Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router Review

SKiLLa 4 oktober 2008, laatste update op 4 oktober 2008, 8.999 views

Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• prijs-kwaliteit verhouding
  • stabiliteit
  • WiFi ontvangst
  • WPA werkt vlekkeloos
  • geboden functionaliteit
  • installatie gemak
  • custom firmwares

Minpunten

• looks zijn gedateerd
  • de hoeveelheid configuratie opties maakt 'm
  • mogelijk minder geschikt voor non-tweakers.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Na jaren naar tevredenheid een WRT54G v2.1 te hebben gehad, werd de router instabiel (lees: frequente vastlopers). Andere firmwares, nvram clears en instellingen mochten niet helpen en dus werd het tijd voor een nieuwe router.

Aangezien ik erg tevreden over de performance, betrouwbaarheid en featureset (zeker met custom firmwares !) van de oude router was, lag het voor de de hand om voor de WRT54GL te gaan.

Oud vs. Nieuw
Tja, de GL verschilt qua uiterlijk (en innerlijk) amper van m'n 4~5 jaar oude G. De bijbehorende handleiding en setup CD zijn wel stukken verbetert, al moet ik bekennen dat ik ze tijdens de installatie niet gebruikt heb.

De looks zijn dan ook het enige minpuntje, het produkt ziet er na 5 jaar en ~10 revisies verder nog steeds vrijwel hetzelfde uit. Ensich niets mis mee, maar de router had m.i. toch wel wat kleiner gemogen, zoals de bijvoorbeeld de 54GC.

Functionaliteit
Daar hoef ik weinig woorden aan vuil te maken, de performance, stabiliteit, ontvangst, featureset en beveiliging zijn gewoon prima. Zie ook de vele reviews op het Internet of de draadjes op GoT.
Op standaard signaalsterkte (die met custom firmwares nog aan te passen is), heb ik in het hele huis (vanuit de meterkast), inclusief zolder prima ontvangst.

De router biedt - zeker met custom firmwares als Tomato, HyperWRT, OpenWRT, DD-WRT - enorm veel waar voor z'n geld. Het voorziet in functionaliteit die de concurrentie bij lange na niet voor dezelfde prijs kan aanbieden.

Opmerkingen
De gigantische hoeveelheid configuratie-opties (zeker met custom firmwares) vind ik zelf een pluspunt, maar kan ook averechts werken. Veel problemen die je in support-topics terug vindt, zijn dan ook te herleiden tot verkeerde instellingen.

Heb de nieuwe router inmiddels 3 weken 2 maanden in gebruik, met de orginele firmware en WPA, zonder ook maar een enkele hickup of vastloper (!), ondanks het stress-testen met heftig P2P verkeer en/of 100% WiFi load. Dit betekent dat ik er dus erg tevreden mee ben. Zeker als je ontvangst-problemen hebt, is deze router (+ custom firmware) een echte aanrader.

Update 10-2008
Heb de router inmiddels ruim 15 maanden in gebruik en nog steeds geen klachten. Ook het meedoen met het distributed computing project Majestic-12 (distributed Url crawling project) - over WiFi met een 22/2 Mbps internetverbinding - levert geen enkele problemen op ...

Heb jij ook een Linksys WRT54GL Wireless-G Broadband Router?

Tot gisteren een aantal jaren ook de wrt54gl gehad met dd-wrt, maar de verbindingen begonnen te klapperen en hup dood. De router met dd-wrt is opzich fantastisch. Maar de kwaliteit van de hardware vind ik benenden de maat. Zeker met een Cisco logo erop.
Ik heb net ook een nieuwe linksys router.. Een en al Drama's met dat ding :( wel geen wel geen wel geen internet enz, korte verbinding, zelfs via draad heb ik, wel geen wel geen wel geen internet. Soms duurd het maar even dat ik geen Internet heb, maar soms moet ik helemaal naar beneden om het ding te resetten. Laat ik dan net in gesprek zijn of bezig zijn met een spelletje battlefield :( , ik denk dat ik hem maar is terug breng.

Gelukkig heb jij wel geluk :) Miss een ander typ ofzo. Iig goede review ;) Ik denk dat dan de volgende router deze router gaat worden, bedankt :P

Maar heb je echt nooit een keer dat je ineens geen internet meer heb ? Zoniet dan ligt het gewoon aan mijn router ( misskoop of fabriekfout ) denkik dan.

[Reactie gewijzigd door rickyy op 8 juli 2007 20:38]

Nee, hij is echt super stabiel. Jou problemen kunnen oa. komen doordat je 'amper genoeg' ontvangst hebt, of dat er een ander Access Point in de buurt zit op hetzelfde kanaal. Of probeer eens je PC een vast IP te geven ipv. middels DHCP.

En als je WPA gebruikt, probeer (dus alleen om het uit te sluiten) het eens zonder WPA of WEP. Als je het echter ook met de draad heb, zou ik 'm zeker omruilen, want dat moet uiteraard ten alle tijden 100% stabiel zijn. Probeer dan eerst wel uit te sluiten dat het niet je internet verbinding zelf is die klappert (dus ff zonder router ertussen proberen) ...

Je kan ook nog altijd een topic in GoT voor openen, maar lees dan eerst de FAQ voor de 'requirements' ... Succes !
Ik heb al de router ertussen uit gehaald en direct op de modem geinternet, dat ging gewoon goed. Dus ik denk toch echt de router.
Maar van dat WPA en WEP en DHCP daar heb ik allemaal geem verstand van ;( Ik ben meer van de Hardware :Y)
Maar toch bedankt, ik laat m'n broer er wel is naar kijken. Dat is precies omgekeerd, die is meer van de Software en internet en snapt bijna niks van hardware :P

Maar iig bedankt :)
Super apparaat! alleen ik gebruik het met een DD-WRT firmware erin, want de orginele gaf bij p2p etc.. wat problemen..
rickyy heeft zeker een WRT54G versie 7.0 :P