TDK Trans-IT mini 32GB Zwart Review

frickY 30 oktober 2011, laatste update op 24 december 2011, 1.601 views

TDK Trans-IT mini 32GB Zwart

Pluspunten

• Klein en smal
  • Goede leessnelheid voor USB2
  • Activiteit LEDje brand onopvallend

Minpunten

• Dopje past niet op achterkant, en raak je dus waarschijnlijk snel kwijt
  • Matige schrijfsnelheid

Om gebruik te kunnen maken van de timeshift functie op mijn TV was ik opzoek naar een opslagmedium van tenminste 32GB. Een eenvoudige oplossing is dan om te kiezen voor een portable harddisk, maar mijn voorkeur ging uit naar een USB flash drive, omdat deze geen geluid maken en ik geen extra kabel naar het wandmeubel nodig heb.
Na wat uitzoekwerk bleek dat de TV, een Samsung 46D7000, bijzonder kritisch is over de USB sticks waarmee hij wil samenwerken. Deze TDK-drive was één van de weinige welke men succesvol had weten te gebruiken, en heb daarom ook voor deze stick gekozen.

Ik heb de stick besteld bij Conrad, en dankzij kortingscode 020477-89 had ik deze 2 dagen later voor slechts ¤27 op de mat liggen. De stevige verpakking laat niets aan de fantasie over als je direct de stick met het transparante dopje ziet zitten. Zonder schaar ben je echter wel even zoet om deze te bevrijden. De verpakking bevat verder geen papierwerk of bijvoorbeeld een bevestigingstouwtje, al heeft de stick hier wel een sleuf voor.

De stick is klein en licht, maar is toch stevig. Vanwege zijn kleine omvang blokkeert hij geen andere poorten wanneer deze in een USB-poort is gestoken. Het dopje kan tijdens gebruik niet op de achterkant van de stick worden geplaatst. Er is wel een schrijf-activiteit LEDje aanwezig, maar deze is alleen zichtbaar als hij brand. Het blauwe licht is erg zwak, en daarom niet storend. Door de lichte inkeping in de behuizing kun je stick stevig vastpakken.

Qua performance doet deze stick het redelijk. De leessnelheid is met ~27MB/sec prima,, maar de schrijfsnelheid van ~7MB/sec wat minder. Voor mijn TV is dit voldoende, en daarom voor mij geen enkel probleem, maar dit zou te laag kunnen zijn als je de volle 29,8GB direct wilt beschrijven.

Ik overweeg nog een 2de exemplaar te kopen voor gebruik met Windows ReadyBoost.

Heb jij ook een TDK Trans-IT mini 32GB Zwart?

Ik heb deze usb-stick gekocht omdat het ongeveer de enige stick is waarmee je volgens internet-reviews programma's kunt opnemen (PVR = Personal Video Recording) op een Samsung-tv. Mijn tv is de UE46D6500.

Helaas, het werkt dus niet. Als je de stick in de tv steekt wordt gevraagd om de stick te formatteren. Daarna volgt een test, maar de stick slaagt niet voor de test. Vervolgens is het dus ook niet mogelijk om programma's op te nemen.

Deze TDK-usb stick is dus prima voor algemene opslag, maar voldoet niet voor opname op een Samsung-tv.
Heb je test al eens opnieuw geprobeerd?
De eerste keer slaagde bij mij ook niet, maar daarna wel. Sindsdien werkt de stick vlekkeloos voor PVR in mijn D7000.