Specificaties 2TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB Review

EddeVries 29 oktober 2011, laatste update op 29 oktober 2011, 980 views

WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Eind 2009 een QNAP TS809 (NAS) gekocht samen met 3 FYPS'sen. In RAID5 geplaatst.
In de loop van 2010 uiteindelijk uitgebreid tot de maximale capaciteit van 8 schijven.
Oktober 2010 ging de eerste kapot (read errors). Deze omgeruild bij leverancier, RAID5 opnieuw gebouwd en alles weer ok.
September 2011 een andere disk kapot (dezelfde fout). Ondertussen een reserve schijf gekocht en deze geplaatst. Disk omgeruild via Western Digital (WD). Tijdens RAID5 bouwen leesfouten van een andere schijf dus paniek! Blijkt dat de RAID nog wel uit te lezen is dus alles gebackuped naar 7 nieuwe schijven (avonden werk). Ondertussen nog een reserve schijf gekocht dus alles in orde kunnen maken.
Drie dagen later weer een disk kapot (nota bene de ruildisk die rechtstreeks van WD kwam!), dus weer vervangen en RAID bouwen.
Een maand later weer een disk kapot, deze omruil loopt nog bij de leverancier.

Kortom: 5x disk kapot, 3x ruilen via WD (moet opgestuurd worden naar Duitsland, kost ¤13, je krijgt er eerst één toegestuurd, wel goeie service), 2x via leverancier.
Je raadt het al, geen aanrader.

Niet te geloven dat WD beweert dat dit een betrouwbare schijf is (quote website: "With 1.2 million hours MTBF, these drives have the highest available reliability rating on a high-capacity drive.") en dat ze hier zoveel geld voor vragen!

• QNAP TS-809
  • Linux

Heb jij ook een WD Re 4-GP WD2002FYPS, 2TB?

Oktober 2010 ging de eerste kapot (read errors).
Dus sinds je de maximale capaciteit (8 HDD's) van je NAS benut, vallen er schijven uit.
Weleens gedacht dat de voeding van de NAS het niet trekt cq. ontoereikend is ondanks dat de NAS voor 8 schijven is gemaakt? Kijk ook eens welke Elco's in het voedingsgedeelte van de NAS zitten. Producten gemaakt in China bevatten bijna altijd goedkopere Elco's van aanzienlijk mindere kwaliteit. Kijk het dus even na welke er in zitten qua merk en of ze Bol staan en/of lekken!
Voor meer info over crap-Elco's (capacitors) is badcaps.net een goede info-bron.

[Reactie gewijzigd door bitshape op 29 oktober 2011 15:33]

Het zou kunnen, maar de NAS heeft ook een half jaar goed gedraaid met 7 disks. Dus dat die 8ste de druppel is, betwijfel ik. Ook zijn dit low-power drives (daarom heb ik ze ook genomen), dat zou betekenen dat je er geen "gewone" in zou kunnen zetten.
Al met al een minder waarschijnlijk verhaal.

Verder vind ik het ook opmerkelijk dat er 3 disks zijn die het perfect doen (tot nu toe), en dat de andere 5 het regelmatig af laten weten. Dit heeft - lijkt me- toch niet zo heel veel met de voeding te maken.

Ik ga 'm nog meer even niet uit elkaar halen om de voeding te controleren...
Wat wellicht ook vermelden waard is dat deze serie (alleen de RE4-GP variant, niet de RE4 serie) problemen heeft met sommige raid controllers.

In het geval van mijn Areca kaart, moet ik de HDD's forceren op SATA1 mode m.b.v. een jumper op de achterzijde. Niet dat dit uitmaakt in prestaties gezien ze toch niet meer bandbreedte per HDD nodig hebben dan dat SATA1 te bieden heeft. Voordat ik hierachter was, had ik zelf dus ook al 3x deze HDD's omgewisseld met als reden dat de uit de array vielen. Na het limiteren op SATA1, zijn er geen problemen meer opgetreden en heb ik er inmiddels weer een paar bijgekocht en loopt alles nog steeds zonder problemen.

Ik zal ook zonder twijfel deze HDD's blijven toevoegen, totdat mijn controller vol zit en ik geen vrije ruimte meer heb en zal ze dan vervangen met HDD's van een grotere capaciteit (hopelijk zijn er inmiddels dan 4TB Enterprise HDD's los te koop)
Een interessant idee!
Maar wat ik me wel afvraag: de SATA interface wordt gebruikt voor de overdracht van data van de NAS naar de disk en andersom. De disk alleen is verantwoordelijk voor het goed lezen en schrijven van de data op de platters. Dit staat -lijkt me- los van de interfacesnelheid.
Buiten dat zijn er drie disks die het vanaf het begin perfect hebben gedaan. Alle SMART fouttellers staan op 0! Dus ze kunnen het wel, ook met SATA-2!

Ik zal het eens voorleggen aan WD, waar ik ondertussen al een hele dialoog mee voer. Zij vroegen ook al of de RAID controller wel compatibel is. Volgens de tabel van compatible drives van QNAP dus wel.