Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G5 Laser Mouse Review

MTFDarkEagle 9 juli 2007, laatste update op 3 april 2009, 1.411 views

Logitech G5 Laser Mouse

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Perfecte ergonomie
  • Zeer uitgebreide precisie
  • Aanpasbare gewichten (Logitech: DANK U WEL!!!!!!)
  • Eindelijk weer twee duimknoppen
  • ziet er mooi uit
  • Kan tegen een paar stootjes
  • Handige Software
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• geen

Ik heb deze muis nu ongeveer een maand in gebruik en ik moet zeggen, dat de muis mijn stoutste verwachtingen overtreft!

Als je de doos in je hand hebt weet je al dat je iets speciaals hebt.
Er komt best veel uit de (fantastische) verpakking:
namelijk:

- Logitech G5
- Gewichten in doosje
- Cartridge om gewichten in te doen
- Software
- Garantie
- Handleiding (RTFM!!!!)

Installatie

Dit is heel makelijk, je unplugged (indien dat moet) je vorige muis, start de pc op, en plugged de nieuwe er gewoon in. Dan kun je als je dat wilt de software installeren (sterk aangeraden!!).

Ergonomie

De muis ligt super in de hand, en ik was aan vervanging toe nadat ik mijn vorige muis (Logitech MX1000 hij staat trouwens nog te koop op marktplaats, ik kom uit borne) een beetje had versleten.
De muis kun je prima gebruiken bij langdurige LAN-competities of gewoon thuis.

Functionaliteit

Deze muis heeft in tegenstelling tot de vorige G5, twee duimknoppen. Logitech: DANK U WEL!!!!!!!!!!!
Er zitten twee knopjes onder het scrolwiel waarmee je de gevoeligheid kan aanpassen, je kan er makkelijk bij en reageren snel.
En nu de G5's party-piece.
De gewichten.
Je kan het gewicht heel mooi aanpassen door middel van kleine gewichten die je in een cartridge doet, die dan weer in de muis gaan.
Er zijn in totaal 16 gewichten, 8 van 1,7 gram en 8 van 4,5 gram.

Precisie

Veel precieser dan deze muis word het niet.
De DPi kan van 400 tot 2000 DPI gaan. Dat is heel, heel hoog.

Vormgeving

Deze muis ziet er goed uit. De bovenkant heeft een soort van lava/magma uiterlijk, maar dan in het blauw en zwart (zie plaatje).

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is van een zeer hoog niveau, de muis kan zeker tegen een paar hele grote stooten. Het materiaal is zeer fijn, en als je zweethanden hebt is deze muis de absolute top! Normaal als je dan de muis loslaat en hem weer fastpakt, nou ja...bedenk de rest zelf maar... Iedereen die dit kent weet waar ik het over heb...
Het materiaal waar je duim zit is met name fijn. Dit materiaal is lekker grof, dus er zal niet snel een duimspot komen.

Software

De software is handig, overzichtelijk en makkelijk te bedienen.
Je kan de precisie van de muis in 5 settings zetten, die worden weergegeven op de muis, met LED's.

De prijs is wel hoog, maar als je het hebt, is deze muis het zeker waard!!

Heb jij ook een Logitech G5 Laser Mouse?

Mijn ervarigen zijn toch stukken minder positief. Als ik dit lees zou ik denken dat het echt top was maar ik vind de nauwkeurigheid dubieus. Ik heb me al rotgezocht of ik nog speciale extra zaken moest installeren maar kon er weinig over vinden.

Mijn probleem is dat de cursor bij kleine bewegingen erg springerig wordt. Misschien houdt hij niet van breedbeeld of misschien houdt hij niet van 125% lettergrootte. Wat me weerhoud om hem in de prullenbak te gooien is de prijs die ik heb betaald.
Kijk eens bij de settings van Setpoint. Je moet even je aanwijzersnelheid verlagen. En de setpoint implementatie gebruiken. Anders is hij ook erg schokkerig.
Hiermee wordt het iets beter maar het is nog steeds inferieur aan een goedkope lasermuis. Ik heb hem ook even in de laptop van de zaak geplugged maar het is daar nog erger. De G5 ligt natuurlijk erg goed in de hand en de variabele gevoeligheid is ook erg praktisch dus wil ik er nog wel even moeite voor doen. Eerst maar eens langs de winkel. (HB)
En als je de dpi naar beneden(naar 1000DPI) doet? Wordt hij dan wel beter?

Het is een goede muis, misschien heb je niet een slecht exemplaar.
Als ik hem gevoeliger zet is het springen van de cursor minder omdat de cursor minder gaat bewegen bij een bepaalde hoeveelheid beweging. Ik merkte trouwens net iets bijzonders. Het buroblad op het werk is het enige oppervlak waar dat bibbereffect niet optreedt. Thuis heb ik al van alles geprobeerd, alle verschillende oppervlakken en muismatjes. Niet te gebruiken voor iets waarbij je nauwkeurigheid nodig hebt. Waarschijnlijk is de afstelling van de laser niet in orde. Of misschien is het een hint van boven zijn om meer te gamen tijdens het werk ...
Kijk ook even of je mischien een haartje in het gaatje bij het optische oogje hebt zitten.
Dat heb ik ook wel eens gehad en dan is 'ie inderdaad heel erg springerig en eigenlijk totaal niet te bedienen.
Dat heb ik als een van de eerste dingen geprobeerd maar het is echt een technisch probleem volgens mij. Op een licht glimmend buro deed hij het wel en elders niet. Ik ben inmiddels langs de winkel geweest en heb direct een andere G5 meegekregen. Dit is het nieuwere type: de blauwe met 2 duimknoppen en die doet het uitstekend. Ik de indruk dat het een bekend probleem was. Misschien een productieprobleempje met een bepaalde serie. Mijn bijzondere dank gaat uit naar MTFDarkEagle voor het posten van zijn review :) . Anders had ik nog steeds zitten tobben.
ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen, en een paar vrienden van mij hebben dezelfde muis, precies hetzelfde als ik
Ik ben ook niet zo positief over de G5. Dit komt vooral door het scrollwieltje. Ik vind de G5 echt zwaar overhyped. Maar misschien heb je wat aan deze reactie in het forum voor de nauwkeurigheid:

[Reactie gewijzigd door Waster op 10 juli 2007 10:31]

ben het helemaal eens met de review... op 1 ding na.
Ik heb de eerste G5, en daar zitten ook gewoon die duimknoppen bij.
Kweetni hoe je erbij komt dat die er niet bij zouden zitten...

Voor de rest; de beste muis die ik tot nu toe heb gehad _/-\o_
Ik heb de eerste G5 dus, en daar zit maar 1 duimknop op, maar ja, ik gebruik deze niet, dus geen probleem voor mij :p
Verder top muisje, wil voorlopig niks anders.
Ik heb hem overigens gekocht toen hij nog 85 euro kostte.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 9 juli 2007 16:59]

op de nieuwe zitten er 2, op de eerste (die roest achtige kleur) niet
de eerste generatie G5 (zoals ik hem heb) heeft maar 1 duimknop
Mijn ervaring was dat het best wel een goed muis was maar, na de eerste firmware update was voor mij de feel weg. Toen heb ik hem verkocht.
ik heb ook de G5(met het roestrood-kleur), hij is gewoon perfect! ligt ook lekker in de hand, ziet mooi uit, en uiters precies, en bovenal, heel makkelijk
hebt ook de eerste G5 vind het scrollwieletje verschrikkelijk nergens goed voor dat naar links en rechts kunnen scrollen vond het ook jammer dat deze geen 2 duimknoppen meer had aangezien ik het gewend van mijn voorgaande muis de mx518 heerlijk dingetje
Ik heb de eerste generatie en de 2de allebei 1 dag gehad. De muis heeft zonder de drivers van cd/internet te gebruiken een glitch bij het verplaatsen van links boven naar rechtsonder. Hier door gaat de cursor niet soepel. Dit was op te lossen door de software te installeren. Eenmaal geinstalleerd ging liep de muis niet meer lekker qua naukeurigheid. Ook het scrollwieletje moet je té ver indrukken om soepel te kunnen klikken.
Ik blijf lekker bij mijn MX518, welke al deze problemen niet heeft en uber naukeurig is.
Qua feeling en materiaal is de muis wel stukken beter dan de mx518. Dit komt doordat de mx518 een plastic laag heeft die soms iets te makkelijk glijd. Ook word het oppervlakte van de mx518 te snel smerig door de plastig laat. De laag van de G5 (vooral het gedeelte bij de duim) voelt erg stroef en goed aan.

[Reactie gewijzigd door potatox op 9 juli 2007 19:03]

ben met 99% van het review wel eens.

paar minpunten... mis toch de extra duimknop af en toe voor scrollen door websites...

de gewichten kunnen toch een ramp zijn om ze lekker te krijgen, dit heeft me een goede 2 weken spelen gekost om het zo te krijgen dat het perfect zit.
Ik had de G7 gehad, maar die accu's gingen te snel leeg zodat je elke dag moest wisselen (of nog vaker) ik vond hem ook te smal in de hand, ik had eerder een MX1000, nu ook weer.
Ik was ook aan meer knoppen gewend. De accu van de MX1000 gaat 3x langer mee dan de 2 accus van de G7 samen.

Over die gewichtjes van de G5 had ik ergens gelezen dat hij alle gewichtjes eruit had en ook het rekje, want dat hij op zn lichts het beste was.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 9 juli 2007 23:47]

dit is natuurlijk puur persoonlijk wat jezelf het lekkerst vind. Zelf persoonlijk vind ik heel erg zwaar wel lekker omdat mijn precisie heel hoog staat en dus niet veel moet bewegen met m'n muis.
Deze muis staat nu te koop, voor diegene die wellicht interesse heeft.

Linkje