Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices Review

JitzeB 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 7.684 views

Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices

Pluspunten

• Handig voor tablets/smartphones

Minpunten

• Geluidskwaliteit niet voldoende bij gebruik met goede geluidsinstallatie

Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 2
Waarom?
Dit apparaat heb ik gekocht omdat ik vanaf de bank muziek wil kunnen selecteren en afspelen zonder een TV-scherm of computer nodig te hebben. In eerste instantie wilde ik hiervoor een NAS + Squeezebox aanschaffen, maar dat vraagt de nodige investering. Zodoende dit als uitprobeersel aangeschaft.

Uitpakken en aansluiten
Weinig spannends, de blister is van de achterkant eenvoudig te openen. Aansluiten is peanuts, ook het verbinden met de smartphone (HTC Touch HD).
Overigens is de speaker adaptor aangesloten op een Harman Kardon AVR-145 versterker en HKTS2BQ speakerset.

Geluid
De helderheid van het geluid valt tegen. In eerste instantie dacht ik dat het lag aan de equalizer-instellingen van de Touch HD, maar dit bleek niet zo te zijn. Daarna identieke nummers zowel via de bedrade als draadloze verbinding geluisterd door regelmatig te switchen. Helaas is het verschil in helderheid vrij groot. De bandbreedte van Bluetooth is waarschijnlijk ontoereikend waardoor details wegvallen/smoren.
Let wel: als je een eenvoudige speakerset hebt staan zul je waarschijnlijk weinig tot geen verschil merken!
Voor het kijken van films voldoet hij voor ons wel, daar nemen we genoegen met wat minder kwaliteit.

Voor het geld (23,80 incl verzendkosten in mijn geval) is het een leuk apparaatje. Om even snel iets vanaf de tablet of smartphone te laten horen is het een prima oplossing. Voor het luisteren (+genieten) van muziek is dit echter geen alternatief. Zodoende gaat er alsnog een NAS + Squeezebox aangeschaft worden.

Als er nog vragen zijn: kom maar op!

Heb jij ook een Logitech Wireless Speaker adapter for Bluetooth audio devices?

Das Oskar,

Het bereik heb ik niet getest, maar ik verwacht dat dat in de open ruimte zo'n 10 meter zal zijn (het normale class 2 bereik). Of je door je huis kunt wandelen hangt geheel af van de bouwwijze en materialen die gebruikt zijn.

Wat de geluidskwaliteit betreft: ik werk met een telefoon met BT 2.0. In een andere review wordt aangegeven dat het met BT2.1 en 3.0 mogelijk beter werkt. Gehoor is een subjectief iets, dat moge duidelijk zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het apparaatje niet meer heb gebruikt sinds het schrijven van de review... Voorlopig gaat geluid bij mij via een draadje.
Mooie review, vooral je onderbouwing v.w.b. de beperkte geluidskwaliteit wordt gewaardeerd. Als je op zoek bent naar een gelijksoortig apparaat dan kan je naar een Airport Express kijken, die werkt via wifi.
Hallo, redelijk review. Fijn dat je even aangestipt hebt dat het de kwaliteit wel verminderd.
Ik heb twee vragen voor je;

Heb je misschien ook gekeken hoe groot het bereik is van het apparaat? Ik denk erover om dit te gebruiken om ook vanaf een andere kamer muziek te kunnen laten spelen.

En ik vroeg me af hoe eenvoudig jij eenvoudig vind. Zelf ben ik van plan om de Soundsticks van Harman Kardon te gaan kopen maar ik vroeg me af of die niet al "te goed" zijn. Ik wil vooral natuurlijk kwaliteit.

Alvast bedankt.
Dank u voor de snelle reactie,

Ik denk dat ik het er maar op ga wagen. Zoals ik zag zijn uw speakers boven de 350 euro. Dus met speakers van 130 lijkt me dat die kwaliteit minder verschil zal maken. Natuurlijk zegt prijs niet alles maar dat is in dit geval wel een goede referentie.

Verder heb ik een Desire, die heeft i.p.v. bluetooth 2.0 + A2DP bluetooth 2.1+ A2DP.
In de andere review word al beschreven dat de transformer (2.1+ A2DP) goed streamt. Maar ik weet niet of dit ook zo zal zijn op mijn Desire. Maar ik ga het er op wagen want als het niet werkt neem ik gewoon een samsung galaxy S als dat nodig blijkt.

Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie
ben het 100% met deze review eens. het is een prima oplossing voor even snel wat audio (K3 met de kleine) of wat muziek op een feestje. voor muziek bewust luisteren voldoet het eigenlijk niet. het klinkt +/- hetzelfde als een MP3 in de categorie 160-192 KBps.

voor bewust luisteren gebruik ik eigenlijk altijd de PS3.

on topic:
persoonlijk denk ik niet dat dit aan BT ligt, eerder de gebruikte DAC in het apparaatje..

maar dan: wat had je dan verwacht voor 25 euries? HiFi?
ik ben er tevreden mee. het doet wat het moet doen. het bereik in mijn geval is +/- 10mtr max.
let op: andere BT apparaten kunnen gaan "pollen" wat leid tot haperingen in de muziek.

behalve met de review ben ik het ook eens met de reactie van JitzeB: geluid is subjectief. Ik hoor er iets aan, mijn vriendin niet (het is toch muziek?) en mijn dochter van 4...... tsja.. het is K3 papa! springen!! :)

voor het geld absoluut geen miskoop.
Ik heb hem zelf ook gekocht en ben er wel tevreden mee, het geluid klinkt in eerste instantie een beetje blikkerig maar went snel.

Het gemak overtreft het geluidsverlies ruimschoots en voor de prijs hoef je het niet te laten.

(getest met HTC desire HD, Sensation en Macbook.)
Heb je wel je bluetoothinstellingen bekeken? Standaard bluetooth staat of op automatisch, of op 'laag' 200kbps.
Door dit op 'hoge kwaliteit 328kbps' te zetten, wordt de kwaliteit vele malen beter!!!
Als je een synology NAS aanschaft kun je volstaan met een usb-soundcard (ik heb een Behringer, prima geluid, 29 Euro) om je muziek (ook via een optische verbinding ) uit de stereo te doen schallen. Bluetooth audio is, om het signaal door een beperkte bandbreedte te persen gecomprimeerd,daar wordt het nooit beter van..
Thanks voor je review en je waarschuwing over geluidskwaliteit, ik ga ook voor de NAS + squeezebox route, met name omdat ik de squeezebox kan koppelen aan een hele goede DAC ;)