Specificaties Dual core @ 1,86GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6320 Boxed Review

bnbaz 15 juli 2007, laatste update op 15 juli 2007, 5.090 views

Intel Core 2 Duo E6320 Boxed

Pluspunten

• Overklokbaarheid
  • Warmteproductie
  • Stabiliteit

Minpunten

• Overklokbaarheid t.o.v. andere C2D's.

Prestaties:
Toen ik noodgedwongen een nieuwe PMG-set moest aanschaffen, heb ik voor de E6320 als processor gekozen. Hiervoor had ik een 3700+ op 2,6GHz, en deze processor geeft het systeem, ook zonder overklok, zeker wel extra pit.
Op de standaard snelheid doet de CPU ongeveer 27 seconden over SuperPi 1M, een single-threaded benchmark.

Featureset:
De CPU ondersteunt bijna alle features die er op het moment zijn, en is snel genoeg om deze te benutten. Er is 4MB L2 cache aanwezig, en de 2 * 1,87 GHz zijn snel genoeg.
De boxed koeler die meegeleverd wordt heeft een 4-pins connector, waardoor deze uit gaat wanneer de temperatuur van de processor laag is.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Na een aantal weken bijna 24/7 aan te hebben gestaan (met OC en undervolt!), en daarvan ongeveer 5 uur per dag behoorlijk zware taken uit te hebben gevoerd, nog geen problemen bevonden. Stabiel en betrouwbaar is het dus wel. Er is ook nog genoeg gestresstest.

Overklokbaarheid:
Ik heb hier een A5 liggen, en de processor komt bij mij tot 2,8 GHz, wat een overklok van n GHz is, en 50%. Dit is, zeker voor een CPU met 4MB L2 cache, goed te noemen. Daarbij heb ik het standaard voltage verlaagd van 1,35v naar 1,3v. Als ik in plaats van de 400 MHz FSB een 410 of 420 MHz FSB wil gebruiken, kom ik bij een punt aan waar extra vcore nodig is; het zal dus niet veel hoger komen, maar nog wel veel aan temperatuur moeten inleveren. Voor 410 FSB is al 1,35 volt nodig, en voor 420 al 1,36. Dit vind ik het niet waard eerlijk gezegd, die paar MHz :P
Met in m'n achterhoofd de maximale multiplier van 7, en de 4MB cache, maar aan de andere kant natuulijk de sublieme overklokbaarheid van de Core 2 Duo's, is het geen zeer goede klokker, maar wel een goede.

Warmteproductie:
Deze is behoorlijk goed. Ik heb een Arctic Freezer 7 Pro, en gebruik nu al een uurtje of twee lang 40% van de CPU-snelheid, welke dmv EIST 2,4 GHz is. Het voltage is lager dan standaard, en te temperatuur van beide cores is op dit moment 31 graden Celcius.
Wanneer ik de boel volop belast, maar daarbij wel al mijn casefans voluit open draai, en natuurlijk de CPU-fan begint te leven, worden ze niet warmer dan 43 graden per stuk.
Het kan beter, maar is zeker wel goed. Dit is bij een kamertemperatuur van zo'n 21 graden.

Prijs:
Toen ik deze CPU kocht was het een veel betere dan wat ik bij AMD voor hetzelfde geld kon krijgen, dus die vielen af. Inmiddels is dit vrij aardig bijgetrokken, dus telt deze factor niet meer mee.
De processor klokt best goed over, dus wat ik vooraf 'wist'. Voor de rest is deze qua performance/prijs een van de beste Core 2 Duo's. De E6300 was slechts een paar cent goedkoper, wat inmiddels nog het geval is bij de meeste shops.
Aangezien de overklokbaarheid, kwaliteit, prestaties, etc. allemaal goed zijn, is dit dus ook een mooie verhouding.

Resultaten benchmarks: http://hwbot.org/result.do?resultId=619047 en http://hwbot.org/result.do?resultId=619381

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6320 Boxed?

Tsjah over de prijzen tov AMD valt nog wel te discussieren.. AMD bordjes zijn in het algmeen goedkoper dus dat van de prijzen van de moederborden is niet echt geldig...
Qua CPU's in hetzelfde prijs-segment kunnen die AMD cpus best meegaan hoor, de een is net iets sneller als de andere op hun eigen "vakgebied"...
Dus zolang er niet wordt overgeklokt geldt dat laaste Prijs alinea niet echt...
Wanneer het op overklokken komt dan hou ik me mond, weet namelijk de cijfers niet.. weet wel dat die AMD chips ook gerust over te klokken zijn maar waarschijnlijk geen 53%....
Voor de rest een goede review !

qua prestaties kun je hier zien : http://www.xbitlabs.com/a...splay/core2duo-e6420.html

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 8 juli 2007 16:54]

Ik zeg niet dat AMD traag is, ik zeg alleen dat Intel voor eenzelfde prijs gewoon sneller is, op misschien het budget-segment na (geen idee wat zij tegenover de E2140 enzo hebben). Natuurlijk kunnen ze meekomen, een C2D blijft alleen sneller.
En qua overkloks blijven ze inderdaad ver achter sinds de AM2 socket. 54% is niet veel, er zijn processoren (ander type) die veel meer doen dan dat.

Qua 'vakgebied', met 3DNow!, x64, etc., presteert AMD inderdada iets beter, maar dat is niet af te wegen tegen de 'gemiddelde' performance, waar mijn review op gebaseerd is ;)

Moederborden van AMD heb je inderdaad goedkoop, maar die van Intel ook. Qua prijs met een vergelijkbaar moederbord zit er weinig verschil in inderdaad, dat stukje is wellicht een beetje raar geschreven.

@Onder: Het hangt totaal van de soort applicatie af. Daarbij blijft een AM2 een duurder moederbord nodig hebben, wil je er een met gelijke features, kan de CPU weinig met sneller RAM, en klokt het minder over.
Ik moet inderdaad zeggen dat het verschil van nu minder is dan toen ik het kocht.

[Reactie gewijzigd door bnbaz op 9 juli 2007 18:35]

btw ff snel gecheckt, AMD heeft tegenover de 6320 (qua prijsklasse dus) de Athlon 64 X2 5600+ staan ! Deze is toch weer een stuk sneller dan de 5000+ die in mijn bovengenoemde comparative review gebruikt wordt en die ging al redelijk mee met de 6320....

dus denk dat "ik zeg alleen dat Intel voor eenzelfde prijs gewoon sneller is" niet helemaal geldt...
Ik heb niet zo'n superoverclocker, de FSB wall zit ''al'' op 380mhz :'( Dit icm Asus P5W DH deluxe. Goeie survey, dat wel :)
Schrijf dan ook een review, dan weten de mensen die er een willen kopen tenminste waar ze aan toen zijn..! ;)

Verder had jij toch een B6 ofzo, ipv een A5 (wat ik heb)?
L652B340 ja, maar nergens kan ik wat vinden over steppings :/

Volgende week gaat hij vervangen worden.... ik bedoel wtf! max 2.5 ghz. Ik niet ;)

Review doe ik als ik ff de tijd heb nog :P

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 8 juli 2007 22:45]

wil je ruilen tegen mijn Xeon 3060? ;)
Is goed hoor, contactgegevens in profiel :+

Maargoed, waar slaat je reactie verder op? Iemand kan tevreden zijn over een 2000+, en die goede waarderingen geven. Hoef je ook niet te gaan pimpen met je E6600, of wel soms? ;) [small]Behalve als je serieus zou willen ruilen, en je 3060 gewoon werkt natuurlijk :P[small]

@won: Nee :P
of mijn athlon 1400 :'(
Oh noes, ik schaam mezelf.

Hij loopt nu op 2.94 ghz, de mijne 420x7 met 1.36vcore Ik denk dat ik wel aan m'n max zit :)
Mooi! :)

Ik had trouwens nog een klein probleempje op 1.3 met 410 FSB, dus ik kon kiezen voor f 1.3425 volt, (of zoals jij, nog meer en nog meer FSB, want die werkte ook ja), of zoals nu: 1.3v en 400 FSB = 2,8GHz.

Heerlijk :P
Heb jij ook een stroommeter? Kan je es kijken wat dit ding nou verbruikt? Ik had begrepen in idle 12w ofzo, echt weinig!
Je bedoelt op de voeding, of op het stopcontact? Nee.

Wel een multimeter, maar ik ga daarmee liever niet in m'n systeem lopen frotten als 'ie aan staat..

Ik kan je wel vertellen dat een E6320 standaard 65W verbruikt, maar op 1.3v zal dit rond de 62 liggen. Echter, een aangepaste kloksnelheid heeft hier ook invloed op, net als EIST en C1E oid, dus dit zal niet altijd kloppen :P
Bedankt. Nu ben ik overtuigd. Deze Ga ik inbouwen :)