Thermaltake Armor VA8000BWS Review

Bartjebart 31 juli 2007, 3.355 views

Thermaltake Armor VA8000BWS

Pluspunten

• ruimte
  • degelijk
  • koelmogelijkheden
  • prijs

Minpunten

• beetje te patserig uiterlijk
  • niet stil genoeg

Een tweetal mensen gingen mij al voor met de bespreking van dit product, dus ik zal niet een gigantisch uitgebreid verhaal houden, maar hier in ieder geval mijn bevindingen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Ik haalde de kast (door Azerty compleet geassembleerd) uit de doos en het eerste wat me opviel was het gewicht. Deze stalen kast is een stuk zwaarder dan z'n zilverkleurige aluminium broertje, maar ik vind dat niet zo'n probleem. Het gewicht geeft in ieder geval de indruk van kwaliteit. Met twee simpele klikjes is het zijpaneel eraf en en met evenveel klikjes zit ie ook weer goed vast. Alles is gemaakt van stevig staal, dus lekker robuust allemaal. Afwerking is ook prima in orde.

Inbouwmogelijkheden
Hét sterke punt van de kast. Alles past erin. Standaard kunnen er al 6 HD's in (3 in de iCage voorin en 3 achterin, naast de voeding), en dan zijn er nog 8 5,25" sloten over, waarvan in mijn geval één gebruikt is door een cd-laatje, die er standaard in zit, één gebruikt voor de dvd-brander, één voor de aan/uit knop, een voor een fancontroller en één voor de floppy drive. Dat houdt dus in dat ik er nog precies 3 over heb, om bijvoorbeeld een 2e iCage te plaatsen. Bovendien kan met een ombouwkit ook een BTX bord worden geplaats, i.p.v. ATX. Ook E-ATX past trouwens.

Koelingsmogelijkheden
Dikke vette prima hier. Het hele front is luchtdoorlatend. In de iCage zit een 120mm intake fan die de frisse lucht direct over de ingebouwde harde schijven blaast. Alle frontjes zijn direct ook stoffilters, zodat de kast ook nog enigszins schoon blijft. Achterin zitten nog een 120mm en 92mm fan, waarvan de 92mm fan achter een HD-cage zit, zodat uitgevoerde lucht ook weer direct over de HD's vloeit om ze koel te houden. Bovenin zit bovendien ook nog een 92mm fan om het opstijgen van warme lucht een extra zetje te geven en zodoende de koeling te bevorderen. Het plaatsen van een extra iCage zou bovendien een extra 120mm fan voorin opleveren. Daarnaast is de kast standaard voorbereid op waterkoeling. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je het zijpaneel nog vervangen voor een ander zijpaneel waar in een 250mm fan zit, die precies over alle cruciale mo-bo-onderdelen blaast. Doe je dat, dan is de kast direct ge-upgrade tot 8003BWS (die ook gewoon te leveren is en niets anders is dan de 8000 met dat andere zijpaneel).

Het enige nadeel vind ik is dat de fans net niet helemaal stil zijn. De karakteristiek van het geluid valt te vergelijken met dat van een magnetron die aanstaat, maar dan gelukkig wel veel zachter. Het is geen irritant hoog gezoem gelukkig, zoals bij de computers op m'n werk. De fans hebben allemaal molex-aansluitingen, wat ik jammer vind, want hierdoor passen ze niet op m'n Zalman fancontroller. Er komen dus een aantal andere fans met 3-pins aansluitingen (Scythe S-Flex) die de standaardfans gaan vervangen.

Edit: 31-7-2007
Ook een punt van kritiek waar ik achter ben gekomen is dat de HD-cage boven achterin de airflow voor de voeding belemmert. Mijn voeding heeft namelijk 1 120mm fan, die door de HD-cage enigszins in z'n werk belemmerd wordt. Omdat ik die HD-cage momenteel toch niet gebruik heb ik hem er maar uit gehaald.

Vormgeving
De vormgeving vind ik wel goed. De halve deurtjes aan de voorkant vind ik leuk bedacht, alleen wel irritant dat een van die deurtjes bij mij steeds automatisch dichtklapt, wat irritant is als je dvd-la openstaat. Blauwe ledjes in de 120mm fans geven wel een stoere indruk. Zelf vind ik het uiterlijk van de kast iets te patserig, ik ging puur voor de inbouwmogelijkheden en koelmogelijkheden en dat patserige neem ik dan maar op de koop toe.

Installatiegemak
(Nog) geen antwoord, want de computer is geassembleerd geleverd. Ik heb alleen m'n fancontroller er bij in geschroef, wat heel makkelijk ging, maar echt een oordeel kan ik dus nog niet geven. Mocht ik gaan sleutelen in de kast, dan verander ik dit t.z.t. wel.

Modbaarheid
Een ander zijpaneel is te bestellen. Door het raam in de zijkant en het halfdoorzichtige front kun je bovendien veel met lichteffecten doen. En de kast is al voorbereid op waterkoeling. Genoeg mogelijkheden dus voor degenen die per sé zo'n überstoere discotheek als computerkast willen ;-)

Van alle big-towers met zo veel mogelijkheden volgens mij veruit de goedkoopste.

Ik ben tevreden. Alleen die fans nog even een tikkie stiller krijgen en dan is het helemaal perfect.

Heb jij ook een Thermaltake Armor VA8000BWS?

Goeie review! Ik kan me vinden in de plus en min punten. Ik had ook een zware armor, maar ik was het sjouwen op lan's beu dus heb ik nu een nine hundred en spijt. Die ruimte die je hebt een een armor is fijn om mee te werken en hij is netjes afgewerkt.
Waarom heb je je Floppy drive niet naast de aan/uit knop geinstalleerd?? Lijkt mij toch wel wat mooier.

En nog iets: Waar zitten de USB poorten e.d.??

Voorderest erg nette review! :)
bovenop de kast
Thanks. Azerty heeft de floppy daar in gezet, niet ik. Vind het op zichniet zo'n probleem. Zal er wel mee temaken hebben dat het dan met de aansluitkabel beter uit komt.

usb-poorten zitten op de bovenkant, onder het ronde klepje wat je op de 2e foto kunt zien. Klein minpuntje daaraan vind ik trouwens, is dat als je het klepje ervan openzet, hij niet open kan blijven staan maar, weer dicht valt. Met één hand even een card-reader eraan hangen is dus lastig. Klein puntje, maar je komt het soms wel tegen bij gebruik.

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 8 juli 2007 20:20]

De 92mm ventilatoren meken het meeste geluid. Als je die uitzet of langzaam laat draaien, zal je zien dat de geluidsproductie wel meevalt.
Zelf heb ik de Thermaltake Kandalf, zelfde kast (Nog iets "patseriger" :*) ) en bij mij wordt de temperatuur in de kast nooit meer dan 5 graden hoger dan kamertemperatuur, met alleen 12cm fans. (3HDD,2opticals, meerdere insteekkaarten etc).

De harde schijven worden ook gekoeld door de intake fan aan de voorzijde (Of de 92 mm fan aan de achterkant). De cage heeft als voordeel dat er voldoende ruimte tussen de schijven zit. Dit bevorderd de levensduur en de koeling van de schijven.

Wat ik nog mis in je review is de toepasing van klemmen i.p.v. schroeven om insteekkaarten vast te zetten en drives te monteren. Zowel bij het bouwen als upgraden een erg relaxte feature!
Ook kun je de achterzijde openen om je kabels mooi weg te werken.

Wat betreft de modbaarheid: er is zelfs een versie met ingebouwde waterkoeling...

Laatst heb ik de Alu versie in mijn handen gehad en wat een gewichtsverschil! Toen ik deze kast kocht was die nog niet verkrijgbaar.
Het gewicht en het gebrek aan houvast bij verplaatsen zijn eigenlijk het enige nadeel van deze kasten. Not suitible for LAN parties, tenzij je Sherpa's hebt of zo..

Bedankt voor je review

Chris
Die klemmen zit er idd in, maar ik heb het systeem zelf niet gemonteerd, dus ik kan er vrij weinig over zeggen. Maar in mijn geval heeft Azerty die klemmen zelfs los meegeleverd en zit de videokaar ouderwets vast met schroeven.

Voor lan-parties zou ik deze kast idd niet aanraden. Je sjouwt je een breuk :P

Heb wat van je info trouwens voor de volledigheid nog even in de review verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Bartjebart op 9 juli 2007 12:39]

is de binnenkant van de kandalf en de armor niet het zelfde?
Die 25cm fan aan de zijkant is een prima optie. Door de extra airflow kunnen je resterende fans veel langzamer draaien of er zelfs helemaal uit. Lekker stil. En dat voor nog geen drie tientjes