mij werkte was om hem zowel linksom, als rechtsom steeds te kantelen, en na een half uurtje werkte het eindelijk, alle lucht was eruit.

Dan aansluiten in het systeem, dat ging bij mij eigenlijk perfect, en snel (P4 3,2G 1Mb; socket 478). Ook de VGA kaart (radeon x800 pro) koeling ging vrij gemakkelijk.

Het systeem aangekoppelt, en draaien maar. Het lucht was in één teug uit mijn systeem verdwenen, wat mij al opviel. Dat ging zeer goed. Nadat het geborrel over was, hoor je hem niet (op een zacht tikje na wat van het controlesysteem is). En ook bij hoge temperaturen hoor je hem niet. En hij schakelt aan wanneer je systeem ook aan gaat, dus nooit meer de pomp vergeten! Echt perfect dus.

Ook de koelprestaties liegen er niet om, zelfs een paar graden koeler dan mijn oude reserator 1. De temperatuur stijgt wel sneller dan de res. 1, maar koelt ook sneller af. Dit komt waarschijnlijk doordat er maar 1 liter water in het systeem zit, ipv 3.

Al met al wel tevreden. Echter er zit nog een donker kantje aan dit verhaal. Het ontwerp van het CPU blok, ZM-WB4 Gold, is niet erg over na gedacht. Ik had hem omgeruild met een maat van mij, aangezien hij AM2 had, en een niet passend ZM-WB3, en ik socket 478 met een AM2 compatible blok.

Na een klein tijdje kreeg hij last van fikse lekkage, uit zijn CPU blok. Alles over zijn mainboard, en x1950 kaartje. Het bleek dat de schroefjes van het koelblok vrijwel los zaten. Dus goed aangeschroeft, en opnieuw proberen. Alles leek weer in orde, tot een paar weken later, weer het zelfde probleem.

Bij nadere inspectie bleek dat het plexiglas compleet vervormt was, en de slangkoppelingen waren verbogen. Ook waren de koelribben in het plexiglas geduwd, waardoor het patroon er in gesmolten was. Ook waren de montageschroefjes (van het plexiglas op de koperen ondergrond) verroest.

Nu ga ik er van uit dat het user abuse is, dat bijvoorbeeld zijn systeempje draaide terwijl zijn pomp uitstond bijvoorbeeld. Maar toch vind ik het raar, en erg gevaarlijk, dat bij een temperatuur van 70 graden, het plexiglas begint te vervormen. Aangezien mijn temperatuur bij hevig gamen, toch rond de 59 graden al ligt.

Het blok hebben we weer kunnen redden door het plexiglas gedeelte in een pannetje heet water te stoppen, en op die manier weer in zijn originele vormen gekneedt. Dit kostte ons wel een uurtje ongeveer.

Moraal van dit verhaal: Als je een echte tweaker bent, en verwacht hoge temperaturen te halen, of wat vergeetachtig met je pomp (dit zal bij de reserator 2 niet gebeuren omdat deze automatisch aangaat), kan je beter een ander CPU blok gebruiken.

Edit: Foto's toegevoegd. En ik kom er achter dat mijn camera aan vervanging toe is...

Heb jij ook een Zalman Reserator 2?

Mooie review.
Kan je misschien ook foto's maken van het geheel?
Ik heb in andere reviews gelezen dat het pompje bij reserator 2 erg zwak is, jij had zelf al problemen met ontluchten. Maar voor de rest geen problemen mee?
goeie review!

Het vervormen van het plexiglas vind ik wel erg link, vraag me af hoe het komt. Nu snap ik dat je met waterkoeling normaal gesproken niet in de buurt komt van 70 graden, maar vervormen bij 70 graden lijkt mij toch erg snel. (ik ben n00b op wc-gebied, maar wel intrested) Voor zo veel geld had er wel een krachtiger pompje bij gemogen. Heb je ook temperaturen met en zonder wc zo dat ik kan zien wat de winst is. thnx!
Ik ga mijn best doen om er ook foto's bij te zetten. Die heb ik tijdens de installatie helaas niet gemaakt.

Het ontluchten van de radiator zelf ging vrij moeizaam, maar door steeds links en rechtsom te kantellen kreeg ik het toch voor elkaar. Het systeem zelf (cpu en vga) was in 1x luchtvrij toen ik de reserator 2 aansloot op het systeem en draaide. Nu draait alles normaal.

Ik heb rond gekeken of meer mensen problemen hadden met het cpu blok, maar voor zover ben ik de enige. Daarom vermoed ik dat de temperatuur wat uit de hand gelopen is op één of andere manier. Maar toch, de meeste processors kunnen temperaturen halen van 80 graden voordat ze uitgaan, en dat is genoeg om hem te laten vervormen.

@BTownMadness: Ik kan je deze set zeker wel aanbevelen. Met mijn vorige reserator haalde ik soms de 63 graden (in exteme gevallen), dat is nu zo'n 58 / 59. Dat terwijl de reserator 1 meer oppervlak heeft. Mijn pentium 4 is niet erg zuinig qua energieverbruik (ik meende dat hij bij vol gebruik 120W was...) De standaard intel cooler trok het wel (temp onbekend) maar daar kwam een verschrikkelijke herrie vanaf, echt niet normaal. Omdat hij constant vol gas ging draaien. En de VGA koeling ook.

De overstap naar waterkoeling was de beste beslissing in mijn leven ooit op computer gebied! Je moet er gewoon rustig voor gaan zitten, en de tijd er voor nemen tijdens de installatie, maar daarna hoef je er nauwelijks meer naar om te kijken. Misschien één keer per jaar het waterniveau controleren, maar dat is alles.

[Reactie gewijzigd door Frank__B op 10 juli 2007 10:32]

Hmm.. Ik heb zelf ook een Res. 2, erg te vreden mee, dat er niet veel mee te OC'en valt is bekend, daar is de Reserator dan ook niet voor bedoelt, stilte d.m.v. passieve koeling is het doel. De temps zijn bij mij trouwens wel laag, ik post ff niks omdat ze per tool erg verschillen, zo'n 30 graden celius @ idle is wel zo'n beetje wat een reeële temperatuur @ stock. :)
Ik las laatst een review op Hardware.info en daar waren ze niet echt te spreken over dit setje ( of deel 1? ) Ik vind die temps trouwens redelijk hoog, al moet ik zeggen dat ik niet weet wat normaal is voor P4.

Voor zoveel geld vind ik het wel raar dat ze het setje niet completer leveren. Als ik ooit nog eens besluit waterkoeling te kopen, dan laat ik het wel installeren. Iets te gevaarlijk naar mijn idee.

Bedankt voor je informatieve review
Ik haal nu idle 40 graden. Is inderdaad wel hoog. Maar dat komt misschien ook omdat ik nu de ZM-WB3 gebruik ipv. de WB4. Maar het was met de reserator 1 ook al erg hoog. OC doe ik niet aan, anders had ik idd. de reserator ook niet gekocht. Meer om de lawaai te beperken, en dat is goed gelukt. :)